Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

10% reduksjon på 85kWh-batteriet...

Startet av Cato76, fredag 21. juni 2019, klokken 15:25

« forrige - neste »

Muffinman

Verre med med 15 minutter ekstra for hver supercharging når man skal gjøre flere titalls enn 10-15 utilgjengelig kapasitet i topp, selv om man erfaringsmessig ved 1-2 anledninger trenger å fullade for å nå frem på en slik tur.

Det skjer ting med vår P85 nå forresten. Testlading til 100% for et par uker siden konkluderte med full spenning på modulene. Nå stoppet ladingen på ca. 4,16v, og det er forsvunnet 10tkm. Her skal det følges med fremover.

Klykken

Av ren kuriositet, hvordan leser du av cellespenning?
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Paul

Er det forsøk å lage en liste med delenummer på batteri og eventuelle symptomer? kansjkje noe sammenheng der?

min P85D Batteri har delenummer 1031043-00-E ikke noe vesentlig reduksjon i kapasitet (340km ved 90%). Supelading er ikke testet enda  :o

Muffinman

Sitat fra: Klykken på mandag 08. juli 2019, klokken 09:23
Av ren kuriositet, hvordan leser du av cellespenning?
Via canbus. Nå er jeg usikker på om kalkuleringen i appen er riktig, men den er sannsynligvis ikke mye feil siden den viste 4,19ish ved forrige sjekk.

Merker meg også at det går veldig tregt å lade opp til 4,16.

Muffinman

Da aner vi muligens konturene av hvordan dette vil bli kommunisert og håndtert, ihvertfall om man skal tro dette fra et Tesla-verksted i USA:

SitatFrom the shop foreman:

Good afternoon Mr. yuyyy I just wanted let you know that I have performed a second review of your battery capacity concern. As you have experienced a decrease of capacity since resent firmware it is all due to an updated profile that Tesla has determined to be a better operating range for your battery pack. This update is to promote a longer life span of you high voltage battery in the future. As any components in the vehicle, the HV battery as a whole and its internal components wear as it accumulates charge cycles and drive cycles. There an establish fact that all lithium batteries loose capacity over time. That being said, the profile Tesla has added to is to prevent future big drops in capacity or damage to battery cells. Why some vehicle are effected more than others? There are many factors that contribute such as age, charge and discharge cycles, operating temperatures over time and many others. Rest assure that Tesla will continue to improve the product and give you what is best for your current battery, as to the normal wear and decrease in capacity it is expected over time. Please feel free to reach out and ask any other questions you may have. Thank you.

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/sudden-loss-of-range-with-2019-16-x-software.154976/page-64#post-3814725


Tuxedo

Selvsagt. De gjør oss bare en tjeneste...😂😂😂

mj

Har selv ikke S85 lenger men burde ikke noen (TOCN) ta dette opp med tesla ? Hvis dette går gjennom legger de lista for hva de kan endre i fremtiden også.
Folk har kjøpt en bil med en oppgitt batteristørrelse, rekkevidde og ladehastighet. Hvis de bare tar seg til rette og endrer for å slippe reklamasjoner så har vi lite rettigheter i fremtiden.
S100D Sort metallic
X75D Blå VIN F127...
S90D Hvit VIN P127...Solgt Juni 2018
S85 Grå VIN P58035, byttet i X75 29.03.17
S85 Grå VIN P36765, solgt 10.04.16

Muffinman

Lista er allerede lagt, det er vel to-tre saker hvor man har hevdet at egenskaper er blitt fjernet etter salg på denne måten tidligere.  Jeg forventer ikke annet denne gangen heller all den tid selskapet er på børs og alle negative nyheter kan påvirke kursen, og dermed muligheten for å hente inn kapital, negativt.

Dette er noe helt annet enn det som hevdes over, det er jeg ganske sikker på.

async3phase

Med fare for å gå litt off topic...

Er det noen som kan gi noen tips til utstyr og programvare man trenger for å lese av CanBus, og dermed detaljer rundt batteriet?

Har en S85 jeg kjøpte ny i februar '14, og den ser inntil videre ikke ut til å ha mistet kapasitet, men har ikke prøvd supercharging i det siste.

Har lyst til å ha så mye info som mulig dersom (når) det skjer noe med batteriet.

B


GOS

Sitat fra: async3phase på tirsdag 09. juli 2019, klokken 07:16
Med fare for å gå litt off topic...

Er det noen som kan gi noen tips til utstyr og programvare man trenger for å lese av CanBus, og dermed detaljer rundt batteriet?

Har en S85 jeg kjøpte ny i februar '14, og den ser inntil videre ikke ut til å ha mistet kapasitet, men har ikke prøvd supercharging i det siste.

Har lyst til å ha så mye info som mulig dersom (når) det skjer noe med batteriet.

B

Om du bor i Stavanger/ Haugaland området så kan du få kjøpe mitt brukte billig, la oss si 150 kroner, da min Model S 2014 modell er byttet ut med Model 3 hvor slikt utstyr desverre ikke passer.

PM meg om interessert.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Muffinman

Da forsvant det over 1kWh nominell kapasitet fra batteriet i løpet av nattas lading på P85'en. Forventet det siden toppladingen er blitt cappet. Da er altså superchargingen cappet med 30-40%, og nå er altså den totale kapasiteten i batteriet i ferd med å gjøres utilgjengelig.

Ikke fornøyd.

Klykken

:(
Dette bør tas rimelig hardt, mener jeg. Dette vil jo før eller siden "ramme oss alle" med 85-pakke, så...
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Hyperstress

Alle vet at en må forvente et tap på batteriene over tid. Kan Tesla komme unna med at reduksjonen ikke er større enn hos andre merker, bare at den ikke er jevn, men stegvis?  De har vel fortsatt en del å gå på før vi har mistet feks 30% (som er garantien mange andre opererer med).

Ladehastighet blir litt verre å bortforklare.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Muffinman

SitatDette bør tas rimelig hardt, mener jeg. Dette vil jo før eller siden "ramme oss alle" med 85-pakke, så...
Ja, det vil jo redusere bruktverdien på bilene også. Det vil ramme oss som familie med gjennomsnittlig inntekt, som tok en kjempesjans på Tesla og investerte i to biler, ekstra hardt.

Jeg tror at de har kjørt teknologien for nær kanten av spesifikasjonen, basert flotte rekkevidde- og ytelsestall på det og nå tar de tilbake en del av det de har tatt seg godt betalt for, for å unndra seg garantireparasjoner. Eller negativ omtale hvis det er et sikkerhetsaspekt inne  i bildet her, som forsåvidt også peker tilbake på garantikostnader.

Dette ville bare vært greit om det kom en melding i på skjermen om hva som skjedde, med varsel om at man ville bli kalt inn til utbedring senere. Nå fjerner de egenskaper vi har betalt for i det skulte. Det tar jeg som et tegn på at de ikke har tenkt å ordne opp.

Det skal de ikke slippe unna med.


Muffinman

Sitat fra: Hyperstress på tirsdag 09. juli 2019, klokken 08:42
Alle vet at en må forvente et tap på batteriene over tid. Kan Tesla komme unna med at reduksjonen ikke er større enn hos andre merker, bare at den ikke er jevn, men stegvis?  De har vel fortsatt en del å gå på før vi har mistet feks 30% (som er garantien mange andre opererer med).

Ladehastighet blir litt verre å bortforklare.
Vi ser jo allerede tendensene til en slik kommunikasjon. Nå gjelder det å sikre seg håndfaste data over tid, helst mens endringen skjer. Så får vi ta eventuelle prosesser i etterkant om dette ikke rettes frivillig.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA