Bilmerker > BMW i3

Ryktene om i3 med enda større batterikapasitet - sannsynlig?

(1/19) > >>

1317142119:
Siden lenge før BMW i3 120Ah kom på markedet i fjor høst, har det vært rykter om 150Ah, 160Ah og til og med 180Ah batteripakker til i3. Enkelte går til og med så langt at de påstår det er bekreftet at det kommer en i3 med større batteripakke (uten at det finnes en kilde som siterer en kjent BMW-ansatt).

Men hvor sannsynlig er det at BMW oppdaterer i3 nok en gang?

TL;DR: Jeg begynner å miste troen på den beryktede kapasitetsøkningen til i3, fordi den vil bli for dyr sammenlignet med et hav av konkurrerende biler og at den setter BMWs andre elbiler i et dårlig lys. Tror du fremdeles på ryktene om BMW i3 150Ah?

BMW lanserte en oppgradert batteripakke i fjor (120Ah), som var en merkelig avgjørelse i den grad det kom en facelift året i forveien med gammel batteripakke. Bilen er nå 6 år gammel og aldersmessig moden for å snart skiftes ut med en ny modell - noe vi er ganske sikre på a ikke kommer til å skje siden i3 i fremtiden vil være en mer ordinær bil på størrelse med 3-serie. Det lille som taler for en oppgradert batteripakke er at allerede til høsten i år kommer det en haug med konkurrenter med lenger rekkevidde. Av modeller som er rett rundt hjørnet har vi for eksempel

* Nissan Leaf (ny) (inntil 385 km)
* Opel Corsa-e (inntil 330 km)
* Peugeot e208 (inntil 340 km)
* Peugeot e2008 (inntil 310 km)
* Renault Zoe (ny) (inntil 390 km)
* Seat elBorn (inntil 420 km)
* VW ID.3 (inntil 420 km)
Dette er eksempler på noen av små- og kompaktbilene som er billigere og har bedre rekkevidde enn i3 120Ah. Alle disse kommer til høsten og utover neste år og alle bilprodusentene melder om at de skal klare å levere uten lange ventelister. Det er altså ikke konseptbiler som kanskje kommer om 4-5 år ... Så har vi de bilene som er større, koster omtrent det samme i fra-pris og har vesentlig lenger rekkevidde, som for eksempel Tesla Model 3 og Polestar 2 m.fl.

Jeg regner med dere skjønner poenget - så lenge det ikke blir leveringsproblemer, kommer elbilkunder til å kunne velge og vrake i modeller etter lommebok og andre ønsker man måtte ha, som objektivt sett vil være bedre biler enn BMW i3 på rekkevidde og pris.

Det er klart, når andre bilprodusenter klarer å dytte større batteripakker i en liten bil, så klarer vel BMW det også? Men la oss ikke glemme at BMW ikke klarer å gi iX3 mer enn 400 km rekkevidde, BMW i4 om noen år med ~600 km rekkevidde og iNext en gang i fremtiden med mer enn 600 km rekkevidde. Samtidig som Ford og Skoda lover rimelige SUVer med mer enn 600 km rekkevidde allerede fra slutten av neste år. Det vil være svært merkelig om BMW gir i3 like god, eller i verste fall bedre, rekkevidde enn den digre familie-SUVen iX3. For ikke å snakke om at den aldrende BMW i3 bør få leve i hvert fall et par år med en ny batteripakke. Jeg ser i hvert fall ikke hensikten med å bruke R&D på å videreutvikle i3 dersom den bare får et 150Ah batteri i et års tid. Det vil være bortkastede penger for BMW.

I tillegg må vi ikke glemme pengene BMW ønsker å få pr bil. BMW ønsker mer betalt pr bil enn de får i dag. Da i3 120Ah ble lansert var det ramaskrik i media og sosiale medier om at i3 var alt for dyr. Etter noe om og men, så satte de ned prisen med noen titalls tusen, noe som også førte til ramaskrik fordi da "lurte" BMW de som kjøpte 120Ah før årsskiftet. Siden den gang har BMW kjørt omtrent kontinuerlig kampanje på i3 som gjør at den koster bare litt mer enn det 94Ah LCI gjorde. Det tyder på at BMW erkjenner at markedet ikke er villig til å betale noe særlig mer enn kampanjepris for i3. Ta høyde for at i3 sine prislister fremdeles ligger på godt nord for 400 000,- for en godt utstyrt bil og at 120Ah koster 60 000,-(?) mer enn tilsvarende 94Ah (i følge prislistene). En 150Ah (eller mer) vil sannsynligvis legge på enda flere titalls tusen til på prislistene. Er markedet villig til å betale i underkant av 500 000,- for en toppustyrt BMW i3 150Ah bare for å få tilsvarende rekkevidde som biler som koster mindre enn 300 000,-? Jeg må forresten understreke at de 500 000,- er pris uten MVA ... Et MVA-fritak som det spøker for allerede om litt over et år. Nå vil forhåpentligvis ikke politikerne hoppe rett på 25% MVA, men det vil uansett gjøre i3 (og andre elbiler) dyrere.

Som et tankeeksperiment, la oss si at BMW priser innstegsmodellen med liten navi og kumlokk bevisst lavt til rundt 370 000 (50k mer enn i dag) og at det bare er en i3s 150Ah FC som koster i underkant av 500 000,- Det vil ta livet av i3s som bilmodell. Den vil få tidenes heftigste verditap de første årene fordi det er en bil for de helt spesielt interesserte som ikke bryr seg om penger. Folk flest kjøper fremdeles elbil pga økonomi.

I alt dette, så har jeg ikke engang tatt høyde for at Toyota nå rasler med faststoff-sablene og påstår dette er teknologi som kommer i elbilene deres om et år eller to.

Så hva tenker dere andre med i3? Spøker det for i3 allerede fra vinteren av pga sterk konkurranse, eller har dere troen på at vi vil se en forbedret i3 nok en gang? Jeg vet med meg selv, at dersom jeg ikke allerede hadde eid en i3 og visst hvor bra den var, så ville jeg slitt med å overbevise finansministeren hjemme om å kjøpe en dyr i3 neste år når alternativene er billigere og har bedre rekkevidde. Det er nesten så jeg har større tro på at de installerer den nye og mer effektive elmotoren i i3, enn at de oppgraderer batteripakken nok en gang.

Olemann:

Jeg byttet ut min 2014 60Ah I3 i fjor til en ny 94 Ah.  Jeg visste da om at 120 Ah ville komme.  Men så den ikke som aktuell da jeg bruker I3 som bybil og nå også til hytta etter at 94Ah gjør det mulig. 
På samme måte som jeg kjøpte en TV på 55" selv om jeg utmerket godt vet man får tak i 65".

Jeg tror det i tiden som kommer vil bli et mer "modent" syn på rekkevidde, leser man biljournalister i dag snakker de fortsatt som man gjorde i 2012 som om rekkevidde er alt.  Jeg tror det er mange som meg som er godt fornøyd med en bybil som går 20 mil, og andre egenskaper betyr mer enn om denne kan økes med 5-10 mil.

En kompis selger sin Ford Focus diesel, og stilte meg det intelligente spørsmålet; om han sveiser inn en ekstra tank og øker rekkevidden med 50 mil, hvor mye øker da prisen på bilen? ;D

moonbuggy:
I3 var en studie i både produksjonsmaterieler, metoder og markedet. Det var ment som en innledning av en serie innovative elektriske biler. Men høye kostnader, litt dårlig salg og motstand fra "de andre" i BMW, skapte en palassrevolusjon innad som bortimot stoppet el-bil satsingen i BMW. Nyskaperne bak i3, ble skjøvet ut av selskapet.
Det er et paradoks nå, at  nyansatt direktør som fikk jobben da, Krueger, snart får sparken nettopp fordi BMW nå lagger såpass kraftig på el-bil fronten.
Jeg tviler på om BMW gjør noe særlig med i3 fremover. Den 9.juli presenteres den nye Mini EV med full spec. og den leveres om et halvår. Den tar nok over markedet for i3 i store deler av verden, spesielt i USA.
Ideen med i3 var i utgangspunktet en lettkjørt bybil, hvor rekkevidde var litt uvesentlig. Det var uansett nok til den daglige kjøringen.
Men, markedet bestemmer, og så lenge i3 selger sånn noenlunde, fortsetter nok produksjonen. Hvorvidt man dytter inn 150 eller 180ah batteri i i3, avhenger av batteritilgjengelighet, pris og ikke minst vekt.
De skal passe inn i samme kasse, og bør helst ikke veie så mye at bilen endrer karakter...

Klykken:

--- Sitat fra: Olemann på fredag 21. juni 2019, klokken 16:25 ---En kompis selger sin Ford Focus diesel, og stilte meg det intelligente spørsmålet; om han sveiser inn en ekstra tank og øker rekkevidden med 50 mil, hvor mye øker da prisen på bilen? ;D

--- Slutt sitat ---
Forskjellen fra focusen med større tank kontra elbilen med større batteri er tiden det tar å "fylle". Forskjellen mellom 40 og 90L er 1minutt, eller 80 eller 180mil. Med 40kW batteri eller 100kW batteri kan du lade med høy effekt over kort tid (40kW-batteri) eller lang tid (100kW batteri). Med større batteri kan du altså lade rekkevidden til et 40kW batteri på 10-15min, mens å lade et 40kW batteri fra tilnærmet tomt til fullt vil ta i underkant av ei time.

Det er nytten med større batteri, og derfor er ikke sammenligningen mellom drivstofftank og batteri særlig god og relevant i elbilsammenheng.

moonbuggy:

--- Sitat fra: Klykken på fredag 21. juni 2019, klokken 19:20 ---
--- Sitat fra: Olemann på fredag 21. juni 2019, klokken 16:25 ---En kompis selger sin Ford Focus diesel, og stilte meg det intelligente spørsmålet; om han sveiser inn en ekstra tank og øker rekkevidden med 50 mil, hvor mye øker da prisen på bilen? ;D

--- Slutt sitat ---
Forskjellen fra focusen med større tank kontra elbilen med større batteri er tiden det tar å "fylle". Forskjellen mellom 40 og 90L er 1minutt, eller 80 eller 180mil. Med 40kW batteri eller 100kW batteri kan du lade med høy effekt over kort tid (40kW-batteri) eller lang tid (100kW batteri). Med større batteri kan du altså lade rekkevidden til et 40kW batteri på 10-15min, mens å lade et 40kW batteri fra tilnærmet tomt til fullt vil ta i underkant av ei time.

Det er nytten med større batteri, og derfor er ikke sammenligningen mellom drivstofftank og batteri særlig god og relevant i elbilsammenheng.

--- Slutt sitat ---
Det er noe i det, men er ikke særlig nyttig om 100kwt batteriet veier 400kg mer enn 40kwt batteriet og bilen må forsterkes og forstørres med nye 200kg for å tåle det større batteriet.
Da har man en helt annen bil med vekt 2100-2400kg og et forbruk på 20kwt+/100km. Ikke særlig greit for de som nettopp ønsker en nett, lettkjørt bil som dekker 95-98% av behovet i hverdagen. Det blir som å kjøre rundt med en boggy tilhenger ALLTID, fordi man et par ganger i året trenger henger...

Navigering

[0] Oversikt

[#] Neste side

Skift til full visning