Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

10% reduksjon på 85kWh-batteriet...

Startet av Cato76, fredag 21. juni 2019, klokken 15:25

« forrige - neste »

Wibla

2018 Tesla Model S 75D

NilsRo

Da var det min tur, 30-40 km reduksjon den siste uken. Har 2019.16.1.1 som ble installert tidlig i juni. :-[
Tesla Model S P85, sort, 19" vinter, 20" sommer

Alle pakker untatt: +pakke, sikkerhetspakke og ekstra barneseter.

Bekreftet 25/10 2013
I produksjon fra 02/02 2014
I transitt fra 07/02 2014
Levering 29 mars 2014, Drammen
VIN 29805

Totning

#707
Kjøpte min første Tesla i Juni. Brukt Model S 85. Deltok på helgens rekkevidde- og ladehastighetstest. Bilen fungerer godt til mitt bruk. Lader hjemme, og bruker supercharger 2-3 ganger pr. mnd. Har vært overrasket over lave ladehastigheter, men samtidig har det ikke tatt lengre tid en at det er greit for meg. Uansett ser jeg poenget rundt måten dette har foregått fra Tesla sin side. Og jeg kunne utvilsomt ønske meg en litt bedre ladekurve en det jeg får nå. Fikk beskjed av TOCN sin representant, Sigurd Ingvaldsen, at han var overrasket over hvor fort ladingen min gikk. Snittet for 10%-90% var så langt jeg kan tyde 55,5KW. Og litt mer aktuelt for meg: 10%-80% 60KW. Legger ved bilde av testresultatene for de som skulle være interessert.
2014 S85. AP1.

Klykken

Sitat fra: NilsRo på søndag 17. november 2019, klokken 19:47
Da var det min tur, 30-40 km reduksjon den siste uken. Har 2019.16.1.1 som ble installert tidlig i juni. :-[
Bedret seg litt med nyere software, sies det..
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Muffinman

Sitat fra: Totning på søndag 17. november 2019, klokken 20:19
Snittet for 10%-90% var så langt jeg kan tyde 55,5KW/h. Og litt mer aktuelt for meg: 10%-80% 60KW/h. Legger ved bilde av testresultatene for de som skulle være interessert.

Pirkemodus :)
Effekt måles i kW, mens energi i kWh. Lader du med 50kW i en time blir det 50kWh :D

MeTesla

Sitat fra: Totning på søndag 17. november 2019, klokken 20:19
Kjøpte min første Tesla i Juni. Brukt Model S 85. Deltok på helgens rekkevidde- og ladehastighetstest. Bilen fungerer godt til mitt bruk. Lader hjemme, og bruker supercharger 2-3 ganger pr. mnd. Har vært overrasket over lave ladehastigheter, men samtidig har det ikke tatt lengre tid en at det er greit for meg. Uansett ser jeg poenget rundt måten dette har foregått fra Tesla sin side. Og jeg kunne utvilsomt ønske meg en litt bedre ladekurve en det jeg får nå. Fikk beskjed av TOCN sin representant, Sigurd Ingvaldsen, at han var overrasket over hvor fort ladingen min gikk. Snittet for 10%-90% var så langt jeg kan tyde 55,5KW/h. Og litt mer aktuelt for meg: 10%-80% 60KW/h. Legger ved bilde av testresultatene for de som skulle være interessert.

Takk som deler! Veldig interessant synes jeg, å se hvordan en 85 bil lader, en som SigurdI mener var overraskende bra. Det er jo en god  benchmark for oss andre.

Chris Neumann Ruud

nede på 100-soc nå. Imponert, Yoda ikke er.
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

Muffinman

Merk at det kreves en god del høyere temperatur for å i det minste oppnå effekten som er mulig, og bilen vil ikke hjelpe batteritempen over 32 grader selv ved å navigere til suc. Selv etter at man har plugget inn slår batterivarmeren av ved ca 30 grader.  Håper i det minste det rettes i software snart. TM3 varmer jo batteriet noe helt vilt når det skal lades.

MeTesla

Saken utvikler seg ikke akkurat positivt på TMC forumet. David99 skriver:

"The issue still growing and affecting more cars. I was unaffected for a while but then got hit as well a few weeks ago. 

Now Tesla is now more sneaky about taking away range by limiting the charge voltage. It used to be a sudden drop. Now it's slower and gradual. I have been loosing range continuously and drastically. The only reason I notice it so clearly is because I keep very good track of the parameters and I drive very much. The drop in my case is much more noticeable than it would for others who drive far less. I have lost 15 miles (still dropping though) since then and the max voltage keeps dropping. I have driven aprox 15k miles since then (aprox 6 weeks) . It would take an average driver probably a year and the drop over that time would be hard to notice. I believe that Tesla is now gradually dropping the voltage over the miles you drive. This way it looks much more like natural degradation. I'm confident that the number of affected cars is much higher than originally thought. By applying the clipping gradually it becomes hard to notice and mostly indistinguishable from degradation. Only looking at the max voltage on the CAN bus would show it. And that's exactly what Tesla refuses to access proof. 

Tesla is really messing with us here. My usable capacity it now less than 60 kWh. And even that is very hard to get as charging to 100% now takes extremely long."

Ehrnst

Det er ikke noe nytt fra tesla owners club om dette heller? De skulle jo ha sendt over all dokumentasjon. Kjøpte selv min bil i sommer, brukt av tesla, og føler meg grundig lurt. Første vinter skal bli spennende. Kortere rekkevidde, saktere lading og mere kø

Klykken

Nå er det et "problem" med at bilen ikke varmer opp batteri tilstrekkelig før SuC heller (gjelder alle Model S/X/3 virker det som), så også det vil føre til lavere hastighet i børjan.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

MeTesla

Det er veldig betenkelig slik saken utvikler seg nå. At det med rekkeviddestruping ikke var en engangshendelse men at fler og fler blir berørt ved at Tesla ser ut til å ha endret implementeringen til å ta dette mer gradvis slik at man ikke merker det. For det de har gjort, er jo å softwarebegrense batteriet ved at det ikke lader til 4,2V (fullt potensial) men stopper før. Dermed får man jo ikke det man betalte for.

mthoring

Sitat fra: MeTesla på mandag 25. november 2019, klokken 10:13
Det er veldig betenkelig slik saken utvikler seg nå. At det med rekkeviddestruping ikke var en engangshendelse men at fler og fler blir berørt ved at Tesla ser ut til å ha endret implementeringen til å ta dette mer gradvis slik at man ikke merker det. For det de har gjort, er jo å softwarebegrense batteriet ved at det ikke lader til 4,2V (fullt potensial) men stopper før. Dermed får man jo ikke det man betalte for.

Har en ørliten mistanke om at dette kan gjelde nyere biler også, noen som har målt en liten nedgang i spenning @100% SoC på 75/90/100-type batterier?
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20


Muffinman

Analysen i den videoen har vel vist seg å ikke være helt korrekt, så synes ikke den skal brukes som eksempel her.
Vært kommentert både i andre videoer av diverse tubekjendiser, og på TMC forum.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA