Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

10% reduksjon på 85kWh-batteriet...

Startet av Cato76, fredag 21. juni 2019, klokken 15:25

« forrige - neste »

Muffinman

Supercharget for første gang på 12.3 i dag. Kjørte 16 mil, fylte på 18kWh på chademo, kjørte 4 mil, stod 3,5t på 7kW AC, kjørte litt over 20 mil i ett strekk og så rett på superchargeren med 16%. To sekunder på 100kW, så rett ned på 75, og fort ned på 60-tallet. Avsluttet på 35% med ca. 65kW.

Hvis dette er representativt er det ingen bedring å spore mtp ladehastighet på denne softwareversjonen.

ahusom

Sitat fra: Muffinman på fredag 08. november 2019, klokken 20:39
Supercharget for første gang på 12.3 i dag. Kjørte 16 mil, fylte på 18kWh på chademo, kjørte 4 mil, stod 3,5t på 7kW AC, kjørte litt over 20 mil i ett strekk og så rett på superchargeren med 16%. To sekunder på 100kW, så rett ned på 75, og fort ned på 60-tallet. Avsluttet på 35% med ca. 65kW.

Hvis dette er representativt er det ingen bedring å spore mtp ladehastighet på denne softwareversjonen.
Er ikke like hardt rammet som deg men ligger godt under opprinnelig 85 ladekurve. Opplevde heller ingen endring med 12.3.

Har lastet ned 12.7 nå i kveld så krysser fingrene for bedring der.


Sent from my iPad using Tapatalk

Facet

Jeg er på 12.2. Etter først litt lading i Braak til 45% banket vi til Busdorf i 160-170 km/t. Fikk power limit etterhvert og vi ankom med 14%. Fikk først 120 kW i et sekund eller to og så ned til 97 kW ved 23%. Videre omtrent 110-% SOC.
2022 Tesla Model Y Performance
2020 VW e-Golf

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

fonberg

Sitat fra: Facet på fredag 08. november 2019, klokken 23:58
Jeg er på 12.2. Etter først litt lading i Braak til 45% banket vi til Busdorf i 160-170 km/t. Fikk power limit etterhvert og vi ankom med 14%. Fikk først 120 kW i et sekund eller to og så ned til 97 kW ved 23%. Videre omtrent 110-% SOC.

Til sammenligning lå jeg på ca 130-%SOC med min 2017 S90D på langkjøring i noen små minusgrader i forgårs og i ettermiddag, lading på Alvdal og Nebbenes.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Wibla

2018 Tesla Model S 75D

Muffinman


Contango

Jeg stusser litt over relevansen av denne testen til TOCN. Ikke noe galt med den, men utvalget av biler er veldig lite. Hvorfor er ikke eksvs datagrunnlaget til ABRP bedre? https://forum.abetterrouteplanner.com/blogs/entry/30-tesla-supercharging-summer-2019-update/
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Klykken

TOCN må ha egne reelle data å bruke for å ta saken med Tesla Norge, antar jeg.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Muffinman

Det er vel bare TOCN som logger sanntidsdata fra canbus under lading.

Contango

Det gjør vel ABRP også? Fra de bilene som gir ABRP tilgang til API.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Contango

Sitat fra: Klykken på fredag 15. november 2019, klokken 09:08
TOCN må ha egne reelle data å bruke for å ta saken med Tesla Norge, antar jeg.
Det er uklart for meg hva TOCN faktisk gjør annet enn å ha sagt de ønsker mer informasjon. Har de tydeliggjort hva de ønsker å gjøre?
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Muffinman

Ja. Sigurd m/flere kobler seg på canbus og leser ut detaljerte data under ladesyklusen. Det er hinsides forbi hva som er mulig å hente ut via API som egentlig gir veldig begrensede data.

Sigurd bruker for øvrig egenutviklet løsning for dette. Denne herremannen kan for øvrig godt tenkes å være landets fremste ekspert på området :)

Påmelding og info her:

https://www.tocn.no/2019/11/ny-superladertest-i-november-2019/

Contango

Takk for info. Jeg kan ikke komme og har uansett for nye biler til å ha mye å bidra med. Mulig jeg er helt fjern, men jeg forstår ikke hvilken merinformasjon som er nødvendig for å avklare status på 85 batteriene. Det bør være mer enn nok allerede til å kunne begrunne påstanden om avkorting i kapasiteter. Dernest er spørsmålet hva man skal bruke informasjonen til. Er det en prosess mot Tesla i Norge eller er det ikke? Hvis ikke, hvorfor ikke? Hvis det er en prosess, hvordan ser den ut? Er det bare en prosess mot Tesla  USA som TOCN skal hjelpe til med? Eller er det ingen koordinering? Eller skal alt være helt hemmelig?
Kanskje dette er glassklart for mange andre og at jeg ikke har klart å følge med godt nok.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Klykken

#704
Antar, og understreker at jeg bare antar, at de benytter dette til å ta videre med Tesla for å få en tydelig bekreftelse på at det tallene viser er korrekt og at bilene har blitt vesentlig dårligere "over natten", på vegne av de berørte. Med håndfaste bevis har vi et større potensiale til å få dette reparert eller kompensert på ett eller annet nivå.

Slik som ståa er nå så vet vi jo ingenting annet enn det faktum at 85-pakkene er vesentlig redusert.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA