Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

10% reduksjon på 85kWh-batteriet...

Startet av Cato76, fredag 21. juni 2019, klokken 15:25

« forrige - neste »

MeTesla

#150
Er det noen som vet nøyaktig hvilken versjon som Tesla la inn denne nedgraderingen av batteriet?

Jeg har en SW update som banker på døren men jeg tar den ikke inn. 10% reduksjon i kapasitet er ikke velkomment når man skal på bilferie.

Nå har jeg 2019.16.2 på min 85D 2015 som har rullet 86 000KM.

Og btw: Jeg opplever ikke redusert ladeeffekt når jeg superlader, fortsatt 118KW max om jeg kommer inn med lavt batteri

Tuxedo

Dette er en begrensning de kan installere i bilen utenom de vanlige oppdateringene, og uten at du får beskjed.

Dave Karlson

#152
Jeg har en 2015 P85D og installerte (motvillig) 2019.20.2.1 5659e07-oppdateringen sist fredag kveld. Fikk melding i appen i etterkant om at oppdateringen var installert, og alt så normalt ut. Lørdag formiddag skulle jeg bruke bilen og iom at det var glohett ute skrudde jeg på AC´en via appen noen minutter før jeg gikk til bilen. Fortsatt så alt helt normalt ut og fungerte tilsynelatende som det skulle. Da jeg så satte meg i bilen og forsøkte å starte den opp sluttet plutselig alle systemer å fungere, og de eneste livstegnene bilen nå gav fra seg var en rekke feilmeldinger:

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Etter å ha sittet og kost meg i 30 minutter i glovarm bil uten fungerende AC eller klimaanlegg og med vinduer som nå ikke lot seg åpne, fikk jeg til slutt kontakt med Tesla veihjelp. De kunne opplyse om at de kunne se at det var "et problem med batteriet" (no shit!), men at de ikke kunne si noe mer før bilen var undersøkt av teknikere. Bilen ble deretter tauet til Sinsen (?) for så å bli sendt videre til Karihaugen i dag morges hvor den - iflg en sms jeg mottok fra Tesla tidligere i dag - skal bli "diagnostisert og reparert så fort det lar seg gjøre".

Jeg merker meg at i den begrensede kommunikasjonen jeg til nå har hatt med Tesla, så har de ikke stilt meg ett eneste spørsmål mht hva som evt skjedde i forkant av/i forbindelse med denne hendelsen. Jeg hadde vel kanskje trodd at i tilfeller av mer eller mindre totale bilsammenbrudd som dette, så ville kanskje Tesla ha ønsket å forhøre seg med meg mtp om det tidligere har manifistert seg noe som kunne settes i sammenheng med det som skjedde? Særlig ettersom det ikke på noe tidspunkt i bilens servicehistorikk har vært noen som helst problemer knyttet til batteriet eller lading for øvrig.

Ettersom Tesla har vært helt tause utover å erklære på sms at bilen vil bli "diagnostisert og reparert så fort det lar seg gjøre", mener jeg det er nærliggende å konkludere med at de rett og slett allerede vet hva årsaken til sammenbruddet er. Jeg ville blitt overrasket om denne skulle vise seg å være noe annet enn alvorlige feil i batterielektronikken forårsaket av oppdateringen til 2019.20.2.1 5659e07.

Det faktum at 2019.20.2.1 5659e07 - hvis jeg har forstått det riktig - i realiteten reduserer batterikapasiteten og batterispenningen, og at den særlig vil gjøre kunne gjøre dette på biler med 85Kw-batteripakke, samt det faktum at to av feilmeldingene som kom opp var hhv "Power reduced" og "Voltage supply too low", kan vel vanskelig anses for å gjøre annet enn å underbygge hypotesen om at denne ubrukelige oppdateringen rett og slett rævkjørte bilen min.

Er det noen andre som har opplevd det samme eller lignende?

Muffinman

De to siste innleggene er ikke relevant i forhold til topic. Denne tråden handler om reduksjon av tilgjengelig kapasitet på 85-batteriet. Den ligger under Model S fordi de aktuelle batteriene kun finnes i denne modellen.

Det finnes en egen kategori for Tesla software på forumet som kan brukes til annet.

@heinz, jeg har svart deg i den egne tråden du opprettet for å få svar på dette. Ikke nødvendig å spamme ned andre tråder med det samme.

Dave Karlson

Sitat fra: Muffinman på mandag 01. juli 2019, klokken 15:38
...Denne tråden handler om reduksjon av tilgjengelig kapasitet på 85-batteriet. Den ligger under Model S fordi de aktuelle batteriene kun finnes i denne modellen.

Så langt jeg kan se handler tråden om reduksjon av tilgjengelig kapasitet på 85-batteriet som følge av en av de siste oppdateringene

Innlegget mitt omhandler en i praksis total inkapasitering av 85-batteriet som følge av den siste oppdateringen, noe som kan karakteriseres som en særlig kvalifisert form for reduksjon av kapasiteten. Jeg kan ikke at dette skulle være spesielt offtopic, det er i hvert fall ikke så offtopic at det skulle være nødvendig for moderator å reagere.

Tuxedo

Sitat fra: Dave Karlson på mandag 01. juli 2019, klokken 16:05
Sitat fra: Muffinman på mandag 01. juli 2019, klokken 15:38
...Denne tråden handler om reduksjon av tilgjengelig kapasitet på 85-batteriet. Den ligger under Model S fordi de aktuelle batteriene kun finnes i denne modellen.

Så langt jeg kan se handler tråden om reduksjon av tilgjengelig kapasitet på 85-batteriet som følge av en av de siste oppdateringene

Innlegget mitt omhandler en i praksis total inkapasitering av 85-batteriet som følge av den siste oppdateringen, noe som kan karakteriseres som en særlig kvalifisert form for reduksjon av kapasiteten. Jeg kan ikke at dette skulle være spesielt offtopic, det er i hvert fall ikke så offtopic at det skulle være nødvendig for moderator å reagere.
Den reduksjonen vi snakker om her i denne tråden er en sikerhetsmargin som Tesla plutselig har lagt inn, og den har ikke kommet umiddelbart etter noen oppdatering av software. Det du opplevde med ditt batteri er åpenbart noe helt annet, forårsaket av en faktisk fysisk feil i bilen et sted.

Dave Karlson


Den reduksjonen vi snakker om her i denne tråden er en sikerhetsmargin som Tesla plutselig har lagt inn, og den har ikke kommet umiddelbart etter noen oppdatering av software.
[/quote]

Troller du, eller er du bare ikke spesielt oppvakt?

For det første: I trådstarters innlegg linkes det til hhv to ulike nettartikler, samt til en tråd på det amerikanske Tesla-forumet. Temaet for både disse artiklene og den aktuelle forumtråden er at flere har opplevd at kapasiteten på 85kwh-batteriet har blitt redusert som følge av en av de siste oppdateringene

https://itavisen.no/2019/06/21/tesla-oppdatering-forverret-rekkevidden/
Tesla owners see battery range drop after software update to 'improve longevity'
Sudden Loss Of Range With 2019.16.x Software

Så til tross for at trådstarters innlegg omhandler reduksjon i batterikapasitet som følge av nylige oppdateringer, så er det altså ikke dette det snakkes om "her i denne tråden"?

På hvilken måte er forresten en reduksjon i form av "en sikerhetsmargin som Tesla plutselig har lagt inn", noe helt annet enn en reduksjon som som har kommet i forbindelse med en oppdatering? Det er i så fall helt nytt for meg at Tesla har mulighet til å påvirke (leverte) bilers batterikapasitet på andre måter enn gjennom oppdateringer.

Synes fortsatt det er snodig at innlegget vekker reaksjoner for å være offtopic, det er etter min oppfatning rimelig spot on mht temaet.

noto

Det som absolutt er interessant i denne sammenhengen er at vi tre som har hatt hovedbatterihavari (hvis det er det Dave Karlson har) har fått «software limited» byttebatteri, så rapporter gjerne tilbake på denne tråden hvis du må bytte batteriet.

Tuxedo

#158
Sitat fra: Dave Karlson på mandag 01. juli 2019, klokken 19:40

For det første: I trådstarters innlegg linkes det til hhv to ulike nettartikler, samt til en tråd på det amerikanske Tesla-forumet. Temaet for både disse artiklene og den aktuelle forumtråden er at flere har opplevd at kapasiteten på 85kwh-batteriet har blitt redusert som følge av en av de siste oppdateringene

Jeg vil anbefale deg å lese mer enn bare første innlegget før du poster i en tråd. Særlig når tråden er så lang som denne.  Det eneste vi vet er at denne endringen i kapasitet falt noenlunde sammen med oppdatering til 2019.16, men ikke nødvendigvis nøyaktig, f.eks. ikke for meg. Min reduksjon kom noen uker etter at jeg oppdaterte.

Sitat fra: Dave Karlson
Så til tross for at trådstarters innlegg omhandler reduksjon i batterikapasitet som følge av nylige oppdateringer, så er det altså ikke dette det snakkes om "her i denne tråden"?

Du har jo fått langt mer enn en reduksjon i batterikapasitet.  I følge deg kollapset bilen din og ble hentet av Tesla. Det er ikke det vi andre har opplevd. Start en egen tråd, eller bruk den faste tråden "Feil og mangler".

Sitat fra: Dave Karlson
Det er i så fall helt nytt for meg at Tesla har mulighet til å påvirke (leverte) bilers batterikapasitet på andre måter enn gjennom oppdateringer.
Welcome to the real world.  Selvsagt har de laget en mulighet for å pushe ut kritiske endringer i software uten at brukeren kan oppdage eller stoppe det.

Muffinman


noto

Sitat fra: Muffinman på mandag 01. juli 2019, klokken 20:48
Se på denne (fra TMC forum):

Det ville de nok gjerne gjort, men det kan de ikke. Det har de heller ikke gjort på min bil i hvert fall. Tallene er basert på EPA-syklusen og er ikke gjenstand for justering uten etter evt. ny testing.

Tuxedo

#161
Sitat fra: Muffinman på mandag 01. juli 2019, klokken 20:48
Se på denne (fra TMC forum):
Har ikke hatt noen endring på min bil.  På samme strekninger har jeg fremdeles samme forhold mellom det bilen tikker ned av gjenværende kilometer og det jeg faktisk har kjørt.

Men:  Det ser ut som om også jeg nå har fått reduksjon i ladeeffekt i tillegg til redusert kapasitet.  Hadde en superlading i helgen (en stund siden sist), og fikk rundt 80 kW fra start med 10% SoC.  Litt lite empiri foreløpig med bare én lading.

Muffinman

Kommer på at jeg har noen greie datapunkter her om det skulle begynne å skje mer med våre biler:

https://elbilforum.no/index.php?topic=46390.0

I tillegg diverse data fra canbus osv. Så her skal det være greit å dokumentere en eventuell reduksjon, blant annet ved å gjenta testene i linken :)

Napoli

Hiver meg inn på denne tråden. Jeg har en 2015 P85D. Jeg har den siste uken opplevd veldig redusert ladehastighet på SuC. Makshastighet ligger nå rett under 80 kw og denne reduseres til 50 kw allerede ved rett over 30%soc. Jeg har ikke sjekket om rekkevidden er redusert. Dere som faktisk har tatt dette opp med Tesla - har dere kommet noen vei med det?
Umiddelbart mener jeg at dette bør trigge en recall - man har jo tross alt kjøpt en bil med en forventet rekkevidde og løfter om ladehastighet.

Muffinman

#164
Samme reduksjon i SuC effekt på vår 85D, men ikke reduksjon på makslading. Ikke testet P85en på supercharger.

85D installerer oppdatering i skrivende stund, så får vi se om noe endres.

EDIT: Ny versjon: 2019.20.4.2.66625e9. Oppdateringen ligger klar på P85 også, men venter med å installere. Må få testet supercharging først.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA