Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

10% reduksjon på 85kWh-batteriet...

Startet av Cato76, fredag 21. juni 2019, klokken 15:25

« forrige - neste »

Sandvika

Min bil har gått noen og 60', superblader 15-20 ganger. Over 80% 10 ganger til 100% 2 ganger. Min bil er cappet på 60kw, i sommer var jeg på 120kw. Bare å krysse fingrene for at de får mer kunnskap og løfter restriksjoner etterhvert.

Dette har ikke noe med gratis eller ikke å gjøre.


Hodetelefoner

Les i tråden. Supercharging er mindre skadelig enn å kjøre bilen hardt. Det sliter på batteriet.
Du får mere enn 60kW. Sannsynligvis kaldt batteri

Kvalvag

Hva med lading på annet enn gratis superladere? F.eks annet system som ikke har med Tesla å gjøre - er det raskere?

Har lyst på billig S - men dette er ikke bra....  men ser ikke ut til at bruktprisene har tatt veldig skade...

Muffinman

Begrensningen er uavhengig av om du lader på supercharger eller annet. Selv på chademo mister man inntil 10kW makseffekt i forhold til tidligere (på 67% på 85D`en). Grovt sett er chademolading påvirket fra ca 55% siden det kan leveres høyere effekt enn bilen er justert til å ta i mot etter det punktet.

Joachim@sancon.no

Først vil jeg bare beklage at jeg ikke har lest alle 54 sidene på denne tråden og mest sannsynlig er svaret på mitt spørsmål besvart tidligere. Men jeg satser på høy takhøyde på forumet her og drister meg til et spørsmål ang reduksjon av lade hastighet.  :D

Har tidligere hatt både S 85d, S 75d og en Model X 100D, og har uten unntak vært fornøyd med lade hastigheten. De 2 første S ble kjøpt ny og X`en ble kjøpt demo. Alt i alt har jeg vært fornøyd med SUC hastigheten på alle bilene og gjennomføring av Europa turneer har vært uproblematisk. F.eks merket vi lite forskjell i 75d og 85D når vi så på tid brukt på en 2500km tur.

Men de tallene som nå leser om i tråden her er milevis unna det jeg opplevde på mine tidligere biler. Og siden jeg nå vurderer en Model S for ett år eller to, så tenkte jeg å sjekke hvordan batterier som er affektert av reduksjonen og hvilke som ikke er det.

I Det daglige så vil et 60kwh batteri holde lenge for oss, men på langtur (1000km ++) så tror jeg ikke vi vil ønske noe lavere ladet hastighet enn hva vi opplevde med vår 75d.

Bilen jeg ser etter må ha AP1 eller nyere. Bakhjulstrekk er helt OK. Har tidligere sett at det fantes noen 60 varianter som er software limited 75 pakker. De høres kanskje ut som er fornuftig valg mtp budsjett.

Så spørsmålet er hvilke bilen har fått reduksjon i lade hastighet  etter oppdateringer siste år?

Gjelder dette kun den orginale 60 og 85 pakken?

Eller er også 70,75 og 90 affektert?

Tesla bjørn har jo en del videoer som viser lade hastighet. Men de er såpass gamle at de ikke er så relevante lenger.

mthoring

#800
Original 60/70/85 har fått redusert ladehastighet tildels kraftig (dog jeg har inntrykk av at det varierer noe hvor mye). Noen har også fått redusert rekkevidde.
Det er også gjort endringer i ladekurven for nyere S/X. Min lader vesentlig raskere i bunn enn før (soc <50%), men tregere i toppen. Jeg opplever selv at den holder 116-117kw en god stund, for deretter å holde seg over 100kw fram til ca 45% soc.
Tror du vil oppleve 75 som raskere enn før, men det kreves vel høyere temperatur enn før for å nå maks hastighet, etter det jeg forstår (ikke selvopplevd enda).
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

alda

Sitat fra: Joachim@sancon.no på onsdag 01. januar 2020, klokken 12:41
Først vil jeg bare beklage at jeg ikke har lest alle 54 sidene på denne tråden og mest sannsynlig er svaret på mitt spørsmål besvart tidligere. Men jeg satser på høy takhøyde på forumet her og drister meg til et spørsmål ang reduksjon av lade hastighet.  :D

Har tidligere hatt både S 85d, S 75d og en Model X 100D, og har uten unntak vært fornøyd med lade hastigheten. De 2 første S ble kjøpt ny og X`en ble kjøpt demo. Alt i alt har jeg vært fornøyd med SUC hastigheten på alle bilene og gjennomføring av Europa turneer har vært uproblematisk. F.eks merket vi lite forskjell i 75d og 85D når vi så på tid brukt på en 2500km tur.

Men de tallene som nå leser om i tråden her er milevis unna det jeg opplevde på mine tidligere biler. Og siden jeg nå vurderer en Model S for ett år eller to, så tenkte jeg å sjekke hvordan batterier som er affektert av reduksjonen og hvilke som ikke er det.

I Det daglige så vil et 60kwh batteri holde lenge for oss, men på langtur (1000km ++) så tror jeg ikke vi vil ønske noe lavere ladet hastighet enn hva vi opplevde med vår 75d.

Bilen jeg ser etter må ha AP1 eller nyere. Bakhjulstrekk er helt OK. Har tidligere sett at det fantes noen 60 varianter som er software limited 75 pakker. De høres kanskje ut som er fornuftig valg mtp budsjett.

Så spørsmålet er hvilke bilen har fått reduksjon i lade hastighet  etter oppdateringer siste år?

Gjelder dette kun den orginale 60 og 85 pakken?

Eller er også 70,75 og 90 affektert?

Tesla bjørn har jo en del videoer som viser lade hastighet. Men de er såpass gamle at de ikke er så relevante lenger.
Har en S60D (75), och den har faktiskt fått ÖKAD hastighet på SuC-laddning sista året. Som ny bil var max. runt 95kw, efter senare uppdateringar har jag varit uppe i 120kw.
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

Joachim@sancon.no

Jeg tror vel kanskje at en 60d ville vært midt i blinken for meg. På langtur med flere SUC er det jo sjelden at man lader over 80% pga redusert hastighet. Og da vil det kun være første etappen på dagen som du får utnyttet 75vs 60.

Vet du hvor lang typical range du har ved 100% ?

tornaldo

Er det ikke ca 320 km rated ved 100%? Hvis batteriet har 58.5 kWh tilgjengelig, skal det vel bli omtrent det.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

alda

Sitat fra: Joachim@sancon.no på onsdag 01. januar 2020, klokken 15:43
Jeg tror vel kanskje at en 60d ville vært midt i blinken for meg. På langtur med flere SUC er det jo sjelden at man lader over 80% pga redusert hastighet. Og da vil det kun være første etappen på dagen som du får utnyttet 75vs 60.

Vet du hvor lang typical range du har ved 100% ?
Den var 329 km när bilen var ny, efter 43000 km har den gått ner till 316 tror jag det var. Skadar ju inte att ladda denna til 100%, så det gör jag ofta när inte bilen blir stående längre tid.
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

Contango

Tror du vil se at software nedgraderte 60/70 biler ikke ersærlig rimeligere enn 75 biler. Nettopp fordi batteriene er ladet mer forsiktig, ladekurven den samme og kapasiteten tilgjengelig om man vil kjøpe den. Og fordi det er mye mindre forskjell på netto batterikapasitet enn tallene skulle tilsi.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Sandvika

Sitat fra: Hodetelefoner på tirsdag 31. desember 2019, klokken 19:17
Les i tråden. Supercharging er mindre skadelig enn å kjøre bilen hardt. Det sliter på batteriet.
Du får mere enn 60kW. Sannsynligvis kaldt batteri
1,5t kjøring, hvorav siste 20min navigering mot SC. Burde være varmt batteri tiltross kaldt vær.

Muffinman

Problemet er at bilen bare varmer opp til ca 30-32 grader når man navigerer til suc, mens batteriene med "gammel" kjemi etter oppdateringen krever minst 36 grader for å få optimal (riktignok redusert) hastighet. I tillegg er setpunktet for driftstemp også på 30-32 grader, slik at man aldri vil få høyere temperatur av vanlig kjøring. Man kan lure systemet ved å kjøre i range mode som flytter settpunktet til ca 42 grader, men det er passiv oppvarming og det oppnår man aldri i vinterlige temperaturer. Faktisk stabiliserer tempen seg ofte et sted mellom 20 og 30 grader nå i kulda ved vanlig kjøring. Har du en P-bil kan du bruke max battery power til å varme batteriet tilstrekkelig, men vi med "vanlige" biler har ikke den muligheten og er dermed låst til lavere ladehastighet enn oppnåelig nå om vinteren - fordi det ganske enkelt ikke er mulig å få opp tilstrekkelig temperatur på batteriet.

Simen1

Sitat fra: Rosstopher på mandag 30. desember 2019, klokken 16:09
Sitat fra: Simen1 på mandag 30. desember 2019, klokken 15:36Jeg tenker Tesla blir nødt til å tilby reparasjon uten kostnad i tillegg til eventuelle forslag om innsalg av større batterier etc. F.eks:

- Nytt 85 kWh batteri: 0 kr
- Oppgradering fra 85 til 100 kWh batteri: 50 000 kr
De produserer vel ikke 85-pakker lenger, så det blir nok enten en 90/100-pakke SW-begrenset til 85 eller å betale for å låse opp hele. Kan jo være en smart måte å ihvertfall få tilbake noe av utgiftene til reparasjoner.
Med 70 000 rammede biler så er det ikke et spørsmål om hva som produseres lengre, men hva de _kan_ produsere. For kundene vil det være mest effektivt å få byttet batteriet raskt. Dvs. hele pakken. Om de velger å gjenbruke batterikassa og bare skifte modulene på verkstedene eller skipe ut helt nye komplette batterier fra fabrikken får være opp til Tesla å bestemme. Det samme gjelder gjenbruk av de batteripakkene som var merket 85 kWh. Det er sikkert mye god gjenbruk i de, men egentlig irrelevant for denne tråden og kundeopplevelsene.

Jeg vil forsåvidt legge til ennå en opsjon:
- Kompensasjon på X kr for å ikke bytte batteripakken (kostnadsfri om-merking til 70-75 kWh)
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

Muffinman

Interessant innlegg fra TMCforum. En herremann som fikk bilen undersøkt hos Tesla etter at han mistet batterikapasitet etter oppdateringen. De skulle ha betalt for diagnosen, gav muntlig beskjed om at alt var i orden og skulle likevel ikke ha betalt når kunden ba om å få testrapporten  ???


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA