Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Oppgradere fra 60D til 75

Startet av keilos, fredag 21. juni 2019, klokken 10:50

« forrige - neste »

keilos

Jeg har en Model X 60D og vurderer å oppgradere til 75 for rundt NOK 46,000. Bakgrunnen for dette er at jeg skal dra på litt lengre turer på Vestlandet og frykter at 60D blir litt for lite og mye av turene vil handle om å finne ladestasjoner. Jeg er i midlertid litt usikker på hva jeg får igjen for disse pengene. Bilen kjører ca. 270-280km på 60D. Jeg har lest at jeg kan forvente ytterligere 30-40km med 75 og det høres litt lite ut. Er det noen som har råd eller erfaring på dette området?

Vhagar

Jeg har en X75D og noen mener at jeg kjører "pent" (lavt forbruk) når jeg på tur kan få den ned i under 180Wh/km som da teoretisk vil gi bortimot 37 mils rekkevidde. Men så bruker jeg jo heller aldri 100% av batteriet på tur, ligger som regel mellom 90% til 10%

Siden det vil avhenge av sjåfør og føreforhold med mer så kan det være greiest å ta utgangspunkt i typical som er 210Wh/km og da har du på "nytt" batteri ca 32 mils rekkevidde ja. Så må du nesten legge inn egne verdier og se hvor langt du kommer selv.

Jeg vet ikke hvor på Vestlandet du var tenkt deg, men ville sjekket lademuligheter først for du kan lade mye for de 46000,- om du bare har tid. Skulle jeg oppgradert så ville det nok vært til en X100 Long range. Men selv da ville det være behov for ladestopp som tar tid på en søndagstur.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Rapid

Lading til 90% på 75 batteriet tilsvarer vel omtrent 100% på 60. Prisen er for høy i forhold til det du får igjen av rekkevidde på langtur etter min mening. Jeg lader aldri oppe i det området uansett på tur (X75).

Vhagar

Noe som er verdt å tenke på er om 3-4 mil faktisk vil utgjøre noen forskjell på noen av de turene. Dersom en uansett må stoppe på de samme stedene pga plassering av ladestasjoner, så blir jo stoppene like uansett. Men om det er nok til å komme akkurat frem til en stasjon litt lenger nede i gata, ja da kan det jo være litt mer verdt det. Men de tilfellene er nok i midretall for det er ikke ladestasjoner på hvert nes langs vestlandet enda.

3-4 mil tar ikke så alt for lang tid å lade opp igjen heller, så klart avhengig av hvilke lademuligheter som finnes. På hjemmelading ville det tatt meg en drøy time, 22kW AC ladere føles også veldig treigt når man bare sitter der og venter på å få kjøre videre. Men har en chademo eller ombygd til CCS så byr det ikke akkurat på det helt store venteproblemet. Og er det supercharger der, ja da må en virkelig spørre seg om 46 tusen er verdt det.

Så tipset er nok å planlegge strekkene en skal kjøre, se hvor det er ladestasjoner og finne ut av om de ekstra 3-4 milene utgjør noen forskjell på hvilke ladestopp en må ta. Trolig ikke.

Kjører du på lav SOC og stopper å lade når farten enda er høy og du har nok til å komme frem til neste lader så går nok turen fortere. Altså hyppige korte ladestopp fremfor sjeldnere men ulidelig lange stopp.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

keilos

Takk for gode innspill. Det er helt klart et poeng at det er lite batteri for nok 46k. Ikke minst vil avstandene mellom ladepunktene være det samme. Jeg tror konklusjonen er at det ikke har noen hensikt å oppgradere til 75. Tusen takk igjen!

Råde

På mange måter enig. Det du vinner fra X60 til X75 ligger i første etappe. Hurtiglade over rundt 80/90% soc er bortkastet.

Men, du vil få noen av de 46.000,- igjen ved videresalg. Det er også verdt å ta med.
e-Golf | X75D

Joachim@sancon.no

Tror nok også at største gevinsten ligger i høyere verdi ved salg. Hadde selv aldri vurdert en x60 om ikke prisen var grisebillig. Holder det i hverdagen i dag, hadde jeg bare ventet. Kanskje kommer det et tilbud med 50% rabatt rundt kvartalsslutt en gang? For 23000 hadde jeg slått til. :)

geear

Får du "uncorked" ytelse også da, eller? Du har vel 0-100 på 6,2? Eller har de uncorket 60 også?

Får du både rekkevidde og 1 sek raskere på 0-100 så er det da valuta for pengene. Noe må du ta på bruksverdi og resten får du igjen ved salg.

automat

Jeg tror ikke en slik oppdatering lønner seg. Det er ikke så ofte jeg lader over 90% på min X75, og ved hurtiglading skjer det aldri. Så i praksis har jeg nesten en X60.

På bruktmarkedet tror jeg derimot en x60 kan være tungsolgt. Men du kan dumpe prisen med 46.000 i forhold til sammenlignbare X75'er, før du har tapt en krone.  (Sammenlignet med å kjøpe oppgradering.)
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA