Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbilen må betale fullt

Startet av Roy Aasen, onsdag 19. juni 2019, klokken 08:48

« forrige - neste »

Roy Aasen


Magnus Hansen

Det er vel flere som har påpekt at dette kom til å bli et problem. På den ene siden er det ønskelig med mindre trafikk og flere elbiler, men på den andre siden så skal dyre prosjekter finansieres. Og jo flere elbiler det blir, jo dyrere må takstene bli for fossilbiler for å få inn nok penger. Og jo dyrere det blir jo flere velger elbil. Inntil man faktisk ikke har nok penger til prosjektene. Ikke lett det der

trondhla

På sikt vil el. biler likestilles med resten av bilparken, men da vil elektriske biler være normalt eller sågar i større en regulære biler. Vil man da unngå bompenger bør man stemme anti-bompenge partier som kan justere ned Oslopakkene som skal finansierer alle gode formål hvorav veibygging utgjør en ubetydelig liten del.

Roy Aasen

#3
Det er kanskje ikke umulig at det brått og gæli blir full pris i bommene, da vil jo politikernes ønsket om renere luft og mer elbil plutselig fordampe. Kommer nå moms i tillegg fra 2021 så er vel håpet om at elbiler tar over for fossilt en tapt kamp, (hvis noen noensinne har trodd at elbil blir normalen).
Så er jo fenoler egentlig: Politikken vil at "alle" skal kjøre el og legger opp til et ambisiøst løp ved hjelp av incentiver, som plutselig ble for dyre. Dette viser at det er pengene som rår og ikke tanken om ett bedre miljø.
Jada, hos meg er det også pengene som rår..på den annen side så har jeg kastet bort så mye penger på elbil, at jeg kunne kjørt diesel/bensin får en lavere kost i flere år fremover

jkirkebo

Sitat fra: Magnus Hansen på onsdag 19. juni 2019, klokken 09:07
Det er vel flere som har påpekt at dette kom til å bli et problem. På den ene siden er det ønskelig med mindre trafikk og flere elbiler, men på den andre siden så skal dyre prosjekter finansieres. Og jo flere elbiler det blir, jo dyrere må takstene bli for fossilbiler for å få inn nok penger. Og jo dyrere det blir jo flere velger elbil. Inntil man faktisk ikke har nok penger til prosjektene. Ikke lett det der

Jeg skjønner ikke problemet. La elbiler fortsatt betale halv takst, og så setter man bare bompengetaksten til det nivået man trenger for å få inn de pengene man må ha inn. Om 100% kjører elbil så må vel takstene dobles da, siden elbil skal betale maks 50%. Om 20% kjører elbil holder det å øke takstene noen få prosent. 
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Orbit

Jeg ser heller ikke problemet, men en del politikere ønsker tydeligvis ikke å vurdere alternativet med høyere grunnsats (min uthevning):
Sitat fra: https://www.nrk.no/ostlandssendingen/vil-fjerne-elbilrabatten-i-oslos-bomstasjoner-1.14593022Frir til Stortinget

Fylkesordfører i Akershus, Anette Solli (H), er uenig.

– Taket er nådd når det gjelder hva vi kan be bensin- og dieselbilistene om. Men det er rett og slett ikke nok når så mange velger å kjøre elbil.

– Når inntektene faller bort, har vi to valg: Enten å kutte prosjekter eller å øke inntektene. Å kutte prosjekter i Oslopakke 3 tror jeg ingen egentlig ønsker seg, i hvert fall ikke i den grad som er nødvendig.

– Hvis vi skal opprettholde ambisjonene, må vi se på elbilene utover 50-prosent-regelen. Det håper jeg Stortinget gir oss mulighet til, sier Anette Solli.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Magnus Hansen

Ja, det er nettopp det som er «problemet». Diesel og bensinbileiere er også velgere..

Burger

Sitat fra: Roy Aasen på onsdag 19. juni 2019, klokken 10:08
Kommer nå moms i tillegg fra 2021 så er vel håpet om at elbiler tar over for fossilt en tapt kamp, (hvis noen noensinne har trodd at elbil blir normalen).

Ifølge Fully Charged så er det omtrent 40 nye elbilmodeller som skal lanseres ila ett år. Norge har vært viktig for å samle erfaring med lading, rekkevidde etc. Men jeg regner med at prisreduksjon på batterier vil gjøre prisen konkuransedyktig uten subsidier/fritak for avgifter.

Røkla vi hadde som valg for ett par år siden må man ha litt avgiftslette for å vurdere og er tungsolgt nå, men det virker som bilprodusentene legger seg på 300km ++ som standard rekkevidde nå.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

jlan

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 19. juni 2019, klokken 10:31
Jeg skjønner ikke problemet. La elbiler fortsatt betale halv takst, og så setter man bare bompengetaksten til det nivået man trenger for å få inn de pengene man må ha inn. Om 100% kjører elbil så må vel takstene dobles da, siden elbil skal betale maks 50%. Om 20% kjører elbil holder det å øke takstene noen få prosent.
Ja det er opplagt det beste prinsippet. Det trenger ikke være akkurat 50% heller. Noe lignende kunne vært gjort med engangsavgiftene også, først bestemme hva den totale avgiftsinntekten skal være, og så fordele kostnadende på de forskjellige kjøretøygruppene etter en formel som gir samme totalbeløp uansett.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Counterpointer

Det som er helt utrolig er at det ikke ser ut til å være noen vilje for å finansiere kollektivtrafikk og andre miljøtiltak uten at bilistene skal betale. Hvorfor ikke droppe noen Fregatter og ikke fungerende Helikoptere, samt kanskje et par jagerfly. Eller hva med litt mer skatt på flytrafikk og MYE mer på cruisebåter.
Og alle milliardene som går til senket formueskatt for de rikeste!

Det er mye penger å hente!

Finnes enda mange flere steder en kunne få inn penger om en bare hadde litt vilje.

elektrolux

#10
Har en tanke om at vi alle kunne fått en lenke rundt foten og betalt for hver meter vi beveger oss. Inntekt, inkl. alle tillegg som diett, styrehonorar og formue skulle også telt med. Dobbling av kostnad for hver 10 km/t  raskere en beveger seg vil gjøre transport med bil og fly ekstra dyrt.

Si vi starter med 1 øre/m/100 000 kr i inntil 10 km/t vil bety at det koster en gjennomsnitts streber 4 øre/m å spasere, mens en typisk direktør i et bompengeselskap måtte ut med rundt 15 øre/m. Med 100m til nærbutikken blir det 4 kr for streberen, og 15 kr for bompengedirektøren.

Siden direktøren sikkert velger å kjøre sin Diesel SUV til butikken og sannsynligvis kommer opp i 40 km/t blir kosten hans 120 kr for å hente sennepen han glemte til gravlaksen sin.

Det ville i alle fall vært mer rettferdig enn dagens flate minsteskatt for alle som ikke har råd til en https://bomfriebiler.no/annonserte-biler/  :D
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Rosstopher

I Norge virker det som både politikere og velgere har blitt så vant til bompenger at vi tar det for gitt at vi må betale bompenger for å få veier. Slik trenger det jo ikke å være.

Jeg kjørte gjennom 7 europeiske land i sommer med følgende kjennetegn:
- alle har bedre utbygd motorveinett enn Norge (Tyskland har 2x så mye motorvei per innbygger som Norge har)
- alle (unntatt Luxembourg) er fattigere enn Norge
- alle er stort sett uten bompenger

På 4900 km. kjørte vi gjennom 7 bomstasjoner: 3 av de var på turens første 30 km, mellom Sandefjord og Larvik (bor i Sandefjord, tok båten til Danmark), 1 undervannstunnel i Nederland, 1 undervannstunnel i England, og to motorveier i Frankrike (hvor vi lett kunne ha valgt å kjøre gratis landeveier med 90- og 110-grense i stedet).

At bompenger er et godt miljøtiltak er vel heller ikke så godt argument. Mange av disse landene som ikke har bompenger og engangsavgift har lavere CO2-utslipp per innbygger enn Norge. I land hvor politikerne ikke er like late og avgiftskåte som i Norge, finner man andre måter å redusere bilbruk og/eller lokal forurensing. I Hamburg kan man ikke kjøre gammel dieselbil. I Frankrike har de 1200 km med høyhastighetstog, og antall årlige togreiser per innbygger er nesten det dobbelte av i Norge. I Luxembourg er kollektivtransport gratis. Alt dette er selvfølgelig tiltak som ikke gir penger i kassa.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Counterpointer

Sitat fra: Rosstopher på fredag 21. juni 2019, klokken 00:03
I Norge virker det som både politikere og velgere har blitt så vant til bompenger at vi tar det for gitt at vi må betale bompenger for å få veier. Slik trenger det jo ikke å være.
Så sant

PS resten av innlegget var veldig bra det også. Tok bare vekk litt for lesbarhet.

sylwester

Jeg har sett den der komme, men antok at de ikke kan røre 50%-regelen siden den er statlig og staten vil jo ha klimaskifte. At folk reduserer utgiftene sine ved å enten skifte drivstoff eller gå for kollektivt er jo det de ønsker å oppnå. De kan da ikke ha regnet med at deres målinger da det var gratis skulle fortsette etter de begynte med flere bomstasjoner?
Uansett syns jeg det er uheldig hvis alle betaler likt for da forsvinner en incentiv for elbil. Det er ikke klimasaken som har fått over 50% av nybilkjøpene til å være elektrisk. Det er et direkte resultat av politikken og at de skal straffe folk for at det virker syns jeg er uhørt. Jeg tror heller de burde gi mer forutsigbarhet og garanti for 50%-regelen slik at elbilen forblir attraktivt i markedet.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

THE

Statens vegvesen har presisert på nettsiden sin at de ikke har vurdert noen andre alternativer enn max 50% takst for elbiler. Noe annet hadde jo egentlig vært rart også siden det er et stortingsvedtak.

https://www.vegvesen.no/om+statens+vegvesen/presse/nyheter/nasjonalt/ikke-vurdert-elbil-rabatten
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA