Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Jeg fryser!

Startet av Vhagar, tirsdag 18. juni 2019, klokken 21:41

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Øggen på tirsdag 14. januar 2020, klokken 07:46
Ej he samme inntrykk som Vhager og
tBus82. He tidligere alltid gått i t-skjorte, men he måtta endra klesstil  da bilen e dritkald heile tia. Det e  mellom 5-12 grader forskjell på reell temp, mot angitt temp i bilen. Testa med 4 temp sensora i sitteposisjon i bilen en periode.
.
Når batteriet e gjennomvarmt, hjelpe det også på innetemp når en kjøre over lengre tid, men har dessverre mykje kortere tura ila dagen. Grunna manglande batterivarme siste tid e det blitt enda verre.
Som sagt lært å leve med det da det aldri vil bli bedre, men forferdelig irriterende.
Gjelde også 6 seter

Min X75D 6-seter fra 2017 er god og varm med klima på 24 grader, og da står den endog i Range Mode.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

tibber73

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 14. januar 2020, klokken 10:25
Sitat fra: tibber73 på tirsdag 14. januar 2020, klokken 09:26
Min 2017 S75D er god og varm. Jeg kjører i t-skjorte i -10.
Må du kle på deg når du forlater bilen i 10 minus?
He he. Ytterdøra er 3m fra carporten og alt er under samme tak. Det skader ingen å gå i t-skjorte i -10  ;D
Tesla Model S 75D, VIN 226XXX, 14.12.2017
Tesla Model 3, reservert 01.04.2016 07:00, kansellert 03.2019
Nissan Leaf Tekna, VIN 6011XXX, 26.03.2014, solgt 01.2020

Motorwatt

Sitat fra: tibber73 på tirsdag 14. januar 2020, klokken 10:41
Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 14. januar 2020, klokken 10:25
Sitat fra: tibber73 på tirsdag 14. januar 2020, klokken 09:26
Min 2017 S75D er god og varm. Jeg kjører i t-skjorte i -10.
Må du kle på deg når du forlater bilen i 10 minus?
Det skader ingen å gå i t-skjorte i -10  ;D
Mulig det, men hjelper det for noe?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

k1

TMX 100d desember -17 modell 6 seter. Har ingen problemer med varmen i bilen. Kjører som oftest med range mode på og temp innstilt på 22grader. Sitter i tynne gensere alle sammen i bilen.
Merkelig at service ikke finner ut av det på bilene deres...

tBus82

Sitat fra: tibber73 på tirsdag 14. januar 2020, klokken 09:26
Min 2017 S75D er god og varm. Jeg kjører i t-skjorte i -10. Jeg har den alltid på 22 grader og det er greit når jeg kjører ungene på trening og alt for varmt (for dem) når jeg henter dem :D

Hvor er egentlig temperatursensoren plassert på en X? Har dere prøvd å skjerme den for kupevarme og se om det blir noe bedre?

De sitter oppe på begge B-stolpene. På øvre del av justeringsdelen til sikkerhetsbelte. En liten rund sak på hver side. Vet ikke om 6-seteren bruker flere/færre sensorer enn andre setekonfigurasjoner. Fryktelig dum plassering da temperaturen der er høyere enn resten av bilen og langt unna der du vil "føle" temperaturen på kroppen. Og i tillegg kommer det konstant varme fra ventilasjonsdysene direkte opp i dette området.

tBus82

Sitat fra: k1 på tirsdag 14. januar 2020, klokken 11:29
TMX 100d desember -17 modell 6 seter. Har ingen problemer med varmen i bilen. Kjører som oftest med range mode på og temp innstilt på 22grader. Sitter i tynne gensere alle sammen i bilen.
Merkelig at service ikke finner ut av det på bilene deres...

Helt merkelig. Har du forsøkt med Range Mode off? Like varmt?

tibber73

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 14. januar 2020, klokken 11:10
Sitat fra: tibber73 på tirsdag 14. januar 2020, klokken 10:41
Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 14. januar 2020, klokken 10:25
Sitat fra: tibber73 på tirsdag 14. januar 2020, klokken 09:26
Min 2017 S75D er god og varm. Jeg kjører i t-skjorte i -10. Jeg har den alltid på 22 grader og det er greit når jeg kjører ungene på trening og alt for varmt (for dem) når jeg henter dem :D

Hvor er egentlig temperatursensoren plassert på en X? Har dere prøvd å skjerme den for kupevarme og se om det blir noe bedre?
Må du kle på deg når du forlater bilen i 10 minus?
Det skader ingen å gå i t-skjorte i -10  ;D
Mulig det, men hjelper det for noe?
Vet ikke, jeg skrev jo mer enn bare det i innlegget mitt (som jeg fikset opp her i innlegget mitt). Synd du valgte å klippe bort det og henge deg opp i at jeg kjører i t-skjorte i 10 minus. Det var jo bare et eksempel på at det er godt og varmt med 22 grader på klimaanlegget.
Jeg beklager hvis det ble uklart.
Tesla Model S 75D, VIN 226XXX, 14.12.2017
Tesla Model 3, reservert 01.04.2016 07:00, kansellert 03.2019
Nissan Leaf Tekna, VIN 6011XXX, 26.03.2014, solgt 01.2020

tibber73

Sitat fra: tBus82 på tirsdag 14. januar 2020, klokken 12:00
Sitat fra: tibber73 på tirsdag 14. januar 2020, klokken 09:26
Min 2017 S75D er god og varm. Jeg kjører i t-skjorte i -10. Jeg har den alltid på 22 grader og det er greit når jeg kjører ungene på trening og alt for varmt (for dem) når jeg henter dem :D

Hvor er egentlig temperatursensoren plassert på en X? Har dere prøvd å skjerme den for kupevarme og se om det blir noe bedre?

De sitter oppe på begge B-stolpene. På øvre del av justeringsdelen til sikkerhetsbelte. En liten rund sak på hver side. Vet ikke om 6-seteren bruker flere/færre sensorer enn andre setekonfigurasjoner. Fryktelig dum plassering da temperaturen der er høyere enn resten av bilen og langt unna der du vil "føle" temperaturen på kroppen. Og i tillegg kommer det konstant varme fra ventilasjonsdysene direkte opp i dette området.
Oppe på B-stolpen var et merkelig sted å ha en sensor. Da er det ikke rart at mange fryser på føttene.
Jeg er ingen ekspert, men på min TMS er vel sensoren nede i midtkonsollen?
Tesla Model S 75D, VIN 226XXX, 14.12.2017
Tesla Model 3, reservert 01.04.2016 07:00, kansellert 03.2019
Nissan Leaf Tekna, VIN 6011XXX, 26.03.2014, solgt 01.2020

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Øggen

Trudde oppriktig talt den va der på X mæ?!!?
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

tBus82

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 14. januar 2020, klokken 14:10
Det er vel denne i TMS:


Jeg trodde X'n også hadde sensor der, og første gang bilen min var inne på service fikk jeg den beskjeden, men dette korrigerte de på service nr to og tre. Og holder man handa over på punktene på topp av B-stolpene registrerer bilen straks høyere temp (hvis man følger med i appen samtidig). Tydeligvis endret på designet. Min forrige bil, en Tesla Model S fra 2014, var helt eksemplarisk på temperatur i kupéen. Men synes det er veldig pussig at (1) de ikke finner feil på min samtidig som (2) andre med Model X ikke merker problemet overhode.

tBus82

Sitat fra: tibber73 på tirsdag 14. januar 2020, klokken 13:40
Sitat fra: tBus82 på tirsdag 14. januar 2020, klokken 12:00
Sitat fra: tibber73 på tirsdag 14. januar 2020, klokken 09:26
Min 2017 S75D er god og varm. Jeg kjører i t-skjorte i -10. Jeg har den alltid på 22 grader og det er greit når jeg kjører ungene på trening og alt for varmt (for dem) når jeg henter dem :D

Hvor er egentlig temperatursensoren plassert på en X? Har dere prøvd å skjerme den for kupevarme og se om det blir noe bedre?

De sitter oppe på begge B-stolpene. På øvre del av justeringsdelen til sikkerhetsbelte. En liten rund sak på hver side. Vet ikke om 6-seteren bruker flere/færre sensorer enn andre setekonfigurasjoner. Fryktelig dum plassering da temperaturen der er høyere enn resten av bilen og langt unna der du vil "føle" temperaturen på kroppen. Og i tillegg kommer det konstant varme fra ventilasjonsdysene direkte opp i dette området.
Oppe på B-stolpen var et merkelig sted å ha en sensor. Da er det ikke rart at mange fryser på føttene.
Jeg er ingen ekspert, men på min TMS er vel sensoren nede i midtkonsollen?

Veldig pussig sted ja. Begynner jo å lure på om det faktisk skal være en nede ved midtkonsollen også som service ikke vet om (tydeligvis) som også skal bidra til å jevne ut forskjellene i temp forskjellige steder i bilen. Men de var veldig påståelig at det IKKE var sensor i midtkonsollen. Når jeg måler temperatur med ekstern temp måler ved midtkonsollen finner jeg raskt ut at her er jeg veldig enig om at den temperaturen som vises er den jeg føler (21-22 grader). Samtidig sier appen at temperaturen i kupéen er 28-30 grader og bilen begynner å gi kald luft siden maks innstilling før High er 27,5 grader. Veldig upraktisk å kjøre rundt med bilen på high hvert 5.minutt.

Lapskaus

#57
Jeg har min TM3 inne på service nå med dette problemet. Temperaturer rapportert fra bilen er helt på bærtur. Både utetemperatur avlest på skjerm i bilen og kabintemperatur avlest i app kan vise alt fra 27 til 70 grader. Og ja, det er Celicius og ikke farenheit. De blir enda høyere hvis jeg bytter.

Den har overnattet på servicesenteret i to dager nå og står med status "venter på deler", så det blir spennende å se hva som har skjedd. Når de temperaturene jeg kan se er feil, hva da med de jeg ikke kan se? Det er jo mengder av tempfølere som styrer kjøling og varming av batteri og motor og kan påvirke levetiden på disse  :-\

Lapskaus

De fant en kontakt som satt dårlig og hadde rustet. Dette gjorde at det ble en del signalfeil, og dermed feil styring av klimaanlegg. Den gjorde også at frunk av og til åpnet av seg selv når bilen stod parkert. Temp stemmer ihvertfall nå, så får vi se om frunken holder seg lukket over tid.

tBus82

Sitat fra: Lapskaus på fredag 17. januar 2020, klokken 12:11
De fant en kontakt som satt dårlig og hadde rustet. Dette gjorde at det ble en del signalfeil, og dermed feil styring av klimaanlegg. Den gjorde også at frunk av og til åpnet av seg selv når bilen stod parkert. Temp stemmer ihvertfall nå, så får vi se om frunken holder seg lukket over tid.
Det hørtes ut som et helt annet type problem. Tror mitt "problem" gjelder kun Tesla Model X, 6-seter, og mulig bare noen få av disse igjen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA