Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

10% reduksjon på 85kWh-batteriet...

Startet av Cato76, fredag 21. juni 2019, klokken 15:25

« forrige - neste »

GOS

@Muffinmann

Hva sier CanBus avlesningene dine nå kontra før på:
-Nominell Full Pack og Full Rated Range og Full Typical Range
-De forskjellige Expected, Ideal, Nominell Remaining på f.eks. 2-3 forskjellige SOC samt samme avlesninger for Remaining Rated Range og Typical Range
-BMS Max Charge ved varmt batteri
-Fortsatt 4 kwh i Energy Buffer?
-Regen Power Max ved varmt batteri
-Cellespenning (Snitt) ved f.eks. 90% og eventuelt 100% om du tenker å lade den helt opp.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Muffinman

Alle verdier er like som før, med unntak av BMS max charge som jeg har inntrykk av følger en mye kjappere nedtrapping (har ikke samlet eksakte data på den verdien). Men det som virkelig er endret er at bilen ladet 20-40kW raskere enn BMS max charge tidligere mens den nå følger canbusverdien slavisk.

Cellespenninger ved 100% ligger fremdeles tett på 4,2v, så ingen endring her. Det er kun effekten ved DC-lading som er strupet kraftig på begge biler. Det sier vel litt _hvor_ kraftig reduksjonen er når vi ikke lenger får utnyttet effekten på chademo i det mest ideelle området.

GOS

Sitat fra: Muffinman på onsdag 03. juli 2019, klokken 09:46
Alle verdier er like som før, med unntak av BMS max charge som jeg har inntrykk av følger en mye kjappere nedtrapping (har ikke samlet eksakte data på den verdien). Men det som virkelig er endret er at bilen ladet 20-40kW raskere enn BMS max charge tidligere mens den nå følger canbusverdien slavisk.

Cellespenninger ved 100% ligger fremdeles tett på 4,2v, så ingen endring her. Det er kun effekten ved DC-lading som er strupet kraftig på begge biler. Det sier vel litt _hvor_ kraftig reduksjonen er når vi ikke lenger får utnyttet effekten på chademo i det mest ideelle området.

Ok, så du har (enda) ikke fått rekkeviddereduksjon men 'kun' ladehastigvetsreduksjon?

Om andre har fått begge reduksjonene og har gode CanBus målinger før og etter så hadde det vært interresant om en kunne legge de ut her.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

noto

Nyinstallerte byttebatterier er omfattet av denne kapasitetsbegrensningen på ca 12% i software. Byttebatterier er presumptivt nyere og i refurbished stand og burde i hvert fall ikke ha behov for ladebegrensning hvis ikke denne eldre batteritypen har en designfeil som nødvendiggjør det. En designfeil er åpenbart omfattet av garantien. Man bør derfor ikke være fornøyd med noe mindre enn bytte til annet batteri som ikke har denne designfeilen.

Muffinman

Sitat fra: GOS på onsdag 03. juli 2019, klokken 09:53
Ok, så du har (enda) ikke fått rekkeviddereduksjon men 'kun' ladehastigvetsreduksjon?
Nei, ingen reduksjon på topp foreløpig ihvertfall. Så langt ser det ut som enten eller, men har sjekket med noen bekjente og de har enten nylig ladet på full pupp og ikke sjekket topplading, eller stusset over at det har gått tregt på supercharger i det siste men ikke tenkt mer på det. Kan virke som det ikke er bare noen få biler som er berørt.


Muffinman

Tror det kan være lurt å sitte stille i båten og samle data en kort periode fremover. Det kan jo tenkes at det vi opplever, dårlig kommunisert som det er, rett og slett er for å være på den sikre siden mens man undersøker nærmere.

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

noto

Lov å håpe, men jeg setter ikke en krone på det.

Dårlig signal fra Tesla hvis de løfter opp stigen for de som var med fra starten. Formodentlig pågår det frenetisk aktivitet i noen executive offices i Fremont. Forhåpentlig for å finne en konstruktiv, imøtekommende løsning og ikke for å finne en juridisk holdbar måte å gi over svarteper-kortet til kundene.

Muffinman

#189
2019.20.4.66625e9 nå og cappingen ble dessverre enda et hakk kvassere. Kan da ikke være nødvendig på en bil som er supercharget så lite som denne.

noto

Uff da. Lastet den ned i et (tullete) håp om at det skulle rette opp i «misforståelsene»..

Klykken

Sitat fra: Muffinman på onsdag 03. juli 2019, klokken 15:08
2019.20.4.66625e9 nå og cappingen ble desaverre enda et hakk kvassere. Kan da ikke være nødvendig på en bil som er supsercharget så lite som denne.
Hvor mye capping snakker vi?? Fikk nettopp denne jeg også! Vurderer å sykle til bilferiedesitnasjonen snart.. :S
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Muffinman

Tja, jeg ville fått 13-14kW mindre i toppeffekt på chademo enn tidligere, for å si det slik...

Klykken

Har du også prøvd å snakke med Tesla, Muffinman?
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Muffinman

Nei, jeg tror det er ganske meningsløst akkurat nå.  Det et mye som tyder på at verkstedene ikke vet særlig mer enn oss som observerer fenomenet. Men TOCN kjenner til saken og har gjort Tesla oppmerksom på den. Ikke sikkert at alle deler av organisasjonen er klar over hva som skjer, så det er sannsynligvis nyttig i så måte.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA