Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Aldri mer Tesla

Startet av Mippen, mandag 17. juni 2019, klokken 16:14

« forrige - neste »

Tybekk

Skjema for forliksklage

Står en del tips her.

Om man ikke har gjort det før eller driver med juss virker alt gresk. Og det er det... Bare les å prøv deg litt frem, bare å spørre her også.

https://www.politiet.no/tjenester/namsmann-og-forliksrad/forliksradet/forliksklage/

Tellus

Sitat fra: Tybekk på tirsdag 18. juni 2019, klokken 11:20
Hei

1. Send ett formelt brev til Tesla norge hvor du opplyser om at de må betale deg pengene de skulder deg ellers sender du saken til forliksrådet. Legg ved all informasjon og betalingsinformasjon. Send det også på mail, og skriv i brevet at det er sendt til hvilken mail adresse og hvilken postadresse.

2. Etter 14 dager sender alt til forliksrådet. Vær strukturert i brevet og legg ved all dokumentasjon så det er tydelig at Tesla skylder deg penger. Her legger du inn alt av renter og utgifter dette har kostet deg. Vær saklig. Dommere ser fort om du smører på med gaffel. Husk at ALT må dokumenteres ellers klarer de ikke behandle saken.

3. Saken kommer nok å bli behandlet uten at noen er tilstedet. Og det blir gjort en fraværsdom hvor det kommer frem at Tesla må betale deg innen 14 dager. Du har nå en rettskraftig dom og kan kreve renter og alle dine utgivfter til dette dekket.

Samtidig må du fortsette betale lånet hos DNB, men du kan kanskje be om avdragsfrie måneder?

Den oppskriften der er vel mest egnet hvis Tesla ikke mener de skal betale. Her er vel problemet at pengene aldri kommer.

Normal fremgangsmåte da er å sende inkassovarsel. 14 dager senere sender man en siste betalingsoppfordring. Etter nye 14 dager kan man sende hele saken til namsmannen. Namsmannen vil foreta utlegg hos Tesla hvis de fortsatt ikke betaler og heller ikke bestrider kravet. I ytterste konsekvens blir det konkurs. Så langt kommer det selvfølgelig ikke.

Hvis man kjører dette løpet må formalitetene være på plass. Koster noen hundre korner på nett å få generert korrekte skjemaer. Et problem med denne saken er at Tesla nok kan kreve at alle heftelser slettes før de overtar bilen.

Tuxedo

#32
Sitat fra: Tybekk på tirsdag 18. juni 2019, klokken 11:20
3. Saken kommer nok å bli behandlet uten at noen er tilstedet. Og det blir gjort en fraværsdom hvor det kommer frem at Tesla må betale deg innen 14 dager.

Det forutsetter at Tesla ikke kommer med et tilsvar innen fristen når de får tilsendt kopi av forliksklagen. Og det er vel lite trolig, de har nok en juridisk avdeling, eller fast avtale med et advokatfirma.

Tuxedo

#33
Sitat fra: Tellus på tirsdag 18. juni 2019, klokken 17:46
Normal fremgangsmåte da er å sende inkassovarsel. 14 dager senere sender man en siste betalingsoppfordring. Etter nye 14 dager kan man sende hele saken til namsmannen. Namsmannen vil foreta utlegg hos Tesla hvis de fortsatt ikke betaler og heller ikke bestrider kravet.
Nei, saken må først innom forliksrådet med rettskraftig dom (motparten anker ikke) før den kan sendes til namsmannen.  Namsmannen trenger rettsgrunnlag for kravet før de kan gjøre noe som helst.

Tellus

Sitat fra: Tuxedo på tirsdag 18. juni 2019, klokken 19:20
Sitat fra: Tellus på tirsdag 18. juni 2019, klokken 17:46
Normal fremgangsmåte da er å sende inkassovarsel. 14 dager senere sender man en siste betalingsoppfordring. Etter nye 14 dager kan man sende hele saken til namsmannen. Namsmannen vil foreta utlegg hos Tesla hvis de fortsatt ikke betaler og heller ikke bestrider kravet.
Nei, saken må først innom forliksrådet med rettskraftig dom (motparten anker ikke) før den kan sendes til namsmannen.  Namsmannen trenger rettsgrunnlag for kravet før de kan gjøre noe som helst.

Nei, kun hvis kravet blir bestridt. Det er vel ikke tilfellet her.

Tuxedo

Sitat fra: Tellus på tirsdag 18. juni 2019, klokken 19:32
Nei, kun hvis kravet blir bestridt. Det er vel ikke tilfellet her.
Det spiller ingen rolle om kravet ikke blir bestridt til deg personlig.  Det må uansett innom forliksrådet; hvis det ikke blir bestridt der blir det dom. Og først da kan man gå til namsmannen, såfremt dommen ikke blir anket innen tidsfristen.

nightking

Høres ikke veldig bra ut den situasjonen du er oppi her.
Vi er i vurderingsfasen med å skifte bil, og har sett mye på model 3. Mye her som ser bra ut. Vi kan nok leve med diverse små feil på bilen. Til en viss grad hvertfall.
Men er som jeg har hørt før, som bekymrer meg mest. Og som jeg selv opplevde i drammen ved forsøk på prøvekjøring. Dårlig kundebehandling og arroganse av de som jobber der.
Og ikke minst lange ventetider på verkstedet.

Håpet det hadde bedret seg. Men kjipt det skal være slik, for er så veldig usikker på om jeg vil meg selv dette.

Jobber selv med bil, og vet at tesla ligger LANGT bak andre bilmerker, servicemessig.

Tellus

Sitat fra: Tuxedo på tirsdag 18. juni 2019, klokken 21:12
Sitat fra: Tellus på tirsdag 18. juni 2019, klokken 19:32
Nei, kun hvis kravet blir bestridt. Det er vel ikke tilfellet her.
Det spiller ingen rolle om kravet ikke blir bestridt til deg personlig.  Det må uansett innom forliksrådet; hvis det ikke blir bestridt der blir det dom. Og først da kan man gå til namsmannen, såfremt dommen ikke blir anket innen tidsfristen.

Jeg har kjørt inkassosak helt til namsmann.  Har du ?
Forliksrådet var overhodet ikke innom av den grunn at kravet mitt ikke ble bestridt av skyldner. Forliksrådet jobber med tvister.

Tuxedo

#38
Sitat fra: Tellus på tirsdag 18. juni 2019, klokken 22:31
Sitat fra: Tuxedo på tirsdag 18. juni 2019, klokken 21:12
Sitat fra: Tellus på tirsdag 18. juni 2019, klokken 19:32
Nei, kun hvis kravet blir bestridt. Det er vel ikke tilfellet her.
Det spiller ingen rolle om kravet ikke blir bestridt til deg personlig.  Det må uansett innom forliksrådet; hvis det ikke blir bestridt der blir det dom. Og først da kan man gå til namsmannen, såfremt dommen ikke blir anket innen tidsfristen.

Jeg har kjørt inkassosak helt til namsmann.  Har du ?
Forliksrådet var overhodet ikke innom av den grunn at kravet mitt ikke ble bestridt av skyldner. Forliksrådet jobber med tvister.
Ja, vi har initiert mange inkassosaker.  Med unntak av bevitnede gjeldsbrev og krav fra offentlige myndigheter må alt innom forliksrådet først.  Ellers kunne jo hvem som helst fått et tvangsutlegg mot naboen for et fiktivt krav mens han var på ferie og ikke kunne bestride kravet i løpet av 14 dager.

Sulle

Krav over, jeg mener det er 125 000,- eller så, kan, så vidt jeg vet, ikke avgjøres av forliksrådet.
Model 3 LR 2019 - FSD, HW3
Model S 75D 2017 - FSD, HW3/MCU1
Think Li 2010
Model S P85 2013 - Solgt
Sandnes - Rogaland
Enkle, mobile ladeløsninger
https://www.eldrift.no/

Ellemelle

Sitat fra: Tuxedo på tirsdag 18. juni 2019, klokken 22:59
Sitat fra: Tellus på tirsdag 18. juni 2019, klokken 22:31
Sitat fra: Tuxedo på tirsdag 18. juni 2019, klokken 21:12
Sitat fra: Tellus på tirsdag 18. juni 2019, klokken 19:32
Nei, kun hvis kravet blir bestridt. Det er vel ikke tilfellet her.
Det spiller ingen rolle om kravet ikke blir bestridt til deg personlig.  Det må uansett innom forliksrådet; hvis det ikke blir bestridt der blir det dom. Og først da kan man gå til namsmannen, såfremt dommen ikke blir anket innen tidsfristen.

Jeg har kjørt inkassosak helt til namsmann.  Har du ?
Forliksrådet var overhodet ikke innom av den grunn at kravet mitt ikke ble bestridt av skyldner. Forliksrådet jobber med tvister.
Ja, vi har initiert mange inkassosaker.  Med unntak av bevitnede gjeldsbrev og krav fra offentlige myndigheter må alt innom forliksrådet først.  Ellers kunne jo hvem som helst fått et tvangsutlegg mot naboen for et fiktivt krav mens han var på ferie og ikke kunne bestride kravet i løpet av 14 dager.
Et raskt google søk viser at Tellus har rett.

Så jeg ville gjort dette om jeg var trådstarter. Først inkassovarsel, deretter kontakt namsmannen 14 dager senere hvis de ikke har betalt. Da har Tesla muligheten til å bestride dette og ta det til forliksrådet, men det ville i så fall ha vært komisk.

o.b.lix

Sitat fra: Bgulhaugen på tirsdag 18. juni 2019, klokken 22:26
Jobber selv med bil, og vet at tesla ligger LANGT bak andre bilmerker, servicemessig.

Ikke i Bergen. Her er Bertel O Steen (Peugeot, Citroen, Kia, Mercedes) de verste, tett fulgt av Møller (Audi, VW, Skoda), Sande (Mazda, Nissa, Subaru) og Motorforum (Mitsubishi, Renault).

Service til Tesla er en drøm i forhold!

De som har den beste service er de små uavhengige.

En digresjon her er at svigerfar kjøpte en et år gammel VW hos en slik og hadde som forutsetning (og fikk inn i kontrakt) at all dialog vedrørende bilen skulle denne uavhengige forhandler ta seg av, han ville ikke ha noe med Møller å gjøre...
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Tuxedo



Tuxedo

#44
Sitat fra: Ellemelle på onsdag 19. juni 2019, klokken 10:17
Sitat fra: Tuxedo på onsdag 19. juni 2019, klokken 08:49
Sitat fra: Ellemelle på onsdag 19. juni 2019, klokken 07:55
Et raskt google søk viser at Tellus har rett.

Link?
https://www.politiet.no/tjenester/namsmann-og-forliksrad/begjare-utleggsforretning/faktura-eller-skriftlig-meddelelse/
Dette er forresten en grei steg-for-steg liste for trådstarter også.
Det er jo bare å bestride kravet overfor namsmannen, så går det automatisk til forliksrådet.  En dom der kan ikke bestrides, men må ankes til tingretten.

Å gå til namsmannen først, i stedet for direkte til forliksrådet, vil bare forsinke prosessen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA