Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

10% reduksjon på 85kWh-batteriet...

Startet av Cato76, fredag 21. juni 2019, klokken 15:25

« forrige - neste »

Klykken

Vel, å gjøre det slik vil være en fadese. Nå vet jeg ikke hvor mange biler med 85-pakke som har "denne feilen", og hvor mange som etter hvert vil bli rammet, men blir det nok av de og folk reagerer på det så har de en enorm mageknipe i anmars. Rekkevidden er ikke SÅ merkbar kanskje, men ladehastigheten er jo MEGET merkbar og legger et betydelig lokk på brukbarheten. Hele poenget med denne bilen er jo lang rekkevidde og "kort" ladetid.

Hvis det blir alment kjent så har vi som besitter disse bilene en "verdiløs" bil over natten også. DET er fullstendig uaktuelt.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Muffinman

#256
Sitat fra: Klykken på onsdag 03. juli 2019, klokken 15:28
Har du også prøvd å snakke med Tesla, Muffinman?

Besvarer denne en gang til jeg. Kommer på at jeg spurte om bilen min hadde fått permanent begrensning på supercharger, men det lå også et annet spørsmål i mailen. Kun ett av spørsmålene ble besvart. Det andre ble ikke nevnt med et ord. Dette var like før jeg ble klar over at det var noe softwaretull på gang.

Klykken

Tror du, og de andre med data fra canbus, har litt mer å fare med enn oss vanlige dødlige uten reelle data å backe opp påstandene med.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

BMW850

#258
Forsøkte supercharging idag igjen. Den er betydelig strupet ja. Dette er IKKE bra. Sommerturen i Norge neste måned kommer til å bli  merkbart berørt av dette. Synes det er veldig dårlig av Tesla å gjøre dette uten noen form for informasjon. Samtidig som de har skrytt av økt effekt på SuC fremover. Det gjelder altså åpenbart bare nyere biler mens vi "early adopters" får strupet ladeeffekt med 30%. Om dette ikke blir gjort noe med er det faen ikke greit!!

Version: 2019.20.4.2
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Totning

Plutselig var problemet med deling av ladepar borte. Uavhengig av SoC og temperatur lader jeg rundt 40-60Kw. Håpløse hastigheter.
2014 S85. AP1.

Haralda

Foreslår at de som har god tid plugger seg ut etter lading og rusler seg en tur som tilsvarer den tiden Tesla tok fra oss. Da har vi tatt litt tid tilbake. En joke. Men, men

jog

Sitat fra: jog på onsdag 03. juli 2019, klokken 16:15
Mandag var jeg en tur ned til Gøteborg med min 85D, startet med full 392 typical,  og har kjørt 135000 km.

På noen av ladingene startet jeg nede på 5%.  Hadde god fart nedover så batteriet burde ha god varme.

Ser at jeg nå ligger og lader på 71kw og nedover på på alle 3 superladingene på denne turen.  Oppgraderte igår til 2019.20.4.2 men da er det vel ingen hjelp der heller.  Normalt har jeg brukt å starte på 118kw på lading.

:(
Var og testet 2 nye superladinger. Fikk nå 114kw men sank fort nedover og ved ca 200 km og 50% var det 50 kw. Var vel raskere før?
Leaf  63000km fra 2011 Des. hentet i -18 fra GOL.
Tesla P85 .   2369  Vin 16841 in Production 20.09.13
Levering 12.11.13  Ny S85D  utlev. 10 Juni kl 10 2015
Model 3 LR 19.02.19

samotholt

Jeg ladet for rundt en mnd. siden og hadde da 70 kW ved ca. 50% (men startet da ladingen ved 50%). Trodde vel egentlig jeg skulle få noe mer, men lader såpass sjeldent på superlader at jeg ikke helt har oversikt over hvor fort effekten daler.
Polestar 2, S85D, A8 3.0 Tdi,

Paul

#263
tidlig 2015 P85D, 131t km(ukjent hvordan batteriet var behandlet av tidligere eiere) tok en tur til superlader, bare for å teste.
kom til Superlader med 15% og varmt batteri, og det så ut slik, ved:

15% 112kW (varte i 1minutt den hastighet)
16% 98kW
25% 92kW
35% 78kW
45% 66kW
50% 55kW

Mener det var mer kW når jeg hadde P85 for noen år tilbake. Ellers ikke noe vesentlig reduksjon i topplading (340km, ved 90%). Spurte Tesla om DU og batteri var byttet tidligere, fikk svar at begge DU'er og batteri er ikke byttet, samt fikk delenummer på det som er i bilen min(vet at de kan sees klistermerke på batteriet, men hos meg klister på batteriet er borte  ;) ).
Er på SW 2019.20.4.2 66625e9





Fastlane83

Jeg testet ladehastighet på supercharger i dag. 67 kw med 38% SOC. 85D fra 2015. Det er lavere hastighet enn tidligere😳. Er det noe håp om å få en forklaring fra Tesla på hvorfor de har gjort dette? Evt at det kanskje er en midlertidig reduksjon mens de undersøker andre ting?
2015 Tesla Model S 85D - solgt mai 2021
2016 BMW i3 94aH
2021 Volvo XC40 electric - Care by Volvo frem til Porsche kommer
Porsche Taycan 4 Cross Turismo - utlevert 03.12.21

latigo

#265
Sitat fra: Fastlane83 på onsdag 10. juli 2019, klokken 17:45
Jeg testet ladehastighet på supercharger i dag. 67 kw med 38% SOC. 85D fra 2015. Det er lavere hastighet enn tidligere😳. Er det noe håp om å få en forklaring fra Tesla på hvorfor de har gjort dette? Evt at det kanskje er en midlertidig reduksjon mens de undersøker andre ting?

2015 70D med 99kkm: ca 60 kW ved 50% soc idag (etter 2.5 t kjøring i 15-20C). Meiner det var over 70 kW før ved denne soc. Gler meg litt mindre til langturen verkeleg startar. (Eg veit at tråden handlar om 85kWh, men 70 har vel same celler?)

Heinz

#266
2015 p85dl, ankom superlader med varm bil, og10 mil igjen på batteri, eneste bilen her, plugget i og fikk 62kw, faller gradvis nedover til 32kw, etter 1 time er det ladet 23 mil, så her har ting skjedd.

Tuxedo

Sitat fra: Heinz på onsdag 10. juli 2019, klokken 19:56
2015 p85dl, ankom superlaser med varm bil, og10 mil igjen på batteri, eneste bilen her, plugget i og fikk 62kw, faller gradvis nedover til 32kw, etter 1 time er det ladet 23 mil, så her har ting skjedd.
Jepp, vi har plutselig fått en Leaf  >:(

samotholt

Ladet nå nettopp til 90% og bilen sier 37,8 mil. Det meste jeg har observert er 38 mil, så her har ikke rekkevidden gått ned. Bila har gått 70' km. Rundt 10 ladinger til 100% og 15 ladinger på superlader, men de fleste av disse ladingene er rimelig korte.

Skal sjekke superlader i løpet av en uke eller to - kommer tilbake med resultatet.
Polestar 2, S85D, A8 3.0 Tdi,

Hodetelefoner

Det er to år siden jeg hadde 57kW ved 57%. (Kunne få litt høyere hvis jeg ankom lader med 40%).
Det er to år siden dette ble diskutert på Facebook også.  Så glem at dere har lavere lade hastighet en før. Det er helt normalt. Vært lenge.
De av dere som ikke tror dere har hatt noe redusert kapasitet før nå. Dere bør sjekke opp degradering av litiumbatteri ;)
Tesla har begrenset litt av toppen nå.

Enkelt forklart: har de 4 kilometerene rekkevidde så mye å si for deg? Så måtte du uansett kjøpt ny bil innen noen måneder, for batteriet din degraderer seg hele tiden.
Mvh P70D (P85D) ;) 

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA