Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

10% reduksjon på 85kWh-batteriet...

Startet av Cato76, fredag 21. juni 2019, klokken 15:25

« forrige - neste »

hsa77

Sitat fra: fonberg på tirsdag 15. oktober 2019, klokken 15:41
Off topic/On topic: Teslabjørn rapporterer 6% OTA-reduksjon av batterikapasiteten på sin 3P: https://www.youtube.com/watch?v=QTOaDolXJXU&feature=youtu.be&fbclid=IwAR0bS847LrZYoSv3VHv4ozjV4U_ujDpCUSvTPkhAHN67t_-1NBxLKn0hZPo
Det mest interessante her er jo at Bjørn mener at forbrukskonstanen wh/km er endret for å prøve å kamuflere den økte bufferen. Har det samme skjedd på S85? Er f.eks 380tkm nå like mange kwh tilgjengelig som det var før? Ganske drøyt om de endrer en slik konstant uten å opplyse om det, kan jo fort gå på en smell om man skal ut på langtur i et område med få lademuligheter av slikt.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Nazar Khan

Hei.
Dette er mitt første innlegg. Jeg skriver veldig sjeldent på forumer så håper at jeg gjør det riktig her.
Kjøpte en brukt S85D 2015 for snart 1 mnd siden. Bilen ser velholdt ut og har kjørt litt over 56000 km. Jeg bor i nærheten av en av de største ladestedene (Rygge) og gratis hurtiglading var medvirkende faktor for kjøpet.
Jeg har hurtigladet 4 ganger, men sliter med veldig lav ladehastighet.
1. gang. Hadde mellom 40-50%. Fikk 28kw gjennom hele lading til ca 80%.
2. gang. Hadde 25%. Hadde kjørt ca 40 min for å "varme" opp batteriet. Fikk 40 kw noen minutter, lå deretter på 35kw. Ringte Tesle, fikk beskjed om å prøve å bytte plass. Byttet plass, fortsatt 35kw og 29kw når det nærmet seg 75-80%
3. gang. 35%. 45kw i 15-20 minutter. Så 35kw og gradvis nedover 29kw. Byttet plass 2 ganger, ingen bedring
4. gang. Kjørt i over 1 time. Valgte en annen ladested (Solli). Hadde 20-25%. Startet med 30kw. Byttet plass, fikke 82kw par minutter. Ned til 70kw kort tid etter. Hadde 70kw en stund, så midtveis ned til 50kw og gradvis nedover.

Kan ikke si så mye om reduksjon av kjørelengde da jeg ikke har sammenligningsgrunnlag.
Min bror kjøpte en brukt S85(oppgradert til 90 batteri for litt over 1 år siden. Garantisak). Han bor i nærheten. Han kjører ofte bare bort hjemmefra til Rygge (10-15 minutter) og starter lading på rundt 115kw og har minst 80-90 kw i lang tid.

Noen som har noen tips om hva jeg bør prøve.

sjokomelk

Sitat fra: Nazar Khan på onsdag 16. oktober 2019, klokken 19:57
Hei.
Dette er mitt første innlegg. Jeg skriver veldig sjeldent på forumer så håper at jeg gjør det riktig her.
Kjøpte en brukt S85D 2015 for snart 1 mnd siden. Bilen ser velholdt ut og har kjørt litt over 56000 km. Jeg bor i nærheten av en av de største ladestedene (Rygge) og gratis hurtiglading var medvirkende faktor for kjøpet.
Jeg har hurtigladet 4 ganger, men sliter med veldig lav ladehastighet.
1. gang. Hadde mellom 40-50%. Fikk 28kw gjennom hele lading til ca 80%.
2. gang. Hadde 25%. Hadde kjørt ca 40 min for å "varme" opp batteriet. Fikk 40 kw noen minutter, lå deretter på 35kw. Ringte Tesle, fikk beskjed om å prøve å bytte plass. Byttet plass, fortsatt 35kw og 29kw når det nærmet seg 75-80%
3. gang. 35%. 45kw i 15-20 minutter. Så 35kw og gradvis nedover 29kw. Byttet plass 2 ganger, ingen bedring
4. gang. Kjørt i over 1 time. Valgte en annen ladested (Solli). Hadde 20-25%. Startet med 30kw. Byttet plass, fikke 82kw par minutter. Ned til 70kw kort tid etter. Hadde 70kw en stund, så midtveis ned til 50kw og gradvis nedover.

Kan ikke si så mye om reduksjon av kjørelengde da jeg ikke har sammenligningsgrunnlag.
Min bror kjøpte en brukt S85(oppgradert til 90 batteri for litt over 1 år siden. Garantisak). Han bor i nærheten. Han kjører ofte bare bort hjemmefra til Rygge (10-15 minutter) og starter lading på rundt 115kw og har minst 80-90 kw i lang tid.

Noen som har noen tips om hva jeg bør prøve.
Dette er helt feil tråd, men jeg svarer deg alikevel.
Første steg for deg er å få deg en ladestasjon hjemme. Neste steg er å få deg en ladestasjon hjemme. Og dropper du begge de stegene, bør du gå for å få deg en ladestasjon hjemme.

1 - Du stod på et delt ladepar. Hvis 1A er opptatt, så bruker du IKKE 1B, men finner deg heller et annet par A/B hvor begge er ledig.
2 - 40 minutter er ikke nok. På rolig motorveicruising trenger du et par timers kjøring uten "Range mode" på.
3 - Fortsatt kaldt batteri.
4 - Du delte ladepar i starten, og hadde for kaldt batteri.

90kWh-batteriet har en helt annen ladekurve enn 85. Så de kan ikke sammenlignes.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Muffinman

#603
Enig, i det daglige er det saktelading som gjelder. Det er 4 kostnader ved hurtiglading:

1. Den ekstra slitasjen på batteriet
2. Kjøring til og fra laderen
3. Kostnad for selve ladingen
4. Tiden du bruker på å vente

Gratis hurtiglading har bare en verdi om man bare bruker det på hurtigladinger på langtur man uansett ville tatt. Bruker man det til å erstatte hjemmelading har det fremdeles en kostnad som overstiger prisen for elektrisitet hjemme (punkt 1). Punkt 3 - verdien på egen tid må den enkelte bestemme selv, men en time for 40 kroner i strøm er ekstremt dårlig betalt.

Selv bor jeg 45km unna nærmeste supercharger. Kunne ønske det var minst 3 ganger så langt unna, da ville nytteverdien steget mye.


Når det gjelder ladehastighet kreves det høyere batteritemperatur enn tidligere for å oppnå optimal effekt, men bilen hjelper deg bare opp til den "gamle" optimale temperaturen. Eneste måten å komme seg opp på 36+ grader er faktisk å kjøre i range mode over et lengre strekk. Det funker dog bare ned til noen få plussgrader, under det klarer ikke bilen å varme pakken tilstrekkelig med spillvarmen.

Nazar Khan

Hei og takk for svar på ladespørsmål. Beklager det med feil tråd.
Kjøpte nettop bilen. Har desverre bare en 10A kurs i garasjen nå. Skal få en 20A-25A der. Hurtiglading har jeg testet for å være "forberedt" ved evt langturer. Har famile i københavn og det blir noen turer dit.
Takker for informasjon. Var redd det var noe galt med batteriet.

Det med ladepar visste jeg. Har kun ved 1 anledning ladet på opptatt par i noen minutter. Dog virket det som om den andre bilen var ferdig. Ingen lys rundt ladeporten.

Takk.

Muffinman

Hvis man forlater bilen og låser skrur lyset ved ladeporten seg av etter en kort stund, selv om bilen lader.

Pylle

Sitat fra: sjokomelk på onsdag 16. oktober 2019, klokken 20:08
Sitat fra: Nazar Khan på onsdag 16. oktober 2019, klokken 19:57
Hei.
Dette er mitt første innlegg. Jeg skriver veldig sjeldent på forumer så håper at jeg gjør det riktig her.
Kjøpte en brukt S85D 2015 for snart 1 mnd siden. Bilen ser velholdt ut og har kjørt litt over 56000 km. Jeg bor i nærheten av en av de største ladestedene (Rygge) og gratis hurtiglading var medvirkende faktor for kjøpet.
Jeg har hurtigladet 4 ganger, men sliter med veldig lav ladehastighet.
1. gang. Hadde mellom 40-50%. Fikk 28kw gjennom hele lading til ca 80%.
2. gang. Hadde 25%. Hadde kjørt ca 40 min for å "varme" opp batteriet. Fikk 40 kw noen minutter, lå deretter på 35kw. Ringte Tesle, fikk beskjed om å prøve å bytte plass. Byttet plass, fortsatt 35kw og 29kw når det nærmet seg 75-80%
3. gang. 35%. 45kw i 15-20 minutter. Så 35kw og gradvis nedover 29kw. Byttet plass 2 ganger, ingen bedring
4. gang. Kjørt i over 1 time. Valgte en annen ladested (Solli). Hadde 20-25%. Startet med 30kw. Byttet plass, fikke 82kw par minutter. Ned til 70kw kort tid etter. Hadde 70kw en stund, så midtveis ned til 50kw og gradvis nedover.

Kan ikke si så mye om reduksjon av kjørelengde da jeg ikke har sammenligningsgrunnlag.
Min bror kjøpte en brukt S85(oppgradert til 90 batteri for litt over 1 år siden. Garantisak). Han bor i nærheten. Han kjører ofte bare bort hjemmefra til Rygge (10-15 minutter) og starter lading på rundt 115kw og har minst 80-90 kw i lang tid.

Noen som har noen tips om hva jeg bør prøve.
Dette er helt feil tråd, men jeg svarer deg alikevel.
Første steg for deg er å få deg en ladestasjon hjemme. Neste steg er å få deg en ladestasjon hjemme. Og dropper du begge de stegene, bør du gå for å få deg en ladestasjon hjemme.

1 - Du stod på et delt ladepar. Hvis 1A er opptatt, så bruker du IKKE 1B, men finner deg heller et annet par A/B hvor begge er ledig.
2 - 40 minutter er ikke nok. På rolig motorveicruising trenger du et par timers kjøring uten "Range mode" på.
3 - Fortsatt kaldt batteri.
4 - Du delte ladepar i starten, og hadde for kaldt batteri.

90kWh-batteriet har en helt annen ladekurve enn 85. Så de kan ikke sammenlignes.
85D og Leaf

Pylle

Jeg tror ikke dette har noe med ladepar å gjøre. Jeg opplever det samme og har siden mai ikke oppnådd mer enn maks 70kW, selv om jeg har stått alene og batteriet har vært passelig varmt. Tesla har sjekket remote og konkludert med at det ikke er noe galt med batteriet.
85D og Leaf

Pylle

Det vil si at jeg har fått redusert ladehastigheten med nesten 50%, men rekkevidden er fortsatt ca 400 km.
85D og Leaf

Pylle

Jeg har også lurt på om jeg må opplyse om dette hvis jeg skal selge bilen, eller om jeg kan gjøre som Tesla og la være å opplyse om det. Noen råd?
85D og Leaf

Wibla

Sitat fra: Pylle på fredag 18. oktober 2019, klokken 12:32
Jeg har også lurt på om jeg må opplyse om dette hvis jeg skal selge bilen, eller om jeg kan gjøre som Tesla og la være å opplyse om det. Noen råd?

Jeg ville nok opplyst om dette, som et punkt i et vedlegg til kontrakt o.l.
2018 Tesla Model S 75D


hsa77

https://www.tesla.com/no_NO/used/5YJSA3H16EFP44151?redirect=no en 2014 modell S85 hvor Tesla påstår at bilen har 502km WLTP rekkevidde - det kan jo umulig være tilfelle! Hva har de å tjene på å komme med slike feilaktige påstander? Er det ikke bedre å være ærlig om rekkevidden på en snart 6 år gammel bil, da unngår man jo at en kjøper føler seg lurt?
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Simen1

Sitat fra: Pylle på fredag 18. oktober 2019, klokken 12:25Jeg tror ikke dette har noe med ladepar å gjøre. Jeg opplever det samme og har siden mai ikke oppnådd mer enn maks 70kW, selv om jeg har stått alene og batteriet har vært passelig varmt. Tesla har sjekket remote og konkludert med at det ikke er noe galt med batteriet.
Det er åpenbart noe feil med bilen selv om Tesla ikke klarte å finne ut av det, de som burde være mer eksperter enn det kunden er. La meg gjette: de tok seg godt betalt for å misslykkes i å finne en helt åpenbar feil?

Jeg ba om å få skiftet en xenon-pære. Fikk til svar at de trengte 1031 kr til feilsøking, før de kunne utbedre den... Når de oppfører seg sånn så er det bare å være like vanskelig tilbake. Det var selvsagt uaktuelt å betale for den "feilsøkinga".
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

1000kwh

Sitat fra: Simen1 på fredag 18. oktober 2019, klokken 22:52
Sitat fra: Pylle på fredag 18. oktober 2019, klokken 12:25Jeg tror ikke dette har noe med ladepar å gjøre. Jeg opplever det samme og har siden mai ikke oppnådd mer enn maks 70kW, selv om jeg har stått alene og batteriet har vært passelig varmt. Tesla har sjekket remote og konkludert med at det ikke er noe galt med batteriet.
Det er åpenbart noe feil med bilen selv om Tesla ikke klarte å finne ut av det, de som burde være mer eksperter enn det kunden er. La meg gjette: de tok seg godt betalt for å misslykkes i å finne en helt åpenbar feil?

Jeg ba om å få skiftet en xenon-pære. Fikk til svar at de trengte 1031 kr til feilsøking, før de kunne utbedre den... Når de oppfører seg sånn så er det bare å være like vanskelig tilbake. Det var selvsagt uaktuelt å betale for den "feilsøkinga".
1031,- minner mye om hva ei xenon pære koster ;) hvorfor bytta du den ikke selv?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA