Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

10% reduksjon på 85kWh-batteriet...

Startet av Cato76, fredag 21. juni 2019, klokken 15:25

« forrige - neste »

Simen1

Jeg opplevde noe merkelig her. Ladet til 100% for å få "justert inn" telleverket, men jeg hadde ikke behov for kjøring like etterpå og lot den stå over natta før jeg gikk til bilen. Da hadde SoC sunket fra 100% til 91% i løpet av bare 9 timer. Er det normalt?
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

Klykken

Tja, den kjører sirkulasjonspumpa helt til du kommer til 75-ish soc og temperatur i batteripakke spiller en rolle.

Ellers er det lite heldig å stå over tid på 90+ SoC.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Muffinman

Sirkulasjonspumpene kjører i 3 timer etter avsluttet lading nå med mindre det er endret. De starter når man når 77% på de fleste biler.

Ellers tipper jeg det var fint lite endring på tellerverket etter denne øvelsen. Etter 2016 en gang ble BMS-softwaren oppdatert slik at dette funker ganske så fint uavhengig av soc. Balanseringen skjer også aktivt, og BMS predikerer hvilke moduler som kommer til å skli ut og starter å balansere veldig tidlig.

Simen1

Jepp, ingen endring i rekkevidden som oppgis i displayet.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

Jejl

Sitat fra: Jejl på tirsdag 10. august 2021, klokken 10:55
Har hatt ca 17 superladinger de siste dagene, og jeg har funnet ut at jo varmere det er i været jo raskere går ladingen.
( P 85 2013)
Raskeste lading fikk vi ved en temperatur ute på 41 grader. Vi fikk da jevnt 130 kW fra 1-10%, og så sank det etterhvert til 115 kW ved 15 %, og 100 kW ved 23%, og 90 kW ved 30%.
Ved 15 grader fikk vi stort sett 5 - 10 kW lavere, selv om vi forsøkte å kjøre i 210 - 214 km/t i 10 minutt før lading.

Range mode på fungerte dårlig. Vi fikk da kun 88-92 kW fra 0-30%.

Vi kjørte ca 2800 km på 34 timer.
Med gammel ladekurve (før 2019) tipper jeg vi hadde brukt 32,5 timer på samme tur.
En ny langtur bekrefter at utetemperaturen styrer ladehastigheten:
Vi hadde mange superladinger etterhverandre hvor ladingen startet fra ca 1%. Ved 0 grader fikk vi aldri mer enn 96 kw ved 1% soc, selv om vi hadde kjørt i rundt 130-140 km/t i mange timer. Noen ladeøkter før var det rundt 11 grader, og vi fikk da 126 kw.
Forskjellene er absolutt størst ved lav soc, men ladingen blir kraftig strupet gjennom hele ladeprosessen ved kaldt vær.

THE

Sitat fra: Jejl på søndag 17. oktober 2021, klokken 21:17
Sitat fra: Jejl på tirsdag 10. august 2021, klokken 10:55
Har hatt ca 17 superladinger de siste dagene, og jeg har funnet ut at jo varmere det er i været jo raskere går ladingen.
( P 85 2013)
Raskeste lading fikk vi ved en temperatur ute på 41 grader. Vi fikk da jevnt 130 kW fra 1-10%, og så sank det etterhvert til 115 kW ved 15 %, og 100 kW ved 23%, og 90 kW ved 30%.
Ved 15 grader fikk vi stort sett 5 - 10 kW lavere, selv om vi forsøkte å kjøre i 210 - 214 km/t i 10 minutt før lading.

Range mode på fungerte dårlig. Vi fikk da kun 88-92 kW fra 0-30%.

Vi kjørte ca 2800 km på 34 timer.
Med gammel ladekurve (før 2019) tipper jeg vi hadde brukt 32,5 timer på samme tur.
En ny langtur bekrefter at utetemperaturen styrer ladehastigheten:
Vi hadde mange superladinger etterhverandre hvor ladingen startet fra ca 1%. Ved 0 grader fikk vi aldri mer enn 96 kw ved 1% soc, selv om vi hadde kjørt i rundt 130-140 km/t i mange timer. Noen ladeøkter før var det rundt 11 grader, og vi fikk da 126 kw.
Forskjellene er absolutt størst ved lav soc, men ladingen blir kraftig strupet gjennom hele ladeprosessen ved kaldt vær.
Så standard utrustning i bilen på høst/vinter/vår blir en batteridrevet hårføner til å varme opp utetemperatursensoren før man starter superlading.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Jejl

Så akkurat en på YouTube som mente at bilen ikke ville starte forvarming av batteripakken dersom bilen beregner at en vil komme frem med under 5% soc ved ankomsten.
Jeg siktet hele tiden mot 1%. Kanskje det er raskest heller å satse på 5-6% ved ankomst ved kaldt vær.

El-boy

Hei,
Jeg har ett generelt spørsmål til de av dere som er med i søksmålet imot Tesla angående kapping av batteriet og reduksjon av ladehastighet.

Har noen av dere opplevd at biler har blitt software sabotert ved siste software oppdatering nå sist uke?

Jeg har opplevd at Bluetooth og WiFi sluttet å virke etter siste oppdatering. Har prøvd alle triksene med å slette bluetooth bil og telefon fra hverandre, Reboot etc uten at det hjalp. Ringte road side service og fikk bare bambus til svar. Antyder skifting av main computer...
Nå har jeg prøvd å resette til fabrikkinstillinger og nå virker ikke DAB radioen lenger heller. (det gjorde heller ikke gps navigator, klokke etc. heller til å begynne med, men gps begynte å virke etterhvert). Ved neste forsøk blir vel bilen bricket.
Jeg har gående en forliksklage imot Tesla angående Drive Unit og jeg regner med software saboteringen har en sammenheng med dette men jeg har ikke noe bevis ... :-( :(
Dette gjelder en 2013 Model S

El-boy

Jeg tenker det slik at Tesla har et inticament til å bli kvitt "gamle" biler med gratis superlading.
Det skal jo bare et software script til, pakket inn i en software oppdatering (og rettet i mot enkelt biler) for å få batteriet til å ta "selvmord"...
Min tillit til Tesla har gått fra Fan-boy for 10år siden og til null idag...

Motorwatt

#1119
Tror nok du strekker konspirasjonen litt langt når du tror en sak hos forliksrådet er grunnen til feil på bilen. Det er nok flere som har en slik sak, meg inklusiv. Men min bil har aldri vært bedre enn det den er nå. Nærmest lydløs, og full av nye deler (garanti) 😀. Super service hos SC. Nå er bilen din snart 10 år, så da må man vel regne med at den nærmer seg slutten. Det er jo en første generasjon av en helt ny teknologi.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Jejl

#1120
Har du prøvd å endre språk i innstillingene?

Alt av sw fungerte mye bedre(som før) på vår P85 2013 mod etter at vi endret til engelsk!

Og det er sikkert nevnt før, men det siste året eller to så må du låse opp bilen med nøkkelen (i hvert fall på vår bil) opptil ca 20 sek før du setter deg inn for at bilen skal være "våken" idet du setter deg inn.


petersv

Utifra min erfaring vil jeg tro at det skyldes feil på MCU. Du kan gå inn i service-menyen og velge service-redeploy, fungerer ikke det ville jeg personlig (og har gjort) tatt imot tilbudet fra Tesla på å oppgradere til MCU2 for 17000kr, i det inngår begge skjermer samt kabling, ny Bluetooth-antenne og jobb.

Klykken

Legg til noen tusinger til om du fortsatt vil ha DAB i bilen.

Det skal også sies at MCU2 etter hvert er på vei mot EOL da MCU3 med Ryzen-innmat fra AMD nå har tatt over... Disse kan ikke retrofittes på gamle biler såvidt meg bekjent.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

petersv

MCU2 er i den forstand EOL siden 2020, når Tesla stoppet salget av S/X før Plaid-refresh. Men de selger både MCU1 (Tegra) og MCU2 (Intel) enda, så det er nok ikke noen fare for at de går tom. Isåfall enda en grunn til å ikke utsette oppgraderingen.

Motorwatt

Tja. Her er definisjonen på EOL:

Et utgått produkt (EOL-produkt) er et produkt på slutten av produktets livssyklus som hindrer brukere i å motta oppdateringer, noe som indikerer at produktet er på slutten av sin levetid (fra leverandørens synspunkt). På dette stadiet stopper en leverandør markedsføring, salg eller levering av deler, tjenester eller programvareoppdateringer for produktet.

Vi er vel ikke der foreløpig?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA