Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bybil - Fiat 500e

Startet av Christian Ingebretsen, onsdag 19. juni 2019, klokken 21:14

« forrige - neste »

Christian Ingebretsen

Hei.

Så på finn at det ligger veldig mange fiat 500e ute for salg.
Har noen erfaring med denne bilen ?
Hvordan kan denne lades ?
Er det et bomkjøp ?

elektrolux

#1
Flott bil som er veldig lik e-Up i størrelse og kjøreopplevelse.

Er design viktigere enn praktikalitet og bilen rimelig nok er det en relativt driftsikker bil. Den har også fordel av dobbel så rask lader ombord som e-UP, men ikke hurtiglader inntak.

Har falt mye i pris siste året grunnet overimport. Plutselig skulle "alle" importere disse små perlene, og mange har nok mer lån på bilen enn den nå er værd.

Med inntog at bompenger også på elbil ville jeg heller brukt pengene på en bomfri by "bil" som f.eks denne:

https://www.youtube.com/watch?v=-n-pzXefQW8
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Rosstopher

Sitat fra: elektrolux på torsdag 20. juni 2019, klokken 16:37
Flott bil som er veldig lik e-Up i størrelse og kjøreopplevelse.

Er design viktigere enn praktikalitet og bilen rimelig nok er det en relativt driftsikker bil. Den har også fordel av dobbel så rask lader ombord som e-UP, men ikke hurtiglader inntak.

Har falt mye i pris siste året grunnet overimport. Plutselig skulle "alle" importere disse små perlene, og mange har nok mer lån på bilen enn den nå er værd.

Med inntog at bompenger også på elbil ville jeg heller brukt pengene på en bomfri by "bil" som f.eks denne:

https://www.youtube.com/watch?v=-n-pzXefQW8

Den var kjempekul! En moderne Isetta!
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

automat

Fiat 500 er sikkert en morsom bil, men som elbil er den vel egentlig tragisk. Uten hurtiglading. Og den leverer ikke spesielt bra på rekkevidde, effektivitet og AC-lading heller. Den får derfor et svært begrenset bruksområde.

Ta en titt på Teslabjørns videoer om denne bilen.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Mr.Elliot

Om en får den billig nok, er den er perfekt bybil.
Hatt min i 1 år, og kjørt 24000 problemfrie km.
Brukes daglig til jobbpendling 4,5 mil hver vei.
Tur retur går, om jeg ikke ligger i 125 på motorveien.
14 Fiat 500E
19 Bmw I3 120Ah

Trekkoppbil

Jeg har ikke erfaring med bilen sjølv, men fra fagfolk har jeg bare hørt skryt.

For å lade fra AC-kontakter trenger du en EVSE.
Det er en enhet som forteller bilen hvor mange Ampere den får lov å trekke, og den har visse sikkerhetsfunksjoner som å gjøre ladekabelen spenningslaus når den ikke er kopla til bilen, og når du ikke lader.
Med bilene  pleier det å følge med en mobil ladekabel med innebygd EVSE. Amerikanske EVSEr må som regel bygges om for at de ikke skal tolke europeisk TN-nett som jordfeil.
Man kan lade fra vanlige stikkontakter, eller industrikontakter med mellom 6 og 32A, avhengig av hva slags plugg du har på EVSE, og hva slags overganger du evnt har, og litt avhengig av hvilke strømstyrker EVSE kan stilles inn på.
På offentlige steder kan du finne fastmonterte EVSEr på stolper eller i veggbokser. Da trenger du ofte en ladekabel med type2-plugg i andre enden.

California-bilene kan du få ganske billig.  De er enkle med små batterier og er uten hurtigladeport for DC. På auskjonene kan du få gamle biler for ca 7000usd. I tillegg kommer frimerker, evse, havnekostnader i Drammen, prøveskilt, visning, fortolling av AC, vinterhjul, osv. Så man kan vurdere om man like gjerne kan kjøpe en brukt i Norge.
Jeg ville passe på å kjøpe en som ikke har vært i sør-california, da jeg er redd det er for varmt for batteriene der.  Jeg har kjøpt Leaf fra sørcalifornia, men da har jeg alltid passa på at batteriet er bytta etter 3 år. I San Franscisco er derimot sommerene omtrent som her hjemme.

I Søreuropa kan du få 500E med hurtigladekontakt og batteri på 40 eller 56kwh, men da blir prisene noe helt annet. Jeg trur den er for dyr til at noen vil ta den inn til Norge for videresalg, men det kan være overkommelig å importere til eget bruk.

I dagens el-bilmarked er det svært store prisforskjeller på biler med kort og lang rekkevidde, så for den som kun trenger en bil til småkjøring, så kan man komme rimelig ut av det.

Det kan tvinge seg fram at Fiat-Crysler må produsere elektriske kjøretøy i Europa ganske snart. Enkelte journalister har regna seg fram til at FCA må selge 400 000 Tesla i 2020, for å komme ned på EUs krav om utslipp på under 95g/km til neste år. Jeg stoler ikke på journalisters framtsitllinger, og jeg vil anta at FCA har flere virkemidler for å få ned utslippstallene, og en av dem kan være å produsere 500E i Europa.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Trekkoppbil på fredag 21. juni 2019, klokken 20:58
..Det kan tvinge seg fram at Fiat-Crysler må produsere elektriske kjøretøy i Europa ganske snart. Enkelte journalister har regna seg fram til at FCA må selge 400 000 Tesla i 2020, for å komme ned på EUs krav om utslipp på under 95g/km til neste år. Jeg stoler ikke på journalisters framtsitllinger, og jeg vil anta at FCA har flere virkemidler for å få ned utslippstallene, og en av dem kan være å produsere 500E i Europa.
FCA har planer om å produsere ny utgave av Fiat 500e, men muligens så seint som andre halvår 2021.
https://elbilforum.no/index.php?topic=38371.0

Jeg kjenner 2 kolleger som har kjøpt 500e US modell pga kult utseende. De kommer aldri til å kjøpe Fiat igjen og er ikke spesielt imponert over vinterrekkevidde. 

EasyCure

Sitat fra: Christian Ingebretsen på onsdag 19. juni 2019, klokken 21:14
Hei.

Så på finn at det ligger veldig mange fiat 500e ute for salg.
Har noen erfaring med denne bilen ?
Hvordan kan denne lades ?
Er det et bomkjøp ?

Om det er et bomkjøp kommer an på hva du ønsker, og ikke minst hva du har behov for. Hvis du er på utkikk etter en kul nærmiljø og jobb-bil, og du ikke har behov for mer enn ca 13-15 mil på sommeren og rundt 10 mil på vinteren mellom ladingene, og du ikke trenger særlig bagasjeplass eller skal ha voksne folk i baksetet regelmessig, ja da kan Fiat 500e være bilen for deg. De aller fleste har vel gjerne en større bil i tillegg, hvis man ikke satser på å låne/leie bil de gangene man trenger annet enn det Fiat`en kan gi.

Jeg hadde kun de behovene som jeg listet opp, så for meg kan det aldri bli et bomkjøp. I tillegg har vi en stasjonsvogn. Har hatt min 500e i en uke bare, men er kjempefornøyd. Jeg vurderte e-up eller en eldre leaf, fordi det helt sikkert er mer fornuftige valg. Både pga muligheter for hurtiglading og garantier, men også plass (spes. Leaf). Men jeg kom frem til at jeg ikke orket disse `kjedelige` bilene. Jeg ville ha noe kult denne gangen.

Hør ihvertfall ikke på kommentarer som at det er `en tragisk elbil`, bare pga manglende hurtiglading og begrenset plass. Som sagt så avhenger dette kun av hva DU trenger den til.

Maks ladehastighet er 7,2 kw, og med den hastigheten tar det ca. 3-3,5 timer å lade helt opp.
2022 Tesla mod 3 LR
2018 Hyundai Ioniq
2015 Fiat 500e
2015 E-Golf

Trekkoppbil

#8
Det går rykter om at alle Fiat 500 blir elektriske etterhvert, men den nye modellen er ikke forventa før om ett år
https://youtu.be/h2wGA-1WBjM
https://www.fiat.no/fiat-concept-centoventi

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA