Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Model S Standard Range (raven) utlevering !

Startet av Seigmann, torsdag 20. juni 2019, klokken 21:56

« forrige - neste »

Seigmann

Utleveringene av Raven bilene i Norge har begynt. Det står Dual Motor bak på bakluka. Bilen har adaptive dempere. Finner både Sport og Standard valgene i innstillingene for demperne.
Når bilen viser 59% viser den 261km i typical rekkevidde. Standard Range utgaven.

261/59=4,42

Det blir 442km i displayet på 100%. (Så regner jeg med at det i tillegg er en buffer under 0%)
Leste på et amerikansk forum der en person la ut bilde av batteri klistremerket på sin X Standard Range. Det er 350VDC 75kWh. Altså ingen endring der.

Ca 72,6 kWh minus buffer på 4 kWh gir 68,6 kWh når batteriet er nytt. 68,6 kWh / 442km = 155 Wh/km som bilen nå virker å bruke for å beregne typical rekkevidde. En S75D bruker vel 177 Wh/km for beregning av typical såvidt jeg har erfart. Altså bruker bilen 12,5% lavere tall nå med denne Raven utgaven. Ikke arrester meg helt på disse tallene. Poenget er egentlig at flere kan forvente seg utlevering av disse oppgraderte bilene framover og at de virker å være meget effektive.

Ligger an til 39-40 mil i displayet ved daglig lading til 90%. Synes dette er en god oppgradering fra S75D som har det samme batteriet men ikke den nye motoren etc.. 

Skal prøve å få superladet bilen snart og se på effekt og hvor lenge den kan holde effekten.

Tenkte noen her på forumet kunne like å få litt innsyn i dette.



samotholt

Hm, da har faktisk denne (sannsynligvis) noe bedre rekkevidde enn S85D...
Polestar 2, S85D, A8 3.0 Tdi,

TeslaK

Så bra! Da er det håp for oss andre også. Blir spennende å se hvilken hastighet du oppnår på superlader. Denne skal jo klare 200 kW på V3.
2019 Tesla Model S Performance
2022 Tesla Model 3 RWD

Cato76

Sitat fra: Seigmann på torsdag 20. juni 2019, klokken 21:56
Leste på et amerikansk forum der en person la ut bilde av batteri klistremerket på sin X Standard Range. Det er 350VDC 75kWh. Altså ingen endring der.

Ikke får å lage en lang OT-diskusjon her, men hva er egentlig forskjellen på 350VDC og 400VDC? (nytt batteri på min TMS P85-2015)  ???
:+1: Tesla Model 3 Performance 2021
:D Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017 - Solgt
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

Newbee

Sitat fra: Cato76 på fredag 21. juni 2019, klokken 12:55
Sitat fra: Seigmann på torsdag 20. juni 2019, klokken 21:56
Leste på et amerikansk forum der en person la ut bilde av batteri klistremerket på sin X Standard Range. Det er 350VDC 75kWh. Altså ingen endring der.

Forskjellen er 50 volt høyere spenning på batteriet. Potensielt mulig å ta ut høyere effekt og lade med større effekt.

Ikke får å lage en lang OT-diskusjon her, men hva er egentlig forskjellen på 350VDC og 400VDC? (nytt batteri på min TMS P85-2015)  ???
Model S "RAVEN" PERFORMANCE LUDICROUS MODE

TeslaK

2019 Tesla Model S Performance
2022 Tesla Model 3 RWD

chris78

Sitat fra: Seigmann på torsdag 20. juni 2019, klokken 21:56
Utleveringene av Raven bilene i Norge har begynt. Det står Dual Motor bak på bakluka. Bilen har adaptive dempere. Finner både Sport og Standard valgene i innstillingene for demperne.
Når bilen viser 59% viser den 261km i typical rekkevidde. Standard Range utgaven.

261/59=4,42

Det blir 442km i displayet på 100%. (Så regner jeg med at det i tillegg er en buffer under 0%)
Leste på et amerikansk forum der en person la ut bilde av batteri klistremerket på sin X Standard Range. Det er 350VDC 75kWh. Altså ingen endring der.

Ca 72,6 kWh minus buffer på 4 kWh gir 68,6 kWh når batteriet er nytt. 68,6 kWh / 442km = 155 Wh/km som bilen nå virker å bruke for å beregne typical rekkevidde. En S75D bruker vel 177 Wh/km for beregning av typical såvidt jeg har erfart. Altså bruker bilen 12,5% lavere tall nå med denne Raven utgaven. Ikke arrester meg helt på disse tallene. Poenget er egentlig at flere kan forvente seg utlevering av disse oppgraderte bilene framover og at de virker å være meget effektive.

Ligger an til 39-40 mil i displayet ved daglig lading til 90%. Synes dette er en god oppgradering fra S75D som har det samme batteriet men ikke den nye motoren etc.. 

Skal prøve å få superladet bilen snart og se på effekt og hvor lenge den kan holde effekten.

Tenkte noen her på forumet kunne like å få litt innsyn i dette.


Hei, litt noob spørsmål her, men hva menes egentlig med "Raven-oppdatering" ?

Har en S75D fra 2018 så antar den ikke har dette, men kan det evt. ettermonteres dersom det er noe å ha?


MuskElBil

I grove trekk adaptiv luftfjæring og ny type frontmotor (mer effektiv) fra TM3.
2019 TMS 100D Deep Blue Metallic FSD

chris78

Sitat fra: MuskElBil på torsdag 13. mai 2021, klokken 01:34
I grove trekk adaptiv luftfjæring og ny type frontmotor (mer effektiv) fra TM3.

Takk for svar :-)

Er det vanlig å "oppgradere" tidligere Model S til dette?

Rosstopher

2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

chris78


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA