Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

10% reduksjon på 85kWh-batteriet...

Startet av Cato76, fredag 21. juni 2019, klokken 15:25

« forrige - neste »

Muffinman

Var på en rundtur på gode 40 mil i dag. Bilen er jo helt kastrert med ladehastigheten som oppnås nå. Greit nok til koselangtur med god tid, men om man er nødt til å rekke frem et sted innser man fort at Tesla har kjørt bilene våre inn i fremtiden med ræva først. Nye utfordringer og kreative løsninger for å få det til å gå ihop nå dessverre. Bilturer til Spania blir det heller ikke flere av med våre biler; reduksjonen i ladehastighet vil koste oss en ekstra reisedag hver vei slik at totalen øker fra 6 til 8 dager. Og det er over smertegrensen.

Alternativer? Ny Tesla eller fossil...

No-name

Sitat fra: Muffinman på mandag 30. desember 2019, klokken 19:13


Alternativer? Ny Tesla eller fossil...

Er det sånn å forstå at dette problemet ikke vil oppstå i fremtiden på Tesla kjøpt nå,  eller er det også i det blå?

Muffinman

Det blir bare spekulasjoner dessverre. Man kan jo håpe at det er læring inne i bildet her og at kjemien tåler høyere ladeeffekt på nyere biler, men så stiger jo effekten ganske heftig etterhvert også.

mthoring

#783
Burde jo egentlig ikke være noe problem med hurtiglading på bilene våre. Min mobil hurtiglader jo fullt på ca 40 min hver dag, og de holder jo erfaringsmessig greit på kapasiteten i 3-4 år, helt uten kjøling og varming av batteriet. Mye hardere bruk en en Teslapakke vil oppleve.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Rosstopher

Sitat fra: mthoring på mandag 30. desember 2019, klokken 21:44
Min mobil hurtiglader jo fullt på ca 40 min hver dag, og de holder jo erfaringsmessig greit på kapasiteten i 3-4 år, helt uten kjøling og varming av batteriet.

Jeg har aldri hatt en moderne smarttelefon som har blitt brukt i 3-4 år uten betydelig degradering. Jeg bruker å regne med at batterilevetid er halvannet til to år før det er merkbar degradering. En av mine telefoner er 3 år gammel nå, og den sier selv at SOH er 86 %.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Muffinman

Nei, med normal bruk er batteritiden på en mobil ofte  merkbart redusert etter bare et år.

Har et eksperiment gående med timer og ladeplate slik at min mobil aldri fylles opp med mer enn 50% over natta, så lader jeg etter litt i løpet av dagen. Prøver å ikke gå over 80% og ikke under 20-30%. Nærmer seg 1 år, spent på hvordan det går. Hvordan leser man av helsetilstanden på en android telefon?

jkirkebo

Sitat fra: No-name på mandag 30. desember 2019, klokken 20:08
Sitat fra: Muffinman på mandag 30. desember 2019, klokken 19:13


Alternativer? Ny Tesla eller fossil...

Er det sånn å forstå at dette problemet ikke vil oppstå i fremtiden på Tesla kjøpt nå,  eller er det også i det blå?

Helt i det blå, men risikoen er nok størst på de bilene som hurtiglades mye. Det sikreste er nok å hurtiglade så mye som man må, men ikke mer enn man behøver. Det hender f.eks at jeg stopper på Rygge for å hurtiglade litt for å rekke hjem (bor 30km fra Rygge), da står jeg i maks 5 minutter før jeg kjører videre. Lader mao. ikke mer enn akkurat det jeg må for å komme meg hjem, selv om jeg ikke betaler noe for ladingen. Tror det vil lønne seg i lengden.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

No-name

Sitat fra: jkirkebo på mandag 30. desember 2019, klokken 23:16
Sitat fra: No-name på mandag 30. desember 2019, klokken 20:08
Sitat fra: Muffinman på mandag 30. desember 2019, klokken 19:13


Alternativer? Ny Tesla eller fossil...

Er det sånn å forstå at dette problemet ikke vil oppstå i fremtiden på Tesla kjøpt nå,  eller er det også i det blå?

Helt i det blå, men risikoen er nok størst på de bilene som hurtiglades mye.

Det er nettopp her problemet ligger imo. Hva er mye?  For meg som kunne tenkt seg å kjøpe en brukt Tesla etterhvert, gjør denne usikkerheten handelen nesten umulig. Hvor mye har forige eier hurtigladet, hvor nær grensa for struping er bilen?

For min egen del hadde det vært mye enklere å forholde seg til en gitt grense.
Selv en konservativ grense satt av Tesla hadde vært mye bedre. Tror og Tesla hadde tjent på det i det lange løp. Men, klart at dette tar vekk litt av fordelene markedsført av Tesla,  så skjønner at de vegrer seg for å gjøre det.

Muffinman

Tror det er viktig å presisere at det tilsynelatende ikke er noen sammenheng mellom mengde hurtiglading og capping av vmax når det gjelder (i hovedsak) 85-bilene som diskuteres i denne tråden. Det er biler med lav kilometerstand som knapt har sett hurtiglader som er cappet, samtidig som vi ser biler med høy km og nesten utelukkende superlading uten capping. Men det ser ut som samtlige har fått redusert ladeeffekt.

Det lukter vel sterkt av at man har oppdaget noe man ikke var klar over når bilene ble solgt. Dette kan være knyttet til selve konstruksjonen av pakkene, produksjonsfeil på celler eller at de har satt BMS til å kjøre batteriene alt for hardt slik at brannfare/havari oppstår over tid. Så justerer man for å unngå hendelser i form av brannfare/store garantikostnader og tar tilbake egenskaper kundene har betalt dyrt for i samme slengen. Hvis jeg skal tippe tror jeg det er sammensatt av flere ting, men at ytelsen som er solgt inn er høyere enn batteriene takler over tid.

mthoring

Sitat fra: Muffinman på mandag 30. desember 2019, klokken 22:55
Nei, med normal bruk er batteritiden på en mobil ofte  merkbart redusert etter bare et år.

Har et eksperiment gående med timer og ladeplate slik at min mobil aldri fylles opp med mer enn 50% over natta, så lader jeg etter litt i løpet av dagen. Prøver å ikke gå over 80% og ikke under 20-30%. Nærmer seg 1 år, spent på hvordan det går. Hvordan leser man av helsetilstanden på en android telefon?

Degradering får man absolutt på en gammel mobil ja. Men vanligvis ingen brann eller totalkollaps i ladehastighet. Og det er som sagt uten aktiv kjøling/varming med mye hardere bruk. 1 full syklus med hurtiglading hver dag er mange ganger så hard bruk som en gjennomsnittlig Tesla opplever, ergo så tenkte jeg at batteripakken i bilen min i hvertfall minst burde være 10 år før den var i nærheten av å ha opplevd det mobilbatteriet er gjennom på et par år.

Finnes en app som beregner batterihelse indirekte på Android, etter at den har vært installert en stund. Husker ikke i farten hva den heter. Android har ingen innebygd mulighet for dette.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Rosstopher

Sitat fra: mthoring på tirsdag 31. desember 2019, klokken 09:40

Degradering får man absolutt på en gammel mobil ja. Men vanligvis ingen brann eller totalkollaps i ladehastighet.

Man får vanligvis ikke brann i mobilen, nei. Man får vel vanligvis ikke det i elbilen heller? Men hvor ofte brenner mobiler sammenlignet med elbiler. Magefølelsen sier at det er vanligere at mobiler selvantenner.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Muffinman

Hvor mange mobiler finnes det i forhold til elbiler?

El-boy

#792
Hei,
Jeg lurer på om reduksjon av superladereffekt i hovedsak gjelder biler med  solgt med gratis superlading eller gjelder det også for biler (model S og X) som betaler fullt ut for superlading?
Lurer også på om kappingen av ladeeffekt gjelder for biler som er solgt som innbyttebiler av Tesla med "inndratt" gratis superlading?
Mitt batteri var nytt reconditioned høsten 2018 men likevel sørgelig sakte superlading nå...

Virker på meg som det er de med eldre Model S og med gratis superlading som i hovedsak er rammet av denne kappingen. Bare spekulasjon fra min side men likevel det som sitter igjen som magefølelse  :-\

1000kwh

Sitat fra: El-boy på tirsdag 31. desember 2019, klokken 11:56
Hei,
Jeg lurer på om reduksjon av superladereffekt i hovedsak gjelder biler med  solgt med gratis superlading eller gjelder det også for biler (model S og X) som betaler fullt ut for superlading?
Lurer også på om kappingen av ladeeffekt gjelder for biler som er solgt som innbyttebiler av Tesla med "inndratt" gratis superlading?
Mitt batteri var nytt reconditioned høsten 2018 men likevel sørgelig sakte superlading nå...

Virker på meg som det er de med eldre Model S og med gratis superlading som i hovedsak er rammet av denne kappingen. Bare spekulasjon fra min side men likevel det som sitter igjen som magefølelse  :-\
Spekulasjonen et at Tesla vil ha veteranene lengre ved pumpa? det høres ikke ut som noe Tesla har nytte av.

Alle veteraner er stort sett med gratis lading, så det er ikke noe bra filter.

Muffinman

Cappingen er etter alle solemerker knyttet til hvilken kjemi som er benyttet i batteriene og ikke om bilen har gratis supercharging eller ikke.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA