Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Aldri mer Tesla

Startet av Mippen, mandag 17. juni 2019, klokken 16:14

« forrige - neste »

Mippen

#15
De har godtatt returen og den ble hentet ut den 05 mars. Alt det formelle er på plass bare ikke oppgjøret fra deres side. Jeg ventet til siste dag med å la de få komme med en løsning på saken. Når de ikke kunne gi meg en svar annet enn nei ble det retur. Jeg både ringte, mailet og var innom begge Tesla forhandleren i Bergen for å gi de sjansen. Var også flere ganger innom de samme forhandlerne. Står med bilen min nå faktisk. Den har flyttet seg 100 meter siden sist men er ikke gjort noe mer med ennå.
Fremtiden er elektrisk.

Tuxedo

#16
Uansett om du har returnert bilen innen angrefristen, så har ikke DnB noe juridisk krav mot Tesla, så at de holder deg ansvarlig for lånet (med renter) er fullt forståelig.

De har pant i selve bilen, så i verste fall kan de hente den hos Tesla og legge den ut for dekningssalg, men du blir ansvarlig for gjenstående udekket beløp. Å få dette refundert blir et forhold mellom deg og Tesla.

Moralen må være at hvis man på forhånd i det hele tatt vurderer at det kan bli aktuelt å benytte seg av angrefristen, så ikke belån bilkjøpet.

Forøvrig vil jeg anbefale deg å stevne Tesla inn for Forliksrådet jo før jo heller. Pengene skal du jo ha tilbake.  Her er det bare å få i gang den juridiske prosessen.

Mippen

#17
Jeg har ikke bevisst unnlatt å betale. Jeg har betalt men med to anledninger har jeg blitt forledet av Tesla. Når jeg leverte inn bilen 19 mars sa de at det ikke ville ta mange dager før pengene kom. Derfor betalte jeg ikke første regningen før jeg fikk purring av banken og hadde snakket med DnB, som sa at jeg fortsatt var ansvarlig for lånet. Jeg trodde alltid at lånt fulgte bilen slik at det var deres lån når bilen ble registrert på Tesla, men etter dette lærte jeg noe nytt. Jeg har vært i kontakt med Tesla mange ganger etter det. Sist jeg fikk snakke med en fornuftig person var den 27 mai. Da lovet de at pengene var på vei. Utbetaling hadde blitt lagt klar til forfall den 24 mai sa de, så det var nok inne innen et par dager. Har sjekket alle kontoer og kort for sikkerhets skyld. Etter det har jeg ikke fått prate med noen som vet noe om saken min. Blir bare henvist til delivery mailen - hvor de ikke svarer.

Jeg har lurt på å anmelde, men slik jeg forstår vil ikke politiet gå inn i slike saker. Jeg har likevel grublet på å dra innom tesla og finne meg en kundebehandler og prate med han eller hun. Hvis ikke denne personen ikke hjelper meg spør jeg om navn (eller ser på skiltet deres) og sier at jeg kommer til å anmelde han eller hun personlig. Kanskje det kan få personen til å ta noen ekstra telefoner og ordne opp. De fleste jeg pratet med hos Tesla er unge uerfarne kundebehandlere. De har pugget hva de skal si fra et hefte og tørr/klarer ikke å si noe annet enn det de har fått beskjed om å si. De fleste sier at de ikke kan si noe om saken annet enn at det står at de jobber med det. De kan ikke si hvem eller hvor de jobber med det, og jeg får ikke snakke med den eller de som angivelig jobber med saken. Jeg lurer på om det egentlig er noen som jobber med saken min. Bilen står jo bare der og det skjer ikke noe ellers.
Fremtiden er elektrisk.

olavxxx

Sitat fra: Mippen på mandag 17. juni 2019, klokken 20:57
Jeg har ikke bevisst unnlatt å betale. Jeg har betalt men med to anledninger har jeg blitt forledet av Tesla. Når jeg leverte inn bilen 19 mars sa de at det ikke ville ta mange dager før pengene kom. Derfor betalte jeg ikke første regningen før jeg fikk purring av banken og hadde snakket med DnB, som sa at jeg fortsatt var ansvarlig for lånet. Jeg trodde alltid at lånt fulgte bilen slik at det var deres lån når bilen ble registrert på Tesla, men etter dette lærte jeg noe nytt. Jeg har vært i kontakt med Tesla mange ganger etter det. Sist jeg fikk snakke med en fornuftig person var den 27 mai. Da lovet de at pengene var på vei. Utbetaling hadde blitt lagt klar til forfall den 24 mai sa de, så det var nok inne innen et par dager. Har sjekket alle kontoer og kort for sikkerhets skyld. Etter det har jeg ikke fått prate med noen som vet noe om saken min. Blir bare henvist til delivery mailen - hvor de ikke svarer.

Jeg har lurt på å anmelde, men slik jeg forstår vil ikke politiet gå inn i slike saker. Jeg har likevel grublet på å dra innom tesla og finne meg en kundebehandler og prate med han eller hun. Hvis ikke denne personen ikke hjelper meg spør jeg om navn (eller ser på skiltet deres) og sier at jeg kommer til å anmelde han eller hun personlig. Kanskje det kan få personen til å ta noen ekstra telefoner og ordne opp. De fleste jeg pratet med hos Tesla er unge uerfarne kundebehandlere. De har pugget hva de skal si fra et hefte og tørr/klarer ikke å si noe annet enn det de har fått beskjed om å si. De fleste sier at de ikke kan si noe om saken annet enn at det står at de jobber med det. De kan ikke si hvem eller hvor de jobber med det, og jeg får ikke snakke med den eller de som angivelig jobber med saken. Jeg lurer på om det egentlig er noen som jobber med saken min. Bilen står jo bare der og det skjer ikke noe ellers.

Lånet følger ikke bilen, heftelsen følger bilen.
Du er personlig ansvarlig for lånet, men Tesla kan ikke omregistrere bilen på ny eier uten å betale ned lånet.

Så jeg vil tro de må betale inn på lånet, så blir det slettet.
At du velger å ikke betale på lånet må du nok dessverre ta på egen kappe, jeg tror heller ei det er så lurt av deg å true med personlig anmeldelse av kundebehandlere, de er jo ikke skylden i dette uansett og er ikke personlig ansvarlig. Tesla er et aksjeselskap, ikke et Delt-Ansvar selskap som eies av de to du snakker med i skranken.

Hvis du vil eskalere det hos Tesla, må du sende det videre oppover i systemet, evt prøve å få tak i en lenger oppe i Tesla Norge. Jeg vet ikke helt hvordan dette med angrefrist og renter på lån fungerer, siden jeg vet det er noe "fine print" om at utgifter for registrering osv ikke refunderes. Så jeg vet ikke hvordan det da er med utgifter for renter på ditt lån. Dette åpne kjøpet er jo tross alt noe de tilbyr på sine egne vilkår, så du bør først som sist sette deg skikkelig inn i vilkårene rundt lån når man angrer kjøpet.

Skal ellers sies at det ikke er uvanlig med 1 mnd +- for å få penger tilbake fra Tesla, det overføres fra USA, ikke fra lokalt i Bergen. Første gang jeg skulle bestille Tesla, var det refunderbare depositum (men ingen angrefrist som i dag), da kansellerte jeg et par ordrer pga det kom så mange endringer når jeg hadde bil på vei.

Men da tok det lang tid før pengene kom i retur, men jeg hadde jo ikke lånt de og det var jo ikke slik at jeg gikk konkurs av det, så jeg maste ikke på dem. Men jeg skjønner selvsagt det er kjedelig å betale renter på en bil du har levert tilbake, men les først vilkår og hvis du skal prøve å komme noen vei må du ikke angripe de i skranken med trusler om anmeldelse, men heller gå saklig til verks lenger opp i systemet.

Sveinung1954

Her bør du ha krav på rentekompensasjon (8,75%).

Gi de beskjed om at de får ytterligere 5 virkedager til å gjøre opp, deretter går du til pressen.
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

Mippen

#20
Sitat fra: olavxxx på mandag 17. juni 2019, klokken 21:40
Sitat fra: Mippen på mandag 17. juni 2019, klokken 20:57
Jeg har ikke bevisst unnlatt å betale. Jeg har betalt men med to anledninger har jeg blitt forledet av Tesla. Når jeg leverte inn bilen 19 mars sa de at det ikke ville ta mange dager før pengene kom. Derfor betalte jeg ikke første regningen før jeg fikk purring av banken og hadde snakket med DnB, som sa at jeg fortsatt var ansvarlig for lånet. Jeg trodde alltid at lånt fulgte bilen slik at det var deres lån når bilen ble registrert på Tesla, men etter dette lærte jeg noe nytt. Jeg har vært i kontakt med Tesla mange ganger etter det. Sist jeg fikk snakke med en fornuftig person var den 27 mai. Da lovet de at pengene var på vei. Utbetaling hadde blitt lagt klar til forfall den 24 mai sa de, så det var nok inne innen et par dager. Har sjekket alle kontoer og kort for sikkerhets skyld. Etter det har jeg ikke fått prate med noen som vet noe om saken min. Blir bare henvist til delivery mailen - hvor de ikke svarer.

Jeg har lurt på å anmelde, men slik jeg forstår vil ikke politiet gå inn i slike saker. Jeg har likevel grublet på å dra innom tesla og finne meg en kundebehandler og prate med han eller hun. Hvis ikke denne personen ikke hjelper meg spør jeg om navn (eller ser på skiltet deres) og sier at jeg kommer til å anmelde han eller hun personlig. Kanskje det kan få personen til å ta noen ekstra telefoner og ordne opp. De fleste jeg pratet med hos Tesla er unge uerfarne kundebehandlere. De har pugget hva de skal si fra et hefte og tørr/klarer ikke å si noe annet enn det de har fått beskjed om å si. De fleste sier at de ikke kan si noe om saken annet enn at det står at de jobber med det. De kan ikke si hvem eller hvor de jobber med det, og jeg får ikke snakke med den eller de som angivelig jobber med saken. Jeg lurer på om det egentlig er noen som jobber med saken min. Bilen står jo bare der og det skjer ikke noe ellers.

Lånet følger ikke bilen, heftelsen følger bilen.
Du er personlig ansvarlig for lånet, men Tesla kan ikke omregistrere bilen på ny eier uten å betale ned lånet.

Så jeg vil tro de må betale inn på lånet, så blir det slettet.
At du velger å ikke betale på lånet må du nok dessverre ta på egen kappe, jeg tror heller ei det er så lurt av deg å true med personlig anmeldelse av kundebehandlere, de er jo ikke skylden i dette uansett og er ikke personlig ansvarlig. Tesla er et aksjeselskap, ikke et Delt-Ansvar selskap som eies av de to du snakker med i skranken.

Hvis du vil eskalere det hos Tesla, må du sende det videre oppover i systemet, evt prøve å få tak i en lenger oppe i Tesla Norge. Jeg vet ikke helt hvordan dette med angrefrist og renter på lån fungerer, siden jeg vet det er noe "fine print" om at utgifter for registrering osv ikke refunderes. Så jeg vet ikke hvordan det da er med utgifter for renter på ditt lån. Dette åpne kjøpet er jo tross alt noe de tilbyr på sine egne vilkår, så du bør først som sist sette deg skikkelig inn i vilkårene rundt lån når man angrer kjøpet.

Skal ellers sies at det ikke er uvanlig med 1 mnd +- for å få penger tilbake fra Tesla, det overføres fra USA, ikke fra lokalt i Bergen. Første gang jeg skulle bestille Tesla, var det refunderbare depositum (men ingen angrefrist som i dag), da kansellerte jeg et par ordrer pga det kom så mange endringer når jeg hadde bil på vei.

Men da tok det lang tid før pengene kom i retur, men jeg hadde jo ikke lånt de og det var jo ikke slik at jeg gikk konkurs av det, så jeg maste ikke på dem. Men jeg skjønner selvsagt det er kjedelig å betale renter på en bil du har levert tilbake, men les først vilkår og hvis du skal prøve å komme noen vei må du ikke angripe de i skranken med trusler om anmeldelse, men heller gå saklig til verks lenger opp i systemet.

Jeg vet nå hvordan det fungerer med lånet etter jeg fikk første purring i slutten av mars, men jeg valgte som sagt å stole på Tesla om at de skulle utbetale pengene når de lovet.

Når det gjelder angrerett er dette regulert av angrerettloven (https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2014-06-20-27). Tesla sin angrerett er en ekstra service som tilbys alle, også i land hvor vi ikke har slike lover og regler som her. Tesla har derfor ikke noe de kan si på at jeg leverte inn bilen, og det gjorde de ikke heller. Dette handler ikke om at de ikke har godtatt å ta imot bilen på angrerett – for det gjorde de, selv om de prøvde å sabotere det med å gi meg en nesten umulig tidsfrist. Det handler om at Tesla ikke klarer å gjøre opp for seg selv om de har lovet det med gjentatte anledninger at de har tenkt det, og forsikrer meg om at de "jobber med saken".
Fremtiden er elektrisk.

bmw2002

Hadde skyndet meg å gå til media. Er ikke overbevist om at Tesla kommer til å betale deg renter. De kan jo finne på å drøye denne saken i evigheter.

Tiger123


Å informere Tesla skriftlig om at du går til media om f eks 7 dager kan være en mulighet.

Angående utbetaling av penger så kommer ikke disse pengene fra USA. Tesla Motors i Norge er et norsk aksjeselskap, og alle utbetalinger av en viss størrelsesorden må nok godkjennes oppover i systemet, i Norge, i verste fall av styret(USA).

Mippen

Jeg skal ringe forbrukerrådet og høre status på saken fra deres side i morgen. Jeg har i mellomtiden sendt en ny mail som jeg venter svar på fra Tesla. Skal også se om jeg får med meg en i familien på torsdag som er mye mer inne i jussens verden enn meg opp til Tesla og prate med de. Han pleier å være flink med slike ting.
Fremtiden er elektrisk.

geear

Sitat fra: Mippen på mandag 17. juni 2019, klokken 19:24
Jeg har snakket med DnB og de sier at jeg er nødt til å betale på lånet selv om jeg har en pågående sak. Jeg har forklart alt men de sier at så lenge lånet er registert på mitt navn har jeg ansvaret. Hvis jeg ikke betaler og saken går til inkasso vil de hente den hos Tesla og selge den, men da får jeg også betalingsanmerkning som vil forfølge meg. Det var med andre ord ikke noe velvilje å få hos DnB. Jeg har vist til at bilen ikke er registrert på meg osv. Det hjalp ikke.
https://www.forbrukerradet.no/forside/okonomi-og-betaling/inkasso-2/

https://www.finkn.no/Fagomraader/Inkasso

Det skal gå langt før du får betalingsanmerkning i noe register, og før den tid sender du klage til finansklagenemnda, eller truer med det. Men det er veldig viktig at du sender skriftlig henvendelse hvor du grunngir at du lar være å betale. Det er også ganske åpenbart at Tesla og DNB har et samarbeid, DNB kan ikke bare sette seg på sidelinjen og late som ingenting.

Hodetelefoner

Leverer du inn bil pga noe med lakken?   :D :D :D
Jeg får lyst til å kjøpe enda en ny. Bare pga denne saken  8)

1000kwh

Mitt tips for å holde blodtrykket nede og antall involverte nede til et minimum:

- Betal lånet slik du må (DNB driter i hva Tesla eller du styrer med ellers)
- MAS på Tesla via samtlige epostadresser og telefonumre

- Har du utgifter med rente/forskring ville jeg selvfølgelig avkred dette, men etter du har fått kjøpesummen tilbake.

Dette handler om somling og treghet hos Tesla, ikke at du ikke skal få pengene dine. Før du er kommet i gang med noe forbrukerråd så er pengene på konto.

Mippen

#27
Sitat fra: Hodetelefoner på tirsdag 18. juni 2019, klokken 06:40
Leverer du inn bil pga noe med lakken?   :D :D :D
Jeg får lyst til å kjøpe enda en ny. Bare pga denne saken  8)

Ja, jeg har eid og disponert mange ulike biler i mange prisklasser og jeg har aldri opplevd så dårlig lakkering.  Det er riktig at Tesla er sparsommelig med lakk på Model S og X som noen nevner, men på min bil var det tydelig at lakkerings roboten hadde hatt en ekstra dårlig dag. Finishen på min bil var ikke i nærheten av finishen på demobilene hos Tesla. Selv om det var spart på lakk på innsiden av dørene til min Model S så det i det minste fint ut på den og alt var i hel farge. På min Model 3 så det nesten ut som noen hadde puttet en thunderking i et malingsspann og fyrt av.
Sitat fra: 1000kwh på tirsdag 18. juni 2019, klokken 07:31
Mitt tips for å holde blodtrykket nede og antall involverte nede til et minimum:

- Betal lånet slik du må (DNB driter i hva Tesla eller du styrer med ellers)
- MAS på Tesla via samtlige epostadresser og telefonumre

- Har du utgifter med rente/forskring ville jeg selvfølgelig avkred dette, men etter du har fått kjøpesummen tilbake.

Dette handler om somling og treghet hos Tesla, ikke at du ikke skal få pengene dine. Før du er kommet i gang med noe forbrukerråd så er pengene på konto.

Jeg kan ikke forholde meg rolig når Tesla er frekke og arrogante på toppen av at de somler. Hvis du hadde opplevd hvordan jeg blir møtt tror jeg du hadde hatt en helt annen holdning. Man kan ikke bli møtt slik også bare sitte stille og pent og vente på at de gjør opp for seg. Jeg må bare kjøre hardt mot hard. Hele prosessen fra før jeg fikk bilen, til utlevering, og tilbakelevering var preget av av arroganse og frekke holdninger. Når DS kommer med hånlig fnys når jeg kommenterer ting på utleveringen for eksempel, og sier at det er utrolig at du ser dette, og at jeg ikke kan forvente samme standard på en bil til  halv million som på en Model X sier det mye. Eller at de truer med å trekke meg i depositum dersom jeg leverer tilbake bilen, og går tilbake på avtalen fra dagen før om at de vil ta kontakt innen et par dager for å ta imot bilen når jeg har lever angreskjema. I stedet gir de meg frist på en time til å klargjøre bilen hvis de skal godta returen. Motsatt av det de sa dagen før...

De som sitter bak pulten bryr seg ikke om meg som kunde. De er bare fornøyd så lenge de får lønningsposen sin. Eneste som betyr noe er å selge og få ting unna. Så lenge man har kjøpt kan man ikke forvente så mye service. Ingen regler uten unntak naturligvis, men dessverre har jeg møtt på alt for mange unge medarbeidere hos Tesla som bryr seg mer om å flørte med hverandre, sjekke Facebook, og ikke har noe empati med meg som kunde. Mange gidder ikke å se på datamaskinen en gang for å sjekke status når jeg spør. Må nesten krangle med de, og selv da vet jeg ikke om de sjekker. De bare trykker et par trykk også sier de "jeg ser de jobber med saken". Hvis jeg spør hvem eller hvor sier de bare at de ikke har oversikt over det, men forsikrer meg om at det jobbes. Jeg må sende mail til delivery hvis det er noe sier de. Problemet er at de aldri svarer...

Hadde dette vært hvilket som helst annet bilmerke hadde de kastet seg rundt og booket deg inn på time for å fikse små ting med en gang. Jeg kan ikke skjønne at Tesla tjener noe på at folk leverer tilbake biler som er brukt i opp til to uker. Det må være billigere og bedre for alle parter at de fikser problemene i stedet for. I stedet skal de bruke resurser på tilbakelevert biler og taper penger for hver dag bilen blir stående. Ikke minst taper de kunder som blir misfornøyd. Jeg har fortalt om opplevelsene mine til mange og det er minst et dusin bekjente og venner som ikke har kjøpt seg Tesla nå når de skulle ha seg ny elbil. Jeg har også blitt takket på Facebook og her inne av folk som har vurdert å kjøpe

Fremtiden er elektrisk.

Tybekk

Hei

1. Send ett formelt brev til Tesla norge hvor du opplyser om at de må betale deg pengene de skulder deg ellers sender du saken til forliksrådet. Legg ved all informasjon og betalingsinformasjon. Send det også på mail, og skriv i brevet at det er sendt til hvilken mail adresse og hvilken postadresse.

2. Etter 14 dager sender alt til forliksrådet. Vær strukturert i brevet og legg ved all dokumentasjon så det er tydelig at Tesla skylder deg penger. Her legger du inn alt av renter og utgifter dette har kostet deg. Vær saklig. Dommere ser fort om du smører på med gaffel. Husk at ALT må dokumenteres ellers klarer de ikke behandle saken.

3. Saken kommer nok å bli behandlet uten at noen er tilstedet. Og det blir gjort en fraværsdom hvor det kommer frem at Tesla må betale deg innen 14 dager. Du har nå en rettskraftig dom og kan kreve renter og alle dine utgivfter til dette dekket.

Samtidig må du fortsette betale lånet hos DNB, men du kan kanskje be om avdragsfrie måneder?


Mippen

Fremtiden er elektrisk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA