Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

10% reduksjon på 85kWh-batteriet...

Startet av Cato76, fredag 21. juni 2019, klokken 15:25

« forrige - neste »

Muffinman

Sitat fra: Simen1 på onsdag 12. februar 2020, klokken 15:35
Hvordan sjekker jeg ny Vmax? Trenger jeg bare kjøpe en eller annen OBD2-adapter og lese det av derfra?
Enkleste er å kjøpe en blutooth OBD-adapter, pare den mot mobilen og kjøpe appen Scan my Tesla. Den finnes bare til Android. I tillegg trenger du en kabel mellom bil og obd-adapteret. Googlet, og ser det er flere som selger disse. OBS på at det er flere varianter; du skal sikkert ha den eldste varianten. Tror skillet gikk et sted i 2015.

For å lese av vmax må du lade helt fullt, og lese av påtrykt spenning mot slutten av ladingen, dvs ikke vente til lading er ferdig for da faller det øyeblikkelig litt. Det er påtrykt spenning som begrenses. Hvis det stanger mot 4.08-ish volt mot slutten er det capping å melde, men ikke om det ligger opp mot 4,18-4,19.

Simen1

Noe Tesla-app har jeg aldri hatt så det bekymrer ikke meg direkte, men indirekte kan gå ut over bruktverdien. Manglende oppdateringer er bare litt irriterende for jeg ser ikke noe med nevneverdig nytteverdi i nyere versjoner, men også her kan det gå ut over bruktverdien.

At det har noe å gjøre med sikkerhet er bare spekulasjoner så langt. Er det reelt så må selvsagt Tesla fortelle om det. Har de utsatt kunder for unødvendig risiko fordi de har holdt tilbake info om risikoen, og det skulle gå ut over noen, så blir det en stygg sak juridisk. Jeg håper jo de ikke er helt blåst og naive.

De kan ikke frata muligheten for superlading sånn etter eget forgodtbefinnende. De kan eventuelt komme med et tilbud, om man vil frasi seg superlading mot en viss sum for eksempel. Enten godtar begge parter en slik avtaleendring eller så forblir den opprinnelige avtalen gjeldende.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Simen1

Jeg fikk presentert et sett med betingelser og valget ok eller cancel. Jeg leste betingelsene og som følge av det var det naturlig å velge cancel.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

Veggen

Ser ikke helt problemet med bruktverdien.
Tesla kan helt sikkert oppgradere på servicesenter.
Før eller siden blir man sikkert tvunget uansett ifbm verkstedbesøk.

Simen1

Sitat fra: Veggen på torsdag 13. februar 2020, klokken 17:39Før eller siden blir man sikkert tvunget uansett ifbm verkstedbesøk.
Jeg ga eksplisitt beskjed om å ikke oppdatere programvaren sist min var inne til feilfiks og reparasjoner. Grunnet dårlig kommunikasjon innad hos dem var det på nære nippet til at de gjorde det likevel, men jeg fikk avverget det.

Nå har jeg som sagt gitt etter for presset og innstallert den potensielt batteri-reduserende programvaren, men har ikke sjekket hvorvidt jeg er rammet ennå.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

Muffinman

Indikert rekkevidde er basert på en forbrukskonstant. Dermed kan den si noe om du har fått reduksjon. Men hvis du ikke husker antall tkm ved ulike nivåer (f.eks. hvis du bruker %-visning til vanlig) må du nok fullade og se hva får. I starten fikk noen reduksjon gradvis, mens andre fikk det brått f.eks. etter superlading.

@roger

Har fått samme melding som Simen1, men har forsatt ikke oppdatert. Er mest bekymret for begrenset ladehastighet på superlader. Bruker det svært sjelden, men når vi først er på tur, så har vi allerede brukt nok tid på Alvdal og Elverum mm. til at det er fristende med forlenget tidsforbruk på superladere. (Alvdal og Elverum er bare ment som eksempler, no hard feelings). Begrensning i Vmax er selvsagt ikke bra, men det vil etter min mening være lettere å holde Tesla juridisk ansvarlig for den begrensningen, i forhold til ladehastighet. Tesla har vel aldri garantert en ladehastighet på superladere, eller tar jeg feil?
Hvilken programvareverson fikk du når du lastet ned Simen?
Sør-Trøndelag,
Model S P85+, 21" sølv, hvit, Teck pakke, vinterpakke, luftfjæring, mellombrunt skinninter., carbondekor, lydstudio pakke, parksensor, i drift fra 26.09.2013

Jørn'ern

Så... Hva er status på battery gate? Er alle pre 2016 bilene rammet, eller er det bare et utvalg? Flesteparten? Noen få?

Jeg er i prosess og skal kjøpe brukt model s, og ønsker naturligvis mest mulig rekkevidde... Kan jeg like godt se på 75d istedet for 85d?

Hva er egentlig reell rekkevidde på en 85d hvor Vmax er blitt capped? Under 400km?

Klykken

Rekkevidde er jo relativt. Men ja, forvent under 400 i alle fall med cap og tett oppunder uten cap. Du kjører imidlertid nesten aldri fra 100% til 0, så rundt 30-35 mil kan forventes på det lengste i normale hastigheter og topografi fra 90% SOC.

Verste på langtur er redusert ladehastighet. For min del i alle fall.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Rosstopher

Sitat fra: Jørn'ern på lørdag 15. februar 2020, klokken 11:06
Jeg er i prosess og skal kjøpe brukt model s, og ønsker naturligvis mest mulig rekkevidde... Kan jeg like godt se på 75d istedet for 85d?

Har ikke svar på spørsmålet ditt, men husk at bare fordi bilen du kjøper ikke er påvirket på kjøpstidspunktet så er ikke det noen garanti for at den vil forbli upåvirket.

Det er ikke mange mil forskjell i rekkevidde på 85D og 75D. Jeg hadde nok satset på en 75D hvis jeg skulle kjøpe bil i dag og det var alternativene jeg hadde.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

1000kwh

Sitat fra: Jørn'ern på lørdag 15. februar 2020, klokken 11:06
Så... Hva er status på battery gate? Er alle pre 2016 bilene rammet, eller er det bare et utvalg? Flesteparten? Noen få?

Jeg er i prosess og skal kjøpe brukt model s, og ønsker naturligvis mest mulig rekkevidde... Kan jeg like godt se på 75d istedet for 85d?

Hva er egentlig reell rekkevidde på en 85d hvor Vmax er blitt capped? Under 400km?
75 bilene har jo fått ØKT ladehastighet siden de var nye. Så det er jo kanskje grunn nok til å velge 75.

lightscribe

Sitat fra: Jørn'ern på lørdag 15. februar 2020, klokken 11:06
Så... Hva er status på battery gate? ... Flesteparten? Noen få?

Veldig Få. Har sett bevis på TMC av capping til 4.1V men ikke en eneste slik skjermdump her.

Jørn'ern

OK, mange takk for svar. Slik jeg ser det kan jeg lik så godt gå for en 75d istedet for 85d.  Da får jeg facelift, og, som flere påpeker bedre ladehastighet

Muffinman

Nå har vel TOCN dokumentert en del tilfeller, og flere har rapportert på forumet her. Blant annet denne herremannen:

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/8mjrbA/tesla-eiere-raser-mot-selskapet-kuttet-rekkevidden-pa-bilene-deres-ov

Går ut fra at det er et betydelig antall på verdensbasis. Spørsmålet er om antallet vil vokse og at flere eller alle vil kunne få dette med tiden. Det er det bare Tesla som vet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA