Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

10% reduksjon på 85kWh-batteriet...

Startet av Cato76, fredag 21. juni 2019, klokken 15:25

« forrige - neste »

Tuxedo

Sitat fra: Klykken på onsdag 26. juni 2019, klokken 10:47
Helt innafor å nekte å ta imot bilen, spør du meg.
Noto: har du dette med "innkjøringsperioden" skriftlig?
Han kan naturligvis nekte å ta i mot bilen, men tror ikke han har jussen på sin side når han beholder lånebilen,  siden dette er et goodwilltiltak fra Tesla sin side. Kan risikere å få en feit faktura der.

Cato76

Sitat fra: Tuxedo på onsdag 26. juni 2019, klokken 11:22
Sitat fra: Klykken på onsdag 26. juni 2019, klokken 10:47
Helt innafor å nekte å ta imot bilen, spør du meg.
Noto: har du dette med "innkjøringsperioden" skriftlig?
Han kan naturligvis nekte å ta i mot bilen, men tror ikke han har jussen på sin side når han beholder lånebilen,  siden dette er et goodwilltiltak fra Tesla sin side. Kan risikere å få en feit faktura der.

Er vel garantisak og ikke goodwill...?

Uansett hadde jeg satt pris på at de bare hadde kontaktet meg. Jeg bor 2 timer unna Rud, så det er ikke bare for meg å stikke innom. Har brukt to kvelder allerede på en uke i bilen frem og tilbake til Rud, og vil helst unngå flere bomturer.
:+1: Tesla Model 3 Performance 2021
:D Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017 - Solgt
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

Tuxedo

Sitat fra: Cato76 på onsdag 26. juni 2019, klokken 11:43
Er vel garantisak og ikke goodwill...?
Jo, men du har ikke krav på lånebil selv om det er en garantisak.  Det er dette som er goodwill fra Tesla sin side.

Uansett er din egen bil fint kjørbar.  Tesla vil argumentere med at du kunne jo kjørt den, mens de behandler klagen på at batteriet har for lav kapasitet.

Cato76

Ser nok ut til at jeg må ta turen innom i dag  >:( Hadde det bare godt an til å få tak i dem på telefon.....

Hvordan kan jeg bevise hvilken kapasitet jeg hadde på mitt gamle batteri? Eneste jeg har er skjermprint på mobilen fra før og etter de skiftet batteri, men som bevis... ??? Føler at jeg ikke har noe å stille opp med med disse bildene. Men se ene bildet er fra 16. april. Her er bilen ladet til ca 85% og har en rekkevidde på 332km. Bildet fra 12 juni (etter batteribytte) har bilen en rekkevidde på 330km ved 100%. Holder dette da...?

Noen ideer om hvordan jeg bør angripe dette?

Sitat
Hi Cato,

Thank you for reaching out with this matter.

Supercharging configuration was changed, now it is working as designed.

About the range: The technicians ran all the necessary tests what were needed to diagnose your battery capacity. You are having the same battery pack capacity as before.

If you have any concerns or don't agree with our statement, you are free to discuss it with one of our technicians at the spot.

If you refuse to picking up your Tesla before consulting any of our technicians about your conceptions, we will have to start to charge your vehicle.

Looking forward to see you at our Service Center,
:+1: Tesla Model 3 Performance 2021
:D Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017 - Solgt
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

Cato76

:+1: Tesla Model 3 Performance 2021
:D Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017 - Solgt
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

Tuxedo

Det er etter all sannsynlighet ikke noe galt med det nye batteriet ditt, det er bare det at i den perioden har de kuttet rekkevidden (i software) på mange av 85-batteriene med 10%, selv på biler som ikke har byttet batteri (bl.a. undertegnede).  Det som er irriterende er at de ikke er åpen om dette.

noto

Mangelen på åpenhet er skremmende. Sannsynligvis jobber de med en alternativ fix. Kan være derfor jeg ble informert om at det sikkert vil ordne seg når jeg har kjørt noen tusen km. Da kjøper de seg tid.

GOS

Sitat fra: Cato76 på onsdag 26. juni 2019, klokken 14:38
Bildene  :)

Ta med disse bildene og be om forklaring til hvordan de kan påstå at kapasiteten er den samme på det 'nye'. Siden de påstår at det er øike godt som det gamle så be om å få se utskrift av Canbus på det nye og det gamle. Ikke gi deg på bare deres ord, krev utskrift.

Ta med deg bilen din, men si at du kommer til å sjekke kapasiteten videre og vil returnere til dem med din konklusjon og hvordan du vil forfølge det. Si, og skriv, til dem betyr ikke at du aksepterer 'reperasjonen'.

Del CanBus målingene her og folk kan fortelle deg 'eksakt' hvor mye dårligere batteriet er.

Det kan vær at reduksjonen gjelder det generelle som har oppstått med 85-batterier for tiden, og således muligens en software beskyttelse.

Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Tuxedo

#53
Har nok liten hensikt å krangle på dette med teknikere lokalt. Det er ingenting Tesla Norge kan gjøre med dette. Dette er en beslutning som er tatt i Freemont.  Man kan alltids saksøke, men da må man være forberedt å kjøre løpet helt ut.

Klykken

Sørg for å få all kommunikasjon skriftlig!
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Cato76

Måtte ta med meg bilen i dag.. Spurte om canbus utskrift fra gammelt og nytt batteri, men det påsto dem at de ikke hadde.
Jeg sa at jeg kom til å kjøre batteriet helt til 0 og så sjekke status ved fullladet. Ble noe kjøring frem og tilbake før jeg kom til laderen med 0km/0%. Fant også en stolpe som jeg slapp å dele.
Står og lader as-i-write og status så langt er «added 33,47 kWh ved 50%» noe som tilsier 76 kWh ved 100% (ser fasit om 40 min)
Ellers så lader batteriet bra. 115 kW på topp. Nede i 49 kW nå når det gjenstår 40%...
Ellers så oppdaget jeg noe nytt på veien hjem fra Rud til Porsgrunn. To ganger koplet regenerering ut... måtte gjøre en hard resett for å få regen tilbake. Kan dette ha noe med batteribytte å gjøre? Har ikke opplevd dette på snart 6 år og over 300.000 km bak Tesla-rattet..
:+1: Tesla Model 3 Performance 2021
:D Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017 - Solgt
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

Cato76

Fikk forresten beskjed om at batteriet er helt nytt. Noe som ikke Service Note'en sier... «REMAN» 108815-01-D
:+1: Tesla Model 3 Performance 2021
:D Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017 - Solgt
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

Cato76

Her kommer fasiten!
Ladet fra 0-100% - 1 time 20 min - Added 67,68kWh (!!!)

Her kommer også beviset på at Tesla har SW-redusert kapasiteten på batteriet: Ved 100% lading hadde jeg full regenerering! Det betyr altså at batteriet har mer å gå på... Blir nok en lang avhandling til Tesla i morgen og be dem gi meg fullt batteri tilbake  >:(

Hvordan ville rekkevidden blitt dersom jeg startet «fulladet» på toppen av et fjell og regenerert 5kW i nedoverbakke?
:+1: Tesla Model 3 Performance 2021
:D Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017 - Solgt
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

Muffinman

Det som rapporteres påfylt er ikke nøyaktig og er avhengig av flere faktorer, men når avviket er såpass stort er det i det minste en god indikasjon. Når det i tillegg korrelerer brukbart med indikert rekkevidde kan det brukes for å støtte hypotesen.

Hvis du legger på 11% på det tallet ender du på om lag 75kWh, som er å anse innenfor normalen på et slik batteri. Så batteriet er sannsynligvis OK, men programvaren har tydeligvis forkrøplet det i praksis.

Uansett årsak, her har Tesla et forklaringsproblem. Det blir en mye mer opplagt sak når det skjedde mens bilen stod inne på verkstedet. Det blir nok ikke så enkelt å tåkelegge da :)


1000kwh

Sitat fra: Cato76 på onsdag 26. juni 2019, klokken 23:53
Her kommer fasiten!
Ladet fra 0-100% - 1 time 20 min - Added 67,68kWh (!!!)

Her kommer også beviset på at Tesla har SW-redusert kapasiteten på batteriet: Ved 100% lading hadde jeg full regenerering! Det betyr altså at batteriet har mer å gå på... Blir nok en lang avhandling til Tesla i morgen og be dem gi meg fullt batteri tilbake  >:(

Hvordan ville rekkevidden blitt dersom jeg startet «fulladet» på toppen av et fjell og regenerert 5kW i nedoverbakke?
Siden batteriet faktisk har mer gjenstående kapasitet (sikkert lite tap fra nytt); Du skal ikke vurdere å bare se an hva Tesla gjør fremover, eller har du et skrikende behov for å ha full rekkevidde? Du har jo fått mulighet til å bare lade til 100% når du vil.

Tenker bare for din egen del. Kan hende det løser seg selv uten at blodtrykket øker så kraftig :P

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA