Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Jeg fryser!

Startet av Vhagar, tirsdag 18. juni 2019, klokken 21:41

« forrige - neste »

Kim-

Sjekk appen når du kjører hva interior temp er. Du kan bruke appen Tesla remote til å sjekke pådraget på varmeelementet.
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Vhagar

Jeg kan sjekke litt hva reell temperatur er ja og hva Tesla sin egen app sier.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

1000kwh

Sitat fra: Vhagar på tirsdag 18. juni 2019, klokken 22:23
Sitat fra: 1000kwh på tirsdag 18. juni 2019, klokken 22:16
Sitat fra: Vhagar på tirsdag 18. juni 2019, klokken 22:06
Sitat fra: 1000kwh på tirsdag 18. juni 2019, klokken 21:51Kan du ikke sette varmen til 25, 26, 27 osv?

Hva gjør jeg da når det blir kaldt på 25, 26, 27 og hva gjør jeg når jeg det blir kaldt på "HI", du skjønner at dette ikke er en konstruktiv løsning ikke sant? Dette er noe som "startet" på 20 og nå relativt raskt har økt til 24 og at skalaen snart er ved veis ende uten noen mulighet for å skyve på problemet.
Så alt auto og HI er altså ikke glovarmt?

"hva gjør jeg da NÅR det blir kaldt på 25,26,27..."

Dette startet med at det var kald luft når en valgte 20 grader, så har det krøpet opp til å gi kald luft selv ved 24 grader. Du foreslår at løsningen bare er å skyve problemet forran seg oppover på skalaen hvor jeg da påpeker at det ikke er noen løsning, for hva skjer da når man når "HI" og det fortsatt spyr ut kulde? Det finnes ikke noe "HI+1" setting med mindre det er skjult i en av GØY menyene da...

Løsningen er at Tesla tar seg en bolle og slutter med alt tullet rundt at bilen skal være GØY (spill og øvrige easter eggs) men FIKSER banalt enkle funksjoner som sørger for at bilen faktisk er brukelig.
Du sier jo at dette skjer når det regner, er kaldt og fuktig ute. Kanskje det også handler om at det oppleves kaldere når AC prøver å holde duggen unna?

Jeg lurer fortsatt på om HI fører til glovarm luft eller om det fortsatt er kald luft. Bruker du auto? Det er i hvertfall min erfaring at auto alltid funker best.

o.b.lix

Jeg har opplevd at mitt varmeelement sluttet å virke (med et smell) og jeg skal love deg uten dette blir det virkelig kaldt, spesielt i Bergen. For da var eneste måten å holde dugg av ruten å slå på AC på fullt...

Men har oppdaget at på 20.1 i alle fall kan man slå av resirkulert luft uten å slå av auto på resten (på den vanlige viftemenyen), samt også styre viftehastigheten uten å slå av auto om man bruker scrollehjulet på rattet til dette. (da vil et trykk på hjulet sette viftehastighet til auto igjen)
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

JorEl

Hadde også dette med at jeg fikk forskjellig temp ut forskjellige ventiler. Nå har jeg også bare kald luft.
Får vente å se om det bedrer seg ved neste sw-oppdatering. Ser på det som et lite problem om sommeren.. 8)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

geirci2

Sitat fra: JorEl på onsdag 19. juni 2019, klokken 14:42
Ser på det som et lite problem om sommeren.. 8)

For en bil produsert i California - og solg i "haugevis" i varmere klima???

Tesla Model Y Performance 2023 Solid Black, Svart og hvitt interiør - utlevert: 18.3.2023 - Firmware: 2024.8.9
Tesla Model 3 LR AWD 2019 HW2.5/FSD/Acceleration boost - utlevert: 4.4.2019 / HW3: 2.10.2020 - SOLGT 7.7.2023

JorEl

Sitat fra: JorEl på onsdag 19. juni 2019, klokken 14:42
Hadde også dette med at jeg fikk forskjellig temp ut forskjellige ventiler. Nå har jeg også bare kald luft.
Får vente å se om det bedrer seg ved neste sw-oppdatering. Ser på det som et lite problem om sommeren.. 8)
At jeg bare har kald luft, viste seg å være feil. Men jeg måtte sette temp på 26c, der jeg før hadde 23c. Spiller ingen rolle, så lenge det virker.
Prøvde på litt forskjellige temperaturer i går, men fikk kun kald. I dag virker det. Kanskje Tesla har blitt flinkere til å følge meg på elbilforum, eller at servicen begynner før man har bestilt :) Kanskje det var en bug i sw som de nå har rettet på. Whatever it`s working. :+1:
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Vhagar

Sitat fra: 1000kwh på onsdag 19. juni 2019, klokken 08:39
Du sier jo at dette skjer når det regner, er kaldt og fuktig ute. Kanskje det også handler om at det oppleves kaldere når AC prøver å holde duggen unna?

Jeg lurer fortsatt på om HI fører til glovarm luft eller om det fortsatt er kald luft. Bruker du auto? Det er i hvertfall min erfaring at auto alltid funker best.

Ja for det er jo gjerne når det er kaldt/kjølig ute at en ønsker det litt varmt i bilen vel?
Luft som blåses mot meg oppleves kjøligere enn den er så klart, men det er ikke løsningen på problemet. Utetemperatur 15 grader, bilen settes til 20 grader og jeg forventer å bli oppvarmet, men jeg blir nedkjølt siden bilen ikke varmer opp fra 15 til 20.

Vedr. spm. om HI fører til glovarm luft så kan det bekreftes at den etterhvert finner ut at den skal gi varmluft ja.
Da både ved AC på og av (testet begge deler med 5 minutters mellomrom) og omluft av og på (samme her) og auto/manuell prøvd. Uten at jeg helt skjønner hva det har med saken å gjøre. Vi vet jo at bilen er i stand til å produsere varme. Det er bare det at ved 15 grader utetemp så lager den ikke varme ved 20 grader, men først ved 24 grader og oppover.

Men jeg tok en tur for å prøve å finne ut av dette på en litt mer strukturert måte enn tidligere. Det er ingen særlig forskjell på om HVAC er i manuell eller auto, med unntak av høyere viftehastighet i auto. Luften som kommer i auto er forsåvidt kjøligere da den er tørrere pga AC er på.

Jeg har 3 temperaturmålinger, den ene er hva bilen sier det er ute, den andre er appen som sier hvilken temperatur det er i bilen. Den tredje er manuelt målt med digitalt termomenter (målt litt ulike plasser ved ratt, midtkonsoll, ved førers hode og sånn).

HVAC i auto/manuell og LO ser ut til å virke som forventet, det samme med auto/manuell HI. Jeg får ønsket kulde/varme, men det er stor forskjell på målt temperatur og app'ens oppgitte temperatur. Særlig ved varme, den ligger konstant målt til 10 grader under hva app'en til enhver tid rapporterer ved temperaturer over 25 grader.

Ute var det i følge bilen i dag 16 grader og det er overskyet. Prøver jeg 20 grader med både auto/manuell settings, så måler jeg 17 grader i bilen gjevnt over. Og luften som kommer ut (særlig på auto) er kjølig slik at det egentlig er ubehag å sitte i den trekken. Men jeg kan nå skjønne hvorfor bilen spyr ut kald luft, for den rapporterer at det er 25 grader i bilen. Så den vil jo helt klart prøve å kjøle ned bilen til mine ønskede 20 grader.
Så vi har altså målt 17 grader, ønsker 20 grader og bilen tror det er 25 grader, ikke rart jeg fryser når den kjøler meg ned.

Så da skulle en tro at jeg trengte å skru den opp med 3 grader for å få 20 grader, men den gang ei. De to kurvene er ikke like, så det er nesten umulig å sitte å fikle frem og tilbake og finne noe sammenheng. Skrur jeg opp til 25 grader i bilen så måler jeg etter en god stund ca 21 grader og appen sier 27 grader.

Avviket er ikke så stort, fra målte 17 og 21 til ønskede 20 og 25. Men bilens mening om 25 og 27 er jo off.
Så det merkes, særlig pga luften som spys ut er så innmari tørr/kjølig, da særlig på auto, siden bilen hele tiden prøver å kjøle ned i stede for å faktisk varme opp.

Denne bugen må de snart se å få has på. Det har vært slik veldig lenge nå. Temperatursensoren i bilen ser ut til å virke, det er bare en regnefeil i softwaren som gjør at bilen bommer når brukeren setter ønsket temperatur. Først med noen uklare avvik mellom 15 og 25 grader, og deretter med et avvik som ser ut til å ligge på 10 grader differanse.

Det startet som sagt med at det ble kjølig ved 20 grader på settings, skal dette fortsette så ender vi opp med å ikke kunne skru på noe som helst varme. For løsningen er ikke å stadig skru opp tempen, siden skalaen snart er ved veis ende.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Vhagar

Sitat fra: o.b.lix på onsdag 19. juni 2019, klokken 09:03
Men har oppdaget at på 20.1 i alle fall kan man slå av resirkulert luft uten å slå av auto på resten (på den vanlige viftemenyen), samt også styre viftehastigheten uten å slå av auto om man bruker scrollehjulet på rattet til dette. (da vil et trykk på hjulet sette viftehastighet til auto igjen)

Jeg savner "auto" slik det var når jeg fikk bilen. Da kunne en stille temperatur og viften for seg og bilen tok seg av behovet for AC av/på, omluft av/på og justering av hvor luften skulle styres. Det var enkelt og det virket veldig bra.

De rotet det bra til, men heldigvis ser vi at det drypper små oppdateringer i rett vei på dette. Så da gjennstår det bare å fortelle noen hvor skapet skal stå i forhold til omregning fra F til C når justeringer i temperaturen blir gjort også. For avviket mellom 15-25 grader er bare tullete og over det er det i mitt tilfelle (på denne softwaren) et avvik på 10 grader mellom hva bilen tror og hva jeg måler.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Robert Sund

Det kan være en fysisk feil med sensoren eller tilkoblingen selv om den rapporterer endret temperatur når temperaturen endrer seg. F.eks. kan sensoren ha fått høyere eller lavere motstand enn den skal ha, eller at det er irr på kontaktene ett sted. Fint at du målte slik at det kunne slås fast at bilen tror luften er tilstrekkelig varm. Lykke til.

kirky

Opplever det samme med min helt nye bil, av en dag, 22 grader blåser lunken/kald luft, måtte opp på 23.5 ca før det ble noe varme på vei hjem. Håper det er noe software eller noe som bedrer seg. Skal teste litt om sensoren i appen sier noe rart. Klart kan jo godt ha den på 23.5 men det er jo litt jalla og imaginært tenkes det at det bruker mere strøm. :)
2019 Long Range S, HW3, CCS.

Toalmar

Etter å ha tenkt litt på dette selv så må jeg si at temperaturen i min TM3 ikke stemmer med hva som står i displayet. Man kan lett fryse selvom den står på f.eks 22°
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Lynkjapp

Husk at moderne biler med store glassflater er som drivhus hvis solen står på eller det er lett gråvær. Så 15 grader ute gir vesentlig høyere temperatur inne, hvis ikke klimaanlegget står på. Og når det skal prøve å holde temperaturen nede så gjør den det med luft som er kaldere enn 15 grader. Da føles det kaldt i luftstrømmen. Løsningen er å styre luftstrømmen opp mot frontruten eller splitte den og la den gå rundt på sidene.

Eller så er det noe faktisk galt med bilene deres, det kan selvfølgelig ikke utelukkes. :) Men et tips kan være å slå av klimaanlegget og se om det etter hvert blir for varmt, selv om det er 15 grader ute.

Vhagar

@Lynkjapp
At drivhuseffekten er stor i en X tror jeg alle kjenner til. Og det er heller ikke problemet/løsningen her. Det du skriver er for så vidt helt riktig, men i dette tilfellet så er det altså en bug i HVAC'en som gjør at bilen tar feil. Og det er en bug som har vært der snart et år for min del med variasjoner fra ulik software. Så det er overveiende sannsynlig at det er software bug og ikke defekt sensor (Tesla sier også at sensor er ok).

Glem at det er 15 grader ute og fokuser heller på hva jeg skriver om hva innetemperaturen i bilen ER og hva bilen TROR den er og hva bilen da gjør for å gi meg ønsket temperatur.

Temperaturen ER altså UNDER det jeg stiller bilen inn til, f.eks. 20 grader. Så det er et reelt behov for oppvarming av kupéen. Bilen TROR at det er varmere (app'en viser det) og i stede for å varme opp til ønsket temperatur så starter den derfor nedkjøling.

Så viser testen at variasjonen er relativt liten på temperaturer under 20 grader men stiger jo høyere temperaturen blir. Det kan være avrundingsfeil fra F til C eller det kan være kommafeil eller rett og slett en offset verdi som er feil. Særlig siden det over 25 grader skiller rimelig nøyaktig 10 grader hele veien opp så langt jeg målte.

Fikk ny software her om dagen og har ikke fått testet, men den endret oppførsel igjen hvertfall.

En positiv nyhet er at default auto viftehastighet ikke lenger er "7" men ser ut til å være "3" som jo er mye mer behagelig. Men den ser ikke ut til å skjønne at den bør øke/senke hastigheten heller når jeg endrer temperatur. Noe som gjør at det tar lang tid å endre tempen med mindre jeg overstyrer viften, noe som nå drar den ut av auto.

Og jeg la merke til steder jeg tidligere har kjørt forbi duftende bondegårder uten å kjenne noe som helst nå fikk røsket opp i den tette nesen, det samme med eksos i tuneller. Så "auto" funksjonen er nok heller ikke helt bra denne gang. Vet ikke hva som tidligere har gjort at jeg har unngått slike skarpe lukter, trodde bilen automatisk satte på omluft. Filterene er neppe fulle, så mye har jeg ikke kjørt.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

jkirkebo

Hmm, høres rart ut at det skal være en bug. HVAC i min X75D f(utlev. mars 2017) er vel tilnærmet perfekt synes jeg, temperaturen stemmer på en prikk (har den som regel på 21-23 grader avhengig av om jeg er varm eller kald fra før) og jeg rører aldri manuelle innstillinger. Den står alltid på auto. Tidligere kunne vinduene dugge slik at jeg innimellom måtte slå på vindusavfrostingen for å få mye luft opp dit, men det har ikke skjedd på lang tid nå.

Det eneste jeg er misfornøyd med er rattvarmen. Den er alt for kraftig, så jeg orker bare å ha den på i kort tid. Ønsker meg derfor "1-2-3" innstilling på styrken slik som på setevarmerne. Det burde være enkelt å implementere i software som en PWM-funksjon (duty cycle 33%/66%/100%).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA