Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

10% reduksjon på 85kWh-batteriet...

Startet av Cato76, fredag 21. juni 2019, klokken 15:25

« forrige - neste »

Klykken

#915
Har en loaner S85 med vin P25542. Tror det er en 2013modell.
Var på 25% SoC og 70kw ladehastighet ved ladestart. Mulig 75km på motorveien i et par minus ikke er nok til å få gjennomvarm bil, men ser ikke bra ut.

I skrivende stund 40% SoC og 52kW.

Edit:
50% SoC og 46kW.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

twinpeaks

Liten oppdatering etter et par langturer i løpet av vinteren. Forbausende stabil (dog selvsagt dårlig) ladekurve uten noen forandring etter oppdatering til 2020.4.1 sammenlignet med før. Alle ganger ladet alene på ladepar med godt forvarmet batteri (minst 2-3 t +/- 150 km kjøring før lading).
Gjennomsnitt okt19 består av 11 forskjellige ladinger (Trondheim - Tyskland t/r)
Gjennomsnitt des19 består av 6 forskjellige ladinger (Trondheim - Oslo - Värmland - Trondheim)
Gjennomsnitt feb20 består av 7 forskjellige ladinger (Trondheim - Lofoten t/r)
"Silberstreif", 85D, sølv metallic 2015-2021
"Käpt'n Blaubär", MY LR, blå, 2021-

Jejl

#917
Superladet i dag, og tror ikke jeg er så hardt rammet enda av reduksjonen i ladehastighet på vår P85 2013.

Vi startet med 5% og fikk 126kw. Har dessverre ikke helt nøyaktige tall, men da kona sjekket appen etter ca 30-35  min så fikk den 72kw, og etter ca 37 min så hadde vi 62%. Er ikke sikker på hva vi hadde fått i "gamle dager" men det kan vel ikke være så mange minutters forskjell?

Edit: Sjekket noen 5 år gamle videoer av TB, og en tilsvarende lading fra 5- 62% tok da ganske nøyaktig 30 min.
Kan vel leve med de ca 7 ekstra minuttene pr ladestopp, men vil nok kanskje vurdere ny Tesla hvis disse pausene skulle bli særlig mye lengre.

Muffinman

Høres ut som "gammel" hastighet det der. Var omtrent slik før reduksjonen her.

Kvalvag

Ref Apples erstatning til de som har eldre Tlf som fikk begrenset hastighet via en oppgradering - får å få solgt flere nye tlf ? Kan det være et slikt triks Tesla tar?

Klykken

Nei, det er for å forhindre havari av batteriene (og potensiell brann).
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

geear

Sitat fra: Klykken på torsdag 05. mars 2020, klokken 13:32
Nei, det er for å forhindre havari av batteriene (og potensiell brann).
Er ikke det bare spekulasjoner? Hovedproblemet her er at Tesla bare tier ned alt sammen?

Klykken

Jo, men hvorfor skal de forverre egne produkter etter 3-6år levetid? Det henger jo ikke på greip LITT engang. Hvis de nå kveler produktene sine for at folk skal kjøpe nyere modeller tror jeg de vil få problemer med å selge flere om relativt kort tid når samme skjer med 75, 90 og 100pakkene.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

THE

Hvis de kommer med samme begrensing på 100-batteriet, så blir det nok sannsynligvis ikke Tesla-kjøp på meg igjen i alle fall. Synes den reduksjonen som kom på ladehastighet fra ca 40% SOC på 100-batteriet i vår var ille nok, og gjorde meg til en mindre fornøyd bileier. Hjalp jo litt når de økte til 140+ kW ved lav SOC, men det hadde jo vært lurt av Tesla og informere kundene når de gjør slik endringer. Nå er det masse spekulasjoner på forum, You tube videoer og blogger i månedsvis uten at Tesla kommer på banen og informerer om endringer, og hvorfor de skjer.

Det som har skjedd med bilene med 85 kWt batteri er jo totalt uakseptabelt i og med at nytteverdien er betydelig reduseret, og jeg vil tro at mange av bilene ikke hadde blitt solgt hvis den fremtidige begrensingen i batterikapasitet og ladehastighet hadde vært kjent da Tesla solgte bilene.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Muffinman

Jeg spent på hvordan ladehastigheten blir når det blir varmere i været. Det ryktes at optimal batteritemperatur nå er flyttet til rundt 40 grader, uten at jeg har testet det. Vi som ikke har PD-biler har bare en mulighet for å oppnå slike temperaturer; nemlig å kjøre i range mode lenge nok til at batteriet passivt varmes opp dit. Og det er ikke mulig i vinterlige temperaturer dessverre.

GOS

Sitat fra: Muffinman på fredag 06. mars 2020, klokken 08:27
Jeg spent på hvordan ladehastigheten blir når det blir varmere i været. Det ryktes at optimal batteritemperatur nå er flyttet til rundt 40 grader, uten at jeg har testet det. Vi som ikke har PD-biler har bare en mulighet for å oppnå slike temperaturer; nemlig å kjøre i range mode lenge nok til at batteriet passivt varmes opp dit. Og det er ikke mulig i vinterlige temperaturer dessverre.

Men, Navigate to SuC varmer vel opp batteriet på veteran teslaene også?

På model 3 så blir batteriet ikke mer enn rypisk maks 28 grader selv etter å ha kjørt i mange timer (fra 100% SOC til 5%).  Naviger til SuC varmer det så opp til 30 grader, deretter så stiger det til 55 grader grunnet ladingen. Temperaturen stiger ganske raskt under ladingen, men kjølesystemet/BMS hindrer den å gå over 55-56 grader.

Så jeg antar Model S veteran ganske raskt kommer opp i 40 grader under lading (om den ikke bevist prøver å holde den nede med kjølilg)
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Kvalvag

Når man ser hvordan  mange jukset med utslippstall - og fortsatt er de oppgitte tallene langt fra de reelle - samt at Apple tar et slikt triks på sine kunder - så mister man mye tillit til disse store firmaene - flere av de trikser også bort skattene sine på diverse måter.  Tesla har man god tro på - men når ting skjer uten gode forklaringer så svekker det tilliten til dem også. Den måten Tesla oppgraderer og endrer sine biler på gir uante muligheter til manipulasjon - men er også en mulig bombe iht troverdighet om de ikke gjør dette på en forståelig måte. Man ser jo på datamaskiner og mobiler hvordan de endrer seg ved oppgraderinger av software - mye er jævlig irriterende - og det gir en følelse av å mangle kontroll over et produkt man  tross alt har betalt dyrt for og eier. Men en bil er mulighetene enda større og det er mye større beløp involvert - jeg har jo blitt mye mer skeptisk til å kjøpe en eldre S nå enn før dette skjedde så det påvirker også prisene.

Muffinman

#927
Sitat fra: GOS på fredag 06. mars 2020, klokken 10:33
Sitat fra: Muffinman på fredag 06. mars 2020, klokken 08:27
Jeg spent på hvordan ladehastigheten blir når det blir varmere i været. Det ryktes at optimal batteritemperatur nå er flyttet til rundt 40 grader, uten at jeg har testet det. Vi som ikke har PD-biler har bare en mulighet for å oppnå slike temperaturer; nemlig å kjøre i range mode lenge nok til at batteriet passivt varmes opp dit. Og det er ikke mulig i vinterlige temperaturer dessverre.
Men, Navigate to SuC varmer vel opp batteriet på veteran teslaene også?
Ja, til 30-32 grader. Nå er det så pass lavt at ladehastigheten blir veldig lav.

Sitatderetter så stiger det til 55 grader grunnet ladingen
I hovedsak fordi batterivarmingen går på full spiker, dvs begge motorene går i "oppvarmingsmodus". Model 3 har som kjent ikke batterivarmer. Siden det hjelper på høy ladeeffekt blir også spillvarmen betydelig, slik at dette blir selvforsterkende.

SitatSå jeg antar Model S veteran ganske raskt kommer opp i 40 grader under lading
Dessverre skjer det veldig sjelden på vinteren. Batterivarmeren kutter litt over 30 grader, og da er effekten så lav at spillvarmen fra lading også er veldig lav - med mindre man starter fra veldig lav SOC. Men selv da faller effekten såpass fort at batteriet varmes veldig sakte. Jeg har ladet fra 20-50% og kun sett temperaturøkning fra 30-36 grader. Lufttemp lå rundt 0.

Starter man med 30 ish grader og veldig lav soc er effekten uansett strupet pga soc når batteriet begynner å bli varmt, så med mindre man klarer å varme opp batteriet så det er klart når man starter er det svært lite å hente på oppvarming fra ladingen.

Selv på chademo merker man lavere effekt fra ca 55%, og her har man ikke mulighet for å forvarme batteriet ved navigasjon.

EDIT: Ladet fra 45-80% i dag. Batteritempen steg fra 33 til 35 grader, utetemp pluss 6. Ikke mye oppvarming å spore her ihvertfall. Canbus fortalte at radiator var bypasset hele tiden, dvs ingen kjøling.
 


Hilbert

@twinpeaks - Rigtig fin kurve, vi mangler lige ladetiden.
@Klykken - Tror du ikke snarere at Tesla har begrænset ladeeffekten for at undgå en masse garantisager inden for de 8 år.
De mange tilfældige eksempler og meninger her på forum er desværre med til at forvirre og nedtone det egentlige problem (lige det Tesla ønsker) - lad os få nogle seriøse sammenligninger af ladetiden fra 20-80% SOC.
I Danmark har vi lavet mange kontrollerede målinger, som for alle 85 kWh batterierne viser en ladetid (under optimale forhold) på 50-60 minutter. De 10-15 minutters forlængelse skyldes alene Taslas påtvungne opdateringer siden foråret/sommeren 2019. Da vi købte bilen lovede Tesla 30 minutter fra 20-80%.
Altså omkring en fordobling af ladetiden i forhold til det lovede.
Hvad er så problemet?
Teslas køling af de enkelte battericeller, har vist sig ikke at fungere (konstruktionsfejl). Derfor har de reduceret ladeeffekten, og derfor køles nu næsten kun uden køleanlæggets hjælp. Så vi har nu i princippet en gammel Leaf - hvad ladehastighed angår. Tillykke med det;)
Tesla benægter hårdnakket fejlen - og hvorfor mon det??

Klykken

Ladet fra 8% til 55% i går på SuC. Forholdsvis gjennomvarm bil og ca 15C ute og sol.

Kl. 13:20 - Fikk 122kW i 2-3 sekunder, før det gikk ned med ca 107 - SoC.

Kl. 13:47 var jeg på 55% SoC, og nede på 52kW ladeeffekt. Skulle på 60% SoC før jeg dro egentlig, men giddet ikke vente mer.

Bilen sa, klokken 1320 da jeg satte i ladekabelen, at det skulle ta 20min å lade fra 8% til 60% før jeg måtte videre. Det tok 27min å lade til 55%. Og i følge bilen ville det tatt ytterligere 5min å komme til 60%.

Så tidsestimatene bilen oppgir for beregnet ladestopp kan legges på 10-20min etter mitt skjønn...
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA