Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

10% reduksjon på 85kWh-batteriet...

Startet av Cato76, fredag 21. juni 2019, klokken 15:25

« forrige - neste »

Roy Aasen

Sitat fra: sjokomelk på søndag 14. juli 2019, klokken 21:09
Sitat fra: Roy Aasen på søndag 14. juli 2019, klokken 20:59
Stupid spørsmål muligens...Er det kun 85kw som er problembarnet eller gjelder det flere?
Alle kan få 85kW... Men det er 85kWh-batteriet som er problembarnet i denne saken.

Den den h-en ja  :D

Takk for svar.

JFa

Tja, har en følelse av at min X100D også har fått redusert ladehastighet, maxer som tidligere på 118kW, men tidligere falt hastigheten under 100kW ved ca. 60% SOC, nå skjer det ved ca. 50% SOC.

Sent fra min Moto G (5) Plus via Tapatalk



Hodetelefoner

Sitat fra: JFa på mandag 15. juli 2019, klokken 00:36
Tja, har en følelse av at min X100D også har fått redusert ladehastighet, maxer som tidligere på 118kW, men tidligere falt hastigheten under 100kW ved ca. 60% SOC, nå skjer det ved ca. 50% SOC.

Sent fra min Moto G (5) Plus via Tapatalk
Dette kan være pga varme. Det er sommer nå :)

Hodetelefoner

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 12. juli 2019, klokken 09:28
Om du har hurtigladet mer enn halvparten av bruken, og bilen har gått 200k, bør du forvente kraftig degradering av batteriet.
Hvorfor?
Det er ikke forskjell på å hurtiglade mye vs bruke bilen hardt ;)
Over 70kWh er bra. Bedre enn min med 200.000 (hard bruk)

Muffinman

Sitat fra: Hodetelefoner på mandag 15. juli 2019, klokken 08:41
Sitat fra: JFa på mandag 15. juli 2019, klokken 00:36
Tja, har en følelse av at min X100D også har fått redusert ladehastighet, maxer som tidligere på 118kW, men tidligere falt hastigheten under 100kW ved ca. 60% SOC, nå skjer det ved ca. 50% SOC.

Sent fra min Moto G (5) Plus via Tapatalk
Dette kan være pga varme. Det er sommer nå :)
Bilen holder selv kontroll på temperaturen, så dette er neppe årsaken. Med mindre det er noe galt med AC da.

Det som KAN være årsaken er det samme som diskuteres over på TMC; nemlig at 100 har fått kurven justert. Høyere effekt langt nede, men kjappere nedtrapping som i sum medfører litt lengre ladetid om man skal opp på 80%. Lader man på en "gammeldags" supercharger som ikke kan levere den ekstra effekten bilene kan ta i mot langt nede merker man bare noe til nedtrappingen.

Cato76

Sitat fra: M901ic på tirsdag 02. juli 2019, klokken 13:16
Jeg har vært i kontakt med tek.no / VG.no.

Fikk svar i dag:

SitatHei!

Fikk oversendt tipset du sendte inn om Tesla og nedgradering av batterikapasiteten her om dagen. Er du interessert i å stille opp og snakke om problemstillingen i en eventuell sak?

Mvh,

Stein Jarle Olsen
Testansvarlig, Tek.no
Mobil: 920 82577
@steinjarleolsen

Verdens Gang AS – Akersgata 55, 0180 Oslo

Flere som er interessert i å stille opp?

Da er ferie del 1 over for i sommer, og jeg har ikke engasjert meg så mye i denne saken utenom å lese oppdateriengene her på forumet innimellom.

Jeg fikk aldri noen tilbakemelding på siste mailen jeg sendte Tesla (28.juni) så nå er jeg klar til å gå til kamp  8) ...er det noen andre som har kontaktet Stein Jarle Olsen?

:+1: Tesla Model 3 Performance 2021
:D Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017 - Solgt
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

JFa

Forklaringen til muffinman stemmer bra med mine observasjoner, men hvordan finner jeg oppgraderte ladestasjoner? På kartet i bilen står det 120kW på alle jeg har sjekket



Muffinman

#308
Da må du nok på V3 om det skal være supercharger.  Så vidt jeg vet er det ikke installert noen i Europa så langt, og de eksisterende blir sannsynligvis ikke oppgradert. Prøv på Ionity, der bør du få 140-150kW på lav SOC.

JFa

Fikk 144kW på SC i Åmot ved 30% SOC, redusert til under 100kW ved ca 50% SOC. Eneste gang jeg har fått mer enn 118kW.
Ladeuttaket hadde bare en kabel, var merket 4B, la ikke merke til noe 4A uttak.

Contango

Jeg antar at denne tråden https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/sudden-loss-of-range-with-2019-16-x-software.154976/page-76 også følges av de som følger godt med her. Det er like vanskelig der som her å få klarhet i hvorfor noen batterier er affektert og andre ikke. Siden man ikke vet det, vet man heller ikke konsekvensene ift hele 85 flåten og de andre batteriene. Det hadde vært bedre å få Tesla til å forklare det enn å måtte finne ut av det selv. En juridisk oppfølging vil sannsynligvis ha dette som første mål, og kanskje er det der man må starte. Kanskje har Norge også en lovgivning som gir forbruker bedre rettigheter enn USA (men dette har jeg ikke greie på). En advokat må i så fall klargjøre hva som skal til her for å kunne kreve at Tesla begrunner softwareendingen i BMSen.  En eier må fortrinnsvis ta ledelsen og koordinere mellom de andre eierne og en advokat. Det vil koste vedkommende litt penger med en risiko for at han/hun ikke får hjelp av de andre eierne til å dekke kostnadene. Men noen må ta det første steget.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

BMW850

#311
Bare ett rykte - men hørte idag fra en "venn" at de på Tesla Brummundal sa at dette med redusert lading var en feil og skulle rettes opp. Vi får håpe det er noe sannhet i det.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

turfsurf

Sitat fra: BMW850 på mandag 15. juli 2019, klokken 21:00
Bare ett rykte - men hørte idag fra en "venn" at de på Tesla Rud sa at dette med redusert lading var en feil og skulle rettes opp. Vi får håpe det er noe sannhet i det.
Har og hørt det samme, bug i.f.m. at batteriet ikke får nok kjøling, og så reduseres strømmen. Synes det høres rart ut, og burde være lett å se for de som har hacket bilen.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Muffinman

#313
Man trenger ikke hacke bilen for å lese data fra canbus.

At for lite kjøling er årsaken til redusert effekt på supercharger er for øvrig svada. Her har ikke batteritempen gått over 38 grader i sommer, dvs punktet hvor kompressorkjølingen begynner å gjøre seg gjeldende.

Det var imidlertid en kjølebug tidligere. Vi fikk kjenne den på kroppen på EU-tur i 2017.  Startet i Middelfart og vi slet med den videre nedover Tyskland. Batteritempen gikk opp i 55 grader, ikke en lyd fra bilen - null vifte og null alt - og ladeffekt på 20-30kW. Ved frakobling og kjøring noen hundre meter startet kjølingen og alt gikk på maks en stund. Først i Schweitenkirchen fant vi ut at om vi satt i bilen med åpen dør og klima på når tempen passerte innslagspunktet for så å slå av klima startet batterikjølingen, og bilen kunne forlates med fungerende kjøling. Men dette kostet oss faktisk en dag, og vi måtte droppe et reisemål.

Dette virker dog å ha vært fikset, for jeg så ikke noe av dette i fjor sommer på mitt eget private kanonkulerun sørover. Da var i tillegg temperaturene ekstreme, men alt funket fint.

Neppe samme feil med andre ord, men jeg håper de kan få ting på stell igjen. Slik det er nå er ladeeffekten såpass lav at det knapt er behov for kjøling.

JorEl

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA