Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

10% reduksjon på 85kWh-batteriet...

Startet av Cato76, fredag 21. juni 2019, klokken 15:25

« forrige - neste »

Sandvika

Dette svarer vel ikke helt ut at det stor variasjon mellom pakkene, mellom 0% og 10% så vidt jeg kan se.. Meg bekjent har ikke Tesla overvåkning på temp på cellenivå hvor dette fenomenet kan oppstå. Hvordan Kan da Tesla (bcm) identifisere de utsatte bilene?

Pallesnekkern

Kan være så enkelt som å se på hvor fort SOC stiger i forhold til hvor mye strøm som dyttes inn. Kan kanskje måle ladetap (varmgang) på den måten. Eller det kan være en enkel algoritme som ser på antall superladinger til høy SOC. Eller hvor ofte bilen generelt har blitt ladet til høy SOC.

Disse batteriene liker seg best ved litt høy temperatur når de hurtiglader, mens for best levetid så bør batteriet være ganske kaldt ved lading (og heller lade litt saktere).  Vanskelig å finne riktig balanse her, og Tesla har nok vært litt for optimistiske med ladekurven til disse batteriene. Det var nok ikke allverden av data tilgjengelig når disse pakkene ble satt i produksjon.

Chris Neumann Ruud

Sitat fra: overlay på torsdag 22. august 2019, klokken 23:01
Sitat fra: Muffinman på torsdag 22. august 2019, klokken 20:16


Håper virkelig de kjenner sin besøkelsestid og ikke rævkjører de tidlige kundene som tok sjansen på dem. Det er ingen tjent med.

Absolutt. Jeg er snuser på å bytte inn min 14 model, men gjør ingenting før jeg ser hvordan eMMC saken, og denne saken blant annet utspiller seg. Tviler på at jeg er alene.

Det er jo mange av disse bilene som begynner å nærme seg reklamasjonstid allerede, selv om det er "Åtte års garanti" på abtteriet er det vel ingen som har innsikt i akkurat hva den garantien går ut på eller hva vilkårene for at den skal oppfylles er.

Jeg er nesten der at jeg skal sende skriftlig reklamasjon på batteriet allerede nå før tiden er omme slik at jeg ihvertfall har mitt på det tørre dersom det skulle komme mer nytt senere.
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

Klykken

Sitat fra: overlay på torsdag 22. august 2019, klokken 23:01
Sitat fra: Muffinman på torsdag 22. august 2019, klokken 20:16


Håper virkelig de kjenner sin besøkelsestid og ikke rævkjører de tidlige kundene som tok sjansen på dem. Det er ingen tjent med.

Absolutt. Jeg er snuser på å bytte inn min 14 model, men gjør ingenting før jeg ser hvordan eMMC saken, og denne saken blant annet utspiller seg. Tviler på at jeg er alene.
Det skal være sikkert!
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Muffinman

Fire år ekstra garanti på batteriet, så ville jeg blitt betrygget. Men ikke så mye om våre hadde fått capping i topp, for da vil ihvertfall jeg regne batteriet som udiskutabelt skadet.

eMMc-saken tror jeg ikke noen skal holde pusten og vente på at Tesla ordner opp i. De tar ikke ansvar når bilen er passert 5 år, og prøver seg til stadighet med at "garantien" er utgått på relativt nye biler som er rundet 100k. Men som nevnt i en annen tråd; TOCN jobber med å få på plass en løsning med annen aktør. Det er foreløpig usikkert hva en slik utbedring vil koste, men man har tro på at det vil komme på plass.

N00b

Solgte 2013 Classic S85 i februar før mottak av 3 LR.  Jævlig glad jeg slipper dette! Ladingingen var treg nok fra før på disse. 
Mitt poeng var bare at det Muffinmann sier om ladehastighet stemte med den bilen min som var gått 180.000km. 116kwh til 23%, så gikk den under 100kwh på 30-31%.  Nå enda tregere? Da gror det mose på dekkene.

Sitat fra: Muffinman på søndag 18. august 2019, klokken 15:44
Ser ut som "alle" observerer det samme, så den saken er grei. Veteranen vår supercharget i dag og hadde bare 66kW når den passerte 30%. Her skulle den ligget så vidt over 100kW, så det er vel trygt å si at effekten er kuttet med 35% akkurat på det nivået.

Lurer på hva Tesla har oppdaget siden de gjør disse justeringene nå. Hvis det er slik at batteriene ikke tåler å bli behandlet slik som BMS tillot fra starten betyr det jo at de allerede er skadet. I så fall er kanskje justeringene gjort for å utsette så mange batterihavari som mulig til etter at garantien er utløpt. Blir som å spise nesten all sjokoladen i posen, for så å spare på de to siste bitene så de varer lengst mulig.

Ehrnst

Jeg kjøpte min 85d brukt av tesla i sommer. Aldri fått den effekten man skal ha. Er heving av kjøp et alternativ mon tro?

Klykken

Var den annonsert med oppgitt effekt på SuC?
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Ehrnst

Ikke noe utover det som står om ms og x

Alle eiere av Model S og X kan for øyeblikket motta de høyeste laderatene som tilbys av V2 Supercharging i Europa (120 kW). Vi fortsetter å validere denne teknologien som del av V3 Supercharger-lanseringen, og gir ytterligere informasjon om de høyeste laderatene når de blir tilgjengelige.

Klykken

Du får den hastigheten (rundt 115kW) mellom 0 og kanskje opp mot 20% SOC og varmt batteri...
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Muffinman

Ikke etter reduksjonen. Man fikk full pupp opp til ca 22% FØR reduksjonen.

Klykken

Blir tosifret effekt ved ca 20% ja, og faller fort nedover. Anser ellers 100kW som "rundt" 115kW, jeg.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Muffinman

Kommer litt an på hvor man starter. Man får litt høyere et øyeblikk om man starter på f.eks. 20%, enn om man starter lavere og i det man passerer samme nivå.

async3phase

Har en bil jeg fikk utlevert ny i februar 2014, S85, med originalt batteri. Snaue 90 000 km nå.
SW 2019.28.3.1..
Tesla part no på batteriet: 1014114-00-D

Siste turer har jeg notert meg følgende, ved litt hjelp av «Scan my Tesla». Første tur med denne appen, så jeg må få lært meg litt mer hvordan jeg bruker den, så beklager få datapunkter.

Første ladestopp:
@ 25% SOC fikk jeg 89 kW ved ankomst, batteri kjørt ned fra 90%, ikke kjent temperatur på batteriet ved start.
@ 60% SOC fikk jeg 50 kW, celletemperatur rundt 42 grader C.

Andre ladestopp: (etter 2 t med motorveikjøring 130 + km/h)
@ 16% SOC fikk jeg 107 kW ved ankomst, kjørt og ladet tidligere i mer enn fire timer. Celletemp rundt 36 grader C.
@ 45% SOC fikk jeg 70kW, celletemperatur rundt 42 grader C.

Ser ut som om temperaturer i batteriet stabiliseres til rundt 36 grader ved kjøring (både motorvei og landevei) og 42 grader ved superlading.

Det pussige er at jeg aldri i bilens levetid har hørt eller sett vifter og/eller AC jobbe hardt under lading, selv ved en Europatur forrige sommer der omgivelsestemperaturene var over 35 grader store deler av tiden.
Ved andre ladestopp over var det en annen model S med tilsvarende alder som min (reg no tatt i betrakning), og der gikk kjøleviftene på full guffe.

Spekulasjon: Kan det hende at Tesla lar batterier lades/brukes ved forskjellige forhold for å se forskjeller i langtids bruk? Eller er batteritemperaturene jeg har innenfor normalen?

Vedrørende kapasitet på batteriet, så er 100% spenning hos meg nå 4,185V, Scan my Tesla rapporterer om 76,3 kWh «Nominal Full Pack» og 72,3 kWh «Useable Full Pack». Rekkevidde ved 100% 382 km, som den har vært de siste fire årene.

Batteriet er forsøkt tatt godt vare på, sjeldent ladet over 80%.

Skal forsøke å logge litt mer, og få det på fil for bedre presentasjon av data.

Muffinman

Noen som har lagt merke til at "time remaining" ved supercharging lyver så det holder? Det tar MYE mer tid enn indikert.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA