Skrevet av Emne: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...  (Lest 43477 ganger)

Muffinman

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 11935
    • Vis profil
Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
« Svar #15 på: lørdag 22. juni 2019, klokken 08:38 »
Nå er jo mange av rapportene om plutselig reduksjon basert på nettopp reduksjon av bilens visning av rekkevidde. I tillegg har mange av dem verifisert at cellespenningen når bilen viser 100% er redusert fra tidligere 4,2v. Så dette henger faktisk i hop, og basert på det vi vet nå er reduksjon i rekkeviddevisning en god indikator på om bilen er rammet eller ikke.

Sandvika

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 557
    • Vis profil
Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
« Svar #16 på: lørdag 22. juni 2019, klokken 23:31 »
Har nevnte software på min 85D, fikk 421km på 100% i morges. Antar det betyr at de ikke har tuklet med min bil...

Hodetelefoner

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1110
    • Vis profil
Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
« Svar #17 på: søndag 23. juni 2019, klokken 09:56 »
Hva som vises i speedometeret har ikke noe å si.
Å tro min P85D med 70kWh batteri er i nærheten av original rekkevidde (pga noen tall i speedometeret) hadde vært latterlig å tro.
Hardt bruk har mere å si på batteri degraderingen enn litt DC lading.
Hva mener du med dette?

Kilometervisning i Tesla er, såvidt jeg forstår, kalkulert på basis av tilbakemeldt kapasitet fra BMS, og en oppgitt konstant enten for typical eller rated. Den vil derfor endre seg med degradering/tilstand i motsetning til prosent, som ikke forteller noe som helst om degradering.

Nei nei nei... Mange 90D har mindre kapasitet enn 75 batteriene også. Men de viser noe helt annet i displayet :)

Muffinman

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 11935
    • Vis profil
Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
« Svar #18 på: søndag 23. juni 2019, klokken 10:48 »
Sitat
2019.16.2.73d3f3c

Fikk faktisk oppdatering i går kveld: 2019.20.2.1 5659e07

Tuxedo

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2383
  • Sølv P85
    • Vis profil
Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
« Svar #19 på: søndag 23. juni 2019, klokken 11:04 »
Det de ikke har fått oppdatert er "Remaining time" i ladedisplayet.  Det viser gjenværende tid som om batteriet hadde sin "gamle" kapasitet (som det jo også fremdeles har, de har bare lagt inn en 10% buffer på toppen).  Rett før bilen min når 100%, viser ladedisplayet fremdeles 2 - 3 timer igjen (16A).
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Øyvind.h

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 11054
    • Vis profil
Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
« Svar #20 på: søndag 23. juni 2019, klokken 11:33 »
Hva som vises i speedometeret har ikke noe å si.
Å tro min P85D med 70kWh batteri er i nærheten av original rekkevidde (pga noen tall i speedometeret) hadde vært latterlig å tro.
Hardt bruk har mere å si på batteri degraderingen enn litt DC lading.
Hva mener du med dette?

Kilometervisning i Tesla er, såvidt jeg forstår, kalkulert på basis av tilbakemeldt kapasitet fra BMS, og en oppgitt konstant enten for typical eller rated. Den vil derfor endre seg med degradering/tilstand i motsetning til prosent, som ikke forteller noe som helst om degradering.

Nei nei nei... Mange 90D har mindre kapasitet enn 75 batteriene også. Men de viser noe helt annet i displayet :)
Men det blir kanskje litt feil å sammenligne et 90-batteri med 20% tap med et splitter nytt 75 batteri :)
Jeg får nok kke ut mer enn 77-78 av min pakke nå, bare 10kWh mer enn et nytt 75 batteri.
Tesla Model X 90D
Mercedes EQC bestilt
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

GOS

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2030
    • Vis profil
Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
« Svar #21 på: søndag 23. juni 2019, klokken 12:03 »
@Hodetelefoner

Tror du må dokumentere dine påstander noe mer her med tanke på din "P70D' og andre 90 pakker versus 75 batteripakke.

Du er den eneste jeg kjenner til som påstår at bilens oppgitte tkm er noe helt annet enn batteriets faktiske energiinnhold (etter å ha multiplisert med bilenrypens faste wh/km for tkm)

At en P85D kan ha en reell kortere rekkevidde enn en S70D kan jo selvfølgelig skje dersom kjørestilen er helt annerledes eller om batteriet har hat en uvanlig høy degradering/skade.

Uten beviser så tror jeg ikke på deg. Foreslår du får avlest batteriet ditt ved hjelp av CanBus fra en av de på forumet her som har utstyret. Holder du til i Stavanger området så har jeg utstyret.

Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

gr

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 6203
    • Vis profil
Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
« Svar #22 på: søndag 23. juni 2019, klokken 16:11 »
Hva som vises i speedometeret har ikke noe å si.
Å tro min P85D med 70kWh batteri er i nærheten av original rekkevidde (pga noen tall i speedometeret) hadde vært latterlig å tro.
Hardt bruk har mere å si på batteri degraderingen enn litt DC lading.
Hva mener du med dette?

Kilometervisning i Tesla er, såvidt jeg forstår, kalkulert på basis av tilbakemeldt kapasitet fra BMS, og en oppgitt konstant enten for typical eller rated. Den vil derfor endre seg med degradering/tilstand i motsetning til prosent, som ikke forteller noe som helst om degradering.

Nei nei nei... Mange 90D har mindre kapasitet enn 75 batteriene også. Men de viser noe helt annet i displayet :)
Med andre ord stopper bilen med gjenværende kilometer i displayet? Eller hva er det egentlig du prøver å påstå?
At forbruket er høyere enn typical er ikke unormalt, men det gjelder alle batteripakkene.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

Muffinman

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 11935
    • Vis profil
Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
« Svar #23 på: søndag 23. juni 2019, klokken 20:45 »
Ser en bruker på TMC forum rapporterer at også hans tidlige 60kWh bil er rammet av dette. Og en annen har nettopp gjort som meg; hentet ut data på 2019.16 og nylig installert 2019.20, og følger med hva som skjer fremover.

Paul

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 136
    • Vis profil
Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
« Svar #24 på: mandag 24. juni 2019, klokken 08:38 »
Har X75 fra sen 2017(gått 30t. km) - ikke noe uvanlig, rundt 320km. (er fortsatt på 2019.12.xx)
fikk kjøpt ny(godt brukt :o ) P85D 2015 (med 130t km), hadde ikke behov å lade til 100% men ved 90% det viser 340km (2019.16.3.2)

t4u app viser:
på X75D: 71kWh (2.1% range loss), Ideal range: 322km
på P85D: 72kWh (7.2% range loss), Ideal range: 378km

prøvd å sjekke P85D hvilken batteri har jeg(tipper den er byttet), men fant ingen sticker på Batteriet. finnes det en måtte å finne ut hvilken batteri har jeg? bør det være "sticker" på reparerte batteirer?
Model S P85D - CPO (2015), kjøpt Juni.2019
Model X 75D - bestilt Aug2017, levert Des.2017
KIA Soul EV - (solgt)
Model S P85 bestilt: Jan.2013,  levert Nov.2013 (Solgt)

fonberg

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2186
  • Helelektrisk bilhusholdning
    • Vis profil
Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
« Svar #25 på: mandag 24. juni 2019, klokken 09:00 »
Har X75 fra sen 2017(gått 30t. km) - ikke noe uvanlig, rundt 320km. (er fortsatt på 2019.12.xx)
fikk kjøpt ny(godt brukt :o ) P85D 2015 (med 130t km), hadde ikke behov å lade til 100% men ved 90% det viser 340km (2019.16.3.2)

t4u app viser:
på X75D: 71kWh (2.1% range loss), Ideal range: 322km
på P85D: 72kWh (7.2% range loss), Ideal range: 378km

prøvd å sjekke P85D hvilken batteri har jeg(tipper den er byttet), men fant ingen sticker på Batteriet. finnes det en måtte å finne ut hvilken batteri har jeg? bør det være "sticker" på reparerte batteirer?

Det skal være klistremerke på batteripakkene, plassert innenfor høyre forhjul.
-2017 S90D
-2012 Leaf
---

-TOCN-signaturmedlem.

Paul

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 136
    • Vis profil
Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
« Svar #26 på: mandag 24. juni 2019, klokken 09:28 »

Det skal være klistremerke på batteripakkene, plassert innenfor høyre forhjul.

Vet at det bør være klistremerke der, men det er ingen klistremerke der (på P85D), lurer på om det er mulig å "lese av" batteri delenummer, eller om det finnes klistremerke en annen plass?
Model S P85D - CPO (2015), kjøpt Juni.2019
Model X 75D - bestilt Aug2017, levert Des.2017
KIA Soul EV - (solgt)
Model S P85 bestilt: Jan.2013,  levert Nov.2013 (Solgt)

Muffinman

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 11935
    • Vis profil
Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
« Svar #27 på: mandag 24. juni 2019, klokken 09:39 »
De klistremerkene har nok lim av variabel kvalitet. På vår 2015 forsvant det rimelig raskt, mens det fortsatt er intakt på 2013-modellen.

Cato76

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 932
    • Vis profil
Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
« Svar #28 på: tirsdag 25. juni 2019, klokken 13:45 »
Kjenner at min tolmodighet for Tesla begynner å nærme seg slutten...
For å gjøre historien kort så fikk jeg "nytt" batteri forrige uke på min P85 -2015, og hentet bilen på onsdag. På veien hjem fikk jeg ikke superladet, og fikk satt opp en ny time (mandag 24.juni). Batteriet var også myyye dårligere enn mitt gamle  >:(
Les mer om dette her: https://elbilforum.no/index.php?topic=46720.msg817655#msg817655

Leverte bilen i går morres, og ble kontaktet av en fra Rud i dag som sier at bilen er klar for å hentes. Jeg spør om hva som er gjort, og han ser gjennom service-noten og kan ikke si noe mer enn det som står der; Full diagnose på batteri gjennomført, ikke noe galt. SuperCharging er aktivert
Når jeg spør om hvorfor batteriet er så dårlig, kan han ikke svare, for han skal bare ringe å si at bilen er klar for henting(...)

Jeg ønsker å prate med noen som har kunnskap, men å ringe Tesla er blitt nesten umulig... Skal en booke en avtale med dem via appen så er neste avtale 7. Juli. En får heller ikke ringe dem uten at det er øyeblikkelig krise..
Jeg tenkte at dette er litt krise, så jeg ventet i telefonen i 28 minutter før jeg endelig kom gjennom (...til en i nederland). Han kunne selvfølgelig ikke hjelpe meg, men han skulle kontakte Rud og be dem ringe meg opp igjen (venter i spenning  ::))
Det hadde vært litt enklere om jeg bodde nærmere enn 2 timer unna  :-[

Bakgrunn:
Det "nye" batteriet har en rekkevidde på 300 ved 90 % og 335 ved 100% (Typical Range), imens det gamle batteriet på 4,5 år hadde rekkevidde på ca 345 ved 90% og ca 380 ved 100%. Det nye batteriet har altså nesten 14% dårligere rekkevidde enn det gamle :-X
Lastet ned 3. part appen Tesla Remote i går, og her viser den estimert 67kWh som rest-kapasitet på batteriet (se bildet under).

Avtalte at jeg skulle hente bilen i morgen, men det frister lite å hente bilen ut før alt er ok. Hva tenker dere?
:+1: Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

boppus

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 327
  • Electrons - it's not just for lightbulbs anymore
    • Vis profil
Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
« Svar #29 på: tirsdag 25. juni 2019, klokken 14:30 »
Det "nye" batteriet har en rekkevidde på 300 ved 90 % og 335 ved 100% (Typical Range), imens det gamle batteriet på 4,5 år hadde rekkevidde på ca 345 ved 90% og ca 380 ved 100%. Det nye batteriet har altså nesten 14% dårligere rekkevidde enn det gamle :-X
Da er det nye batteriet 11,8% dårligere (og ikke nesten 14%) ved å sammenligne 100%-verdiene.
På den annen side var det gamle batteriet 13,4% bedre enn det nye.
Model S 75D 2018
EQC | bestilt
Model Y | bestilt
x Model S 85D 2015