Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

10% reduksjon på 85kWh-batteriet...

Startet av Cato76, fredag 21. juni 2019, klokken 15:25

« forrige - neste »

Contango

Denne tråden er litt pussig. Med jevne mellomrom kommer det noen som ikke har Tesla med 85 batteriet inn og insisterer på at de som har det batteriet tar feil mht hvor dårlig bilene deres lader.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Simen1

Sommeren for to år siden ladet jeg min P85 2013 på rett under 120 kW på lav SoC.

Hvordan det er nå er jeg usikker på siden det er lenge siden jeg har superladet med fungerende AC og nye firmwareversjoner antagelig har endret bildet etter det.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

o.b.lix

#947
Sitat fra: Simen1 på onsdag 03. juni 2020, klokken 10:58
Sommeren for to år siden ladet jeg min P85 2013 på rett under 120 kW på lav SoC.

Det som også er artig er at det er masse klager at den ikke lader like fort om vinteren som om sommeren, til tross for at man har kjørt i 20 minutter for å komme bort til lader.

Sommer krever ikke like lenge oppvarming av batteri som vinter...

Når TOCN foretok test av lading tidligere, hadde vel ingen varmt nok batteri til full lading, når Sigurd målte batteri på bilene...
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Klykken

Er vel også en case som er nevnt tidligere i denne tråden at tempen for å oppnå optimal ladehastighet har økt, men at bilen begynner å kjøle før den når den temperaturen..? Parafraserer bare fra knollen her, så mulig jeg husker feil. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Muffinman

Knollen funker bra, den. Men det er noen oppdateringer siden jeg testet så vi får se etterhvert hvordan det står seg nå.

Muffinman

Tester litt nå. Koblet til ved 20% og batteri på 42 grader (kjørt langt i range mode for å få opp tempen). "Raste" opp i 105kW før den øyeblikkelig datt et godt stykke ned på 90-tallet. Ved 31% som er mitt datapunkt på 100kW gav nå 77kW. Så det ser ikke ut som 30 vs 40 grader hjelper noe særlig på veldig lav soc. Husker når bilen var ny; da fikk den 85kW ved 50%. Dette ble redusert samtidig på begge våre biler til 74kW. Ved 30-32 grader har jeg etter reduksjonen i 2019 fått 50-55 kW, mens jeg nå faktisk mottar 62kW ved 50%. Men nå er batteritempen steget til 47 grader, så enten hjelper det med enda høyere temp enn 42 grader eller så er høy batteritemp mest nyttig fra middels soc.


Hodetelefoner

62@50 er vanvittig bra! Hadde aldri klaget da. Mitt 100 batteri nærmer seg dette 😆

Øyvind.h

Mener min X90d var nærmere 100kW når den bikket 50% sist jeg ladet. Toppet på 135kW eller noe sånt. Men har superladet lite da.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Klykken

Skal prøve range mode selv en god stund før SuC. Skal på en liten trip snart hvor det blir mulig å teste.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Muffinman

Sitat fra: Hodetelefoner på torsdag 04. juni 2020, klokken 21:56
62@50 er vanvittig bra! Hadde aldri klaget da. Mitt 100 batteri nærmer seg dette 😆
Ja, det er langt over hva jeg hadde trodd var mulig. Men det krever at batteritempen nærmer seg 50 grader, og det er det bare de med PD biler som får til på normalt vis med max battery performance påskrudd ei god stund i forveien. Jeg hadde kjørt et par timer med range mode i sommertemperatur, noe som fikk tempen opp til 42 grader. Så mistenker jeg at bilen min har en eller annen feil som gjør at kjølingen av og til ikke virker som det skal. 47 grader på batteriet, ikke ei vifte som går og sirkulasjonspumper som bare surrer på 20-30% høres ikke helt normalt ut, og slik var det ved ladingen i går.

Normalt får denne bilen bare litt over 50kW ved 50% nå, forutsatt at man har fått tempen opp til gode 30 grader som navigate to suc gjør. Er det kald vinter trenger man ikke oppnå såpass engang, og da går det fryktelig sakte. Kan hende Tesla er redd for intern oppvarming i cellene siden det nå kreves slike temperaturer for å få noenlunde anstendig lading. Internresistansen i cellene reduseres som kjent med økende temperatur.

Klykken

Jeg har samme som du sier på siste avsnitt. I overkant av 50kW ved 50%.

Skulle gjerne sett at dette var en del høyere, så skal teste litt med rangemode jeg også. Er det skadelig med såpass høye temps på batteri, da?
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Muffinman

Neida. Bilen trapper ned ladeeffekten om det blir for varmt og/eller kjølingen ikke virker. Ved 55 grader er det ikke mye som skjer for å si det slik.

Innenfor intervallet cellene er speccet for vil høyere temperatur over tid gjøre at de degraderes raskere, spesielt i kombinasjon med høy soc. Men en snartur opp i varmen for å lade og deretter ned til svalt igjen har nok fint lite å se. Du kan jo slå av range mode etter ladingen, da vil setpunktet ligge på litt over 30 og all kjølevæske sirkuleres gjennom radiatoren inntil tempen er kommet ned dit.

Rosstopher

#957
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 04. juni 2020, klokken 21:59
Mener min X90d var nærmere 100kW når den bikket 50% sist jeg ladet. Toppet på 135kW eller noe sånt. Men har superladet lite da.

Hadde selv 87 kW ved 50 % i dag. Bil i signatur.

EDIT: Og så 95 kW ved 50 % dagen etter.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Contango

10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Nasse

#959
Har en P85 2014 og ble litt nyskjerrig på dette.

Test av superlading bekrefter så langt nedgraderingen av ladefart, men må teste mer før jeg vet eksakt hvor mye. Har superladet ekstremt lite. Testet såvidt etter å ha fått installert CCS fix og adapter.

Men - realistisk range er fortsatt 386 km på fulladet batteri og ca 350 km på 90%.

Basert på det jeg har lest meg til er utnyttbar del av mitt batteri ca 77,2 kW. Range er beregnet til 200Wh/km som gir ganske nøyaktig 386 km range.

Betyr det at batteriet mitt ikke har tapt seg noe siden jeg fikk det, eller er det noe jeg ikke har forstått? Eller jukser Tesla med utregningene for å skjule reelt batteriforfall?

Det høres utrolig ut at batteriet ikke har tapt seg noe målbart på 6 år og over 80kkm.
(fikk vite fra tekniker at batteriet så veldig bra ut når det var 4,5 år - for hva det er verdt...).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA