Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Semiportabel ladeboks?

Startet av Rosstopher, onsdag 19. juni 2019, klokken 12:40

« forrige - neste »

Rosstopher

Jeg har søkt på forumet, men finner lite skriverier om semiportable ladebokser.
Er ikke det en god løsning for oss som har 16 A industrikontakt i garasjen og som ikke føler behov for mer enn 16 A?
Såvidt jeg har skjønt er det trygt og lovlig, og man trenger ingen elektriker(?)
Med noe slikt kommer man under 6.000 kroner. Er det noen grunn til å unngå slike?
https://www.elbilgrossisten.no/collections/ladestasjoner/products/ratio-home-box-3-7-dcrcm?variant=8310345203815
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

elektrolux

#1
Ratio sine bokser er et veldig bra valg, men du unngår ikke elektriker ved å koble de i mode 2 ( Semiportabelt via inntakskabel ) Da dukker nemlig kravet om jordfeilvern type B på kursen opp.

Siden alle Ratio nå kommer med innebygget RCD-DD er det bedre å montere ladestasjonen opp i stedet for stikket du har. Forutsatt at dette er eneste uttak på kursen, eller det er en egen kurs kun ut til frittliggende garasje blir dette er lovlig og rimelig måte å få et trygt ladepunkt. I sistnevnte tilfelle kan du ha andre uttak på samme kurs.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Rosstopher

Sitat fra: elektrolux på onsdag 19. juni 2019, klokken 15:24
Ratio sine bokser er et veldig bra valg, men du unngår ikke elektriker ved å koble de i mode 2 ( Semiportabelt via inntakskabel ) Da dukker nemlig kravet om jordfeilvern type B på kursen opp.

Er ikke kravet at alle nye kurser til å lade elbil skal ha jordfeilvern type B?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Måkemannen



Sitat fra: Rosstopher på onsdag 19. juni 2019, klokken 17:49
Sitat fra: elektrolux på onsdag 19. juni 2019, klokken 15:24
Ratio sine bokser er et veldig bra valg, men du unngår ikke elektriker ved å koble de i mode 2 ( Semiportabelt via inntakskabel ) Da dukker nemlig kravet om jordfeilvern type B på kursen opp.

Er ikke kravet at alle nye kurser til å lade elbil skal ha jordfeilvern type B?

Det er vel noe med at Ratio har jordfeilvern type B innebygd i boksen, da er kravet dekket om den er fastmontert. Setter man opp en CEE kontakt, må jordfeilvern være på kursen, ellers risikerer man at folk plugger i en ladekladd som ikke har dette innebygget.

Slik jeg tolker det ihvertfall.

Sent fra min Moto G (5S) Plus via Tapatalk


Rosstopher

Sitat fra: Måkemannen på onsdag 19. juni 2019, klokken 17:55
Det er vel noe med at Ratio har jordfeilvern type B innebygd i boksen, da er kravet dekket om den er fastmontert. Setter man opp en CEE kontakt, må jordfeilvern være på kursen, ellers risikerer man at folk plugger i en ladekladd som ikke har dette innebygget.

Slik jeg tolker det ihvertfall.

Slik tolker jeg det også. Altså at hvis man setter opp en kontakt, er det et krav om at jordfeilvern er på kursen. Dersom en slik ladeboks har jordfeilvern innebygd, er vel sikkerheten ivaretatt? Og hvis sikkerheten er ivaretatt og det er lovlig, er det vel ingenting i veien for å koble en slik ladeboks til en eksisterende blå kontakt? Eller tenker jeg helt feil nå?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

elektrolux

Du tenker feil. Det holder ikke at sikkerheten er ivaretatt. Det må også være forskriftsmessig.

Eks. Kjøring med eller uten sertifikat. Sistnevnte er ikke lov selv om det er samme person som kjører. Har han f.eks dagen før mistet lappen kjører han like trygt/utrygt dagen etter. ( Faktisk sannsynligvis tryggere for å ikke skille seg ut ) , men det er altså ikke lov.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Rosstopher

Sitat fra: elektrolux på onsdag 19. juni 2019, klokken 19:51
Du tenker feil. Det holder ikke at sikkerheten er ivaretatt. Det må også være forskriftsmessig.

Jeg skjønner det, derav disse kommentarene ovenfor:

Sitat fra: Rosstopher på onsdag 19. juni 2019, klokken 17:49Er ikke kravet at alle nye kurser til å lade elbil skal ha jordfeilvern type B?

Sitat fra: Rosstopher på onsdag 19. juni 2019, klokken 18:15Og hvis sikkerheten er ivaretatt og det er lovlig, er det vel ingenting i veien for å koble en slik ladeboks til en eksisterende blå kontakt? Eller tenker jeg helt feil nå?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Rosstopher

Har googlet litt mens forumet har vært nede, og Elbilgrossisten skriver her at DC-RCM i ladestasjon oppfyller kravene. https://www.elbilgrossisten.no/pages/ladeguiden-installasjon

NEK ser ut til å mene det samme, altså at man skal ha jordfeilbryter type B eller tilsvarende her:
https://www.nek.no/standarder/faq/

Jeg har ikke tilgang til hele NEK400:2018, men i høringsversjonen ser de i hvert fall til å være enige i min tolkning:
Sitat.Hvor tilkoblingspunktet i en ladestasjon er en stikkontakt eller konnektor for elektrisk kjøretøy
i samsvar med NEK EN 62196, skal det, med mindre dette allerede er anordnet i ladestasjonen,
anordnes med beskyttelse mot DC feilstrømmer. Beskyttelsen skal, for hvert tilkoblingspunkt,
anordnes ved anvendelse av:
• strømstyrt jordfeilvern Type B, eller
• strømstyrt jordfeilvern type A eller type F og et DC reststrøm detekteringsutstyr (RCD-DD)
i samsvar med NEK IEC 62955.
https://www.nek.no/wp-content/uploads/2017/12/NEK400-7-722_BETA_2017-12-13.pdf

Hva er det jeg misforstår her, siden du mener dette ikke er lovlig?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

elektrolux

Sitat fra: Rosstopher på onsdag 19. juni 2019, klokken 20:33
Er ikke kravet at alle nye kurser til å lade elbil skal ha jordfeilvern type B?

Høringen du viser til forklarer kravene til en ladestasjon mode 3. Altså fast tilkoblet nettet.

Kobler du via inntakskabel snakker vi mode 2, og da kommer kommer andre krav. De sier at du kan ta ladestasjonen med deg for tilfeldig bruk på et hvilket som helst stikk, men kan ikke ha den hjemme som en permanent løsning uten at stikket du bruker er godkjent for lading av elbil. Slik godkjenning innebærer at elektrikker sjekker ut at det ikke er andre uttak på kursen, og at den er utstyrt med jordfeilvern type B. Er det et Schuko stikk skal kursen i tillegg sikres ned til maks 10A. 
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på torsdag 20. juni 2019, klokken 16:13
Sitat fra: Rosstopher på onsdag 19. juni 2019, klokken 20:33
Er ikke kravet at alle nye kurser til å lade elbil skal ha jordfeilvern type B?

Høringen du viser til forklarer kravene til en ladestasjon mode 3. Altså fast tilkoblet nettet.

Kobler du via inntakskabel snakker vi mode 2, og da kommer kommer andre krav. De sier at du kan ta ladestasjonen med deg for tilfeldig bruk på et hvilket som helst stikk, men kan ikke ha den hjemme som en permanent løsning uten at stikket du bruker er godkjent for lading av elbil. Slik godkjenning innebærer at elektrikker sjekker ut at det ikke er andre uttak på kursen, og at den er utstyrt med jordfeilvern type B. Er det et Schuko stikk skal kursen i tillegg sikres ned til maks 10A.

Kravene i NEK400 er ikke absolutte, det er lov å risikovurdere seg til andre løsninger enn de som foreskrives og kontrollørene har også mulighet til å benytte skjønn.

En ladestasjon med DC-RCM koblet på en kurs med CEE-stikk og jordfeilbryter type A vil ha akkurat samme sikkerhet som en fast montert stasjon, og det er det meget lett å argumentere for. Det finnes knapt en mikroskopisk sjanse for at en kontrollør vil reagere på en slik løsning.

Forøvrig er det da tillatt med andre uttak på kursen i dag, om vi snakker frittliggende garasje og at de andre uttakene er i nærheten.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rosstopher

Sitat fra: elektrolux på torsdag 20. juni 2019, klokken 16:13Høringen du viser til forklarer kravene til en ladestasjon mode 3. Altså fast tilkoblet nettet.

Sitat.Hvor tilkoblingspunktet i en ladestasjon er en stikkontakt eller konnektor for elektrisk kjøretøy
i samsvar med NEK EN 62196, skal det, med mindre dette allerede er anordnet i ladestasjonen,
anordnes med beskyttelse mot DC feilstrømmer. Beskyttelsen skal, for hvert tilkoblingspunkt,
anordnes ved anvendelse av:
• strømstyrt jordfeilvern Type B, eller
• strømstyrt jordfeilvern type A eller type F og et DC reststrøm detekteringsutstyr (RCD-DD)
i samsvar med NEK IEC 62955.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

elektrolux

En ladestasjon kan ha fast kabel eller et stikk der bilen kobles til.

Det er ikke det samme som en inntakskabel med støpsel. Tror ikke så mange installatører vil gå god for et stikk satt opp for lading uten B vern. Neste mann som kjøper huset kan lett tro at han kan koble ladekabelen sin til et slikt stikk. Vi tar alltid kontakt med kunden når det kommer inn bestilling på en semiportabel løsning og forklarer han problemstillingen.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Robert Sund

B-vern i boksen er forøvrig enda sikrere enn kun DC-RCM, hvis du har A i skapet. Men ikke nødvendig.
Men det må godkjennes på grunn av at forskriftene er underlige på dette punktet. Og hvis det oppstår feil kan det bli nødvendig å skru på sikringer to steder, da du er sikret dobbelt for AC feil.

Boks tilkoblet industristikk er en glimrende løsning. Det gir mange fordeler: du kan bruke annet utstyr, du kan koble den fra ved feilsituasjoner, du kan koble den fra før det er meldt om tordenvær (hvis du ikke trenger å lade) som gir lavere risiko senere, du kan sende den inn til reperasjon og koble den opp igjen uten to ekstra besøk av elektriker som reduserer behov for schuko lading og økt sikkerhet, du kan ta den med og lade på industristikk istedet for tilfeldige schuko punkter og det gir økt sikkerhet, osv.
Økt sikkerhet og mer fleksibelt der vernene sikrer mot de samme feilene, uansett om det er i boks eller skap. Men igjen så må det godkjennes selv om det er best og sikrest.

Forøvrig, hvis du kobler opp schuko for lading som ifølge forskrift skal sikrest med 10A anbefaler jeg tykkere ledere frem til kontakten da det reduserer samlet motstand ut til bilen (og annet utstyr) og hjelper vernet å koble ut raskt ved eventuelle feil. Det gjør også oppgraderinger senere enklere.

Så snakk men en elektriker som har peiling for å få det godkjent.
(Selv om elektrikeren ikke gjør noen endringer)
Da har du det formelle i orden.


Hvis du ikke kan gjøre det selv anbefaler jeg at elektrikeren sjekker at jordingen er i orden samtidig når han/hun er der.


@elektrolux
Hvis selger tar med seg boksen er det jo bare ett industristikk igjen, og står boksen igjen har den de vernene den hadde. Dette blir ganske likt hvilket som helst annet industristikk. Men informasjon er bra.

Blir industristikk merket med typen værn er det enda bedre.

alda

Jag har en sån laddare till salu om någon är intresserad:


Du kan ikke vise dette vedlegget.

PM för mer info.
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

Rav4_EV

Så lenge produsent uttrykker i samsvarserklæringen at ladestasjonen er en mode 3 kan den ikke monteres som portabel (mode 2).

Det er produsenten som setter grenser for hvordan produktet kan benyttes, ikke selgere.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA