Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

10% reduksjon på 85kWh-batteriet...

Startet av Cato76, fredag 21. juni 2019, klokken 15:25

« forrige - neste »

Thor2014

Her kan man få nedgradert bilen og eventuelt byttet emmc
https://youtu.be/BzmkXvkc9Uw
Er et firma i Kroatia som gjør jobben

Hodetelefoner

Man endrer ikke på sw mtp brannsikkerheten.  Ytelse og ting man savner er en ting. Ikke noe som kan steke barn...

twinpeaks

Jeg brukte teslafi for å logge ladehastighet langs veien Trondheim - Tyskland t/r. Disse gi følgende diagram, la til i tillegg "gamle" ladekurve fra ABRP. Alle ladinger med "optimale" forhold, kjørte minst 2 timer før hver lading, alltid alene på ladepar, Rangemode off, SuC innlagt på navigasjon.

  • Totalt sett forholdsvis lite variasjon rundt gjennomsnitt (den svarte linje). Jeg var veldig spent på det siden det rapporteres her om så forskjellige verdier ("aldri mer enn 50 kW, også under optimale forhold"?)
  • Det kan virke slik at ladinger som starter med høyere SOC (> 20 %) har totalt sett en dårligere ladekurve enn de som starter med lav SOC (<20 %)(jeg mener altså at man får noe høyere kW ved samme SOC, avhengig om lading startet ved (veldig) lav SOC).
  • Jeg kan bekrefte at det er et merkbar forskjell, særlig når man må lade opp til 80 % eller mer.
  • Det er umulig å komme i nærheten av "40 minutter lading fra 10% til 80%". Ladinger på langtur som var omtrent i denne størrelsesorden var:
Falkenberg    SOC fra 4% til 76% på 51 minutter
Køge            SOC fra 33% til 81% på 44 minutter
Melbystrand  SOC fra 10 % til 90%  på 67 mintter
  • Jeg har meldt dette inn til Tesla, men bare som "merknad" for å få det registrert i systemet, noe som angivelig er gjort. Jeg så ingen poeng i å betale for ekstra sjekk av batteri på det nåværende tidspunktet når dette rammer åpenbart alle med 85 kWh batteri (og batterien var nettopp sjekket).
"Silberstreif", 85D, sølv metallic 2015-2021
"Käpt'n Blaubär", MY LR, blå, 2021-

Thor2014

Sitat fra: Hodetelefoner på mandag 28. oktober 2019, klokken 06:27
Man endrer ikke på sw mtp brannsikkerheten.  Ytelse og ting man savner er en ting. Ikke noe som kan steke barn...
Tesla har ikke sagt at det er en fare med bilen?

Muffinman

De har vel gått ut med noe diffust om at de har gjort endringer etter Asia-brannen (Electrec mener jeg å huske), men det at de går til skritt som å "tvangsoppdatere" biler uten eierens medvirkning tyder på at de anser det veldig viktig at bilene oppdateres. Ikke umulig at det er sikkerhetsrelaterte saker som er årsaken til det, og som de absolutt ikke ønsker å gå ut med. Jeg tror det kan innebære en viss risiko å kjøre på gammel software gitt måten Tesla opptrer på i denne saken (hemmelighold, tåkelegging, "tvangsoppdatering").

Thor2014

Jeg tenker som så at om de ikke opplyser er det heller ikke noe farlig.  Er det noe farlig må man gi beskjed og event tilbakekalle bilen for reparasjon.

Klykken

Farlig eller ikke farlig - bilen fungerer dårligere over natten uten at vi som brukere og eiere vet hvorfor annet enn spekulasjoner. I og med at de gjør slik kan man også spekulere i hva som blir neste?
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Facet

#682
Sitat fra: twinpeaks på mandag 28. oktober 2019, klokken 08:40
Jeg brukte teslafi for å logge ladehastighet langs veien Trondheim - Tyskland t/r. Disse gi følgende diagram, la til i tillegg "gamle" ladekurve fra ABRP. Alle ladinger med "optimale" forhold, kjørte minst 2 timer før hver lading, alltid alene på ladepar, Rangemode off, SuC innlagt på navigasjon.

    ...
Takk for utfyllende post. Det er ganske nedslående lesing og skuffende å se det illustrert sånn. Jeg kjenner jeg gruer meg til langtur til København neste uke  :-\[/list]
2022 Tesla Model Y Performance
2020 VW e-Golf

Simen1

Jeg liker å sammenligne software med hardware i denne saken. Mange har opplevd samme symptomer som om Tesla hadde fysisk vært inne i garasjen om natta, mekket og demontert batteriet, fjernet en av batterimodulene og satt ting sammen igjen og forlatt i mulm og mørke mens eieren sover og aner fred og ingen fare. - uten å nevne at de har vært og tuklet med rekkevidden og ladeeffekten eller hvorfor.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

PSCharge

Hei, første gang her, og har logget meg inn kun for den tråden.
Ser at det er mange her som har opplevd nedsatt hastighet ved SC, men hvor mange av dere har opplevd redusert rekkevidde i det siste?
Min TMS 85 fra 2014 lader nå i praksis opptil 330, 343 max ved fullading. Jeg kunne faktisk lade opptil 380-390 km for 3 uker siden etter batteribytte i fjor.  Sitter fortsatt i sjokktilstand og stusser over at Tesla tillater seg til å behandle bileiere på den måte. Bilen er verdiløs som den er nå!
Har lest meg til at Tesla skulle komme med en oppdatering for å rette det opp. Har noen merket endring etter den siste oppgraderingen?

Muffinman

Tja, de har jo "gitt" tilbake ca 10 km ved å tillate vmax nærmere 4,1v mot tidligere 4,075. Men den skulle egentlig vært nærmere 4,2v for å utnytte batteriets kapasitet, og det er dessverre ikke mye som tyder på at det skjer snarlig. I mellomtiden driver amerikanerene på med massesøksmål.

Når det gjelder supercharging kommer det rapporter om bedring fra Danmark, men har ikke selv fått testet etter siste oppdatering.

PSCharge

10 km er jo ingenting ift det som ble borte  :-1: Skal se om jeg får noe tilbake, foreløpig sliter litt med nedlasting.
Har faktisk vurdert selv å ta en runde med advokat..

Sandvika

Sitat fra: PSCharge på onsdag 30. oktober 2019, klokken 22:12
10 km er jo ingenting ift det som ble borte  :-1: Skal se om jeg får noe tilbake, foreløpig sliter litt med nedlasting.
Har faktisk vurdert selv å ta en runde med advokat..
Ser i den andre tråden nå at 57% rapportere 0 i tap. 3/4 rapporterer mindre enn 20km. Av nysgjerrighet, hvor mye har du mistet? KM stand og SC bruk?

PSCharge


Muffinman

Rundt 12%, det er vel der det ligger omtrent ved "standard" capping.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA