Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

10% reduksjon på 85kWh-batteriet...

Startet av Cato76, fredag 21. juni 2019, klokken 15:25

« forrige - neste »

GOS

Krev å få en CanBus avlesning og forklaring på hvorfor bilen nå viser helt andre tkm for 90 og 100% SOC.

Har du Tesla lånebil så sier du kan hente din når du får tillitsfullt svar og batteri som er minst like godt som ditt gamle var.
(De har nok avlest det gamle batteriet ditt også)
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Cato76

Sitat fra: GOS på tirsdag 25. juni 2019, klokken 15:48
Krev å få en CanBus avlesning og forklaring på hvorfor bilen nå viser helt andre tkm for 90 og 100% SOC.

Har du Tesla lånebil så sier du kan hente din når du får tillitsfullt svar og batteri som er minst like godt som ditt gamle var.
(De har nok avlest det gamle batteriet ditt også)

Tenkte det samme, men jeg kommer jo ikke gjennom på telefonen  >:( Får forsøke å ringe salg i morgen, da svarer vel med en gang...  ::)
:+1: Tesla Model 3 Performance 2021
:D Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017 - Solgt
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

Muffinman

#32
Litt tankespinn.

-Vi vet at dette har manifestert seg på noen biler, langt fra alle
-Så langt ser det ut til å være knyttet opp mot 2019.16x og 2019.20x
-Tvilsomt at det er utilsiktet siden bilene ikke lenger lades opp til 4,2v men lavere, samtidig som displayet "lyver" på seg 100%
-Nominal full pack verdi ser ut til å kalkuleres nedover når dette skjer, og dermed indikert rekkevidde
-Noen biler får det brått, flere umiddelbart etter supercharging. Andre får det gradvis.
-Noen få, inkl undertegnede, har fått brå reduksjon i superchargereffekt samtidig (85D, ikke testet P85) samtidig med disse oppdateringene. Usikkert om det er sammenheng.
-Tesla sine svar varierer fra at dette er normal degradering til at bilene bruker mer energi i varmen (som begge er BS). Når logg fra flere år tilbake som dokumenterer en jevn normal kurve inntil det brått går utenfor stupet fremlegges har det vært innrømt at noe er gjort og at det er for å beskytte batteriet mot degradering.
- Dette er altså gjort i det stille, ingen offisiell informasjon bortsett fra en del bortforklaringer og tåkelegging på diverse verksteder rundt om i verden.
- Eiere i USA er fortørnet på grunn av at de ikke lenger tar sjansen på å kjøre enkelte strekk uten ladestopp, og mange er bekymret for hva dette gjør med bruktverdien på bilen. Det må nok sies å være en helt legitim bekymring. Reduksjonen i batterikapasitet er like stor som eller større enn forskjellen på 70-75-batteri, og 85-90-batteri. Hva forlangte Tesla for å oppgradere mellom disse trinnene? Da har man kanskje en indikasjon på hva kostnaden er.

Så hva kan være årsaken? Tillater meg å spekulere videre:

- Det kan ikke være for å beskytte batteriene mot degradering. Den tidlige kjemien har vist seg å være ekstremt holdbar, til og med noen hakk bedre enn de nyere på dette området.
- Det gir ingen mening å beskytte et svært holdbart batteri mot degradering ved å kunstig degradere det. Noen brukere rapporterer om at over 12% er borte.
- Kan dette være koblet opp mot det relativt store antallet batterier som byttes på garanti, og at det er et tiltak som skal redusere garantikostnadene?
- Kan det være koblet opp mot brannene i Asia?
- Kan det tenkes at de har oppdaget en feil i designet på pakkene som gjør at de skades eller risikerer å sette i gang thermal runaway eller havari av moduler om de lades over en viss spenning? Det skulle jo ikke gå an; er alle cellene korrekt styrt og kan svikt i enkeltceller påvirke andre deler av pakka?
- Har de kjørt pakka utenfor spesifikasjonene for lenge mtp superchargereffekt og oppdaget at det har fått konsekvenser nå, eller kan det tenkes at designet tillater at enkeltceller lades over 4,2v uten at BMS fanger det opp?
- Kan det tenkes at dette var tiltenkt som en slags "nødmodus" for pakker med nyere kjemi, og at man ikke har forutsett virkningen på de eldre pakkene?





StigV

Dere som har fått redusert batterikapasitet og/eller redusert ladeeffekt på supercharger, hvilken versjon av SW har dere? Er det kun 2019.20.x, eller er det noen av dere som også har 2019.16.x?

Jeg har ikke merket noe på min bil som har 2019.16.2, men bilen har mottatt en ny SW update som jeg kjenner jeg er skeptisk til å installere.
2022 Audi e-tron 55 S-line
2015 Tesla Model S 85D

Muffinman

Reduksjon av ladeeffekt kom med 2019.20.1 på 85D`en her. Nå er den på 2019.20.2.

noto

Fin oppsummering Muffinman. Takk! Jeg synes det nest siste punktet i listen virker plausibelt (at BMS har tillatt overlading av enkeltceller).

Cato76

Etter å forsøkt å ringe både nødnummer og salg uten å komme gjennom til noen i Tesla så sendte jeg denne mailen under i dag. Blir spennede å se hva de svarer  :o Kjenner jeg begynner å bli ganske oppgitt nå!!

Sitat
Nå har jeg forsøkt å ringe dere, men det er jo komplett umulig å få kontakt med dere.....

Det har seg slik at min bil står hos dere på Rud i Bærum. Jeg har avtale om å hente bilen i dag, men jeg er ikke interessert i å hente en bil som er dårligere enn den var når jeg leverte den!

Saken er at dere byttet hovedbatteri på bilen for 1-2 uker siden, og jeg hentet bilen forrige onsdag. Bilen måtte inn igjen til dere på mandag (denne uken) fordi dere hadde glemt å aktivere superlading etter batteribytte... Jeg såg også at bilen hadde mye dårligere rekkevidde nå enn den hadde med det gamle batteriet. Selv om dere lovte at det "nye" batteriet skulle være minst like bra eller bedre enn det gamle batteriet.

Det gamle batteriet hadde en rekkevidde på ca 345km ved 90% lading og det "nye" har kun 300km ved 90% lading. Det gamle batteriet er altså over 13% bedre enn det nye, selv om det er 4,5 år gammelt (!!!)

Jeg lastet ned en 3. parts app (Tesla Remote) hvor det står at det kun er 67kWh tilgjengelig i det "nye" batteriet. Håper dere kan kjøre ut en tilsvarende diagnose av batteriet og sende meg.

Til slutt. Jeg er ikke interessert i å hente bilen min før dere kan bekrefte at jeg har et batteri som er bedre eller minst like bra som mitt gamle! At dere sier at batteriet må stabilisere seg er bare tull.. Jeg kjøpte min første Tesla Model S i sept 2013 og rekkevidden her var godt over 400 km før den la seg litt under etter noen uker hvor den holdt seg stabilt.
Er det tilfelle at batteriet må kjøres noen sykluser før det stabiliseres, så får dere gjøre det hos dere, og sette inn et ferdig "innkjørt" batteri i bilen min.

Jeg kjøpt en P85 ikke en P70....

Dere kan kontakte med på telefon xxxxxx, så kan vi avtale videre. Frem til dere har kontaktet meg så beholder jeg lånebilen og regner med at dere ordner opp.
:+1: Tesla Model 3 Performance 2021
:D Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017 - Solgt
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

Tuxedo

Jeg fikk redusert kapasitet etter 2019.16, men før 2019.20.

Klykken

#38
Sitat fra: Cato76 på onsdag 26. juni 2019, klokken 10:34
Etter å forsøkt å ringe både nødnummer og salg uten å komme gjennom til noen i Tesla så sendte jeg denne mailen under i dag. Blir spennede å se hva de svarer  :o Kjenner jeg begynner å bli ganske oppgitt nå!!
Good stuff. Sørg ellers å få all kommunikasjon og avtaler dere gjør skriftlig.

Ellers, hva er peak på SuC hos dere med 85D? Fikk 89 igår ved rundt 25% soc.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

noto

Sitat fra: Cato76 på onsdag 26. juni 2019, klokken 10:34
Etter å forsøkt å ringe både nødnummer og salg uten å komme gjennom til noen i Tesla så sendte jeg denne mailen under i dag. Blir spennede å se hva de svarer  :o Kjenner jeg begynner å bli ganske oppgitt nå!!

Sitat
Nå har jeg forsøkt å ringe dere, men det er jo komplett umulig å få kontakt med dere.....

Det har seg slik at min bil står hos dere på Rud i Bærum. Jeg har avtale om å hente bilen i dag, men jeg er ikke interessert i å hente en bil som er dårligere enn den var når jeg leverte den!

Saken er at dere byttet hovedbatteri på bilen for 1-2 uker siden, og jeg hentet bilen forrige onsdag. Bilen måtte inn igjen til dere på mandag (denne uken) fordi dere hadde glemt å aktivere superlading etter batteribytte... Jeg såg også at bilen hadde mye dårligere rekkevidde nå enn den hadde med det gamle batteriet. Selv om dere lovte at det "nye" batteriet skulle være minst like bra eller bedre enn det gamle batteriet.

Det gamle batteriet hadde en rekkevidde på ca 345km ved 90% lading og det "nye" har kun 300km ved 90% lading. Det gamle batteriet er altså over 13% bedre enn det nye, selv om det er 4,5 år gammelt (!!!)

Jeg lastet ned en 3. parts app (Tesla Remote) hvor det står at det kun er 67kWh tilgjengelig i det "nye" batteriet. Håper dere kan kjøre ut en tilsvarende diagnose av batteriet og sende meg.

Til slutt. Jeg er ikke interessert i å hente bilen min før dere kan bekrefte at jeg har et batteri som er bedre eller minst like bra som mitt gamle! At dere sier at batteriet må stabilisere seg er bare tull.. Jeg kjøpte min første Tesla Model S i sept 2013 og rekkevidden her var godt over 400 km før den la seg litt under etter noen uker hvor den holdt seg stabilt.
Er det tilfelle at batteriet må kjøres noen sykluser før det stabiliseres, så får dere gjøre det hos dere, og sette inn et ferdig "innkjørt" batteri i bilen min.

Jeg kjøpt en P85 ikke en P70....

Dere kan kontakte med på telefon xxxxxx, så kan vi avtale videre. Frem til dere har kontaktet meg så beholder jeg lånebilen og regner med at dere ordner opp.

Modig forsøk. Er i eksakt samme posisjon. Hold oss oppdatert.

Jeg fikk noe BS om at bilen måtte kjøres 3-4k km først for at det nye batteriet skulle få anledning til å registrere min kjørestil og kalibrere seg. Virket nesten som de trodde på det selv.

Klykken

Helt innafor å nekte å ta imot bilen, spør du meg.
Noto: har du dette med "innkjøringsperioden" skriftlig?
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

OhmPaPa

Sitat fra: Cato76 på onsdag 26. juni 2019, klokken 10:34
Etter å forsøkt å ringe både nødnummer og salg uten å komme gjennom til noen i Tesla så sendte jeg denne mailen under i dag. Blir spennede å se hva de svarer  :o Kjenner jeg begynner å bli ganske oppgitt nå!!

Flott epost!

Vil bare si at det har vært kluss med telefonsystemet til Tesla både i USA og Nederland de siste dagene. Vet ikke om Norge henger på samme systemet.

noto

Sitat fra: Klykken på onsdag 26. juni 2019, klokken 10:47
Helt innafor å nekte å ta imot bilen, spør du meg.
Noto: har du dette med "innkjøringsperioden" skriftlig?

Ja, faktisk. Krevde å få det bekreftet på epost. Konfronterer de med det over ferien hvis de ikke har «låst opp» batteriet via update før den tid.

Cato76

Sitat fra: Klykken på onsdag 26. juni 2019, klokken 10:47
Helt innafor å nekte å ta imot bilen, spør du meg.
Noto: har du dette med "innkjøringsperioden" skriftlig?

Ikke noe skriv om det nei. Ble nevnt når jeg hentet bilen forrige Onsdag. Jeg nevnte for dem at bilen kun hadde 330 km ved 100% lading (ble ladet opp hos dem). Men det var før jeg visste om ryktene her.

Jeg forholder meg ikke til ryktene i min kontakt med Tesla, kun det faktum at det nye batteriet har dårligere rekkevidde enn det gamle. Så får vi se om de kommer med en uttalelse...
:+1: Tesla Model 3 Performance 2021
:D Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017 - Solgt
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

Cato76

Sitat fra: OhmPaPa på onsdag 26. juni 2019, klokken 10:50
Sitat fra: Cato76 på onsdag 26. juni 2019, klokken 10:34
Etter å forsøkt å ringe både nødnummer og salg uten å komme gjennom til noen i Tesla så sendte jeg denne mailen under i dag. Blir spennede å se hva de svarer  :o Kjenner jeg begynner å bli ganske oppgitt nå!!

Flott epost!

Vil bare si at det har vært kluss med telefonsystemet til Tesla både i USA og Nederland de siste dagene. Vet ikke om Norge henger på samme systemet.

Jeg kom gjennom på nødtelefonen i går, etter 25 minutter. Men da til en i det store utlandet (tror det var en nederlender). Han skulle kontakte Rud med en gang og be dem kontakte meg, siden hørte jeg ikke noe mer......
:+1: Tesla Model 3 Performance 2021
:D Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017 - Solgt
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA