Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

"e-NV200 er så stygg!"

Startet av Rosstopher, søndag 16. juni 2019, klokken 21:24

« forrige - neste »

Rosstopher

Neida, dette er ikke en tråd for å klage over utseendet på e-NV200.

Vi vurderer e-NV200 som familiebil, men min bedre halvdel syns ikke den er så pen. Hun syns den ser for enkel ut, og for mye som en varebil. Jeg begynte derfor å tenke på hva man kan gjøre for å gjøre den penere. Tar gjerne imot forslag og bilder av hva dere har gjort med deres biler.

Her er det jeg har så langt:
1. En annen farge enn hvit. Jeg syns den mørke gråfargen er den fineste.
2. Kanalrør. Ser man kan få dette som originalt tilbehør og syns det kler bilen godt.
3. Felger. De originale er ikke noe fine syns jeg, og de er altfor små. Jeg tenker 205/50R17 på sommerhjul. Jeg så i utgangspunktet etter 195 brede 17-tommere, men fant ikke noe med rullemotstand A eller B. 205/50R17 har godt utvalg av dekk.
4. Lyktebøyle foran. Ser man får EF-godkjente lyktebøyler til NV200 (fossilutgave). Lurer på om Vegvesenet er enige i at NV200 og e-NV200 er samme bil.

Forslag eller kommentarer?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Morten Styren Jauert

Har dessverre ikke noen gode tips til styling av bilen, men istemmer at den mørke grå er finest. Har den selv. Uansett, det er jo ikke en bil som selger seg selv på utseende, sjarm og kjøreglede, nei. Større og bredere hjul vil vel ikke akkurat gjøre rekkevidden spesielt godt? Men, hvis forbruk og rekkevidde ikke er spesielt viktig for deg, så for all del, kjør på.

Rosstopher

#2
Sitat fra: Morten Styren Jauert på mandag 17. juni 2019, klokken 12:21
Større og bredere hjul vil vel ikke akkurat gjøre rekkevidden spesielt godt? Men, hvis forbruk og rekkevidde ikke er spesielt viktig for deg, så for all del, kjør på.

Originale dekk er såvidt jeg har skjønt merket med rullemotstand B. Om man bytter til andre dekk med rullemotstand B så skal vel forbruket og rekkevidden være omtrent det samme? Blir noen kvadratcentimeter ekstra med frontareal og dermed litt mer luftmotstand, men jeg kan ikke se for meg at det har store effekten(?). Altså et bredt dekk med rullemotstand B har vel ikke mer rullemotstand enn et smalt dekk med rullemotsand B?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

tomrh

Sitat fra: Rosstopher på mandag 17. juni 2019, klokken 13:05
Sitat fra: Morten Styren Jauert på mandag 17. juni 2019, klokken 12:21
Større og bredere hjul vil vel ikke akkurat gjøre rekkevidden spesielt godt? Men, hvis forbruk og rekkevidde ikke er spesielt viktig for deg, så for all del, kjør på.

Originale dekk er såvidt jeg har skjønt merket med rullemotstand B. Om man bytter til andre dekk med rullemotstand B så skal vel forbruket og rekkevidden være omtrent det samme? Blir noen kvadratcentimeter ekstra med frontareal og dermed litt mer luftmotstand, men jeg kan ikke se for meg at det har store effekten(?). Altså et bredt dekk med rullemotstand B har vel ikke mer rullemotstand enn et smalt dekk med rullemotsand B?
Er ikke noe problem å gå opp til 16", blir bedre rekkevidde med 205/55R16 dekk med rulle A fremfor de originale, har testet det. Og bilen ser bedre ut med 16".
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

tomrh

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Rosstopher

#5
Sitat fra: tomrh på mandag 17. juni 2019, klokken 21:57
Hva med kufanger og stigtrinn?

:+1: Nøyaktig det jeg mente når jeg sa lyktebøyle og kanalrør! De man får fra Nissan har ikke trinn på seg da, og det er jo egentlig nyttig med trinn på en slik bil.

Sitat fra: tomrh på mandag 17. juni 2019, klokken 21:49
Er ikke noe problem å gå opp til 16", blir bedre rekkevidde med 205/55R16 dekk med rulle A fremfor de originale, har testet det. Og bilen ser bedre ut med 16".
Det var det jeg mente også. Rulle A skal vel være bedre enn rulle B uavhengig av dekkbredde. Dersom du kjører med uorginal dimensjon har du kanskje en formening om støy? Jeg ser at om man skal ha 17" med rulle A må man opp i 71 dB ( Continental Eco6XL https://www.interdekk.no/produkter/dekk/20550r17-93v-continental-eco6xl/). Originaldekkene er vel oppgitt til 67 eller 68. Hvor merkbar er en slik forskjell? Så stor at man heller bør satse på f.eks. disse fra Landsail med Rulle B, våt B og 68 dB (til en mye hyggeligere pris) https://www.interdekk.no/produkter/dekk/20550r17-93w-landsail-ls588/ ?

EDIT: Ser Pirelli også har dekk med A/A/71.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

cra

Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Rosstopher

Sitat fra: cra på onsdag 19. juni 2019, klokken 15:17
Ikke vær pingle! Gå all in!



Kunne ha vært kult med bosozoku-stil, men tviler på at det er det mest praktiske på en familiebil.  :D
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

cra

Sitat fra: Rosstopher på onsdag 19. juni 2019, klokken 18:17
Kunne ha vært kult med bosozoku-stil, men tviler på at det er det mest praktiske på en familiebil.  :D

I tillegg gir det negativt utslag på WAF-meteret: [\......:................]
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Sigurd

Sitat fra: tomrh på mandag 17. juni 2019, klokken 21:57
Hva med kufanger og stigtrinn?


Kufanger er vel generelt ikke lovlig i Norge...
Men om du synes fargen er kjedelig og synes det er greit å spytte i >20k ekstra, er jo foliering en mulighet.
Oslo
VW e-UP! Tungsten Silver siden 3. desember 2013.
Think 2002 modell, mai 2012-januar2014.

Rosstopher

Sitat fra: Sigurd på mandag 24. juni 2019, klokken 07:54
Kufanger er vel generelt ikke lovlig i Norge...

Joda.

SitatDen 25. august 2006 trådte Europaparlaments- og Rådsdirektiv 2005/66/EF om frontale beskyttelsessystemer i kraft. [28.02.2007]

Direktivet angir krav til utforming av frontale beskyttelsessystemer

[...]

Hvis det ettermonteres utstyr på kjøretøyet (kufangere, frontbøyler med/uten påmonterte lykter, vinsjer o.l.), skal kjøretøyet fremstilles for en trafikkstasjon for ny godkjenning, jf. Kjøretøyforskriften § 7-2 nr. 3.1.

[...]

Unntak:

De frontale beskyttelsessystemene som er typegodkjent i henhold til direktiv 2005/66/EF, skal ha påført et EF-typegodkjenningsmerket som er uutslettelig (varig) og lett leselig.

Hvis et frontalt beskyttelsessystem er typegodkjent med EF-typegodkjenningsmerke, er det ikke nødvendig å fremstille kjøretøyet på en trafikkstasjon. Et krav er at det skal ligge ved en dokumentasjon sammen med bilens vognkort som viser at det frontale beskyttelsessystemet tilfredsstiller direktiv 2005/66/EF.

https://www.vegvesen.no/om+statens+vegvesen/presse/nyheter/nasjonalt/frontale-beskyttelsessystemer-kufanger-lysb%C3%B8yle

For å gjøre det enkelt for seg selv er det altså om å gjøre å skaffe en EF-typegodkjent lyktebøyle, så slipper man noen  kontroll og endring av vognkort.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

tomrh

Sitat fra: Rosstopher på mandag 17. juni 2019, klokken 23:05
Dersom du kjører med uorginal dimensjon har du kanskje en formening om støy?
Dekka jeg kjørte med i 205/55R16 var Kumho Wattrun, de støyet mindre enn originaldekka.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

tomrh

#12
Sitat fra: tomrh på mandag 24. juni 2019, klokken 10:49
Sitat fra: Rosstopher på mandag 17. juni 2019, klokken 23:05
Dersom du kjører med uorginal dimensjon har du kanskje en formening om støy?
Dekka jeg kjørte med i 205/55R16 var Kumho Wattrun, de støyet mindre enn originaldekka.
Må legge til at jeg kjøpte de til en Kia Ceed diesel. Nå er jo diesel fy fy og dette er et elbilforum, men må skryte og si at den ruller utrolig bra på de dekka! 0,40 liter/mil nå i ferien (t/r Trondheim-Arvika over rv3), og nede på rv2 i Solør brukte vi 0,34 (oppgitt 0,4 forbruk fra produsent på highway på 15"). Rullet i fri omtrent hele veien fra Berkåk til Støren på hjemveien. Fantastiske dekk!  :+1: Og mindre forbruk gir lavere utslipp, som var litt av resonnementet bak det å kjøpe elbildekk til fossil. Må bare slite ut originaldekka til env200 først, så blir det garantert Kumho Wattrun igjen.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA