Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

10% reduksjon på 85kWh-batteriet...

Startet av Cato76, fredag 21. juni 2019, klokken 15:25

« forrige - neste »

Tuxedo

#225
Sitat fra: BMW850 på lørdag 06. juli 2019, klokken 14:03Kan vel ikke være en tilsiktet policy fra Tesla dette?!
Det er åpenbart tilsiktet, men jeg tror ikke de har dratt en Apple.  Jeg tror det er gjort fordi de har oppdaget noe potensielt farlig med batteriene som de ikke hadde forutsett.

Eventuelt har de oppdaget at flere og flere av de eldste batteripakkene feiler og må byttes (mer enn de hadde trodd), og at disse begrensningene er innført for at flest mulig av de gjenværende skal karre seg over garantifristen på 8 år.

julienx2k2

#226
Gruer meg til den lange europaturen vi starter ikveld.
Var på kungsälv SC tidligere idag, ankom med ca 40% igjen, den andre stolpen var ledig og bilen hadde kjørt 30 min så tenkte at jeg kunne få 70kW++... fikk 55kW og nedover. Jeg trodde først at batteriet var kalt, men 30 min senere fortsatte det å gå ned... vi dro ved 68% SOC, da fikk vi 37 kW. Har aldri opplevd en sånn treg SC ladning  >:(

Det gjenstår å se om vi har fått redusert batterikapasitet også... skal oppdatere her deretter

Model S P85+ 2013, 193k km, hadde ca 70kWh tilgjengelig i april...

BMW850

Sitat fra: Tuxedo på lørdag 06. juli 2019, klokken 14:21
Sitat fra: BMW850 på lørdag 06. juli 2019, klokken 14:03Kan vel ikke være en tilsiktet policy fra Tesla dette?!
Det er åpenbart tilsiktet, men jeg tror ikke de har dratt en Apple.  Jeg tror det er gjort fordi de har oppdaget noe potensielt farlig med batteriene som de ikke hadde forutsett.

Eventuelt har de oppdaget at flere og flere av de eldste batteripakkene feiler og må byttes (mer enn de hadde trodd), og at disse begrensningene er innført for at flest mulig av de gjenværende skal karre seg over garantifristen på 8 år.

Ja, har tenkt tanken...
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Zanka

Min P85 + med 130 000 km har blitt ladet konstant til 90% hver gang og til 100% sikkert minst 50 ganger.
Ladet nettopp til 90% og fikk 341 km, samme som jeg har fått siste 2 årene.
Kjører sw ver. 20.4.2. Så enten har jeg hatt flaks eller så er det ganske mange som kanskje er i overkant forsiktige med ladingen her. Kan se ut som dette har lite med hvordan man behandler batteriet, men mer med pakker som inneholder batterier fra en dårlig batch.
Ekeberg, Oslo
X 100 og Model 3 LR

Tuxedo

Sitat fra: Zanka på lørdag 06. juli 2019, klokken 17:58
Kan se ut som dette har lite med hvordan man behandler batteriet, men mer med pakker som inneholder batterier fra en dårlig batch.

Da er det merkelig at flere som nettopp har byttet batteri også har fått begrensningen.

Muffinman

Ja, leverte inn bil til batteribytte og fikk den tilbake med refurbished batteri og bergrensning. Snodige greier.

Vet media har fanget opp dette, så Tesla kan ikke forbli tause mye lenger. Jeg er ganske sikker på at alt relateres til de nevnte brannene, men det kommer de naturligvis ikke si. Spørs om det er et eller annet preventivt som burde vært implementert fra dag 1, eller om det er noe regelrett feil med pakkene som begrenses. Og om alle etterhvert vil få dette.

Zanka

Bilen som brant i Shanghai var fra før facelift dvs. minst 3 år gammel, de har vel snakket om at det var noe galt med en av batterimodulene på denne, kanskje de har funnet noe av de samme kjennetegnene på flere biler.
Det at biler som nettopp har fått refurbished batteri rimer jo ikke helt med dette da.
Ekeberg, Oslo
X 100 og Model 3 LR

Muffinman

Hadde i grunn ikke forventet dette på en 3,5 år gammel bil, men jeg er vel ikke alene om det. Får håpe Tesla tar bladet fra munnen på en litt annen måte enn de bruker.

Hodetelefoner

Sitat fra: BMW850 på lørdag 06. juli 2019, klokken 14:03
Helt klart reduksjon i ladehastighet på SuC. Kom hjem fra langtur i går og tenkte jeg skulle sjekke dette med optimal temperatur på batteriet ved Moheim SuC. Ca. 10 mil igjen på batteriet. Koblet til ett ledig par, fikk ca rundt 90 kW før den raskt falt til 82 og ned på 70-tallet. Dette er betydelig lavere enn tidligere >:( Kan vel ikke være en tilsiktet policy fra Tesla dette?!

Update: Rekkevidde på batteriet er det samme som før. Rundt 386km ca.

Å fylle opp 85 batteriet har i flere år vært preget av lavere hastighet for de med høy km eller hard bruk.
Ikke noe nytt her.
Som jeg har skrevet for flere år siden.
"det er litt flaut å stå der med P85D, Når 60 / 75 kommer , fyller opp og drar fortere enn deg." (ofte får du se 2 stk fylle opp og reise mens du står der :P)
(i tillegg ekstra flaut når du vet de har større kapasitet på sine batterier enn deg :D )

BMW850

Min har gått 60.000 og stort sett cruising, altså ikke hard bruk. Som jeg sier - det er helt tydelig at det er lagt inn begrensing på ladingen på de siste oppdateringene og det er ikke greit. Hadde MYE større ladekapasitet for kun noen uker siden. Bilen er heller ikke ladet ofte på SuC. Tesla bør komme med en forklaring.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Klykken

Testet SuC idag, på rundt 15%. 90kw/h ladehastighet. Ingen rekkeviddetap.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Muffinman


Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Hyperstress

Jeg fikk 101 kW i dag på ca 30% SOC. 2019.16.3.2.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Fastlane83

Vi drar på Europaturnè neste mandag. Hadde en tilsvarende tur for 2 år siden. Den gikk smertefritt. Spent på hvordan årets tur blir. Har ikke testet superlading i det siste. Hvis effekten og rekkevidde er kuttet så mye som det fremgår her så kan det bli utfordrende.
2015 Tesla Model S 85D - solgt mai 2021
2016 BMW i3 94aH
2021 Volvo XC40 electric - Care by Volvo frem til Porsche kommer
Porsche Taycan 4 Cross Turismo - utlevert 03.12.21

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA