Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

10% reduksjon på 85kWh-batteriet...

Startet av Cato76, fredag 21. juni 2019, klokken 15:25

« forrige - neste »

jog

Mandag var jeg en tur ned til Gøteborg med min 85D, startet med full 392 typical,  og har kjørt 135000 km.

På noen av ladingene startet jeg nede på 5%.  Hadde god fart nedover så batteriet burde ha god varme.

Ser at jeg nå ligger og lader på 71kw og nedover på på alle 3 superladingene på denne turen.  Oppgraderte igår til 2019.20.4.2 men da er det vel ingen hjelp der heller.  Normalt har jeg brukt å starte på 118kw på lading.

:(
Leaf  63000km fra 2011 Des. hentet i -18 fra GOL.
Tesla P85 .   2369  Vin 16841 in Production 20.09.13
Levering 12.11.13  Ny S85D  utlev. 10 Juni kl 10 2015
Model 3 LR 19.02.19

geear

Er det forskjell på hvordan BMS er bygget opp/styrer på 85-batteriene og nyere? Litt av et paradoks at samtidig som de har justert ned 85-pakkene til langt under hva 75-batteriene har ladet med før, så lader nå 75-pakkene med opp i 118kW.

Forøvrig klassisk Tesla dette, hadde de løst opp i kommunikasjonsproblemene mellom hovedkontoret og resten av verden så hadde mye vært gjort på veien mot fornøyde kunder.

noto

Sitat fra fornuftig innlegg (nr.1017) på TMC-tråden:

«Any properly charged Lithium Ion battery will not develop excessive Li Plating. It only happens under certain conditions a properly programmed BMS should prevent it.

Any cell that has excessive Li Plating is damaged and unsafe and slapping a software fix on it to lock out capacity is a terrible idea for the long run and still a ticking time bomb. For the short run, it's a great idea to limit range and slap a message up on the display to tell the consumer to come to the service center as soon as possible.

This is not even a warranty issue. It's a safety issue and would apply to batteries even beyond the 8 year warranty. It should be a safety recall which has NO TIME OR MILEAGE LIMIT.»

Tuxedo

Ja, jeg tror heller ikke disse software restriksjonene hjelper på noe som helst. Virker mest som en panikkfix fra Tesla sin side.

Sandvika

Sitat fra: gr på onsdag 03. juli 2019, klokken 16:33
Er det forskjell på hvordan BMS er bygget opp/styrer på 85-batteriene og nyere? Litt av et paradoks at samtidig som de har justert ned 85-pakkene til langt under hva 75-batteriene har ladet med før, så lader nå 75-pakkene med opp i 118kW.
Obs. Dette er ikke kategorisk. Min 85D lader fortsatt 118kw /421km typical med alt av SW oppdateringer. Mulig dette er avhengig av km stand og hvordan batteriet er behandlet.

Tuxedo

Sitat fra: Sandvika på onsdag 03. juli 2019, klokken 21:26
Sitat fra: gr på onsdag 03. juli 2019, klokken 16:33
Er det forskjell på hvordan BMS er bygget opp/styrer på 85-batteriene og nyere? Litt av et paradoks at samtidig som de har justert ned 85-pakkene til langt under hva 75-batteriene har ladet med før, så lader nå 75-pakkene med opp i 118kW.
Obs. Dette er ikke kategorisk. Min 85D lader fortsatt 118kw /421km typical med alt av SW oppdateringer. Mulig dette er avhengig av km stand og hvordan batteriet er behandlet.
Tror heller de drypper denne begrensningen over litt tid, for at ikke alle skal oppleve den samtidig.

Sense

Mener å huske at Tesla advarte misbruk av hyppig lokal superlading, altså at eierne bruker superladenettverket som hjemmelader og både overfyller og misbruker ordningen, slik den var ment fra Tesla sin side.
Kan reduksjon i ladefart være et svar på dette? 

I tillegg undrer jeg om reduksjon av batteriet kan skyldes at reellt degradering av batteriet har blitt litt hemmligholdt av displayet tidligere. Når bilen min var ny og batteriet fulladet, begynte ikke rekkevidden å tape seg før etter noen kilometer. Når bilen hadde gått over 100k, forsvant det 6 km den første kilometeren, under ellers tilsvarende forhold.

Dette poengterte også Bjørn Nyland i en av sine videoer.
Det kunne virke som om noe av rekkeviddetapet skjules av programvaren, men sannheten kommer naturligvis for en dag, enten du ser rekkevidde forsvinner som dugg for solen, eller programvaren oppdateres til en mer sannferdig og reell rekkevidde.
Kan det siste ha skjedd her?

(Har ikke lest hele tråden fra start, så dere får unnskylde om dette er bemerket før.)

OhmPaPa

Sitat fra: Sense på onsdag 03. juli 2019, klokken 22:40
Mener å huske at Tesla advarte misbruk av hyppig lokal superlading, altså at eierne bruker superladenettverket som hjemmelader og både overfyller og misbruker ordningen, slik den var ment fra Tesla sin side.
Kan reduksjon i ladefart være et svar på dette? 

Jeg husker selv at Elon Musk sa at man godt kunne lade hele tiden på superlader hvis man bodde slik til at man ikke fikk ladet hjemme.

Hvis man skal begrense de som superlader mye er det logisk å begrense disse personenes biler og ikke begrense en tilfeldig batteristørrelse. Noen av de som er berørt har og også superladet lite.

Så det virker usannsynlig at denne situasjonen kommer av et ønske om å begrense superlading.

Tuxedo

#203
Sitat fra: Sense på onsdag 03. juli 2019, klokken 22:40
Mener å huske at Tesla advarte misbruk av hyppig lokal superlading, altså at eierne bruker superladenettverket som hjemmelader og både overfyller og misbruker ordningen, slik den var ment fra Tesla sin side.
Kan reduksjon i ladefart være et svar på dette? 
Har aldri ladet på lokal superlader, så dette kan ikke være riktig.
Sitat fra: Sense
Det kunne virke som om noe av rekkeviddetapet skjules av programvaren, men sannheten kommer naturligvis for en dag, enten du ser rekkevidde forsvinner som dugg for solen, eller programvaren oppdateres til en mer sannferdig og reell rekkevidde.
Kan det siste ha skjedd her?
Nei.  Et klart bevis på at battteriet har mer å gå på etter den nye begrensningen, er at man fremdeles har full regen selv med 100% lading.  Du kan altså bruke regen til å lade batteriet langt over 100% hvis du starter på en lang nedoverkjøring. Det har aldri vært tilfellet før.

Muffinman

Sitat fra: Sandvika på onsdag 03. juli 2019, klokken 21:26
Mulig dette er avhengig .... hvordan batteriet er behandlet.
Våre er ihvertfall behandlet som skjøre små spedbarn. Har nesten vært sykelig opptatt av å holde bilen mest mulig tid rundt 40-50%, og aldri la den stå over natten med over 70%.

(Bra jeg har tålmodig kjerring)

Thor2014

Sitat fra: Tuxedo på onsdag 03. juli 2019, klokken 22:57
Sitat fra: Sense på onsdag 03. juli 2019, klokken 22:40
Mener å huske at Tesla advarte misbruk av hyppig lokal superlading, altså at eierne bruker superladenettverket som hjemmelader og både overfyller og misbruker ordningen, slik den var ment fra Tesla sin side.
Kan reduksjon i ladefart være et svar på dette? 
Har aldri ladet på lokal superlader, så dette kan ikke være riktig.
Sitat fra: Sense
Det kunne virke som om noe av rekkeviddetapet skjules av programvaren, men sannheten kommer naturligvis for en dag, enten du ser rekkevidde forsvinner som dugg for solen, eller programvaren oppdateres til en mer sannferdig og reell rekkevidde.
Kan det siste ha skjedd her?
Nei.  Et klart bevis på at battteriet har mer å gå på etter den nye begrensningen, er at man fremdeles har full regen selv med 100% lading.  Du kan altså bruke regen til å lade batteriet langt over 100% hvis du starter på en lang nedoverkjøring. Det har aldri vært tilfellet før.
Da henger du bilen bak en annen for å lade den opp til 110% :)

Sense

Det kan jo være dere har rett i dette, folkens. Det var ment som åpne spørsmål, ikke påstand fra min side.

I så fall ser jeg kun 2 andre alternativer.
1. En bug har utilsiktet havnet i oppdateringen, som fjerner kapasitet i batteriet.
2. Tesla velger å legge inn en programvare som reduserer batterikapasiteten for å gjøre "gamle" biler mindre aktraktive, kanskje med motiv om å selge flere nye biler. (Vi så jo dette bli brukt i Apple sine Iphone, der sikkerhetsoppdateringer gjorde telefonen tregere. Planen var nok at flere skulle kjøpe seg ny.)

Hvis siste alternativ er tilfelle, så tror jeg Tesla er på vei utfor stupet. Om de bevisst skulle pådra seg mer misnøye hos kundene etter alle leverings- og kommunikasjonsproblemer, i tillegg til serviceutfordringene, også skulle kutte deres rekkevidde med overlegg, da spørs det om ikke selskapet må selges til en mer kundevennlig eier for å overleve.

For da snakker vi brudd på markedsføringsloven, avtaleloven, forbrukerloven og kanskje typegodkjenningssystemet. Hadde jeg jobbet i Elon Musk nærvær, ville jeg i dette tilfelle lett etter en god advokat - alternativt begynt å ta kundene på alvor.

Muffinman

#207
Det er ingen bug. Det at bilen lyver på seg 100% når den ikke er ladet 100% indikerer at dette er tilsiktet. Videre kommunikasjonen fra Tesla hvor de drives fra skanse til skanse og ikke innrømmer mer enn de er helt nødt til, basert på hva kunden har funnet ut på egen hånd. Hvis det er en bug her er det at endringene skjedde raskere enn tiltenkt slik at det ble "oppdaget". Ingen selskaper med vettet i behold gjør slike grep med påfølgende støy uten at det er godt begrunnet.

Dette er i god gammel Tesla-ånd; vi husker jo når i det stille la inn begrensning på supercharger for 90-pakkene. Det gikk lang tid før det kom en forklaring. Så er det P85D-saken hvor kundene ble lovet en oppdatering som ville gjøre bilen ENDA raskere. Istedet begynte ikke så rent få hovedkontaktorer å havarere, og VIPPS! en oppdatering senere hadde mistet like mye ytelse som de egentlig skulle få ekstra. Så tvang de kundene nesten inn i rettssalen før de inngikk forlik mtp at de ikke klarte akselerasjonstidene som var oppgitt i kjøpstidspunktet. Hele tiden med en massiv tåkelegging i media og nedsnakking av egne kunder offentlig. De byttet vel kommunikasjonssjef etter den fadesen. Så har vi disse tellerene hvor P-bilene etter et visst antall fullgass events reduserte ytelsene. Benektelse først, så innrømmelse med lovnad om å fjerne begrensningen. Deretter oppdaget man at det hadde de absolutt ikke gjort likevel. Til slutt etter mye frem og tilbake fikk bilene mulighet for å velge maks ytelse likevel, men ikke før man hadde godtatt en disclaimer på skjermen.

OTA-oppdateringer kommer Tesla mer til gode enn kundene. Det gjør dem i stand til å selge spesifikasjoner tøffere enn teknologien tåler, og justere det tilbake i det stille i ettertid for å unngå garantiansvaret. Det begynne å bli ei veldig lang liste over tilfeller nå, og jeg må si at tålmodighetskremtuben er helt flat her. Hvis jeg fremdeles er Tesla-eier etter 8 år er det fristende å koble bilene fra moderskipet.

GOS

@Sense

Tror hverken Tesla eller andre her i verden er så dumme som ditt alternativ 2 tilsier.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Johnny

Vi er nå på vår første utenlandstur  med vår 2013 S85. Litt kjipt at begrepet superlader er så godt som dødt, nå som vi trengte det mest. Vi lader til 60% før vi kjører videre. Da er lade hastigheten passert 50 kW på veg nedover. Det positive er at vi får besøkt alle laderene på vegen....
TMS og eGolf.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA