Skrevet av Emne: Ryktene om i3 med enda større batterikapasitet - sannsynlig?  (Lest 5317 ganger)

Samco

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 216
    • Vis profil
Sv: Ryktene om i3 med enda større batterikapasitet - sannsynlig?
« Svar #60 på: fredag 04. oktober 2019, klokken 21:03 »
I3n er en bil som var forut sin tid men ikke klarte å holde tritt med konkurrentene.
Genial sak men for mannen i gata er rekkevidde alt ...

hELgenen

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 972
    • Vis profil
Sv: Ryktene om i3 med enda større batterikapasitet - sannsynlig?
« Svar #61 på: fredag 04. oktober 2019, klokken 21:06 »
Rekkevidde alt? Se på Audi e-tron 50 da. Den har vel reelt sett kortere rekkevidde enn 120Ah og er svært populær...Tror det er mye mer enn rekkevidde som selger...

hELgenen

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 972
    • Vis profil
Sv: Ryktene om i3 med enda større batterikapasitet - sannsynlig?
« Svar #62 på: fredag 04. oktober 2019, klokken 21:10 »
ja da, alt er mulig i nedoverbakke med medvind. Men det er ikke snakk om normal kjøring, så det er helt uinteressant for andre. Har hatt både 60Ah, 94Ah og 120Ah, så jeg har litt erfaring.

Har også eid 60,94 og nå 120 Ah. Med sistnevnte klarte jeg fint 32 mil nå i sommer i Comfort...Farten var rundt 70 i snitt,så ingen motorvei hastighet,men kupert var det.

TM

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 4932
    • Vis profil
Sv: Ryktene om i3 med enda større batterikapasitet - sannsynlig?
« Svar #63 på: lørdag 05. oktober 2019, klokken 06:31 »
Rekkevidde alt? Se på Audi e-tron 50 da. Den har vel reelt sett kortere rekkevidde enn 120Ah og er svært populær...Tror det er mye mer enn rekkevidde som selger...
Nå er vel ikke rekkevidden for e-tron 50 klar, men den bør jo også reellt være lenge enn i3 eller i det minste sammenliknbar. i3 har vel WLTP på 285 km, og det er grunn til å forvente ca 320 km for e-tron 50. Normalt klarer jeg fint med mitt kjøremønster å oppnå WLTP rekkevidden om sommeren, men det virker som noen leverandører har klart å oppnå urealistisk høye tall. Mulig Audi og Jaguar er blandt de ?

Er helt enig i at rekkevidde ikke betyr alt, og derfor har jeg jeg tenkt å forsøke e-tron 50. Ulempen med større batteri er tross alt høyere forbruk på all kjøring, og da kan jeg godta litt kortere intervall mellom ladepausene på langtur. De skjer bare om sommeren, og da er det bare hyggelig å ta en pause eller to underveis  ;)

Men nå er vi vel langt ute på viddene i forhold til i3 diskusjonen. i3 er en fantastisk bil og 120Ah har en rekkevidde som holder fint for meg. Men kan jeg kjøre i en luksus SUV med samme rekkevidde og gunstig pris (som e-tron 50), så er det et interessant alternativ. Men jeg er fortsatt usikker på om fordelene med en stor SUV oppveier alle ulempene med en stor SUV  ;)

Den diskusjonen får jeg la ligge. Poenget er likevel at i3 ikke blir mer attraktiv for de fleste i målgruppen med større batteri. Derfor er jeg rimelig sikker på at vi aldri ser det.
« Siste redigering: lørdag 05. oktober 2019, klokken 07:52 av TM »

turfsurf

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 5090
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Sv: Ryktene om i3 med enda større batterikapasitet - sannsynlig?
« Svar #64 på: lørdag 05. oktober 2019, klokken 07:56 »
Ulempen med større batteri er tross alt høyere forbruk på all kjøring, og da kan jeg godta litt kortere intervall mellom ladepausene på langtur.
I mange tilfeller er lavt forbruk / mindre batteri en stor fordel. Vi har i3 120Ah og Model X 100D, og bruker begge på hytta (hvor vi lader med 10A). Ofte bruker vi den som utgangspunkt for dagsturer, og da får ikke bilen stå å lade mere enn 12-15 timer. Med i3en er da bilen start sett klar for dyst neste dag, mens Xen knapt er halvfull og er avhengig av lading på tur.

Så for de gangene vi ikke trenger kapasiteten til Xen velger vi i3en.
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Perl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Perl White S 85 2013 (Beta)

TM

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 4932
    • Vis profil
Sv: Ryktene om i3 med enda større batterikapasitet - sannsynlig?
« Svar #65 på: lørdag 05. oktober 2019, klokken 09:42 »
Der er vi helt enige. Med i3 kan man dessuten lade underveis med AC lading hvis det er kø på en hurtiglader og få nærmere 10 mil i løpet av en time. Har man en Jaguar eller EQC får man ca 3 mil på samme tid  :+1:

Ingeniøren

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2376
    • Vis profil
Sv: Ryktene om i3 med enda større batterikapasitet - sannsynlig?
« Svar #66 på: lørdag 05. oktober 2019, klokken 09:58 »
Der er vi helt enige. Med i3 kan man dessuten lade underveis med AC lading hvis det er kø på en hurtiglader og få nærmere 10 mil i løpet av en time. Har man en Jaguar eller EQC får man ca 3 mil på samme tid  :+1:

Det stemmer vel ikke. BMW har en AC lader på 11 kW mens I-pace /EQC sin er på 7.2/7.4 kW. BMW er best her, og all ære til dem for det, men det er ikke en faktor 3.3 mellom dem.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

hELgenen

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 972
    • Vis profil
Sv: Ryktene om i3 med enda større batterikapasitet - sannsynlig?
« Svar #67 på: lørdag 05. oktober 2019, klokken 10:29 »
Der er vi helt enige. Med i3 kan man dessuten lade underveis med AC lading hvis det er kø på en hurtiglader og få nærmere 10 mil i løpet av en time. Har man en Jaguar eller EQC får man ca 3 mil på samme tid  :+1:

Det stemmer vel ikke. BMW har en AC lader på 11 kW mens I-pace /EQC sin er på 7.2/7.4 kW. BMW er best her, og all ære til dem for det, men det er ikke en faktor 3.3 mellom dem.

Forbruket på i3 om sommeren er vel omtrent 1.2 i snitt.......
Forbruket på I-Pace leser jeg er ca 2
Forbruket på EQC 2.2

Det gir følgende rekkevidde AC lading 1 time :

11/1.2=9.2 mil
7.2/2=3.6 mil
7.5/2.2 = 3.4 mil

Ikke 3.3 gangen, men 2.5 er det vel ?
Hvordan det slår ut i forskjellig vær,vind vet og kjøreforhold jeg ikke, men med i3 kommer en i alle fall temmelig mye lengre pr time
når det er snakk om AC lading.......


Øyvind.h

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 10960
    • Vis profil
Sv: Ryktene om i3 med enda større batterikapasitet - sannsynlig?
« Svar #68 på: lørdag 05. oktober 2019, klokken 10:45 »
Eqc bruker 192Wh/km i snitt i 90 på motorveien. Bruker i3 120Wh/km i 90 på motorveien?
Poenget står dog uansett. I3 får betydelig mer rekkevidde per time på 22kW ac uttak enn eksempelvis eqc om alle hurtigladerne er opptatt.
Ser det legges ut kø-bilder på Ionity allerede, så med flommen av CCS biler fremover skulle jeg virkelig ønske ladetilbyderne satt opp solid tosifret antall uttak per plass istedenfor det de holder på med nå.
« Siste redigering: lørdag 05. oktober 2019, klokken 10:49 av Øyvind.h »
Tesla Model X 90D
Mercedes EQC bestilt
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

hELgenen

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 972
    • Vis profil
Sv: Ryktene om i3 med enda større batterikapasitet - sannsynlig?
« Svar #69 på: lørdag 05. oktober 2019, klokken 13:10 »
Eqc bruker 192Wh/km i snitt i 90 på motorveien. Bruker i3 120Wh/km i 90 på motorveien?
Ja - har kjørt i3 helt ned i 1.0 på motorvei, men det var nok i medvind.......
Forbruket varierer selvfølgelig - hvilket det trolig også gjør med EQC


Poenget står dog uansett. I3 får betydelig mer rekkevidde per time på 22kW ac uttak enn eksempelvis eqc om alle hurtigladerne er opptatt.
Ser det legges ut kø-bilder på Ionity allerede, så med flommen av CCS biler fremover skulle jeg virkelig ønske ladetilbyderne satt opp solid tosifret antall uttak per plass istedenfor det de holder på med nå.
Enig her - skal en håndtere forventet vekst fremover så må det gjøres ekstreme tiltak på infrastrukturen fremover.
Ikke bare må det installeres mange ladere, men det er også et totalt kaos med prisstrukturen på hurtigladere - og et vell av forskjellige type hurtigladere. En i3 på ionity lader til fast pris 80 kroner er jo veldig dyrt sammenlignet med f.eks e-tron eller EQC på samme lader - og det vil påvirke adferd til f.eks i3 eiere som da kanskje tyne mer tid på den ladingen,mens en  AC lader får motsatt effekt....
Større batteri på i3 tror jeg ikke kommer fra BMW, men det kan kanskje kommer ettermarkeds batterier for denne modellen over tid når den sluttes å produseres. Det er ikke så mange biler som er designet fra bunn opp til å vare så lenge som i3 er - og dersom en kan bytte ut batterier så ser jeg ingen grunn til at ikke dagens i3 vil leve side om side med moderne elbiler om 10-15 år også. Som det påpekes her så er bilen ganske snill på forbruk og er en mester for mye småkjøring

Ladeklof

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 13
    • Vis profil

SveinJ

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 422
    • Vis profil
Sv: Ryktene om i3 med enda større batterikapasitet - sannsynlig?
« Svar #71 på: onsdag 09. oktober 2019, klokken 13:40 »
Den vil i allefall ikke jeg ha...
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMWi3, FC, Imperial blue

1317142119

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 259
    • Vis profil
Sv: Ryktene om i3 med enda større batterikapasitet - sannsynlig?
« Svar #72 på: onsdag 09. oktober 2019, klokken 22:06 »
ja da, alt er mulig i nedoverbakke med medvind. Men det er ikke snakk om normal kjøring, så det er helt uinteressant for andre. Har hatt både 60Ah, 94Ah og 120Ah, så jeg har litt erfaring.
Tydeligvis ikke så mye erfaring, for det var på vanlig trafikkert vei han fikk det til. Fant det på facebooksiden.

Ladeklof

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 13
    • Vis profil
Sv: Ryktene om i3 med enda større batterikapasitet - sannsynlig?
« Svar #73 på: søndag 13. oktober 2019, klokken 02:04 »
Vertriebsvorstand Pieter Nota sagte am Freitag in München, bei elektrifizierten Autos habe BMW das breiteste Angebot im Wettbewerb. Der seit sechs Jahren in Leipzig gebaute vollelektrische Kleinwagen i3 war lange ein Ladenhüter, ist aber laut Nota inzwischen «extrem erfolgreich und wird uns daher auch in den kommenden Jahren begleiten».

I München på fredag (11.10.19) sa altså Nota at salget av i3 er svært godt og at bilen vil produseres også i de kommende år. Endring i planene kan jo gi håp om nye oppgraderinger av bilen?