Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

10% reduksjon på 85kWh-batteriet...

Startet av Cato76, fredag 21. juni 2019, klokken 15:25

« forrige - neste »

lightscribe


Muffinman


mthoring

Sitat fra: Jørn'ern på lørdag 15. februar 2020, klokken 11:06
Så... Hva er status på battery gate? Er alle pre 2016 bilene rammet, eller er det bare et utvalg? Flesteparten? Noen få?

Jeg er i prosess og skal kjøpe brukt model s, og ønsker naturligvis mest mulig rekkevidde... Kan jeg like godt se på 75d istedet for 85d?

Hva er egentlig reell rekkevidde på en 85d hvor Vmax er blitt capped? Under 400km?

Er nok relativt få som er rammet av capping (redusert rekkevidde), men alle 60/70/85 er rammet av redusert ladehastighet, om enn i varierende grad. Til og med de sjeldne 75 som har softwarebegrenset 85 er rammet av det.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Joachim@sancon.no

Sitat fra: mthoring på lørdag 15. februar 2020, klokken 21:10
Sitat fra: Jørn'ern på lørdag 15. februar 2020, klokken 11:06
Så... Hva er status på battery gate? Er alle pre 2016 bilene rammet, eller er det bare et utvalg? Flesteparten? Noen få?

Jeg er i prosess og skal kjøpe brukt model s, og ønsker naturligvis mest mulig rekkevidde... Kan jeg like godt se på 75d istedet for 85d?

Hva er egentlig reell rekkevidde på en 85d hvor Vmax er blitt capped? Under 400km?

Er nok relativt få som er rammet av capping (redusert rekkevidde), men alle 60/70/85 er rammet av redusert ladehastighet, om enn i varierende grad. Til og med de sjeldne 75 som har softwarebegrenset 85 er rammet av det.

De sjeldne 75 som er limited 85. Er de per facelift?

Noen som vet om 90 pakken er berørt? Er 90 samme kjemi som 85 eller er den lik 100?

Etter hva jeg forstår er 75 og 100 ganske like?


Jørn'ern

Når dere sier redusert ladehastighet... Hvor mye snakker vi? Sånn reelt. Såvidt jeg har forstått kan s75 ta imot rundt 117KW...men det er vell bare noen få minutter? Gjennomsnittshastighet fra 0 - 80 er? Og ikke minst hva er hastighet på 85d?peak på 96KW?gjennomsnittshastighet?

Joachim@sancon.no

Sitat fra: Jørn'ern på søndag 16. februar 2020, klokken 15:57
Når dere sier redusert ladehastighet... Hvor mye snakker vi? Sånn reelt. Såvidt jeg har forstått kan s75 ta imot rundt 117KW...men det er vell bare noen få minutter? Gjennomsnittshastighet fra 0 - 80 er? Og ikke minst hva er hastighet på 85d?peak på 96KW?gjennomsnittshastighet?

Mener på at jeg har lest at det er ca 20kw lavere effekt en på en 75d mellom 10 og 80%..

LASOL

Min 85D fra 2015 med ca 97000 km startet på 122 kw ved 8% gjenværende batteri sist jeg superladet tidligere i februar (software 2020.4.1). Farten da jeg avsluttet på 275 km rekkevidde(typical) var 38 kw.   
Bmw iX50 bestilt 17. mars 2021
Polestar 2 PP august 2020
S 85d ap1 oktober 2015(Solgt august 2020)

mthoring

#907
Sitat fra: Joachim@sancon.no på lørdag 15. februar 2020, klokken 21:13
De sjeldne 75 som er limited 85. Er de per facelift?

Noen som vet om 90 pakken er berørt? Er 90 samme kjemi som 85 eller er den lik 100?

Etter hva jeg forstår er 75 og 100 ganske like?

De sjeldne 75 ble i hovedsak levert ut første halvdel av 2017, de aller fleste på sen vår / tidlig sommer. Så det er snakk om facelift ja.

Er kun gammel kjemi som er berørt av capping av maks spenning per nå. Altså pre-facelift 60/70/85 (+ 40, som bare ble solgt i USA).

I hovedsak så er 75/90/100 og facelift 60 og 70, som er sw begrenset 75, samme (silisiumrike) kjemi, selv om det har vært mindre endringer underveis. Alle disse får redusert ladehastighet etter et visst antall kwt med "dc-lading". Det er også verdt å merke seg at de første revisjonene av 90 er spesielt utsatt for degenerering, og at dette ble forbedret i senere utgaver.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

mthoring

#908
Sitat fra: Jørn'ern på søndag 16. februar 2020, klokken 15:57
Når dere sier redusert ladehastighet... Hvor mye snakker vi? Sånn reelt. Såvidt jeg har forstått kan s75 ta imot rundt 117KW...men det er vell bare noen få minutter? Gjennomsnittshastighet fra 0 - 80 er? Og ikke minst hva er hastighet på 85d?peak på 96KW?gjennomsnittshastighet?

Det kan være snakk om så mye som i størrelsesorden en dobling av tidsbruk fra 10-80%, eller i beste fall bare 5-10%, for "gammel kjemi". Det virker som om BMS generelt er mer var og forsiktig når den merker at ting ikke er helt optimalt i batteripakken, enn det den var før, og at dette spesielt slår dårlig ut for "gammel kjemi".
75 lader svært raskt fra 0-40% nå, i fjor sommer så hadde jeg 117kw jevnt opp til kanskje 35%, deretter over 100kw til ca. 48%. Det har blitt justert noe siden da, så nå kan den vistnok peake på nesten 130kw en kort periode, men det er i alle tilfeller raskere "taper" enn det det var før.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

geear

Sitat fra: Jørn'ern på søndag 16. februar 2020, klokken 15:57
Når dere sier redusert ladehastighet... Hvor mye snakker vi? Sånn reelt. Såvidt jeg har forstått kan s75 ta imot rundt 117KW...men det er vell bare noen få minutter? Gjennomsnittshastighet fra 0 - 80 er? Og ikke minst hva er hastighet på 85d?peak på 96KW?gjennomsnittshastighet?
Min 2017 peaker på 130 kW nå, den holder 115+ fra godt 10 til 30-noe, treffer 100 på ca. 42, som er samme som før, bare at det da var peak, men deretter faller den dessverre raskere enn før. Usikker på om farten for eksempel 0-80 er bedret på tross av høy peak.

Jejl

#910
Har ikke fått sjekket hverken om jeg har fått redusert ladehastighet, eller capping av maks spenning på min P85. Har bestilt ferge, og skal kjøre til Spania for 5. gang om noen mnd så får sjekket det da. Rekorden min på 2800 km på 32 timer og 45 min kan jeg nok bare drømme om å slå.

Men vi må jo gjøre oss litt anstrengelser for å bruke bilen før 8-års garantien går ut.

lightscribe

Mest sannsynlig er du ikke rammet. Topic er 10% reduksjon av kapasitet (capping) og etter mer en 900 innlegg er der ikke en eneste skjermdump som beviser capping til 4.1V...

sigurdi

#912
Siden dere ikke har skjermdump av capping på 4.075v så skal jeg være behjelpelig.

Men når det er sakt så er jeg 100% enig med at dette er svært få selv om jeg har et par tre stk i databasen.
Kun en var tilfedlig utplukk og de andre to var pga mistanke.
Den ene gikk jeg inn i feil bil på superlader og så at hans km var for lav og spurte pent om å koble til CAN leser.
Som dere ser står SOC UI til 100% mens SOC MIN står til 90.5%
Har og lagt med kopi av ladegraf så ser man hvordan spenningen blir låst til 4.075 før 90% men derfra og oppover er det svært tydelig.
Når det er sakt så holdt dette ganske grei lade hastighet men trekker man fra 10% så blir det mer likt standarden.
Ser heller ikke noe unormal ubalasne osv på denne vs andre 85D biler.
0.052v ved 5% og påtrykt 117.5kWh i starten og 0.006v med hvile spenning på 100/90%.
Delte v mens man lader på superlder vil leses av mer unøyaktig en det det egentlig er pga verdiene sendes på samme CAN bus ID men noen hver gang og da denne har en frekvens på 10Hz tar det opp til 3s mellom første og siste utleste verdi om man ikke mister en av pakkene i utlesningen.
Så ved Superlading og kjøring vil verdiene hoppe pga lese metode.
Slutten av ladingen og hvile spenning er nøyaktig.

Oppdatering: glemte ene vedlegget der man ser hver enkelt modul.
Grafen er så pass nær at det ser mye værre ut en det er. ;-)
Dette er og rett etter at bilen avsluttet ladingen så celle spenning har fallt litt ned mot hvilespenning.
Det er ganske mange celler som oppnår 4.075v før den avslutter ladingen og sier 100%.
Horten
Model X90D (18.03.17)

Cato76

:+1: Tesla Model 3 Performance 2021
:D Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017 - Solgt
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

sigurdi

Det var noe spørsmål om hvorfor ikke alle cellen var 4.075v siden bilen er cappet på dette.

Det oppfører seg helt likt å lade til Cappet 4.075 som en når man lader til 4.2v

Siden alle 96 modulene er i serie så justerer bilen total spenningen slik at ingen moduler kommer over 4.075v men de første treffer faktisk 4.075v ganske tidlig og resten følger sakte men sikkert etter.
Hastigheten går så sakte nedover etterhvert som flere og flere celler nærmer seg mer og mer 4.075v.
Så gikk ca 1t fra 90 til 100%.
Legger med noen ekstra bilder fra 95/85 og 96/86 og første celler hadde 4.075v allerede her selv om bilen ladet med 14kW, på slutten var det under 2kW.
På graf zoomer jeg og in så skalaen er veldig liten derfor ser differansen vedlig stor ut selv om delte v bare er 0.010v
Horten
Model X90D (18.03.17)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA