Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Aldri mer Tesla

Startet av Mippen, mandag 17. juni 2019, klokken 16:14

« forrige - neste »

Mippen

Mitt Tesla eventyr begynte i februar 2015 med en ny Model S. Jeg var frelst og det var kjærlighet med første syn. Jeg kunne aldri tenke meg en annen bil enn Tesla. Alt annet virket gammeldags og utdatert. Når jeg fikk høre om Model 3 ble jeg forelsket på nytt. Det var som å finne en litt yngre og sprekere dame. Hva skulle jeg med den svære hekken når jeg kunne få en yngre og freshere versjon. Mer og ta og være glad i sier de, men jeg trenger ikke så mange kilo med bil til to stykker. Jeg solgte derfor min S etter hvert siden jeg ventet på min Model 3. Det var mye rot med leveringen så vente bilen min ble flittig brukt. Når den endelig var på vei hadde vi begynt å flytte fra litt mer landlige omgivelser til nærmere sentrum. Det passet derfor dårlig med ny bil midt i flyttingen. Ringte Tesla og fikk utsatt leveringen til sommeren (trodde vi).

Når februar kom fikk jeg beskjed om at bilen var på vei og de kunne ikke stoppe den. Siden jeg ikke hadde fått solgt de to andre bilene våre og akkurat hadde brukt alt av penger på bolig ble det en utfordring, men vi fikk innvilget billån til vi hadde fått solgt hus og biler. Tenkte det kom til å gå greit inn til videre. Utleverings datoen ble flyttet på 4-5 ganger etter dette. Når vi endelig fikk hente bilen var det en kort innføring uten mye relevant info. Vi fikk nærmest beskjed om å prøve oss fram selv. Heldigvis hadde jeg hatt Model S og hadde studert instruksjonsvideoer av M3 på nettet. Før jeg hadde fått tid til å sjekke ut bilen kom Tesla damen bort med en iPad som måtte signeres. Sa det var ang lån på bilen. Jeg fikk etterpå vite at dette ikke skulle signeres før alt var sjekket, men det fikk vi ikke tid til. Jeg fant et par småskader i lakken som jeg poengterte. Damen bare fnyste og sa at dette var ikke noe, utrolig at du ser det en gang. Måtte argumentere med henne for å få hun til å notere det ned. Hun sa også at "du har jo signert". Fikk liten tid før vi ble kastet ut av lokalet. Neste gruppe skulle inn. Vi fikk ikke med oss ekstra ladekabel. Denne måtte hentes om en uke eller 14 dager. Når jeg hadde hatt bilen noen dager fant jeg store feil med lakken på innsiden av dørene, under panseret og med bakluken. Klaget på dette men ble møtt av samme holdningen som på utleveringen. Dette var ikke noe å fikse, og du ser ikke dette når dørene er igjen. Jeg ble oppgitt og forsøkte å dra innom en annen Tesla. De var hyggeligere, men de kunne ikke overprøve de andre. Jeg spurte om hvordan prosessen med innlevering blir hvis jeg vil angre på kjøpet. Nei, da leverer du skjemaet til oss også ringer vi deg om noen dager. Så kommer du inn med nyvasket bil også ser vi over den om alt ser bra ut. Penger får du igjen kjapt.

Når jeg kom med angre skjemaet fikk jeg en time på meg til å levere inn bilen nyvasket og ryddet, og jeg ville bli trukket hvis den ikke var like fin som når den rullet ut av butikken. Jeg leverte bilen den 19 mars og ennå har jeg ikke fått en krone igjen. Lånet har de ikke slettet, så jeg må betale for bilen hver måned. Jeg har vært i kontakt med Tesla flere ganger. Ente kan de ikke svare, eller så sier de at de jobber med saken. Sist fikk jeg beskjed om at alt ble ordnet noen dager i forveien. Det gjorde det ikke. I dag fikk jeg på nytt ny regning med varsel om oppsigelse av hele lånet og med dobbel regning. Jeg kommer aldri til å kjøpe en Tesla igjen, og den andre bilene (Model Y) jeg hadde reservert i forkant av alt dette tullet skal jeg ha tilbake hver krone fra.
Fremtiden er elektrisk.

Kramzz

Huff! Dette var ikke kjekt :-1: håper det ordner seg for dere!!
Dolphin grey Model s P85 2013.
Alt utstyr utenom Sikkerhetspakken.

Skoda Enyaq IV80


Model 3 reservert 12.06.2017-kansellert


Svart E-Golf 2015 (Tatt i innbytte mot IV80)


.

Ellemelle

Men hva er greia? Hvis du har returnert bilen basert på angrerettsloven, så skal de tilbakeføre alt det du har betalt innen 14 dager etter at du hevdet din angrerett.

Det er langt mer effektivt å ta kontakt med forbrukerrådet enn å poste på diverse forum.

Thomas Parsli

Har du kontaktet advokat?

De fleste husforsikringen inkluderer rettshjelp, NAF-medlemsskap gir det også hjelp.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Mippen

Har kontaktet NAF advokaten og Forbrukerrådet, men de har flere ukers ventetid på behandling av saker. Mange klager fra andre Tesla eiere også har jeg hørt fra kilder.
Fremtiden er elektrisk.

geear

Hvorfor i all verden betaler du lånet? Send en mail til DNB/Santander og skriv at bilen er levert i retur og at du har en pågående tviste. Da har de ikke lov å ta saken videre til inkasso. Money talks.

PS: lakk i fremre dørkarm har de ikke hatt de siste par årene. Ikke på X og S heller. Kun grunning der. Hvis det er det området du tenker på.

JO

Skummelt, hadde Tesla MS selv som jeg kjøpte tidlig i 2014, solgte etter ett par år pga endret situasjon.
Nå er vi i den situasjonen at vi skal flytte hjem til Norge etter noen år i utlandet, har sett litt på Tesla igjen og kontaktet de med noen spørsmål før vi evt bestiller. De svarer ikke selv på forespørsler som kan lede til salg. Har lest såpass med dårlige erfaringer at jeg begynner å lure på om vi tør å tenke Tesla, bompenger er tross alt ikke så dyrt. Fortsetter slike historier vil Tesla mista salg, og merkets renome i Norge vil synke betraktelig, spesielt siden jeg vet at kvaliteten på bilene ikke er av den høyeste(Noe jeg kan leve med hvis service osv fungerer).
Hyundai Ioniq 5 21
Kansellert Polestar 2 reservert
Seat Mii Electric 20
x Svart Model S 14

Motorwatt

Enig med gr. Ring banken og forklar. Saken høres ikke bra ut, og vanligvis jeg mener jeg at alle tvistesaker har (minst) to sider. Men Tesla har dessverre rotet det til i så mange saker, at jeg er tilbøyelig å gi deg rett. Men jeg synes nok at det er noe spesielt at du betaler på et lån for noe du ikke har fått.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Mippen

#8
Jeg har snakket med DnB og de sier at jeg er nødt til å betale på lånet selv om jeg har en pågående sak. Jeg har forklart alt men de sier at så lenge lånet er registert på mitt navn har jeg ansvaret. Hvis jeg ikke betaler og saken går til inkasso vil de hente den hos Tesla og selge den, men da får jeg også betalingsanmerkning som vil forfølge meg. Det var med andre ord ikke noe velvilje å få hos DnB. Jeg har vist til at bilen ikke er registrert på meg osv. Det hjalp ikke.
Fremtiden er elektrisk.

Mippen

Sitat fra: Motorwatt på mandag 17. juni 2019, klokken 18:43
Enig med gr. Ring banken og forklar. Saken høres ikke bra ut, og vanligvis jeg mener jeg at alle tvistesaker har (minst) to sider. Men Tesla har dessverre rotet det til i så mange saker, at jeg er tilbøyelig å gi deg rett. Men jeg synes nok at det er noe spesielt at du betaler på et lån for noe du ikke har fått.

Det er ikke noe annet enn at Tesla har rotet det til og ikke vil høre på meg. De mente bilen var bra nok, jeg fikk støtte fra NAF at bilen hadde klare mangler. Jeg leverte den tilbake fordi de ikke ville utbedre manglene siden jeg hadde 14 dagers returrett. Bilen har siden stått hos Tesla uten å flytte seg en meter. Den var tydeligvis ikke bra nok til å selge likevel, men de kunne selge den til meg.
Fremtiden er elektrisk.

Motorwatt

Hvis du leverte den tilbake innen 14 dager etter uthenting, så må du vel ikke angi grunn for returen?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

hELgenen

Gå til politiet. Du har benyttet deg av angreretten og har et tilgodebeløp hos dem som de ikke har refundert..Send så en kopi av anmeldelsen til Tesla og VG

Så får vi se hva som skjer...

olavxxx

Sitat fra: JO på mandag 17. juni 2019, klokken 17:55
Skummelt, hadde Tesla MS selv som jeg kjøpte tidlig i 2014, solgte etter ett par år pga endret situasjon.
Nå er vi i den situasjonen at vi skal flytte hjem til Norge etter noen år i utlandet, har sett litt på Tesla igjen og kontaktet de med noen spørsmål før vi evt bestiller. De svarer ikke selv på forespørsler som kan lede til salg. Har lest såpass med dårlige erfaringer at jeg begynner å lure på om vi tør å tenke Tesla, bompenger er tross alt ikke så dyrt. Fortsetter slike historier vil Tesla mista salg, og merkets renome i Norge vil synke betraktelig, spesielt siden jeg vet at kvaliteten på bilene ikke er av den høyeste(Noe jeg kan leve med hvis service osv fungerer).
Jeg er på min andre Tesla, var fornøyd med min første også.
Hvis du er usikker så er det ingen ting som hindrer deg i å kjøpe en.

Men måten du gjør det på:
1) Søk om finans på den delen du skal låne
2) Ha klar egenkapital på bank (feks DnB) med straksbetaling
3) gå over bil ved utlevering, hvis det er ting der du ikke synes er innenfor, så kan du gå fra hele dealen uten at du har låst 1 øre. Eventuelt kan du si: dere må fikse x og y.

De kommer ikke til å fikse manglende lakk på alle områder, feks hvis du ser inn i dørkarm fra foran døren (mot skjermen). Hvis dette er veldig viktig for deg, bør du kjøpe hvit bil. Det er bare estetikk, men de lakker ikke inn der. Jeg tror dørene lakkes når de er på bilen(?). Velger du hvit bil er det uansett hvit lakk som er påført først.

PS. For å se det området må man ha døren åpen og se inn på skrått foran døren.


Men ja, uansett anbefaler jeg Tesla Model 3P hvis du skal ha elbil, men ikke forskuddsbetal den! Se nøye på bilen ved henting og ta gjerne med en venn som har Tesla fra før :)

Mippen

Sitat fra: Motorwatt på mandag 17. juni 2019, klokken 19:34
Hvis du leverte den tilbake innen 14 dager etter uthenting, så må du vel ikke angi grunn for returen?

Trenger ikke noe grunn nei, men jeg sa til de fiks eller så blir der retur. De fikk flere sjanser men nei. La på forhånd inn ny bestilling som jeg tenkte å betale inn depositum på når jeg fikk tilbake pengene. Det gjorde jeg aldri så den ble fort slettet av meg. De har faktisk brukt mer tid på å ringe meg for å høre om jeg skal ha den andre bilen enn på å betale meg tilbake for den gamle.
Fremtiden er elektrisk.

Motorwatt

Du skriver at du leverte den tilbake 19 mars. Når hentet du den ut? Ser også at du ga dem et alternativ til retur, og da er det spørsmål om dette opphever fristen på 14 dager. Men her ser det ut som all kommunikasjon har foregått muntlig, og det er ikke bra.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA