Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

10% reduksjon på 85kWh-batteriet...

Startet av Cato76, fredag 21. juni 2019, klokken 15:25

« forrige - neste »

Haralda

Tar de 10 % av batteriet over natten vil jeg si at dette er svindel. De vil vell selge nye biler. Ganske så "genialt" da å gjøre de gamle bilene dårligere!

Muffinman

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 27. juni 2019, klokken 21:55
Det var bare 81-82kWh. Nå er den 6 år gammel. En slik bil gått 100-150.000km har nok ikke mer enn 65-70kWh utnyttbart.
De tidlige 85 hadde typisk et par kWh mindre enn de som kom litt senere (ca slutten av 2014). Likevel holder de seg nok mye bedre enn du antyder her. Selv vår P85 som har fått et batteri som sannsynligvis lå i nedre del av normalen som ny har fremdeles over 73kWh utnyttbart ved 160.000km. Og det har faktisk ligget nesten helt stabilt slik i et par år nå.  Normalen for tilsvarende biler er 74-75kWh. Diverse datafangstark som ligger rundt om på nettet antyder at disse batteriene bør ha 80% restkapasitet ved 7-800.000km, og da inkluderes selvfølgelig alt fra biler som brukes normalt til de som "lades ihjel".

Det er ingen gode argumenter for å kutte maksspenningen for å redusere kapasitetstap på disse pakkene, så her ligger det noe annet bak.

Nå rapporteres det forresten enkelttilfeller av 90 og 70 som får brå reduksjon også, men det er ikke umulig at det er "støy" i denne sammenhengen. Følger med videre.

Øyvind.h

Sitat fra: Haralda på fredag 28. juni 2019, klokken 09:48
Tar de 10 % av batteriet over natten vil jeg si at dette er svindel. De vil vell selge nye biler. Ganske så "genialt" da å gjøre de gamle bilene dårligere!
Tror du de som opplever dette vil kjøpe ny bil fra samme merke?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Klykken

Er få andre reelle alternativ til langkjøring om man vil ha EL, så det tror jeg. Bilene i seg selv er jo rimelig enestående spør du meg.

Skal sjekke vår med topplading til helgen for å se om det er antydning til tap av rekkevidde. Ved normal kjøring (forbruk på ca 175wh/mil) ser det ut til at vi skal klare litt over 45 mil.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Muffinman

Mange gjorde det før, men andelen die hard fanboys er nok ikke så stor lenger. Nå må de ta vare på kundene sine om de skal selge flere biler.

Vi har ikke fått redusert kapasitet på våre to enda, men hvordan dette håndteres vil få betydning om Tesla blir vurdert neste gang vi skal bytte bil. Vi fikk en stor reduksjon i superchargereffekt samtidig med oppdateringen som diskuteres, og det har så langt medført at jeg ikke rakk en ferge og kom hjem 0230 på natten istedet for 0130 (syk og sliten, laaang time...), og at Spaniaturen er avlyst på grunn av estimert 11 timer ekstra på supercharger tur/retur. Det er faktisk et reelt problem at Tesla endrer egenskapene til bilene uten noe som helst forvarsel.

Det sitter langt inne å velge et produkt fra et slik selskap igjen allerede. De fleste er faktisk avhengig av å vite hva slags bil de har i oppkjørselen dagen etter.

noto

#110
For de som vil lese mer linker jeg til den 30-siders TMC-tråden som Muffinman har referert til her:

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/sudden-loss-of-range-with-2019-16-x-software.154976/

..og Electreks artikkel fra 20. juni:

https://electrek.co/2019/06/20/tesla-battery-range-drop-software-update-longevity/#disqus_thread

OhmPaPa

https://finance.yahoo.com/news/tesla-said-single-battery-module-093535557.html

Yahoo skriver at Tesla i dag har kommet med et innlegg på Weibo angående Teslaen som brant i Shanghai. Fra artikkelen:

Sitat
The company has revised the charge and thermal management settings on Model S and Model X vehicles via an over-the-air (OTA) software update, to help further protect the battery and improve battery longevity, the statement said.

noto

#112
Har faktisk tenkt tanken at dette har sammenheng med brannen i Kina. Den var jo eksplosiv. Kan tyde på at brannen har fått utvikle seg innad i batterikapselen før den har eksplodert av trykket

Hvis noen satt i bilen da hadde de vært sjanseløse, så kanskje vi skal gi Tesla litt slack inntil videre.

Vi nærmer oss sannheten nå etter at de først sier det er snakk om naturlig degradasjon, så at det er et spørsmål om kalibrering og så at det er for å beskytte mot degradering og for å øke levetiden på batteriet.

Mao

Sitat fra: Haralda på fredag 28. juni 2019, klokken 09:48
Tar de 10 % av batteriet over natten vil jeg si at dette er svindel. De vil vell selge nye biler. Ganske så "genialt" da å gjøre de gamle bilene dårligere!

Kjent Apple-filosofi det der......
MB EQC, grå (2020)
S100D, rød (2019)
Kia Soul EV Exclusive, sort/rød (2016)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Solgt: P85+ Signature (2013), P85D Ludi (2015), S100D (2017), Hyundai Kona (2019), Kia e-Niro (2019)
Reservert: Model Y, Enyaq, Mach-e

Cato76

Sitat fra: noto på fredag 28. juni 2019, klokken 12:31
Har faktisk tenkt tanken at dette har sammenheng med brannen i Kina. Den var jo eksplosiv. Kan tyde på at brannen har fått utvikle seg innad i batterikapselen før den har eksplodert av trykket

Hvis noen satt i bilen da hadde de vært sjanseløse, så kanskje vi skal gi Tesla litt slack inntil videre.

Hadde dette vært grunnen til at de gjør som de gjør, så hadde jeg forventet at de gikk ut med dette til de berørte Tesla eierne.. Og hadde de gått ut med det i forkant, så skulle jeg også forholdt meg rolig.. Men jeg må si at det er litt speiellt i mitt tilfelle. Hvorfor satte de inn et eventuellt farlig batteri i bilen min, nå når de byttet..? De burde vel heller satt inn et som var sikkert?
:+1: Tesla Model 3 Performance 2021
:D Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017 - Solgt
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

finn_roen

Tok en test i dag, ladet til 99% får ikke lengre 100%

2015 P85 66000km  rated 475km typical 380km
software: 2019.20.2.1.56....

Ser ikke ut til at jeg er berørt av batteri reduksjon


Bonnis

Ladet min P85 fra 2013, gått 229 000 km, til 100% i går på firmware 2019.20.1
Får fremdeles 363 km, samme som for et par mnd. siden. Fikk dog ikke mer enn 60 kW på forrige superlading på mandag denne uka. Har fått varsel om ny firmware tilgjengelig, men kjenner jeg kvier meg for å oppdatere i tilfelle reduksjonen skal komme. Men det er kanskje ikke sannsynlig, for da ville den kanskje vært merkbar på 2019.20.1?
P85 2013

Tuxedo

Jeg fikk reduksjonen en stund etter å ha installert 2019.16. Det er sannsynlig at algoritmen ble innført i denne versjonen. Men det er åpenbart at det også er andre parametre som må trigges før kapasiteten kuttes.

Muffinman

#118
Da er det i det minste kommet litt info. Ser ut som det er brannene i Asia som er bakgrunnen:

https://www.reuters.com/article/us-tesla-china-safety/tesla-says-single-battery-module-caused-car-fire-in-shanghai-has-changed-vehicle-settings-idUSKCN1TT154?utm_source=applenews

Lurer på om kapasitetsreduksjon og reduksjon av superchargereffekt begge er en del av dette. Teksten i artikkelen tyder på det. Uansett  bør det være midlertidig, dvs når de eventuelt tar vekk begrensningen igjen bør jammen alt og ikke bare en del av kapasiteten leveres tilbake. Alt annet vil være å ta tilbake deler av en vare de har tatt godt betalt for.

Havebigfun

Sitat fra: Muffinman på fredag 28. juni 2019, klokken 16:08
..Uansett  bør det være midlertidig, dvs når de ... tar vekk begrensningen... bør jammen alt og ikke bare en del av kapasiteten leveres tilbake. Alt annet vil være å ta tilbake deler av en vare de har tatt godt betalt for.
helt enig! Alt annet er uakseptabelt- men litt tid kan de vel få. Hadde de bare vært åpne hadde det vært så mye lettere å ikke bli frustrert eller forbannet...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA