Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vil du gi innspill til en veileder om feilsøking av elbilladeproblemer?

Startet av HKirkeby, tirsdag 18. juni 2019, klokken 18:52

« forrige - neste »

HKirkeby

Hei

I regi av et pågående forskningsprosjekt skriver jeg en veileder om feilsøking av elbilladeproblemer. Målgruppen for veilederen er primært elbilister. Det hadde derfor vært fint å høre med dere på Elbilforum om dette er noe dere synes er forståelig og nyttig, eller om dere har innspill på noe som kan forbedres.

Frist for å eventuelt gi tilbakemeldinger er 25. juni. Du kan enten gi tilbakemelding ved å svare på tråden her, eller ved å sende en epost til ladeproblemer@pqa.no

På forhånd takk for innspillene dine!

Elmo

Tror du må definere hva du mener med "feilsøking av elbilladeproblemer".
Tenker du på normale utfordringer med hurtiglading, eller feil på elbilen som gir ladeproblemer, eller ?? ?
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

HKirkeby

Hei,

Takk for svar!

Som vi skriver i oversikten over dokumentet, etter innledningen: "Det er ikke sett på ladeproblemer ved hurtigladere".

Det er hjemmelading og lading via offentlige ladepunkter (ikke hurtiglading) som er tema. Ved ladeproblemer på disse stedene er nettopp poenget at det kan være feil både med bilen, elanlegget på bedriften / huset, eller i strømnettet. Tanken med veilederen er å gå litt igjennom når en bør mistenke feil på de ulike stedene, og hvilke undersøkelser en kan gjøre selv. Dette står også i oversikten.

Det er viktig for oss at det er klart hva som står der, så si ifra om det ikke er godt nok forklart. Men leste du dokumentet?

Elmo

Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

cra

Jeg har skummet over PDF'en, og det første som slår meg er at den burde vært to separate dokumenter. En feilsøkingsguide for sluttbruker, gjerne type enkel punktliste og hva man gjør for å teste/fikse, og et "kompendium" for elektrikere (som er det ette framstår som for meg) og de som er mer interesserte i hvordan det funker og hvorfor ting går skeis. Elbilister flest er ikke interessert i utgreiing om IT/TN nett,  overharmoniske spenninger, kurver om linjespenning og fasespenning osv.

Hadde jeg hatt problemer med ladinga hadde jeg ikke åpnet denne blekka; den er altfor "komplisert og detaljert". Den er sikkert nyttig å lese i forkant av valg og installasjon av ladeløsning, men i nåværende format definitivt ikke noe jeg hadde gitt til mine foreldre eller andre jeg kjenner som ikke er langt over middels interessert i hvordan elbiler og lading virker.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

HKirkeby

Elmo: Fort gjort - fint å høre hva du synes om du blar gjennom!

cra: God tilbakemelding. Jeg synes det er vanskelig å velge detaljeringsgrad, det kan ofte bli for detaljert som du sier. Vi må finne ut om vi lager et ekstra dokument, tar redusert detaljeringsgrad, eller flytter noe til vedlegg eller en del 2.

automat

Enig med cra i at dette er altfor komplisert. Alle forklaringene blir for de spesielt interesserte.

Del gjerne opp feilsøkingsdelen i en del for tekniske analfabeter («har du prøvd å lade en annen elbil der»). Og en for de med teknisk kunnskap, som tør å ta i et multimeter.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

HKirkeby

Takk for tilbakemeldingene!

For de som er interessert ga vi nettopp ut endelig versjon (vedlagt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA