Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

10% reduksjon på 85kWh-batteriet...

Startet av Cato76, fredag 21. juni 2019, klokken 15:25

« forrige - neste »

noto

«Byttebatteriet er minst like godt som originalbatteriet».

Bevis?

«Vi sier det».

Ja, men..?

«Ikke noe ja, men»

noto

#76
Byttebatteriet har, vet vi nå, minst like stor bruttokapasitet som originalbatteriet hadde da det havarerte.

Problemet er som alle nå (unntatt muligens noen ansatte på Tesla selv) altså vet at det er software limited med ca. 6kWh.

Da er det faktisk ikke like bra!

Tesla har flere ganger solgt to ulike varianter av biler til svært ulike priser med eneste forskjell at den enes batteri er software limited. Ellers det samme. Senest med Model S SR/LR. De har også tatt seg godt betalt for å «låse opp» batterier.

Da møter de seg selv i døren når de hevder at byttebatteriet er like bra fordi det holder like mange kWh ved samme batterspenning.

M901ic

#77
Har opplevd det samme som flere av dere. (P85D 2015)

I april var jeg på drop in i Grorud pga "sirkelsaglyden". En tekniker ble med på kjøretur og kunne etter 4 sekunder bekrefte at lyden kommer fra DU.

Jeg bestiller time hos Tesla for å skifte DU, men i mellomtiden får jeg et notifikasjon på skjermen i bilen om at batterikapasiteten har blitt redusert pga en kritisk feil samt at supercharging ikke lengre var tilgjengelig. Batterikapasiteten er nå redusert med ~1/9 - fra å være på 350km ved 80% er jeg nå nede i 310 ved 80%.

Jeg kontakter verksted igjen og gir de all informasjon jeg har om både DU og meldingen om batteriet. De holder på bilen i 2 uker, hvor de tilsynelatende skifter batteri, men ikke DU. Sirkelsaglyden er der enda, enda batteribytte skulle fikse opp i dette.

Batteriet lader fremdeles ikke høyere enn 310km ved 80% og argumentet til Tesla er at bilen trenger å "kjøres inn" en periode etter batteribytte. Dette kunne ta opptil 1 år mente de. Dette er selvsagt bare tull og tåkeprat.

Jeg har skrevet mail til de der jeg deler mine bekymringer om batterikapasitet samt håndtering av DU-problemet, men ikke fått svar.

Siden dette gjelder flere av oss, er dette noe vi burde vurdere å gå til media med?
TMS Performance 2019
x P85D 2015

Muffinman

Litt fra TMC-tråden i bildet. Kan selvfølgelig være oppspinn likt mye annet, men om dette stemmer vil rekkevidde/brukbar batterikapasitet uansett bli påvirket i en eller annen grad.

Det at Tesla velger å ikke kommunisere tyder på at det er sprengkraft i dette. Det gjør at jeg heller litt mot at det finnes et feildesign det nå jobbes med å komme rundt i det "stille".

fonberg

Jeg synes det er merkelig at Tesla fjerner tilgang til så mye som 10%, og det kombinert med null kommunikasjon er virkelig snodig.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Muffinman

I praksis opplever vel mange at det forsvinner noe mer enn 10% også.

M901ic

Ihht opplysningene jeg har, har jeg mistet 11,4% rekkevidde etter batteribyttet..
TMS Performance 2019
x P85D 2015

Cato76

Har sendt mail til dem i dag, og er lite fornøyd med svaret... Svarer jo på noe helt annet enn hva jeg spør om  ???

Sitat
Jeg hentet bilen min hos dere på Tesla Rud i går, etter bilen har fått byttet hovedbatteri. Jeg har vært uenig med dere om at batteriet som jeg har fått er bedre enn det jeg hadde fra før. En ting som er sikkert er at rekkevidden er kraftig redusert på det nye batteriet.

Når jeg kjørte hjem i går så kjørte jeg batteriet helt ned til 0% og 0km rekkevidde. Koplet meg så opp til lader og leste av 67,68kWh etter ferdig lading (100%), og 340 km rekkevidde (typical). -Se vedlagt bilde. Her hadde jeg forventet 81-83kWh og rekkevidde på nærmere 400km, med et nytt batteri.

Selv om batteriet var ladet til 100%, så fikk jeg full regenerering! Dette beviser at dere har software-begrenset mitt batteri, for hadde batteriet vært fulladet så hadde jeg heller ikke fått noe regenerering. -Se vedlagt bilde. Snakker her om erfaring etter snart 6 år med Tesla og over 200.000 km bak rattet.

Jeg har kjøpt en bil med 85 kW-batteri pga rekkevidden som jeg har behov for, slik det er nå så har jeg rekkevidden til en 70kW-bil.. Dersom dere må SW-begrense batteriet mitt så kan dere heller sette inn et 100kW-batteri for så å strupe dette den til 85kW!!!

Til slutt så påstår dere at batteriet mitt er helt nytt.. For det første har vel Tesla sluttet å produsere 85kW batteri for en god stund siden, i tillegg står kodene «REMAN» 108815-01-D på labelen. REMAN betyr at batteriet er overhalt, altså gammelt batteri. «D» er revisjon, men her har det også kommet ny revisjon (F) i ettertid.

Dersom jeg ikke hører fra dere på en uke, og dere ikke retter opp i dette så kommer jeg til vurdere å gå til forbrukerrådet og media med denne saken!

Svar fra Tesla:
Sitat
Hi Cato,

It came to my understanding that you having difficulties to understand of how much energy is required to both charge and operate your car. Also, how much range is affected by HVAC use.

Rated range estimate is based on 305 Wh/mi energy consumption. Ideal range estimate is based on 265 Wh/mi energy consumption. Actual energy consumption above these baselines will result in the range estimate depleting faster than actual miles driven, and vice versa.

Please read this article [link under] for a better overview of your case, and if you still believe that our tests are showing faulty results, you always have the right to escalate the case.

Looking forward to hear from you,

Best Regards,

https://www.tesla.com/en_EU/blog/driving-range-model-s-family?redirect=no

Jeg svarer:
Sitat
Ok, so what you are telling me is that i should have a range of 442 km? So why do I only get 330 km?

This is ref to your link that says 285miles range (456km) with 3% reduction of 21" is 442km (full charged and new battery)

Could you also explain why i have full regeneration when my battery is 100% charged? How is that possible?

Please answer my questions!

Venter i spenning på neste svar...
:+1: Tesla Model 3 Performance 2021
:D Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017 - Solgt
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

M901ic

PM meg dersom du vil ta saken videre til media eller forbrukerrådet. Jeg er klar.
TMS Performance 2019
x P85D 2015

Cato76

Sitat
Sitat
...

Jeg svarer:
Sitat
Ok, so what you are telling me is that i should have a range of 442 km? So why do I only get 330 km?

This is ref to your link that says 285miles range (456km) with 3% reduction of 21" is 442km (full charged and new battery)

Could you also explain why i have full regeneration when my battery is 100% charged? How is that possible?

Please answer my questions!

Venter i spenning på neste svar...

Da kom svaret på forrige spørsmål til dem..
Sitat
Hi Cato,

When you came in to our Service Center with your HV battery concern after 5 years of operation, we have calculated the current ampere circulation and replaced your previous battery for the same capacity sized HV battery.

We have everything documented in our system, so if you don't agree with our statement - as I have mentioned before - you have all the right to escalate the case.

Best Regards,

Jeg svarer igjen
Sitat
Hi again,

You are not answering my questions...

Tesla told me that my battery is brand new, so it should have a range as a new 85kW battery! And also explain me why i have full regeneration when my battery is 100% charged? How is that possible?

On the second hand, I never came to you with an issue with my battery. I delivered my Tesla because someone at Tesla had crashed and damaged the front right side of the car, and the car were going to be fixed and re-painted. I had no previous issues with my battery. I have taking good care of the battery and kept it as Tesla reccomend. With 90% charge i had about 345 km range, and 100% charge about 380 km range. Now it is way under this, as you can read from my previous mails.

I asked for a canbus printout of the old and new battery yesterday when i picked up the car, but I was told that there were no documentation like this. If you have somthing, please send this to me!

Regards Cato


Er det mulig å drenere det noe mer fra Tesla's side..? Det må vel komme en innrømmelse snart?

Sitat fra: M901ic på torsdag 27. juni 2019, klokken 16:34
PM meg dersom du vil ta saken videre til media eller forbrukerrådet. Jeg er klar.

Begynner å bli klar jeg også, men jeg får gi dem en uke med å komme med løsning, som jeg skreiv til dem tidligere
:+1: Tesla Model 3 Performance 2021
:D Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017 - Solgt
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

noto

#85
Snakke til veggen og «God dag mann, økseskaft» der ja. Litt spesielt at man må kommunisere på engelsk som ikke alle er like stø i.

Spør forresten hvordan de konkret anbefaler at du «escalate the case» hvis du ønsker det.

Cato76

Sitat fra: noto på torsdag 27. juni 2019, klokken 16:44
Snakke til veggen og God dag mann, økseskaft der ja. Litt spesielt at man må kommunisere på engelsk som ikke alle er like stø i.

Hehe, begynnte å skrive på norsk, men forsto raskt at de ikke forstod norsk. Så da la jeg over til engelsk, men de forstår like lite fortsatt  :'(
:+1: Tesla Model 3 Performance 2021
:D Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017 - Solgt
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

Tuxedo

Sitat fra: noto på torsdag 27. juni 2019, klokken 16:44
Spør forresten hvordan de konkret anbefaler at du «escalate the case» hvis du ønsker det.
Dette er vanlig businessspråk for "gå til rettsak da, for faen."

Tuxedo

Sitat fra: M901ic på torsdag 27. juni 2019, klokken 16:34
PM meg dersom du vil ta saken videre til media eller forbrukerrådet. Jeg er klar.
Kan gjerne stille opp for media, men tror ikke det vil hjelpe i det hele tatt i denne saken.  Tesla vil bare prate seg rundt det. Lykke til med å finne en journalist som er så oppegående at vedkommende klarer å forklare dette på en overbevisende måte.

Muffinman

Hjelpes, er det mulig?! De svarer på annet enn det du spør om gjentatte ganger, og jeg synes det er både nedlatende og arrogant.

Folkens, det er ingen grunn til å vise tålmodighet i denne saken så lenge selskapets representanter opptrer slik. Hvis de takker side tidlige kunder som tok sjansen på dem på denne måten er det bare å kjøre dem rett til veggs.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA