Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

10% reduksjon på 85kWh-batteriet...

Startet av Cato76, fredag 21. juni 2019, klokken 15:25

« forrige - neste »

lightscribe

#930
Sitat fra: Hilbert på torsdag 21. mai 2020, klokken 12:30
Da vi købte bilen lovede Tesla 30 minutter fra 20-80%.

Har du dette skriftlig?

Du spurte om data.  Litt gamle nyheter men husker ikke att dette er nevnt i denne traden:

https://forum.abetterrouteplanner.com/blogs/entry/30-tesla-supercharging-summer-2019-update/

Klykken

"Tesla Superchargers allow Model S owners to travel for free between cities along well-traveled highways in North America and Europe. Superchargers provide half a charge in about 20 minutes and are strategically placed to allow owners to drive from station to station with minimal stops."

0-50% på ca 20min ble skrevet i 2013.
https://web.archive.org/web/20131204080939/http://www.teslamotors.com/supercharger

ca 40min fra 10% opp til 80% ble skrevet i 2015

https://web.archive.org/web/20150401071050/http://www.teslamotors.com/supercharger/

På tynn is med disse utsagnene i disse dager.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Sandvika

Sitat fra: lightscribe på onsdag 27. mai 2020, klokken 10:50
https://forum.abetterrouteplanner.com/blogs/entry/30-tesla-supercharging-summer-2019-update/
Den hadde ikke jeg sett før. Et anstendig datasett som (be)viser at noe signifikant har skjedd, men det viser da også at endringen ikke er så stor som enkelte her inne skal ha det til(?!) Om man sier 10kwt i snitt i differanse så er vel egentlig noe bare spesielt interresserte som sitter å nistirrer skjermen i ladepuasen merker.

Dette betyr i så fall at de som ikke lengre trodde de kunne reise på bilferie Eurpoa med 85 biler kan roe seg godt ned.

Jeg inser nå at jeg har brukt uendelig mye mer tid på å lese denne tråden enn hva jeg får i ekstra ladetid i løpet  bilens levetid...


Muffinman

#933
Reduksjonen er betydelig mer enn 10kW i snitt her ihvertfall. Til dels 30-40 lavere i deler av kurven. Antar 20-25 minutter ekstra på et typisk ladestopp på EU-tur. Når man skal lade kanskje 50 ganger tur-retur og allerede var drittlei av å sparke småstein mens man ventet på lading før reduksjonen er det helt uaktuelt å legge ut på en slik tur nå (selv uten pandemi). For vår del klarte vi så vidt en vei på 3 lange dager, slik det er nå får vi en ekstra overnatting hver vei og totalt antall dager på veien øker fra 6 til 8 på hele turen. Da er vi faktisk over smertegrensen, og istedet for å roe kraftig ned tar vi heller fly.

Må også legge til at den ekstra ladetiden har kostet meg langt mer enn bare den tiden, og det flere ganger. Fergene går selv om man trenger noen ekstra minutter til lading, og da må man bare fint vente til neste. Det er bra surt når det er i ferd med å bli natt og avgangene er sjeldnere eller stopper opp fullstendig. Har også hendt at jeg har måttet kjøre omvei rundt fergesamband pga at siste ferga var gått, med ekstra kjørelengde og dermed enda mer lading som følge...

Det som hjelper _litt_ er at det kommer opp flere betalbare tregladere som kan brukes på destinasjonen, slik at man kan ta en del av ladingen uten å vente. Men det er dessverre ikke en løsning over alt enda.

Havebigfun

Enig med Muffinman- virker som om Sandvika ikke har 85kWh batteri eller at hat ikke bruker SuC- Jeg var tidl. i Tyskland mange ganger- 1500 km på noe over 18 timer- dette er helt umulig nå. Bilen er ubrukelig som langdistansebil for mitt bruk nå- men det går fint om man klarer seg med hjemmelading og destinasjonslading.
Folk har ulike behov.

Jejl

I 2015 kjørte kjørte vi 1500 km på ganske nøyaktig 15 timer, med vår P85 2013. Hvor lang tid gjetter dere på at vi bruker i år på tilsvarende distanse?

lightscribe

Sitat fra: Havebigfun på torsdag 28. mai 2020, klokken 08:11
Jeg var tidl. i Tyskland mange ganger- 1500 km på noe over 18 timer- dette er helt umulig nå.

ABRT mener Drammen -> Kastrup -> Frankfurt, altså 1500km tar:

19:51 med 2015 85D

18:27 med 2016 90D

17:55 med 2018 100D

17:23 med 2019 M3 LR

17:20 med 2020 Raven LR

Nyere biler er bedre

Antar det blir noe imellom 18:27 og 19:51 med gamle ladekurve.

Klykken

Tror nok ikke det er "sånn er det". Snittet er kanskje slik utifra målingene som er gjort på det utvalget de har hatt tilgjengelig, men så har man variasjonene som ikke tas høyde for.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Sandvika

ja, det er vel kanskje godt mulig at det er flere faktorer i spill her.

traktor4ever

Sitat fra: Sandvika på torsdag 28. mai 2020, klokken 10:39
ja, det er vel kanskje godt mulig at det er flere faktorer i spill her.
Vel, gamle 85 har vel en nå en ladehastighet på ca 95-SOC. Ikke spesielt imponerende; men dog batteriet bør holde lenge siden hurtiglading ikke lenger er en option.

Sandvika

Sitat fra: traktor4ever på søndag 31. mai 2020, klokken 04:03
Sitat fra: Sandvika på torsdag 28. mai 2020, klokken 10:39
ja, det er vel kanskje godt mulig at det er flere faktorer i spill her.
Vel, gamle 85 har vel en nå en ladehastighet på ca 95-SOC. Ikke spesielt imponerende; men dog batteriet bør holde lenge siden hurtiglading ikke lenger er en option.
Du presenterer dette som fakta når datasettet over vitterlig viser 125-SOC i området 5%-95% for det fleste biler?

Klykken

Har ikke sett en eneste en presenterer sin 85-pakke med lading som tilsier 125-soc.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Sandvika

Sitat fra: Klykken på mandag 01. juni 2020, klokken 22:20
Har ikke sett en eneste en presenterer sin 85-pakke med lading som tilsier 125-soc.
Det står 125-SoC i området 5%-95%. 125-5=120. Grafen er jo ikke så detaljert, men ser ut som om den grønne linjen ligger på 118 opp mot opp til 10-15%...


Klykken

Ja, får selvsagt 120kW+ de første sekundene av ladingen når du ankommer med lav SoC. Men fra 12-15 prosent og opp ligger du et sted mellom 90 og 110 minus SoC. Ytterst få (ingen?) har 125-SoC på 85-pakkene. Er bare å teste med egen bil det, Sandvika.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Muffinman

Min 85D bikker under 100kW allerede på 8% om ladingen startes ved 5% på varmt batteri. Men jeg kan se 125kW i maks 2-3 sekunder før det raser nedover. Før holdt makseffekten opp til 22%, og over 100kW opp til 31%. Ved 50% er effekten redusert fra 74kW til 50-55kW.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA