Bilmerker > BMW i3

Ryktene om i3 med enda større batterikapasitet - sannsynlig?

<< < (2/22) > >>

Samco:
BMW sa vel på Genève motor show at i3 er ikke ferdig utviklet så håper vi ser mere konkurranse dyktig batteri pakke mot konkurrentene sine.

Ingeniøren:

--- Sitat fra: moonbuggy på Lørdag 22. Juni 2019, klokken 14:21 ---
--- Sitat fra: Klykken på Fredag 21. Juni 2019, klokken 19:20 ---
--- Sitat fra: Olemann på Fredag 21. Juni 2019, klokken 16:25 ---En kompis selger sin Ford Focus diesel, og stilte meg det intelligente spørsmålet; om han sveiser inn en ekstra tank og øker rekkevidden med 50 mil, hvor mye øker da prisen på bilen? ;D

--- Slutt sitat ---
Forskjellen fra focusen med større tank kontra elbilen med større batteri er tiden det tar å "fylle". Forskjellen mellom 40 og 90L er 1minutt, eller 80 eller 180mil. Med 40kW batteri eller 100kW batteri kan du lade med høy effekt over kort tid (40kW-batteri) eller lang tid (100kW batteri). Med større batteri kan du altså lade rekkevidden til et 40kW batteri på 10-15min, mens å lade et 40kW batteri fra tilnærmet tomt til fullt vil ta i underkant av ei time.

Det er nytten med større batteri, og derfor er ikke sammenligningen mellom drivstofftank og batteri særlig god og relevant i elbilsammenheng.

--- Slutt sitat ---
Det er noe i det, men er ikke særlig nyttig om 100kwt batteriet veier 400kg mer enn 40kwt batteriet og bilen må forsterkes og forstørres med nye 200kg for å tåle det større batteriet.
Da har man en helt annen bil med vekt 2100-2400kg og et forbruk på 20kwt+/100km. Ikke særlig greit for de som nettopp ønsker en nett, lettkjørt bil som dekker 95-98% av behovet i hverdagen. Det blir som å kjøre rundt med en boggy tilhenger ALLTID, fordi man et par ganger i året trenger henger...

--- Slutt sitat ---

Inne på noe der. Hadde tenkt å bytte til 120 Ah i sommer men prøveturen ga meg stort sett negative tilbakemeldinger av en mindre responsiv bil med mer sedate kjøreegenskaper. Om det var den ekstra vekten av et batteri jeg egentlig ikke trenger vet jeg ikke men det ble i alle fall ikke ett stort YES men ett no, og noe annet i stede som resultat av den prøveturen.

hELgenen:
Ser ikke hensikten med større batteri på i3. Med 120Ah kjører jeg lett 50 mil på EN ladestopp. Det rekker trolig for de fleste på en slik liten bil. Har kjørt 31 mil uten å lade med 6% rest igjen i Comfort modus. Har null rekkeviddeangst med denne. Men bilen er jo for liten til å være en fullverdig familiebil,så en større variant med hengerfeste og 500+ bagasjerom og rails hadde jo vært drømmen. Men det skjer nok ikke.  Hadde uansett ikke vært betalingsvillig å strekke meg lenger for en 150 Ah eller 180Ah versjon av i3

hELgenen:

--- Sitat fra: Ingeniøren på ſøndag 23. Juni 2019, klokken 09:37 ---
Inne på noe der. Hadde tenkt å bytte til 120 Ah i sommer men prøveturen ga meg stort sett negative tilbakemeldinger av en mindre responsiv bil med mer sedate kjøreegenskaper. Om det var den ekstra vekten av et batteri jeg egentlig ikke trenger vet jeg ikke men det ble i alle fall ikke ett stort YES men ett no, og noe annet i stede som resultat av den prøveturen.

--- Slutt sitat ---

Eide en 94Ah tidligere og klarer ikke helt se forskjellen mellom den og 120Ah på kjøreegenskaper. De er klin like slik jeg ser det. Dersom en bytter kjapt mellom de 2 flere ganger så kanskje en føler noe,men jeg klarte ikke merke noen forskjell når jeg gikk fra den ene  til den andre. Og jeg pleier å være flink til føle forskjeller. Tror valg av dekk og felger faktisk betyr mer

Ingeniøren:

--- Sitat fra: hELgenen på ſøndag 23. Juni 2019, klokken 09:55 ---
--- Sitat fra: Ingeniøren på ſøndag 23. Juni 2019, klokken 09:37 ---

--- Slutt sitat ---

Eide en 94Ah tidligere og klarer ikke helt se forskjellen mellom den og 120Ah på kjøreegenskaper. De er klin like slik jeg ser det. Dersom en bytter kjapt mellom de 2 flere ganger så kanskje en føler noe,men jeg klarte ikke merke noen forskjell når jeg gikk fra den ene  til den andre. Og jeg pleier å være flink til føle forskjeller. Tror valg av dekk og felger faktisk betyr mer

--- Slutt sitat ---

Min er 60Ah. Tror endringen i kjøreegenskaper kom ifm 94Ah modellen. Klart noe kan skyldes dekk som den mer duvende oppførselen men der er noe med hvor kvikt den reagere på gassen og. Ikke bare jeg som har merket dette...

Navigering

[0] Oversikt

[#] Neste side

[*] Forrige side

Skift til full visning