Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ryktene om i3 med enda større batterikapasitet - sannsynlig?

Startet av 1317142119, fredag 21. juni 2019, klokken 14:59

« forrige - neste »

Samco

I3n er en bil som var forut sin tid men ikke klarte å holde tritt med konkurrentene.
Genial sak men for mannen i gata er rekkevidde alt ...

hELgenen

Rekkevidde alt? Se på Audi e-tron 50 da. Den har vel reelt sett kortere rekkevidde enn 120Ah og er svært populær...Tror det er mye mer enn rekkevidde som selger...

hELgenen

Sitat fra: TM på fredag 04. oktober 2019, klokken 19:59
ja da, alt er mulig i nedoverbakke med medvind. Men det er ikke snakk om normal kjøring, så det er helt uinteressant for andre. Har hatt både 60Ah, 94Ah og 120Ah, så jeg har litt erfaring.

Har også eid 60,94 og nå 120 Ah. Med sistnevnte klarte jeg fint 32 mil nå i sommer i Comfort...Farten var rundt 70 i snitt,så ingen motorvei hastighet,men kupert var det.

Trond.m

Sitat fra: hELgenen på fredag 04. oktober 2019, klokken 21:06
Rekkevidde alt? Se på Audi e-tron 50 da. Den har vel reelt sett kortere rekkevidde enn 120Ah og er svært populær...Tror det er mye mer enn rekkevidde som selger...
Nå er vel ikke rekkevidden for e-tron 50 klar, men den bør jo også reellt være lenge enn i3 eller i det minste sammenliknbar. i3 har vel WLTP på 285 km, og det er grunn til å forvente ca 320 km for e-tron 50. Normalt klarer jeg fint med mitt kjøremønster å oppnå WLTP rekkevidden om sommeren, men det virker som noen leverandører har klart å oppnå urealistisk høye tall. Mulig Audi og Jaguar er blandt de ?

Er helt enig i at rekkevidde ikke betyr alt, og derfor har jeg jeg tenkt å forsøke e-tron 50. Ulempen med større batteri er tross alt høyere forbruk på all kjøring, og da kan jeg godta litt kortere intervall mellom ladepausene på langtur. De skjer bare om sommeren, og da er det bare hyggelig å ta en pause eller to underveis  ;)

Men nå er vi vel langt ute på viddene i forhold til i3 diskusjonen. i3 er en fantastisk bil og 120Ah har en rekkevidde som holder fint for meg. Men kan jeg kjøre i en luksus SUV med samme rekkevidde og gunstig pris (som e-tron 50), så er det et interessant alternativ. Men jeg er fortsatt usikker på om fordelene med en stor SUV oppveier alle ulempene med en stor SUV  ;)

Den diskusjonen får jeg la ligge. Poenget er likevel at i3 ikke blir mer attraktiv for de fleste i målgruppen med større batteri. Derfor er jeg rimelig sikker på at vi aldri ser det.

turfsurf

Sitat fra: TM på lørdag 05. oktober 2019, klokken 06:31
Ulempen med større batteri er tross alt høyere forbruk på all kjøring, og da kan jeg godta litt kortere intervall mellom ladepausene på langtur.
I mange tilfeller er lavt forbruk / mindre batteri en stor fordel. Vi har i3 120Ah og Model X 100D, og bruker begge på hytta (hvor vi lader med 10A). Ofte bruker vi den som utgangspunkt for dagsturer, og da får ikke bilen stå å lade mere enn 12-15 timer. Med i3en er da bilen start sett klar for dyst neste dag, mens Xen knapt er halvfull og er avhengig av lading på tur.

Så for de gangene vi ikke trenger kapasiteten til Xen velger vi i3en.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Trond.m

Der er vi helt enige. Med i3 kan man dessuten lade underveis med AC lading hvis det er kø på en hurtiglader og få nærmere 10 mil i løpet av en time. Har man en Jaguar eller EQC får man ca 3 mil på samme tid  :+1:

Ingeniøren

Sitat fra: TM på lørdag 05. oktober 2019, klokken 09:42
Der er vi helt enige. Med i3 kan man dessuten lade underveis med AC lading hvis det er kø på en hurtiglader og få nærmere 10 mil i løpet av en time. Har man en Jaguar eller EQC får man ca 3 mil på samme tid  :+1:

Det stemmer vel ikke. BMW har en AC lader på 11 kW mens I-pace /EQC sin er på 7.2/7.4 kW. BMW er best her, og all ære til dem for det, men det er ikke en faktor 3.3 mellom dem.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

hELgenen

Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 05. oktober 2019, klokken 09:58
Sitat fra: TM på lørdag 05. oktober 2019, klokken 09:42
Der er vi helt enige. Med i3 kan man dessuten lade underveis med AC lading hvis det er kø på en hurtiglader og få nærmere 10 mil i løpet av en time. Har man en Jaguar eller EQC får man ca 3 mil på samme tid  :+1:

Det stemmer vel ikke. BMW har en AC lader på 11 kW mens I-pace /EQC sin er på 7.2/7.4 kW. BMW er best her, og all ære til dem for det, men det er ikke en faktor 3.3 mellom dem.

Forbruket på i3 om sommeren er vel omtrent 1.2 i snitt.......
Forbruket på I-Pace leser jeg er ca 2
Forbruket på EQC 2.2

Det gir følgende rekkevidde AC lading 1 time :

11/1.2=9.2 mil
7.2/2=3.6 mil
7.5/2.2 = 3.4 mil

Ikke 3.3 gangen, men 2.5 er det vel ?
Hvordan det slår ut i forskjellig vær,vind vet og kjøreforhold jeg ikke, men med i3 kommer en i alle fall temmelig mye lengre pr time
når det er snakk om AC lading.......


Øyvind.h

#68
Eqc bruker 192Wh/km i snitt i 90 på motorveien. Bruker i3 120Wh/km i 90 på motorveien?
Poenget står dog uansett. I3 får betydelig mer rekkevidde per time på 22kW ac uttak enn eksempelvis eqc om alle hurtigladerne er opptatt.
Ser det legges ut kø-bilder på Ionity allerede, så med flommen av CCS biler fremover skulle jeg virkelig ønske ladetilbyderne satt opp solid tosifret antall uttak per plass istedenfor det de holder på med nå.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

hELgenen

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 05. oktober 2019, klokken 10:45
Eqc bruker 192Wh/km i snitt i 90 på motorveien. Bruker i3 120Wh/km i 90 på motorveien?
Ja - har kjørt i3 helt ned i 1.0 på motorvei, men det var nok i medvind.......
Forbruket varierer selvfølgelig - hvilket det trolig også gjør med EQC

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 05. oktober 2019, klokken 10:45

Poenget står dog uansett. I3 får betydelig mer rekkevidde per time på 22kW ac uttak enn eksempelvis eqc om alle hurtigladerne er opptatt.
Ser det legges ut kø-bilder på Ionity allerede, så med flommen av CCS biler fremover skulle jeg virkelig ønske ladetilbyderne satt opp solid tosifret antall uttak per plass istedenfor det de holder på med nå.
Enig her - skal en håndtere forventet vekst fremover så må det gjøres ekstreme tiltak på infrastrukturen fremover.
Ikke bare må det installeres mange ladere, men det er også et totalt kaos med prisstrukturen på hurtigladere - og et vell av forskjellige type hurtigladere. En i3 på ionity lader til fast pris 80 kroner er jo veldig dyrt sammenlignet med f.eks e-tron eller EQC på samme lader - og det vil påvirke adferd til f.eks i3 eiere som da kanskje tyne mer tid på den ladingen,mens en  AC lader får motsatt effekt....
Større batteri på i3 tror jeg ikke kommer fra BMW, men det kan kanskje kommer ettermarkeds batterier for denne modellen over tid når den sluttes å produseres. Det er ikke så mange biler som er designet fra bunn opp til å vare så lenge som i3 er - og dersom en kan bytte ut batterier så ser jeg ingen grunn til at ikke dagens i3 vil leve side om side med moderne elbiler om 10-15 år også. Som det påpekes her så er bilen ganske snill på forbruk og er en mester for mye småkjøring


SveinJ

2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

1317142119

Sitat fra: TM på fredag 04. oktober 2019, klokken 19:59
ja da, alt er mulig i nedoverbakke med medvind. Men det er ikke snakk om normal kjøring, så det er helt uinteressant for andre. Har hatt både 60Ah, 94Ah og 120Ah, så jeg har litt erfaring.
Tydeligvis ikke så mye erfaring, for det var på vanlig trafikkert vei han fikk det til. Fant det på facebooksiden.

Ladeklof

Vertriebsvorstand Pieter Nota sagte am Freitag in München, bei elektrifizierten Autos habe BMW das breiteste Angebot im Wettbewerb. Der seit sechs Jahren in Leipzig gebaute vollelektrische Kleinwagen i3 war lange ein Ladenhüter, ist aber laut Nota inzwischen «extrem erfolgreich und wird uns daher auch in den kommenden Jahren begleiten».

I München på fredag (11.10.19) sa altså Nota at salget av i3 er svært godt og at bilen vil produseres også i de kommende år. Endring i planene kan jo gi håp om nye oppgraderinger av bilen?

Ladeklof

https://www.bimmertoday.de/2019/10/18/bmw-i3-produktions-verlangert-weiteres-akku-update-bestatigt/

https://www.faz.net/aktuell/wirtschaft/bmw-baut-den-i3-weiter-16439609.html?fbclid=IwAR01tdrKpJyuxDtSGm98p_goX7XxDQsdwwRJQ9n0M-NsADBDVSDpL-08L-c



Da bekrefter Zipse i dag at i3 fortsatt vil produseres, og best av alt: Det blir en teknisk oppdatering, også på batterifronten! Høyere ladehastighet også kanskje? Bimmerpost mener å tro tro at den minst produseres i tre år fremover.

Ellers er det interessant at nyheten tidligere i høst om at i3 ikke får en etterfølger, ble tolket i internasjonal presse som at bilen ville gå ut av produksjon. I intervjuet med Zipse sier han at det ville være galskap å slutte å produsere en bil som øker sitt salg for hvert år og som BMW tjener gode penger på. Med ny oppgradering sier han at bilen teknisk vil være overlegen ID.3.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA