Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vil bilspill via rattet skape slitasje på styring og dekk?

Startet av Counterpointer, tirsdag 18. juni 2019, klokken 21:31

« forrige - neste »

Counterpointer

Nå har det igjen blitt sluppet bilspill til Tesla. Et mariocartlignende buggyspill.

Det jeg tenker litt på er hvordan det å stå stille mens en vrir på rattet, kan skape slitasje på styring og dekk.

Tror dekkslitasje er minimal men ser for meg at endeledd og lignende i forstilling blir ekstra belastet ved å dreies når bilen står stille.

Husker ikke helt hvor jeg har det fra men mener at jeg har hørt at dette ikke er bra.

Solheim

Tror ikke bilen svinger, det som vises på filmen til Tesla var vell for humoren sin del. Hjulene vrir seg vell ikke når man lader?

TB

Jeg har sett at hjulene dreies når en spiller Atari spillet.

Er ikke rattet er alltid mekanisk koblet direkte mot hjulene? Servo gir hjelp for å enklere snu på rattet, men om servo faller ut vil en likevel kunne styre bilen, om enn mye tyngre på rattet.

Samme med bremser, koblet via bremsepedal, pumpe og rør for bremsevesken. Om bremsekraftforsterker slutter å fungere vil en kunne bremse forsatt, men må bruke mer kraft.

Om det ikke er noen mekanisk forbindelse omtales det gjerne som "drive by wire".
Er det noen bilmerker som har introdusert dette pr. idag?
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

nightking

Det blir jo ikke noe  slitasje å snakke om på dette her da.. Blir mer slitasje å ta enn pådrag med full gass enn det du spiller i bilens levetid :P

Når du sier: "Om det ikke er noen mekanisk forbindelse omtales det gjerne som "drive by wire".
Er det noen bilmerker som har introdusert dette pr. idag?"

Tenker du på bremser eller? For drive by wire finnes jo allerede.. Men det kommer ALDRI til å komme ett system som bruker kun elektrisk forbindelse på bremser. SKAL alltid ha ett hydraulisk backup system. Feks Alfa romeo har elektrisk bremsepedal. Så motstanden du merker i pedalen der, er kun en "pute" du treffer for å simulere trykket du ellers ville følt :) Men er ett hydraulisk system der også ;)

Men slitasje på hjul/endeledd er ikkenoe du skal bekymre deg over. Også er det jo elektrisk servo her, så den fungerer jo optimalt når du står stille.

Autowinder

Litt slitasje blir det, på dekk ekstremt mye mindre enn tilsvarende tid kjørt, men rattstamme og stag skulle det vel bli som samme tid kjørt minus belastning fra bevegelse på dårlig vei.
Drive by wire på styring av bil tar en vel ikke sjansen på? Bør vel være mekanisk i tilfelle bortfall av strøm i fart. Servoen sitter vel koblet som elektrisk hjelpemotor og slites nok litt den også. Er nok vurdert som neglisjerbart ;)
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

bjornskj

Ville nok mer bekymret meg over slitasjen på spilleren her.

skysurfer

Du skal jo kunne koble til PS/X-box kontroller for å spille snart. Jeg ville ikke brukt rattet.
2019 Tesla Model 3 LR AWD med HW3, Homelink og Voldermort ;)
2016 Leaf Tekna 6,6Kw med OVMS
2015 Leaf Tekna 6,6 Solgt
2014 Leaf Tekna 6,6 Solgt

Torair


E_S

Det utsetter endeledd for mye større påkjenning enn det er dimensjonert for. Samme gjelder all svinging mens bilen står helt stille..
:)

skysurfer

Sitat fra: RogerT på onsdag 19. juni 2019, klokken 15:42
Her er hjul bevegelsen demonstrert. Tror du skal spille mye før du sliter dekket flatt.
Ikke dekket jeg er bekymret for, men diverse foringer.
2019 Tesla Model 3 LR AWD med HW3, Homelink og Voldermort ;)
2016 Leaf Tekna 6,6Kw med OVMS
2015 Leaf Tekna 6,6 Solgt
2014 Leaf Tekna 6,6 Solgt

DeepFu

Er det sånn helt seriøst noen som faktisk SPILLER de spillene i bilen?? "Ta nå for pokker å fiks fartsgrensene i navigasjonen, eller gjør noe annet nyttig" er som regel min første tanke når jeg ser de spillene nevnt i en oppdatering, eller på skjermen.
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

Elnovise

Ligger alle spillene under Easter Eggs, eller har jeg gått glipp av noe? Er ihvertfall ingen bilspill på min.

Counterpointer

Sitat fra: Elnovise på fredag 21. juni 2019, klokken 09:32
Ligger alle spillene under Easter Eggs, eller har jeg gått glipp av noe? Er ihvertfall ingen bilspill på min.
Buggy spillet kommer med en oppdatering. Den var ikke med 2019.20.2.1 hvertfall, muligens neste.

Vi er litt senere enn USA

Autowinder

Sitat fra: DeepFu på fredag 21. juni 2019, klokken 09:28
Er det sånn helt seriøst noen som faktisk SPILLER de spillene i bilen?? "Ta nå for pokker å fiks fartsgrensene i navigasjonen, eller gjør noe annet nyttig" er som regel min første tanke når jeg ser de spillene nevnt i en oppdatering, eller på skjermen.
Ja så sannelig. Det der kan vi jo fikse selv! Eller? Tror ikke å skrive om hva som mangler her blir lest av Tesla.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Autowinder

Sitat fra: Elnovise på fredag 21. juni 2019, klokken 09:32
Ligger alle spillene under Easter Eggs, eller har jeg gått glipp av noe? Er ihvertfall ingen bilspill på min.
Når det kommer finnes det under Atarigames øverst til høyre, «bak» bilen som kommer opp når du trykker på T'en i displayet.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA