Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

10% reduksjon på 85kWh-batteriet...

Startet av Cato76, fredag 21. juni 2019, klokken 15:25

« forrige - neste »

Muffinman

#555
Sitat fra: BMW850 på onsdag 18. september 2019, klokken 20:59
Sitat fra: Klykken på tirsdag 17. september 2019, klokken 09:09
Noen som har prøvd 32.2.1 og SuC? Tviler på at det er noen vesentlig bedring, men skader ikke å spørre.

Ellers, de gjennomgikk batteristats på service hos meg og kunne ikke finne noe galt, naturlig nok. For å kunne pinpointe om noe var galt måtte jeg ha nøyaktig tidspunkt for når jeg opplevde redusert hastighet på SuC. De kunne ikke se gjennom millioner av logg-punkter for å se noe feil, så det blir neste prosjekt.

(offtopic)Det gode med servicen nå er at de har fikset absolutt alt av det som var gåent, og mer til. Så nå er bilen, for første gang siden jeg kjøpte den, helt feilfri. *bank i bordet* :D (/offtopic)

Later de som de ikke vet noen ting om redusert ladehastiget??! Hva faen!! >:(


Det blir jo bare komisk når brukeren @First EV på TMC forum poster dette:

SitatSo I had an appointment set for this next week to evaluate the slow charging. Before the appointment they texted the following.

Hi my name here, I reviewed the data from your vehicle as well as conducted a remote battery health check. There are currently no issues with your vehicle's battery and supercharge rate. If your battery ever falls within concerning bounds we will be notified remotely and you will receive a warning on the center display. As you noticed, the charge profile for your vehicle was updated starting in a previous software update. This was done to protect the battery health as well as its longevity. Furthermore, it is expected that supercharge performance will decrease overtime as your battery and vehicle ages. Is there anything else I can help you with?

To which I responded.

It doesn't make sense to slow down the supercharging with this mileage. There have been much higher mileage and older model S running the older software that supercharged faster before this update. If this was just age and mileage than those other cars would have slowed down their supercharging much before this update. This does not ad up.

Almost 4 hours later they responded.

Our battery engineers concluded that it was in the best interest for battery health and longevity that the software modifications you are experiencing are necessary. This will save your vehicle in the long run from accelerated wear and tear. Additionally, supercharge rate depends on many factors some of which include another vehicle charging at the same supercharging station, temperature, current battery charge level, and the number of times the vehicle has been supercharged in its lifetime.

Her innrømmer de i det minste at hastigheten er redusert. Man kan vel slå fast at at superchargehastigheten var oversolgt en smule i sin tid.  Spent på hva som skjer i så måte med de nyere bilene etterhvert.

BMW850

Med de nye bilene er det sannsynligvis gjort endringer. Uansett, det å strupe en stor del av SuC - ladeeffekt og late som ingenting gjør meg skikkelig irritert over Tesla. Spesielt når de svart på hvitt har reklamert med fordelen med lynrask lading på tur. Også i antall minutter. I tillegg forespeile ennå raskere lading fremover. Mens vi "early adopters" blir droppa som en våt klut uten noen som helst forklaring, unnskyldning eller kompensasjon. DET er virkelig dårlig...
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Klykken

Det "morsomme" er at anbefalt ladetid på SuC er uendret. Sier den 20 min stopp, så står det 15min remaining etter 10 min.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Chris Neumann Ruud

Kanskje de forsøker å gjøre "free lifetime supercharging" til et dårlig kjøp?
Uansett så er det ikke umulig at dette bør utløse garantiansvar når batteriet viser seg å være dårligere enn det det ble forespeilet ved salg.
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

lightscribe

Fortsatt ingen villige til å sjekke hvor batteriet ligger i forhold til forventningene som ble satt før denne software oppdateringen?

Link og instruksjoner: https://elbilforum.no/index.php?topic=47039.msg837925#msg837925

Chris Neumann Ruud

Jeg lå klart over før ca 100000 km og nå når jeg har runda 150 000 ligger jeg klart under.
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

Hyperstress

Jeg har definitivt ikke fått reduksjon i ladehastighet i alle fall. Fikk 128kW her nå. Meste jeg har fått tidligere er 118 kW. :)

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Facet

Bil i signatur, 84,000 km. 2019.32.2.2. Ved 20% så jeg 96 kW som falt fort ned til 80-tallet, hvor jeg før så over 100 kW. Ved 50% hadde jeg vel kun 56 kW. Rekkevidden ved 98% er 370 km på typical. Ikke akkurat noe å rope hurra for.
2022 Tesla Model Y Performance
2020 VW e-Golf

ahusom

Sitat fra: Hyperstress på søndag 29. september 2019, klokken 21:20
Jeg har definitivt ikke fått reduksjon i ladehastighet i alle fall. Fikk 128kW her nå. Meste jeg har fått tidligere er 118 kW. :)

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
Hvor lenge får du 128kW? Jeg er forsåvidt også innom denne ladefarten, men kun i sekunder helt i starten og da er det lite verdt. Siste målinger hos meg (TMS P85D 2019.32.2.1) er:
20% - 94
30% - 72
40% - 68
50% - 59
60% - 49

Det ble 34 min fra 20%-68%, så kunne såklart ønske mere fart ja...

Noen som vet om den berømte V10 gjør noe med ladehastighet?

Hyperstress

Sitat fra: ahusom på søndag 29. september 2019, klokken 21:54
Sitat fra: Hyperstress på søndag 29. september 2019, klokken 21:20
Jeg har definitivt ikke fått reduksjon i ladehastighet i alle fall. Fikk 128kW her nå. Meste jeg har fått tidligere er 118 kW. :)

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
Hvor lenge får du 128kW? Jeg er forsåvidt også innom denne ladefarten, men kun i sekunder helt i starten og da er det lite verdt. Siste målinger hos meg (TMS P85D 2019.32.2.1) er:
20% - 94
30% - 72
40% - 68
50% - 59
60% - 49

Det ble 34 min fra 20%-68%, så kunne såklart ønske mere fart ja...

Noen som vet om den berømte V10 gjør noe med ladehastighet?
Det var jo fint å se 128kW, men som du sier så roet det seg ganske raskt. Her er snitt fra to ladeøkter med varmt batteri:

% kW
2 128
25 90
30 83
40 71
50 60
60 50
70 43
80 36

Jeg bladde i noen bilder fra sommerferien og fant følgende hastigheter før SW oppdatering:

% kW
32 116
83 38

116kW var nok bare en peak etter å ha plugget i (?), tror rundt 100+kW på 30% var mer korrekt.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Muffinman

Ja, her lå det på maks (116ish) opp til 22% og rundet 100kW på vei ned ved ca 31%. Man kan kortvarig få høyere effekt på høyere soc rett etter tilkobling.

Fremdeles stille fra  Cato, regner med det har ordnet seg i det stille for ham med taushet som betingelse. Forståelig på alle måter fra kunden sitt synspunkt, men ikke første gangen Tesla setter slike krav for å ordne opp.

Klykken

Taushet hadde jeg gitt en lang F i. Slike krav er jo meget urimelig for (alle) kunder som opplever samme.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Ellemelle

Sitat fra: Klykken på tirsdag 01. oktober 2019, klokken 10:09
Taushet hadde jeg gitt en lang F i. Slike krav er jo meget urimelig for (alle) kunder som opplever samme.
Konseptet er at de gir deg et godt tilbud som får deg til å holde kjeft.

Tesla: "Du får en nytt 100-batteri hvis du ikke sier et ord"
Klykken: "Ikke f*en, dette skal jeg snakke om på forumet".

Muffinman

Bortsett fra at 90 er maks på disse bilene da. Er visst ulik vekt på 100.

Thor2014

Sitat fra: Ellemelle på tirsdag 01. oktober 2019, klokken 11:07
Sitat fra: Klykken på tirsdag 01. oktober 2019, klokken 10:09
Taushet hadde jeg gitt en lang F i. Slike krav er jo meget urimelig for (alle) kunder som opplever samme.
Konseptet er at de gir deg et godt tilbud som får deg til å holde kjeft.
Konge!
Tesla: "Du får en nytt 100-batteri hvis du ikke sier et ord"
Klykken: "Ikke f*en, dette skal jeg snakke om på forumet".

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA