Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

10% reduksjon på 85kWh-batteriet...

Startet av Cato76, fredag 21. juni 2019, klokken 15:25

« forrige - neste »

Simen1

Tvangs"opp"gradering faktisk. Jeg ga klar beskjed sist jeg var innom verkstedet om at den ikke skulle oppdateres og de holdt det. Jeg har fjernet Wifi-passord sånn at jeg ikke skulle få nedgradert rekkevidde, men det er skuffende om de gjør dette med tvang over 3G.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

fonberg

18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Muffinman

Han  burde virkelig kjøre bilen til den stoppet i sine tester, og målt hvor mye som gikk med før den var fulladet/ladingen stoppet. Slik som vi andre gjør  8)


MeTesla

Sitat fra: MeTesla på fredag 11. oktober 2019, klokken 10:30
Jeg har lastet ned V10 nå til min 85D. SKal til Karlstad på tirsdag så jeg får sett om det er noen endringer i denne nye versjonen vedr ladefart. Men jeg har mine tvil.

130 KW ved 4%
129 ved 5%
105 ved 15%
98 ved 20%
84 ved 30%
61 ved 50%
50 ved 60%

Imponerende start men faller raskt.

Henke

Min bil har vært inne på verksted. Betalte 3000 ish for å diagnose min 85D. Har redusert SC hastighet og de bekreftet at Tesla har oppdatert BMS for å redusere ladehastigheten på flere biler enn min. De har ikke sagt hvorfor de har gjort dette, men de sa at det hjelper for levetiden til batteriet og at ladetiden fra 10-80% ikke var særlig påvirket.

Glad for at ingenting er galt med bilen, veldig bra batteri som holder så lenge. Virker som 10% reduksjon også gjelder for ladehastigheten.

Dumt at bilene ble reklamert for å ha klasseledende hurtiglading for så å trekke dette tilbake.

Sense

Undrer om ikke Tesla setter begrensninger i ladehastighet, for å unngå høy degradering av batteripakken.
Jeg venter i spenning på kommentarer fra E-tron eiere som har ladet på Ionity-laderne med 250 kw. Vil de oppleve et uventet stort tap av batterikapasitet etter ett år med høy ladeeffekt? Hva med Porsche Taycan "TURBO"?

Det er mulig markedsførerne har fått for stor makt hos bilprodusentene, mens ingeniører som advarer om ettervikrningene, får munnkurv.


Muffinman

Sitat fra: Henke på tirsdag 15. oktober 2019, klokken 23:39
Min bil har vært inne på verksted. Betalte 3000 ish for å diagnose min 85D. Har redusert SC hastighet og de bekreftet at Tesla har oppdatert BMS for å redusere ladehastigheten på flere biler enn min. De har ikke sagt hvorfor de har gjort dette, men de sa at det hjelper for levetiden til batteriet og at ladetiden fra 10-80% ikke var særlig påvirket.

Glad for at ingenting er galt med bilen, veldig bra batteri som holder så lenge. Virker som 10% reduksjon også gjelder for ladehastigheten.

Dumt at bilene ble reklamert for å ha klasseledende hurtiglading for så å trekke dette tilbake.

Så de tok seg betalt for å fortelle deg noe de allerede visste, og som de burde fortalt om før de gjorde endringen?

Jøss.

Sandvika

Sitat fra: Henke på tirsdag 15. oktober 2019, klokken 23:39
Min bil har vært inne på verksted. Betalte 3000 ish for å diagnose min 85D. Har redusert SC hastighet og de bekreftet at Tesla har oppdatert BMS for å redusere ladehastigheten på flere biler enn min. De har ikke sagt hvorfor de har gjort dette, men de sa at det hjelper for levetiden til batteriet og at ladetiden fra 10-80% ikke var særlig påvirket.

Glad for at ingenting er galt med bilen, veldig bra batteri som holder så lenge. Virker som 10% reduksjon også gjelder for ladehastigheten.

Dumt at bilene ble reklamert for å ha klasseledende hurtiglading for så å trekke dette tilbake.
Antar din bil er utenfor reklamasjonsfrist? Om ikke så skal du ikke betale for dette. De har jo avdekket at bilen har en mangel. Hva er det neste, at bilen bare går i 80km/t fordi det skal beskytte motorene?

Simen1

Eller kanskje de fjerner det midterste setet fordi det er best for sikkerheten til de som eventuelt ville sittet der?

Må jo begynne å lure på hvor lite bil man egentlig sitter igjen med når bilen runder gjennomsnittlig norsk levetid.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

hsa77

Vurderer å kjøpe meg en brukt S85, så denne tråden er interessant/skremmende lesing. Virker som Tesla har begrenset kapasiteten for å få batteriene til å vare lenger, i og for seg en god ting - men måten det er gjort på er jo hårreisende!

Det jeg lurer på er hvor mye utnyttbar kapasitet (kwh) det nå er i et 85 batteri fra 2013/14 som har rullet 100k km?



2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

GOS

Sitat fra: hsa77 på onsdag 16. oktober 2019, klokken 13:04
Vurderer å kjøpe meg en brukt S85, så denne tråden er interessant/skremmende lesing. Virker som Tesla har begrenset kapasiteten for å få batteriene til å vare lenger, i og for seg en god ting - men måten det er gjort på er jo hårreisende!

Det jeg lurer på er hvor mye utnyttbar kapasitet (kwh) det nå er i et 85 batteri fra 2013/14 som har rullet 100k km?

Det varierer nok en god del. Før denne berømte software reduksjonen så lå vel det i området 72 til nær 78 kwh. Min S85 RWD juni 2014 var kjørt 63.000 i januar når jeg solgte den. Den hadde 77.7 kwh tilgjengelig og jeg har til gode å høre noen andre som hadde like bra. Min ladet til 394 tkm ved 100%. Får du >380 tkm på en du lurer å kjøpe så er det nok ett bra batteri som enda ikke har fått software reduksjonen.

Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Henke

Forstår responsen, men tesla trenger alle pengene de trenger haha. Fra spøk til alvor, det er opp til dem hvordan de vil behandle kundene sine. Det er lett å glemme hva slags biler dette er, men jeg vet ikke om det blir en tesla neste gang.

Nå er bilen på v10 og har 402 oppgitt rekkevidde med originalbatteriet. Bilen har kjørt over 230 000km.

GOS

#597
Sitat fra: Henke på onsdag 16. oktober 2019, klokken 13:33
Forstår responsen, men tesla trenger alle pengene de trenger haha. Fra spøk til alvor, det er opp til dem hvordan de vil behandle kundene sine. Det er lett å glemme hva slags biler dette er, men jeg vet ikke om det blir en tesla neste gang.

Nå er bilen på v10 og har 402 oppgitt rekkevidde med originalbatteriet. Bilen har kjørt over 230 000km.

Greit å opplyse om at du da har en S85D antar jeg?
(Som da har ett annet typical forbruk hvor 100% lå på 425-430 når den var ny.)
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Klykken

Bilen vår opplyser 410km ved 100%. En S85D med 62000km på baken.

Lader imidlertid tregt og i samme gate som posten litt lengre oppe her: https://elbilforum.no/index.php?topic=47039.msg846390#msg846390
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Klykken

Kan se ut til at det er lignende tendenser over på Tesla model 3 også nå. Kanksje ikke like dramatisk, men det antydes om høyere buffer og dermed lavere rekkevidde.
https://elbilforum.no/index.php?topic=48787.0
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA