Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ryktene om i3 med enda større batterikapasitet - sannsynlig?

Startet av 1317142119, fredag 21. juni 2019, klokken 14:59

« forrige - neste »

Samco


Ladeklof

Sitat:
The new BMW boss Oliver Zipse continues the production of the electric model i3. After sales director Pieter Nota had said in September that there were no plans for a successor to the i3, Zipse now put a stop to rumours of a possible production stop.

He made it clear to the local medium Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung: "The i3 will continue to be produced, no question about it. The car is already an icon today. Which car can claim this after only six years? Icons tick according to a different logic, they don't have a classic successor, they always remain true to themselves in essence." Today, the i3 is more in demand than ever and will "make another leap in battery and operating concepts".

"We are growing with the i3 every year – in Europe this year by around 20 per cent. The investments have been written off, we earn money with every i3. Why in God's name should we give up this car, which is now at the height of its time? We are sure that the i3 still has great potential," says the BMW CEO.


Amatøren

Med kommende EU bøter på utslipp må da i3 være 'kinderegget' så lenge de ikke har andre elbiler i stort volum. Foreløpig ingen andre. Folk venter jo veldig på iX3.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

JorgenM

BMW dominerer el-markedet i Europa, så de har nok lite å frykte.
17% av alle el/hybrider solgt i Europa er BMW. VW er på andreplass med 13% og Nissan med 11%.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Trond.m

Sitat fra: Amatøren på søndag 20. oktober 2019, klokken 11:11
Med kommende EU bøter på utslipp må da i3 være 'kinderegget' så lenge de ikke har andre elbiler i stort volum. Foreløpig ingen andre. Folk venter jo veldig på iX3.
Nei, det er vel nesten ingen som venter på iX3 lenger...de fleste har gitt opp for lengst  8)

Amatøren

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

PionerThink

Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

Samco

Da snakker vi mere intresangt få opp lade hastigheten så meget mulig en ny i3

Orbit

:-X

Sitat fra: Orbit på torsdag 13. desember 2018, klokken 13:46
Dette var egentlig en Porsche-nyhet, men det snek seg inn en i3 også:
Sitat fra: https://electrek.co/2018/12/13/porsche-electric-car-prototype-record-400-kw-charge-rateBMW also brought an i3 to the charging station, but it wasn't able to take that charge rate. They used it to demonstrate how the station can switch to 400v charging.

The BMW i3 test vehicle, which was apparently equipped with a 57 kWh battery pack, achieved a 10-80 % SOC in only takes 15 minutes.

Betyr dette at det er en ~160Ah-versjon med 160kW lademulighet på gang!!??  :o Det er et pre-LCI skall, som kanskje bare brukes som "mule" til å teste nye batterier?? Ekstra lufteluker i støtfanger foran.


2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Ladeklof

Zipse sier jo nå at i3 skal bli overlegen ID.3 rent teknisk. Visuelt sett er jo ID.3 en katastrofe med ultrakjipt interiør (har sittet i bilen), men dersom BMW kjører et skikkelig jafs på batteripakken uten at vekten øker dramatisk, kombinert med rask lading og moderat prisøking, er i3 fullt ut konkurransedyktig for andre enn fansen også i 2020.

1317142119

Mildt sagt overraskende hvis det kommer en oppdatering til av batteripakken, med tanke på hvor stusselig rekkevidde iX3 skal få. Men det er absolutt nødvendig med tanke på de småbilene som kommer nå og som har lenger rekkevidde enn dagens i3. Folk er alt for opptatt av lengst mulig rekkevidde.

Personlig håper jeg på bedre ladehastighet, men uten at det går ut over BMWs sterkeste batterikort til nå: mangelen på synlig batteridegrasjon. Har ikke hørt om noen andre elbiler som har like bra kontroll på dette som BMW/Samsung. Den Porsche-nyheten over er i så måte svært positivt! 10-80% på 15 minutter i en bil som har over 300 km reell rekkevidde på vinteren, kan jeg klare meg med resten av livet.

moonbuggy

Vel, vi får se. Personlig synes det er merkelig med nytt i3 fokus nå, når man selv lanserer en i3 "dødare" med den nye el-minien. Problemet med den nye minien, som med ix3, er skuffende rekkevidde. Så om BMW vil noe med disse bilene, bør man jo prioritere disse med de "beste" batteriene?
Salget av i3 er holdt oppe av store rabatter, og med mini, som helt klart kommer til ta et jafs av samme marked, spørs det hva som skjer med salgstallene fremover. Fordelen med mini er at det vil være enkelt å fortsette elektrifiseringen av andre populære modeller av serien, som Countryman osv. hvor man på plass større batteripakker.
Alt i alt er det er jo ganske uforpliktende det Zipse sier, uten å tidsfeste noe, annet enn at i3 produksjonen fortsetter.

Amatøren

Det er vel en del folk som liker denne litt oppreiste sittestillingen i i3 og man får vel ikke den i den nye el minien.

I tillegg så er det vel også en del merke tro folk som vil ha BMW fordi det er BMW. ;) Det er jo gjerne slik med alle merker.

Å fortsette med i3 da spesielt med tanke på EU bøter som innføres i 2020 så er det vel greit å selge det man kan av i3 så lenge iX3 ikke er klar. Skal de klare å opprettholde salget så må det vel litt oppgradering på noen komponenter for fortsatt å holde på kundegruppen.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA