Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

10% reduksjon på 85kWh-batteriet...

Startet av Cato76, fredag 21. juni 2019, klokken 15:25

« forrige - neste »

Hodetelefoner

Hele saken her bør handle om at Tesla må være litt åpne.
De reduserer akselerasjon og respons i bilene uten å si et kvekk.
Men folk reagerer ikke før de tar 4km av rekkevidden..  (Dvs. Bilen har mistet flere mil siden folk fikk bilen sin, men disse kilometerene!!! DE er viktige de!!! :D)

Tuxedo

#271
Hos meg forsvant det 40 km over natten. Ikke 4. Og det gjelder vel de fleste som har fått denne begrensningen.

Sandvika

Sitat fra: Hodetelefoner på fredag 12. juli 2019, klokken 06:22
Hele saken her bør handle om at Tesla må være litt åpne.
De reduserer akselerasjon og respons i bilene uten å si et kvekk.
Men folk reagerer ikke før de tar 4km av rekkevidden..  (Dvs. Bilen har mistet flere mil siden folk fikk bilen sin, men disse kilometerene!!! DE er viktige de!!! :D)
Hæ? Om du henviser til P85D saken så førte dette til innrømmelser og erstattning. Videre så er det snakk om opp til 10% reduksjon av rekkevidde + 30-40% reduksjon av ladehastighet. For langtur så har dette dobbel effekt i forhold til reisetid. 40-60min ekstra på ladestasjon i løpet av en dag på reise betyr nok mer enn en liten økning på allerede rask 0-100 tid for 99% av Teslaeiere.

Napoli

Sitat fra: Hodetelefoner på fredag 12. juli 2019, klokken 06:15
Det er to år siden jeg hadde 57kW ved 57%. (Kunne få litt høyere hvis jeg ankom lader med 40%).
Det er to år siden dette ble diskutert på Facebook også.  Så glem at dere har lavere lade hastighet en før. Det er helt normalt. Vært lenge.
De av dere som ikke tror dere har hatt noe redusert kapasitet før nå. Dere bør sjekke opp degradering av litiumbatteri ;)
Tesla har begrenset litt av toppen nå.

Enkelt forklart: har de 4 kilometerene rekkevidde så mye å si for deg? Så måtte du uansett kjøpt ny bil innen noen måneder, for batteriet din degraderer seg hele tiden.
Mvh P70D (P85D) ;)

Kan godt hende at dette er normalt for deg. Og at du har hatt en utfordring med din bil. Jeg har ikke hatt disse problemene før de kom over natten for ca to uker siden.
Jeg bruker SuC kun på tur og i jobbsammenheng (kjører langt og mye i jobb) - og lader da fra rundt 10-20%SOC til rundt 60%SOC. Dvs at jeg pleier å kutte ladingen når jeg får mindre fart enn 60KW. Dersom jeg skulle kuttet ladingen på 60KW nå, måtte jeg kuttet ladingen på 30%SOC. Og ved 60%SOC får jeg 37KW (som jeg normalt har fått ved rundt 80% SOC). At bilen i tillegg gir meg litt mindre rekkevidde spiller egentlig ikke så stor rolle - det er sjeldent jeg lader helt fullt opp uansett. Men i jobbsammenheng er det håpløst å stå 1 time ekstra iløpet av en dag på SuC.

Tesla har solgt en bil med en bestemt rekkevidde og en bestemt ladehastighet. Dette kan de ikke bare fjerne over natten. Jeg ser levende for meg at Volvo hadde kommet hjem til alle eiere av en bestemt modell i løpet av natten, sperret 5. og 6. giret på bilen, og reist igjen.

julienx2k2

Ok så vi er nå på langtur med vår veteran P85+ fra 2013, med batteri type B. Vi har p.t. 195.000km på telleren, mesteparten av dette med superlading.
Vi har ladet sikkert noen titals ganger til 100% under bilens levetid, ibland til 90%, og har t.o.m. vært uheldige og latt bilen stå ved et par prosent noen timer et par ganger.

Vi har fortsatt ca 70kWh tilgjengelig kapasitet (det samme jeg estimerte i mars, før oppdateringen kom), men vi opplever som alle (?) med 85 batteri at ladehastigheten på SC cappes fort til 90kW og synker bratt etter det.

Hittils har dette ikke vært et stort problem da vi pleier til å bli ferdige med matpauser langt etter at bilen sier at vi kan fortsette med reisen... men dette er selvfølgelig en betydelig reduksjon av ladehastigheten ift det vi hadde for noen måneder (uker) siden.

Samtidig vet jeg nå at det kan bare være spm om tid før vi mister 8-10kWh kapasitet uten varning eller forklaring. Dvs at vi har begynt å miste tilliten i produkten, dermed i Tesla som bedrift. Ikke bra det.

Øyvind.h

Om du har hurtigladet mer enn halvparten av bruken, og bilen har gått 200k, bør du forvente kraftig degradering av batteriet.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

julienx2k2

Jeg har ca 70kWh igjen i batteriet, og kan fortsatt bruke det.
Hvorfor skal jeg forvente mer fysisk degradering enn det? Jeg regner ikke software begrensinger som fysisk degradering jeg...

CorsoDante

Sitat fra: Napoli på fredag 12. juli 2019, klokken 09:00

Tesla har solgt en bil med en bestemt rekkevidde og en bestemt ladehastighet. Dette kan de ikke bare fjerne over natten.

Du er vel kjent med hvilke forbehold Tesla har tatt ift. gjenstående rekkevidde på batteriet?

Jeg er derimot ukjent med hvilken ladehastighet de har solgt inn (garantert). Hva er det som gjelder her?

Onde tunger vil for øvrig ha det til at Tesla har implementert denne oppdateringen dels pga. sikkerhet og (poenget) dels pga. å øke salget av nye teslaer.
TM3P "FSD"

Heinz

På langtur nå med 2015 p85dl  med 62000km. Aksdal fikk jeg 63kw, Røldal 52kw, Vinje 55kw, Porsgrunn 65kw, Tanum sverige 53kw, hadde ca 10 mil igjen på batteri ved ankomst alle stasjoner, aldri opplevd å få så lite, dette uten å dele ladepunkt. Snakket med 2 andre her i Tanum, han ene s70d ladet med 77kw, han andre s90d med 98. Men merker ingenting til noe tap på rekkevidde, ladet ca 39mil til 100% hjemme før turstart

Klykken

#279
Hadde 56kW ved 45% nå i sted, så er litt blanda hvilke hastigheter jeg opplever gitt. Men kan vel konkludere med at også vi er capped likevel.
Hadde 95-98kW ved 10-15% forrige uke. Ladet ikke mer enn 10min da, så får se hvordan vi ligger an nå om et par dager da vi skal på litt lenger tur.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Napoli

Sitat fra: CorsoDante på fredag 12. juli 2019, klokken 09:58
Sitat fra: Napoli på fredag 12. juli 2019, klokken 09:00

Tesla har solgt en bil med en bestemt rekkevidde og en bestemt ladehastighet. Dette kan de ikke bare fjerne over natten.

Du er vel kjent med hvilke forbehold Tesla har tatt ift. gjenstående rekkevidde på batteriet?

Jeg er derimot ukjent med hvilken ladehastighet de har solgt inn (garantert). Hva er det som gjelder her?

Onde tunger vil for øvrig ha det til at Tesla har implementert denne oppdateringen dels pga. sikkerhet og (poenget) dels pga. å øke salget av nye teslaer.

Ja, jeg er kjent med forbeholdene Tesla har tatt om gjenstående rekkevidde - men de sa vel aldri at "det kan hende at vi fjerner en del rekkevidde via software update"? De har forøvrig solgt en bil med 253 miles rekkevidde som ny.
Superlading har de vel kun gitt en beskjed om at det kan lades med "opp mot 120kw" (så er det opp til dem å si hva "opp mot" er).
Så Tesla har vel helt sikker sitt på det tørre her - ingen løfter gitt, kun oss "dumme kunder" som har antatt at det vi har idag, antageligvis er der imorgen også... 

https://ev-database.org/imp/car/1034/Tesla-Model-S-85D

RaBalder

Tesla hadde vel en graf på sine web-sider. I alle fall tidligere.

Den viste hvor lang tid det tok å lade fra 0-80% SOC.

Dersom ladeeffekten er betydelig mindre nå enn det som grafen viste og "lovet", så er vel kanskje den grafen god "ammunisjon".

MeTesla

Jeg ladet helt som normalt i Lillesand idag. Kom inn med 32% og fikk 116kw. På 56% fikk jeg 70kw. 85D 2015 gått snart 90. Jeg har ikke lastet ned degraderingen og kommer ikke til å gjøre det.

Ehrnst

Sitat fra: MeTesla på lørdag 13. juli 2019, klokken 18:58
Jeg ladet helt som normalt i Lillesand idag. Kom inn med 32% og fikk 116kw. På 56% fikk jeg 70kw. 85D 2015 gått snart 90. Jeg har ikke lastet ned degraderingen og kommer ikke til å gjøre det.

Jeg vet egentlig ikke hva som er normalt, men ladet i Lillesand på torsdag og fikk rundt 100 en stund. Da begynte jeg med kanskje 10%. Vi har aller siste oppdatering. 85d gått 50k. Tror den sier ca 400km på 100%

Muffinman

Det er normalt at disse bikker under 100kW ved 31-32%, men man kan få høyere effekt kortvarig om man starter der. Har hatt 74kW ved 50% på begge våre i årevis før reduksjonen. Nå er det 50kW eller mindre ved 50%.

Før reduksjonen var det full pupp, dvs 116-118kW, opp til 22% før nedtrappingen startet om man startet på lav soc.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA