Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

10% reduksjon på 85kWh-batteriet...

Startet av Cato76, fredag 21. juni 2019, klokken 15:25

« forrige - neste »

Klykken

Sitat fra: fonberg på tirsdag 14. januar 2020, klokken 13:56
Dette betyr vel at energikapasiteten på denne batteripakken er noe høyere enn originalt 85-batteri?
Virker slik. Men lavere spenning (350V mot 400V) gir vel lavere effektuttak? Og lavere ladefart? Eller?
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Wibla

De tar ut mer effekt av de nyere 350V-pakkene, så eldre P85 vil nok ikke merke noe særlig forskjell? Litt synsing her, men tror ikke jeg ville malt fanden på veggen helt enda ;)
2018 Tesla Model S 75D

Muffinman

Vel, fanden som heter lavere effekt på chademo må vi ihvertfall regne med møter opp. Her vil lavere spenning medføre lavere effekt siden chademo er begrenset til 125A. Men sikkert ikke verre enn 85-pakkene som er blitt begrenset på ladeeffekt, for det er jammen begredelige greier.

Wibla

Chademo er et løsbart problem, heter CCS-adapter :P
2018 Tesla Model S 75D

geear

Sitat fra: Wibla på tirsdag 14. januar 2020, klokken 20:41
Chademo er et løsbart problem, heter CCS-adapter :P
Akkurat samme problem med CCS-adapteret på 50 kW-ladere. Fordelen er at det finnes raskere ladere, men det er fortsatt langt mellom de. Det er for eksempel ingen over 50 kW på de 28 milene jeg har til hytta.

daktari

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 14. januar 2020, klokken 18:10
Vel, fanden som heter lavere effekt på chademo må vi ihvertfall regne med møter opp. Her vil lavere spenning medføre lavere effekt siden chademo er begrenset til 125A. Men sikkert ikke verre enn 85-pakkene som er blitt begrenset på ladeeffekt, for det er jammen begredelige greier.
Hva blir spenning når batteriet er "tomt"? 350V og 125A gir vel 56 kW, eller er jeg på bærtur regnemessig her?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Sitat fra: fonberg på tirsdag 14. januar 2020, klokken 13:56
Sitat fra: OhmPaPa på tirsdag 14. januar 2020, klokken 06:08
Nytt 85kWh-batteri fra Tesla levert til en i USA.

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/new-85kwh-battery-for-my-2013-p85.181716/

Virker som det er et moderne 100kWh-batteri med færre celler.

Got my original battery pack revision "B" (unsure of the part#) replaced over the weekend and just picked up my car. To my surprise, I now have a new battery showing a ~92% charge to be 265mi and according to the app, 100% is 288mi!!! I initially thought I got a 90kWH pack as a replacement but when I picked it up, battery label shows a part# 1014116-00-A with 85kWh, 350VDC (vs the old pack 400VDC)

Rated Range @ 100% = 289 miles (per iOS Tesla app)
Ideal Range @ 100% = 333 miles (per iOS Tesla app)

Dette betyr vel at energikapasiteten på denne batteripakken er noe høyere enn originalt 85-batteri?
høyere enn 90 også kanskje? Jeg hadde rated 440 km som ny på 2017 90D, 275 miles det. Men godt mulig de har endret beregning av rated.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

ventle

Sitat fra: daktari på onsdag 15. januar 2020, klokken 11:24
høyere enn 90 også kanskje? Jeg hadde rated 440 km som ny på 2017 90D, 275 miles det. Men godt mulig de har endret beregning av rated.

I tråden som går på TMC så spekuleres det i at det nye 85-batteriet faktisk har mer kapasitet enn det som sitter i 90-bilene ja. Dersom det stemmer at det er bygget med samme moduler som 100-batteriet, men med to moduler mindre, så kan det være opptil 89 kWh total kapasitet, mens et nytt 90-batteri hadde 85,8.

Chris Neumann Ruud

Spørsmålet som alle stiller seg er vel så klart "hva med alle oss som har fått problemer med batteriet, enten som redusert ladehastighet eller kapasitet, hva skjer med oss fremover nå?"
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

jkirkebo

Sitat fra: daktari på onsdag 15. januar 2020, klokken 11:20
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 14. januar 2020, klokken 18:10
Vel, fanden som heter lavere effekt på chademo må vi ihvertfall regne med møter opp. Her vil lavere spenning medføre lavere effekt siden chademo er begrenset til 125A. Men sikkert ikke verre enn 85-pakkene som er blitt begrenset på ladeeffekt, for det er jammen begredelige greier.
Hva blir spenning når batteriet er "tomt"? 350V og 125A gir vel 56 kW, eller er jeg på bærtur regnemessig her?

Ja. Et tomt 350V batteri har ca. 290V. Så regnstykket blir 290V*125A=36kW. Som regel får man ikke mer enn ~120A heller fra disse laderne så jeg ville ikke regnet med mer enn 35kW i starten. Spenningen stiger dog fort til 310-320V så det tar ikke mange minuttene før man er oppe på ihvertfall 38kW. På topp kan man regne med 41-42kW, ikke mer.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Muffinman

Så begrenses jo strømstyrken når soc begynner å bli høy, slik at effektøkningen motvirkes av fallende strøm. Men vi vet ikke hvor hardt disse pakkene kan lades på høy soc. Det kan jo bli en hyggelig overraskelse for alt vi vet.

På våre 85 makset vi på 48kW ved 67% før den berømte reduksjonen. Nå får vi 10-12kW mindre ved samme soc.

Muffinman

Hmm, lenge siden oppdateringer på våre biler siden de to som var klare ble trukket etter et par dager. P85 er på 40.2.1, men nå er jammen 40.2.3 på vei ned via 3G/edge. Da er det sannsynligvis noe viktig, kan hende de diagnoseverktøyene som diskuteres i TMC tråden er inkludert her?

Blir interessant å se om installasjonen starter av seg selv.

Jøss, mens jeg skriver henter faktisk 85D`en samme versjon også uten å være tilkoblet wifi. Den er nå på 40.2.2. Her går det mye raskere, så vi får se hva som skjer når ting er ferdig staget.

Klykken

Du mister vel batterivarmer ved stillstands med disse oppdateringene...? Eller allerede borte, kanskje? Jeg har unnlatt å installere 40.2.3 på vår 85D siden en gang i desember av den grunn.. Beholder 32.12.7 enn så lenge.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Muffinman

Aner ikke om batterivarmeren har vært borte, kjørt i range mode hele vinter og det har for det meste vært temperaturer godt over 0 grader her.

ventle


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA