Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

10% reduksjon på 85kWh-batteriet...

Startet av Cato76, fredag 21. juni 2019, klokken 15:25

« forrige - neste »

Cato76

Sitat fra: Muffinman på fredag 21. juni 2019, klokken 08:34
Ikke den mest etterettelige kilden, men det er tydeligvis noe som har skjedd. Denne artikkelen beskriver at det faktisk ER kommet en oppdatering som skal redusere risikoen for batteribrann på 85-pakkene, og at det i starten ble bortforklart med normal degradering:

https://itavisen.no/2019/06/21/tesla-oppdatering-forverret-rekkevidden/

Det skal visst komme korrigering om man skal tro artikkelen.

Hvis det er en mismatch mellom hva cellene tåler og hva BMS gjør med dem er det en litt for enkel fiks å "slette" 10% av kapasiteten i topp. Den har vi faktisk betalt en grei prispremie for. Så da får Tesla heller finne en annen løsning. Frykter at "korrigeringen" bare innebærer at de barberer vekk mindre enn 10% av kapasiteten, men at det fremdeles blir en merkbar reduksjon av rekkevidden.

Når det gjelder vår 2013-modell synes jeg jammen de har forsynt seg nok av bilens egenskaper etter kjøp. I etterpåklokskapens lys var pengene betalt for "P" bortkastede, for eksempel.

EDIT: Her er en mer etterettelig kilde:
https://electrek.co/2019/06/20/tesla-battery-range-drop-software-update-longevity/

Ser ut som artikkelen er basert på denne tråden:
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/sudden-loss-of-range-with-2019-16-x-software.154976/

La oss fortsetter diskusjonen av dette i denne tråden  8)

:+1: Tesla Model 3 Performance 2021
:D Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017 - Solgt
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

Cato76

Helt ærlig så aksepterer jeg ikke at tesla kan gjøre dette, uten en avtale med sine kunder!!!
:+1: Tesla Model 3 Performance 2021
:D Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017 - Solgt
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

coskars

Opplevde ca 10% "tap" over natten i går jeg også. Ingen software update er blitt gjort.
Merkelig at man ikke har fått noe beskjed om dette.
Jeg får ta kontakt med service. Noen tips?
Sølvgrå P85, november 2013.
Fredrikstad

Muffinman

#3
Hvis jeg ekstrapolerer rekkevidde til 100% får jeg normale verdier på begge våre, og canbus rapporterer fremdeles "energy buffer = 4kWh" og ikke økning til 5 som enkelte rapporterer. Skal sjekke cellespenningen ved neste fullading. Det bør alle som opplever dette gjøre; hvis bilen rapporterer 100% og cellespenningen er lavere enn 4,2v "lyver" programvaren, men bilen vil rapportere lavere rekkevidde. Det spekuleres på tmc forum i at det er lagt inn en eller annen deteksjon som trigger reduksjon når parametrene tilsier det.

Vår 85D fikk brå reduksjon av supercharger (og chademo)- hastighet samtidig med den nevnte oppdateringen, men ser foreløpig ikke ut til å ha fått redusert rekkevidden (men vet jo ikke før fullading...). Det at ikke alle biler foreløpig ser ut til å være rammet og at 85-batteriene så langt viser seg å være særdeles holdbare mtp degradering får meg til å tenke at dette kan ha bakgrunn i to mulige forhold:

1. Biler som har risiko for batterihavari blir justert slik at sjansen for feil i garantiperioden blir mindre
2. Biler som får reduksjon har ett eller annet som medfører økt sjanse for brann

Uansett virker det ikke spesielt redelig å bruke muligheten OTA endringer gir til å sno seg unna å reparere feil - om det skulle vise seg å være tilfelle.


Tuxedo

#4
Sitat fra: Muffinman på fredag 21. juni 2019, klokken 18:07
Det spekuleres på tmc forum i at det er lagt inn en eller annen deteksjon som trigger reduksjon når parametrene tilsier det.
Ja, jeg tror nesten det må være slik, siden min reduksjon kom en god stund etter oppgradering av software.  Derimot kom den etter en langtur med noe bruk av superlader (men ikke til 100%, langt derifra).  Så jeg koblet ikke dette til noen softwareoppgradering.

Muffinman

Ser du endring i effekten du får fra superchargeren?

Tuxedo

Sitat fra: Muffinman på fredag 21. juni 2019, klokken 19:12
Ser du endring i effekten du får fra superchargeren?
Nei, faktisk ikke. Med lav soc får jeg 116-118 kW (samme som jeg har fått tidligere), men har ikke superladet på et par uker.

Klykken

Hva bør toppladet 85D vise i rekkevidde uten denne 10%-reduksjonen?
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Muffinman

Husker min hadde 425 som ny og 415 som godt brukt. Jeg ville ihvertfall forventet minst 400 på en som er noe brukt.

Men sjekk cellespenningen når bilen er fulladet. Er den nede mot 4,1v er det noe fusk på gang. Skal egentlig ligge opp mot 4,2.

Muffinman

Hvis dette foreløpig bare rammer noen få biler nå vil jo alle etterhvert få det når det blir trigget. Tipper at man har lagt inn at dette skulle skje over tid slik at ingen merket det. Når det likevel gikk såpass fort at det blir støy kan man tenke seg hva fiksen muligens blir :)

Klykken

Skal sjekke dette i nærmeste fremtid. Har alltid på prosentvisning, så har egentlig ikke tenkt så mye over det.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

LASOL

Ladet min 85D fra oktober 2015 gått ca 80 000 km til 100% nå og den kom til 415 har software 2019.16.3.2
Bmw iX50 bestilt 17. mars 2021
Polestar 2 PP august 2020
S 85d ap1 oktober 2015(Solgt august 2020)

Muffinman

#12
Da har jeg testet gamlingen.

2013 P85, 160.000km. Ikke mye ladet på supercharger, og lades mellom 40-70% om sommeren og 40-80% om vinteren. 2019.16.2.73d3f3c

Bilen viste 100%/365tkm fulladet. Dette er likt som før. Nominal full pack verdi økte fra 73,0 til 73,2 mot slutten.
Cellespenning like før ferdig på høyeste celle var 4,198. Falt noen mV etter fullførelse, men svært lite og det lå et trekk på 12vDC pga sirkulasjonspumper som gikk til dels på 100%. Så cellespenning så OK ut, men mistenker kanskje at disse appene ikke kalkulerer den helt nøyaktig.

Så denne er ikke rammet føreløpig. Nå skal HVAC få svi av litt energi så stakkaren ikke blir stående fulladet :)

Hodetelefoner

Hva som vises i speedometeret har ikke noe å si.
Å tro min P85D med 70kWh batteri er i nærheten av original rekkevidde (pga noen tall i speedometeret) hadde vært latterlig å tro.
Hardt bruk har mere å si på batteri degraderingen enn litt DC lading.

geear

Sitat fra: Hodetelefoner på lørdag 22. juni 2019, klokken 08:10
Hva som vises i speedometeret har ikke noe å si.
Å tro min P85D med 70kWh batteri er i nærheten av original rekkevidde (pga noen tall i speedometeret) hadde vært latterlig å tro.
Hardt bruk har mere å si på batteri degraderingen enn litt DC lading.
Hva mener du med dette?

Kilometervisning i Tesla er, såvidt jeg forstår, kalkulert på basis av tilbakemeldt kapasitet fra BMS, og en oppgitt konstant enten for typical eller rated. Den vil derfor endre seg med degradering/tilstand i motsetning til prosent, som ikke forteller noe som helst om degradering.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA