Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Innbyttepris ved skriving av kontrakt?

Startet av leifhar, søndag 16. juni 2019, klokken 20:44

« forrige - neste »

leifhar

Jeg har en eGolf 2015 modell, og lurer på om det er bedre å kjøre den noen år til i stedet for å hoppe på ID.3. Lurer på hva Møller vil gi i innbytte. Så leser jeg at Toyota varsler nye superbatterier om ett år. En del ting som bidrar til valgets kvaler.

Motorwatt

Ganske sikker på at Toyota ikke kan levere faststoffbatterier før om tidligst 2-3 år. Om du bør fortsette å kjøre din e-Golf er det vel bare du selv som kan svare på. Men med det minste batteriet, som du har, tror jeg prisfallet kan bli større enn normalt på grunn av konkurranse.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

chargedup

i 2018 mente Toyota at faststoff batterier til folket vil komme rundt 2030. https://insideevs.com/news/337905/toyota-says-solid-state-batteries-still-more-than-decade-away/
At de kan klare å vise fram et solid state batteri i 2020 betyr ikke at det kommer i noe annet enn prototype. Toyota tror fortsatt at det vil bli for dyrt/dårlig osv til å putte det inn i en masseprodusert bil fram til av 2020 tiåret. Ligger ekstremt mye penger i å være først ute med et funskjonabelt masseprodusert SSD batteri og derfor brukes det nok også ekstreme penger på forskning på akkurat dette feltet.
Fisker kliner til og sier de skal produsere SSD i 2020, men det meste som kommer derfra har vist seg å være rent oppspinn ;D
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Nilsern

#3
har en e-Golf (2018). Den brukes til pendling og som familiebil til daglig. Rekkevidden på golfen er god nok for mitt bruk og bilen er knallgod å kjøre. En ID neo/3 vil bli for liten til familiebil på langtur og dermed erstatte golfen, ikke diesel-purka. ID´en faller rett og slett mellom to stoler; e-golfen er for bra og ID for liten og for dyr der e-golfen ikke strekker til. Antar at en 2 år gammel e-golf (dvs sommer 2020) kan selges for 70% av dagens ny pris (som er mindre enn da bilen var ny...), som vil gi minst 150000 i mellomlegg. Med mine antagelser så vil det for meg koste mer enn det smaker... Kom gjerne med kommentarer til mitt resonement :-)  (edit, kategori: småbarnsfamilie :-))

daktari

Tror du har helt rett Nilsern, ID.3 er en bil for tyskere som pendler by-til-by 15 mil en vei på autobahn. Da trenger man den batterikapasiteten. En id.3 forlenget 25 cm som en stasjonsvogn (Golf stasjonsvogn-ish)  derimot kan sikkert bli fullverdig familiebil.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Trond.m

Nå er det vel mange små familier uten barn eller 1-2 barn som vil kunne klare seg med en Golf og dermed også ID.3. Det vil nok forutsette bruk av takboks på ferieturer. I dag skal mange ha en stor SUV enten de trenger det eller ikke, og da er jo ikke ID.3 noe alternativ. Jeg tror mange vil klare seg utmerket med ID.3 som eneste bil i husstanden, og den ligger nok an til å erobre salgstoppen siste halvdel av 2020.

Dom Toretto

Enig med deg Nilsern at ID3 kanskje faller litt mellom to stoler, ihvertfall dersom man allerede har en eGolf mtp innbytte. Trenger du ikke rekkevidden, ei heller litt mer plass inni så blir det litt mer oppgradere for å få noe nyere/freshere heller en et reelt behov. Ja, den vil være raskere 0-100 og kjøre litt lengre enn eGolf, men for mange holder fortsatt eGolf stand. Prisen virker også til å bli veldig høy på ID3 first edition. Hadde håpet på litt større bagasjerom. Da kunne ID3 med takboks holdt som bil nummer en for oss for en stund, men 390 liter blir litt for lite tror jeg.

Faremomentet er bruktprisen på eGolf i 2021. Da antaes det at du kan få ID3 med 48KW batteri fra 250 000 kr. Da er det få til ingen argumenter for å kjøpe en brukt 2019/2018 modell eGolf annet enn pris og det betyr ekstremt prisfall. Og i innbytte hos forhandler vil jo man oppleve en speiling av Finn, mao de vil kanskje ikke ta den inn i det hele tatt.

Elmo

#7
Sitat fra: leifhar på søndag 16. juni 2019, klokken 20:44
Jeg har en eGolf 2015 modell, og lurer på om det er bedre å kjøre den noen år til i stedet for å hoppe på ID.3.
Lurer på hva Møller vil gi i innbytte.
Så leser jeg at Toyota varsler nye superbatterier om ett år. En del ting som bidrar til valgets kvaler.
Du får uansett ikke ID.3 før om tidligst ett år. Ingen vet hva  en brukt eGolf er verd da.
Toyota kan du glemme i elbil-sammenheng. Inntil ganske nylig mente de at rene elbiler var en flopp og at hybruder og hydrogenbiler var tingen. Nå har de plutselig snudd, og hevder atr det har ny batteriteknologi om få år (2020?) som de tidligere hevdet har klar tidligst i 2030
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Trond.m

De leverandørene som har minst å tilby er vel de som lover mest. Tar løftene fra Toyota og Ford med en stor klype salt, men håper jeg tar feil denne gangen.

Eltempogigante

Om vi skal skrive kontrakt i høst og signere på 330/380/430 K, hva er planen med innbyttepris på nåværende bil?
Vil tro at de ikke kan gi innbyttepris før levering til neste år, og da står de vel fritt til å sette oss i en ganske dårlig posisjon med å gi en dårlig innbyttepris..?
Vil tro man hadde hatt et bedre forhandlingsgrunnlag om ID3 faktisk var på lager og man kunne la være å signere om innbytteprisen ble for dårlig.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA