Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Zoe 2020 ladekabel med trafo

Startet av HCO, tirsdag 18. juni 2019, klokken 09:03

« forrige - neste »

HCO

Vet vi noe mer om den nye ladekabel/ladeadapter som følger med Zoe 2020?

Slik jeg leser det, er dette en skilletrafo med type2 mot bilen og utskiftbar type2 eller schuko mot strømuttak. Dersom denne ladeadapteren kan kjøpes separat, betyr det at også eldre Zoe nå kan lade "overalt", også på lastbalanserte IT-anlegg.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

minibiti

I think you got it right :)
As I understand it, you can indeed buy it separately and use it for the "old" Zoés.
But then it is only 10A if schuko and 16 if Type2.
More official info later, probably together with the final price for the car :)
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

ladov

Vi får nok vite etter hvert hvordan de har ordnet det. Personlig så tror jeg det vil være enklere å gjøre dette internt i bilen, en skilletrafo i kabelen vil gi oss ganske tung og dyr kabel mens det burde være relativt enkelt å plassere en 2kW lader internt i bilen som kobles inn når bilen oppdager at den står på IT-nett.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

TB

Sitat fra: ladov på tirsdag 18. juni 2019, klokken 20:59
Vi får nok vite etter hvert hvordan de har ordnet det. Personlig så tror jeg det vil være enklere å gjøre dette internt i bilen, en skilletrafo i kabelen vil gi oss ganske tung og dyr kabel mens det burde være relativt enkelt å plassere en 2kW lader internt i bilen som kobles inn når bilen oppdager at den står på IT-nett.

Dette er en plausibel forklaring.

Leste at Zaptec ikke benyttes i ny modell (og dagens modell levers heller ikke med Zaptec.). Med tanke på at ZapCharger Portable bærbar ladekabelen med innebygget elektronisk transformator er ca 3 kg, og er ikke helt billig er det lite trolig Renault har fått utviklet en ny slik kabel.

At det er montert inn i bilen en 2 kW (eller blir mer riktig med kVA?) skilletransformator som kobles inn når gitte forutsetninger er på plass er trolig løsningen. Da ligger alt til rette for at bilen kan lades "som alle andre biler".
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

nofuelno

Sitat fra: TB på onsdag 19. juni 2019, klokken 00:15
Sitat fra: ladov på tirsdag 18. juni 2019, klokken 20:59
Vi får nok vite etter hvert hvordan de har ordnet det. Personlig så tror jeg det vil være enklere å gjøre dette internt i bilen, en skilletrafo i kabelen vil gi oss ganske tung og dyr kabel mens det burde være relativt enkelt å plassere en 2kW lader internt i bilen som kobles inn når bilen oppdager at den står på IT-nett.

Dette er en plausibel forklaring.

Leste at Zaptec ikke benyttes i ny modell (og dagens modell levers heller ikke med Zaptec.). Med tanke på at ZapCharger Portable bærbar ladekabelen med innebygget elektronisk transformator er ca 3 kg, og er ikke helt billig er det lite trolig Renault har fått utviklet en ny slik kabel.

At det er montert inn i bilen en 2 kW (eller blir mer riktig med kVA?) skilletransformator som kobles inn når gitte forutsetninger er på plass er trolig løsningen. Da ligger alt til rette for at bilen kan lades "som alle andre biler".

I think you got it right :)
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 -  Maranello

minibiti

I read somewhere that this new cable would also work on the "old" Zoés, so this would go against the assumption that there is a trafo in the new one.
Hopefully more details to come soon!
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

Rav4_EV

Renault har selv utviklet en ladetrafo ala Zaptec Portable.
Hvor driftsikkker den er og hva slags pris den skal ha er spørsmål som dukker opp.
En annen ting er når den er leveringsklar i større kvanta.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

TB

Interessant, da vil dette også hjelpe eksisterende Zoe eiere forhåpentligvis..
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

elektrolux

#8
Da har vi fått utviklet vår egen Renault Zoe Semiportabel ladeløsning. Den er basert på 2 fase til 1 fase ladestasjonen til EVTUN og gir i prototype versjon inntil 5,5 kW effekt.

Vi kommer til å nedskalere dette til maks 3,7 kW på produksjonsmodellen i håp om å kunne bruke en lettere skilletrafo. Vekten akkurat nå er nemlig 21 kg + kabler.

Zoe boksen har intelligente tillegsfunksjoner som "Manual eller Auto Start", "battery care" , "not full" og "GridM" som jeg ikke har satt meg inn i enda.

Her er en video jeg filmet under første test på en Zoe fra 230V IT nett hjemme hos meg. Selv etter 1 1/2t lading på 3 kW var temperaturen inne i boksen kun 26C med utetemperatur på rundt 20C.

https://www.youtube.com/watch?v=MMiqfOCyFuc&list=PLeLhE99CES6PCCQqVj23pu_-cdg832dBG&index=11&t=0s
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

minibiti

Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

jleftang

Dette ser veldig bra ut! Når kan dette være tilgjengelig i butikk @elektrolux?

bjaolsen

bjaolsen

2020 e-2008
(2015 Zoe 43kW)
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

Carl Anton Stenling

#12
Det er ikke sikkert det er en full skilletrafo i Zoes nye ladekabel for IT-nett. Kanskje det bare er en omforming av jordingen kombinert med en smart jordfeilbryter?
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

elektrolux

Sitat fra: jleftang på torsdag 01. august 2019, klokken 11:59
Dette ser veldig bra ut! Når kan dette være tilgjengelig i butikk @elektrolux?

Håper på september. Vi satser på en lettere versjon på maks 3,6 kW. Prototypen på videoen er til salgs for 14 000 kr.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

torlie

"Ja, kabelen vil etterhvert bli tilbudt som et tilbehørsprodukt, men før vi er helt sikre på produksjonskapasiteten, vil vi i første omgang sørge for at alle nye Zoe`er blir levert med dette. M.a.o så starter tilbehørssalget opp når vi har tilgang til flere kabler enn det som vi leverer ut av biler"

mvh
Roger Andersen
PR & Markedsdirektør // PR & Marketing Director Renault & Dacia
2020: MG ZS EV
2018 Zoe Bose Edition (solgt)
2016 Zoe Intens (Solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA